Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets niet gedemonteerd op trein in Frankrijk - Forum Wereldfietser

Fiets niet gedemonteerd op trein in Frankrijk

Beste kenners,

Ik heb plannen om in november/december met de fiets door Frankrijk naar Spanje te reizen.
De trein wil ik gebruiken om op slecht weer of rust dagen een stuk over te slaan.
Is dit haalbaar? Of moet je langer tevoren reserveren, demonteren of andere beren op de weg?

Met vriendelijke groeten,

Marc
Hoi Marc,

Je gaat dus in principe fietsen, maar wil een plan B hebben? Gezien de periode waarin je gaat, geen gek idee...

In Frankrijk heb je de RET, regionale treinen. Je mag gratis je fiets meenemen, als er plek is. Op sommige lijnen rijden maar 1 of twee treinen per dag, dus daar moet je wel om denken.
Aangezien je alleen de rein wil pakken als fietsen door het weer niet te doen is, zal je met de RET lijnen vaak al de oplossing vinden. En ze zijn geschikt voor last minute beslissingen.
Op deze site kun je een regio kiezen, en dan het lijnplan zoeken. Ik hoop dat je een beetje Frans spreekt?
http://www.sncf.com/fr/trains/ter

In sommige intercities mag je fiets ook gratis mee, maar voor andere intercities moet je plek reserveren, dus als je je route al weet, zou je dat kunnen checken.

Hier is een kaart van de intercitees, eerlijk gestolen uit een post van Kees Swart.
http://medias.sncf.com/sncfcom/pdf/cart ... rcites.pdf

De TGV's hebben soms fietsplekken, afhankelijk van het model. Reserveren moet altijd, maar kan soms nog vlak voor het vertrek...moet je geluk mee hebben. Voor jouw doel zullen TGV's waarschijnlijk weinig nuttig zijn.
In november en december is er weinig aanbod aan fietsen in de TGV's Frankrijk. Denk dat er genoeg keuze is tot vrij kort voor vertrek. Ik kon ooit in juni een kwartier voor vertrek een plaats krijgen voor mij en mijn fiets.
Het aantal TGV's met fietsplaatsen in Frankrijk is fors uitgebreid. Van Rijsel naar Parijs gaan nu 9 TGV's per dag met fietsplaatsen. Van Parijs naar Bordeaux gaan nu 21 TGV's per met fietsplaatsen. Deze TGV doet over de 600 km van Parijs naar Bordeaux slechts 2 uur dankzij de nieuwe hogesnelheidslijn. Voor de fiets in de TGV moet je reserveren. Kost 10 euro per traject. Dit fietskaartje schaf je gelijk aan met je gewone kaartje, want dit is één kaartje. Je krijgt een zitplaats vlakbij je fiets. Dit kun je doen op ieder Frans station met een kaartverkoopbalie. Hoeft niet het station van vertrek te zijn.
Er gaat ook een Intercités van Parijs naar Toulouse.
Lastig zijn kaartjes van Rijsel naar Nederland. Mijn ervaring was dat op het station van Rijsel naar Nederland alleen Thalyskaartjes te kopen waren en fietskaartjes naar Nederland of Belgie waren daar onbekend. Ik kon wel een kaartje naar Kortrijk kopen.Fietskaartje naar Kortrijk aangeschaft bij de Belgische treinbegeleider (conducteur) Moest toen in Kortrijk kaartjes naar Nederland kopen. Kostte mij een uur voor de volgende trein en het station van Kortrijk heeft geen liften.
bert sitters schreef: Lastig zijn kaartjes van Rijsel naar Nederland. Mijn ervaring was dat op het station van Rijsel naar Nederland alleen Thalyskaartjes te kopen waren en fietskaartjes naar Nederland of Belgie waren daar onbekend. Ik kon wel een kaartje naar Kortrijk kopen.Fietskaartje naar Kortrijk aangeschaft bij de Belgische treinbegeleider (conducteur) Moest toen in Kortrijk kaartjes naar Nederland kopen. Kostte mij een uur voor de volgende trein en het station van Kortrijk heeft geen liften.
Was twee jaar geleden ook zo helaas...doordat er werken waren bleef de trein lang in Kortrijk, en kon ik een sprintje naar het loket doen om een treinkaartje te kopen, maar het is erg irritant. Als je de tijd hebt, kun je haast beter van Lille naar Kortrijk fietsen dacht ik toen, en vanaf daar weer verder treinen...Het is net geen 30 km, dus in een uurtje of twee zeker denk ik te doen, of is het daar erg heuvelachtig, dacht het niet...
captain_fabulous schreef: In Frankrijk heb je de RET, regionale treinen. Je mag gratis je fiets meenemen, als er plek is. Op sommige lijnen rijden maar 1 of twee treinen per dag, dus daar moet je wel om denken.
Voor alle duidelijkheid: Niet RET maar TER. De dienstregeling op het internet en op de stations (folders) is strikt per regio, reis je door twee regio's dan moet je twee verschillende dienstregelingen raadplegen en misschien zelfs wel twee aparte tickets kopen. Ook zijn sommige TER-treinen helemaal geen trein, maar een bus, wat je wel eens over het hoofd kunt zien in de gedrukte dienstregeling.
peter de rijk schreef: Voor alle duidelijkheid: Niet RET maar TER.
Mijn dislexie is kennelijk weer sterk vandaag...

