Het is een vraag die hier vaker voorbij komt, dus snuffel gerust even de oudere topics door. Het is zoals genoemd met name een verhaal van persoonlijke voorkeur gecombineerd met de afweging gewicht versus ruimte / pakvolume.
Je hebt met een tunnel meer ruimte in de tent voor hetzelfde gewicht, met dus de opgave van niet langer vrij kunnen staan zonder haringen. Maar zoals gezegd je moet goed je best doen om ergens waar je echt een tent neer wilt zetten het niet te kunnen. Oftewel dat vrijstaan is meestal niet een argument om wel of niet voor een tent te gaan. Zeg nou zelf, hoe vaak sta jij op echte rotsen (geen zand of gras in de buurt) en als je daar dan bent, hoe groot is de kans dat er dan niet een aantal keien liggen die als make-shift haring werken.
Ik heb zelf lang met een koepel van Macpac rondgetrokken en eigenlijk was het alleen in Noorwegen (veel harde grond) een klein voordeel, maar als ik terugkijk had ik eigenlijk overal ook wel met een tunnel terecht kunnen komen. Inmiddels ben ik wat ouder en wil ik wat meer ruimte in de tent, net zoals vrouwlief. Dus tegenwoordig gaan we in een 3 persoonstunnel van Hilleberg (Kaitum 3GT) beetje overkill voor de minimalisten onder ons, maar het bevalt prima. Meestal ligt je hoofd op het hoogste punt (er vanuit gaande dat de ondergrond niet helemaal perfect vlak is) het maakt niet zo veel uit of dat de achterkant of voorkant is, het hangt meer af van hoe je uit de tent wilt stappen (en dan met name de binnentent). Ga je hoofd eerst (dat wij doen) dan slaap je bij voorkeur met de hoofd bij de in/uitgang. Ben je echter een 'voeten eerst' persoon dan draai je liever de boel om.
Verder is het verstandig om even in het echt rond te kijken bij een aantal goede buitensport zaken om de tenten in het echt te zien. Of een luifel meerwaarde heeft is verder ook persoonlijk. Er zijn mensen die liever een tarp spannen (meer ruimte en opties voor minder gewicht). Persoonlijk hou ik wel van een luifel/ruimte tussen binnen en buitentent zodat er wat meer spullen 'in de tent' kunnen liggen zonder dat meteen alle slaapruimte vol ligt. Qua merken is er denk ik geen beter merk dan Hilleberg, maar het is daarnaast ook fantastisch duur, dus als je er een koopt zou je aan lange termijn gebruik horen te denken. Er zijn gelukkig genoeg alternatieven voor een schappelijkere prijs, en omdat je geen winterkampeerder bent is er genoeg te kiezen.