De dienstregeling op het internet en op de stations (folders) is strikt per regio, reis je door twee regio's dan moet je twee verschillende dienstregelingen raadplegen en misschien zelfs wel twee aparte tickets kopen. Ook zijn sommige TER-treinen helemaal geen trein, maar een bus, wat je wel eens over het hoofd kunt zien in de gedrukte dienstregeling.[/quote]
Ik zou in elk geval de app van de DB installeren, die geeft meestal duidelijk aan wanneer de trein eigelijk een bus is. En denk er aan, dat je je kaartje moet afstempelen voor je de trein in gaat, anders is het niet geldig trouwens! Er staan stempelautomaten op de perrons.
peter de rijk schreef: Voor alle duidelijkheid: Niet RET maar TER.
Mijn dislexie is kennelijk weer sterk vandaag...
De dienstregeling op het internet en op de stations (folders) is strikt per regio, reis je door twee regio's dan moet je twee verschillende dienstregelingen raadplegen en misschien zelfs wel twee aparte tickets kopen. Ook zijn sommige TER-treinen helemaal geen trein, maar een bus, wat je wel eens over het hoofd kunt zien in de gedrukte dienstregeling.
Ik zou in elk geval de app van de DB installeren, die geeft meestal duidelijk aan wanneer de trein eigelijk een bus is, en heeft geen last van regio's. En denk er aan, dat je je kaartje moet afstempelen voor je de trein in gaat, anders is het niet geldig trouwens! Er staan stempelautomaten op de perrons.
captain_fabulous schreef:Als je de tijd hebt, kun je haast beter van Lille naar Kortrijk fietsen dacht ik toen, en vanaf daar weer verder treinen...Het is net geen 30 km, dus in een uurtje of twee zeker denk ik te doen, of is het daar erg heuvelachtig, dacht het niet...
Dat is precies wat wij dit jaar hebben gedaan. Prima te doen.
Van Parijs naar België is er nog een andere optie, de Corail van Paris Nord naar Maubeuge. Rijdt om de paar uur en je fiets mag gratis (en zonder demonteren) mee. Vanuit Maubeuge is het een kilometer of 20 naar Mons.
Ivo Miesen schreef:Van Parijs naar België is er nog een andere optie, de Corail van Paris Nord naar Maubeuge. Rijdt om de paar uur en je fiets mag gratis (en zonder demonteren) mee. Vanuit Maubeuge is het een kilometer of 20 naar Mons.
Het station van Bergen (Mons in het Frans) is al jaren een vreselijke bouwput. Niet erg ingesteld op het meenemen van fietsen. Het nieuwe station, ontworpen door Santiago Calatrava, is volgens de huidige prognose pas eind 2018 klaar, maar dit is Wallonie!

Als je naar Maastricht gaat, kun je Vanaf Meubeuge op een fietspad langs de Samber naar het Belgische Erquelinnes net over de grens in Belgie (dit moet een onderdeel worden van de Eurovelo 3). Vandaar kun je met de trein via Charlerai en luik naar Maastricht. Je kunt ook verder fietsen over de RAVeL's langs de Samber en de Maas.
bert sitters schreef:
Ivo Miesen schreef:Van Parijs naar België is er nog een andere optie, de Corail van Paris Nord naar Maubeuge. Rijdt om de paar uur en je fiets mag gratis (en zonder demonteren) mee. Vanuit Maubeuge is het een kilometer of 20 naar Mons.
Het station van Bergen (Mons in het Frans) is al jaren een vreselijke bouwput. Niet erg ingesteld op het meenemen van fietsen. Het nieuwe station, ontworpen door Santiago Calatrava, is volgens de huidige prognose pas eind 2018 klaar, maar dit is Wallonie!

Als je naar Maastricht gaat, kun je Vanaf Meubeuge op een fietspad langs de Samber naar het Belgische Erquelinnes net over de grens in Belgie (dit moet een onderdeel worden van de Eurovelo 3). Vandaar kun je met de trein via Charlerai en luik naar Maastricht. Je kunt verder fietsen over de RAVeL's langs de Samber en de Maas.
Dat kan inderdaad ook via Erquelinnes. Alleen is vanaf daar de verbinding wat minder vaak dan vanaf het station van Mons. Vanaf Mons is het ook makkelijker om richting Brussel en verder naar het noorden te sporen.
Een Calatrava ontwerp laat in ieder geval het beste hopen voor fietsers, het station van Luik (ook door hem ontworpen) heeft prachtige rollenbanen waarop een beladen fiets prima mee te nemen is. Helaas zijn die alleen niet altijd in gebruik, en dat ligt dan niet aan een Waal. Dat ligt dan meer aan het Orakel van het Schoon Verdiep die weer eens een veiligheidsoprisping krijgt en dan de internationale stations gaat beknotten.
Ivo Miesen schreef:Van Parijs naar België is er nog een andere optie, de Corail van Paris Nord naar Maubeuge. Rijdt om de paar uur en je fiets mag gratis (en zonder demonteren) mee. Vanuit Maubeuge is het een kilometer of 20 naar Mons.
Van Maubeuge naar Parijs en terug is inderdaad een best snelle optie met deze trein, die niet altijd echte fietsplaatsen heeft (rijtuigen) maar dan kun je je fiets gewoon helemaal achteraan of vooraan in de trein zetten bij het toilet. Pas wel op dat je de junk niet opsluit die zich daarin schuilhoudt tot de trein vertrokken is.
bert sitters schreef: Het station van Bergen (Mons in het Frans) is al jaren een vreselijke bouwput. Niet erg ingesteld op het meenemen van fietsen. Het nieuwe station, ontworpen door Santiago Calatrava, is volgens de huidige prognose pas eind 2018 klaar, maar dit is Wallonie!
Afgelopen augustus deze variant gedaan: vanuit Paris Nord naar Maubeuge. Daarna op de fiets naar Quevy (met een onverharde passage :oops: ), waar overigens inmiddels een hypermoderne kaartjes automaat staat. Fietskaartje kun je bij de conducteur kopen. Het station van Mons/Bergen is goed begaanbaar, perrons zijn klaar en er is een prima loop/fietsbrug. Vanaf Mons kun je met een intercity naar Rotterdam.

In de TER treinen had ik vooral last van de enorme instap in combinatie met de smalle klapdeurtjes :evil:
Bocky schreef:
In de TER treinen had ik vooral last van de enorme instap in combinatie met de smalle klapdeurtjes :evil:
Dan had je pech, in de meeste departementen rijd mooi nieuw materieel met een gelijkvloerse instap...
Ik had een paar jaar terug ook zo'n oud kreng van Beziers naar Marseille ofzo. Maar de conducteur hielp me een handje, het zit soms mee !
Bocky schreef:
bert sitters schreef: Het station van Bergen (Mons in het Frans) is al jaren een vreselijke bouwput. Niet erg ingesteld op het meenemen van fietsen. Het nieuwe station, ontworpen door Santiago Calatrava, is volgens de huidige prognose pas eind 2018 klaar, maar dit is Wallonie!
Afgelopen augustus deze variant gedaan: vanuit Paris Nord naar Maubeuge. Daarna op de fiets naar Quevy (met een onverharde passage :oops: ), waar overigens inmiddels een hypermoderne kaartjes automaat staat. Fietskaartje kun je bij de conducteur kopen. Het station van Mons/Bergen is goed begaanbaar, perrons zijn klaar en er is een prima loop/fietsbrug. Vanaf Mons kun je met een intercity naar Rotterdam.l:
Zijn de liften inmiddels klaar op het station van Bergen?
Hoe laat vertrekt de intercity van Bergen naar Rotterdam, want ik zie deze trein nergens in de dienstregeling?
Bocky schreef: In de TER treinen had ik vooral last van de enorme instap in combinatie met de smalle klapdeurtjes :evil:
Om welke TER-treinen ging dat? Ik ben de afgelopen jaren zeer vaak met de fiets in Franse TER-treinen geweest o.a. van Langres naar Parijs, van Parijs naar Chartres, van Rijsel naar Amiens, van Amiens naar Caen, van Nantes naar Pornic, van Byonne naar Hendaye, maar ik zag overal nieuw treinstellen met een lage instap.
Ik had hoge instap met smalle klapdeuren en bijna onneembare bochten van Saint Quentin naar Noyon afgelopen week. Rijsel - Saint Quentin was goed te doen in moderne trein met lage instap en voldoende ruimte voor de fietsen.
maxwell schreef:Ik had hoge instap met smalle klapdeuren en bijna onneembare bochten van Saint Quentin naar Noyon afgelopen week. Rijsel - Saint Quentin was goed te doen in moderne trein met lage instap en voldoende ruimte voor de fietsen.
Was Saint-Quentin naar Noyon een TER of een Intercités? Intercités treinen rijden met Corail-rijtuigen, die inmiddels ongeveer 40 jaar oud zijn.
TER en toch een 40 jaar oude bak.
bert sitters schreef: Zijn de liften inmiddels klaar op het station van Bergen?
Hoe laat vertrekt de intercity van Bergen naar Rotterdam, want ik zie deze trein nergens in de dienstregeling?
Liften waren nog niet klaar, voor de rest is het prima begaanbaar. En ik twijfel nu over de intercity naar Rotterdam, ik denk dat ik die in Brussel heb gepakt :oops: Ik was namelijk in dubio of ik op station Bruxelles midi of Brussel zuid moest overstappen, maar dat bleek hetzelfde station te zijn :D .
Ik heb in Quevy wel 1 kaartje kunnen kopen naar Roosendaal.

Ik heb de TER treinen vanaf Argeles sur Mer gepakt:
Argeles s Mer - Montpellier: nieuwe trein lage instap, wel druk met fietsers
Montpellier - Avignon vertraging en oude treinstellen met smalle deuren en hoge instap. Druk en veel gezeik over de fiets in de trein.
Avignon - Lyon oude treinstellen, wel met aparte zitjes.
Lyon - Paris oude treinstellen
Paris - Maubeuge vergane glorie treinstellen en bovendien geen fietscoupe. Ten einde raad mijn fiets met de grootst mogelijke moeite in de trein gekregen, zit ik met mijn 2e klas kaartje tussen 2 1e klas wagons in :roll: