Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff will become through axle compatible in 2016! - Forum Wereldfietser

Rohloff will become through axle compatible in 2016!

Big News from Rohloff Speedhub 500/14 today - the well know gear hub will become through axle compatible in 2016!


Press Release:
Rohloff coming thru.
Rohloff will be presenting the worlds first 12mm thru-axle frame compatible IGH at this years (2015) Eurobike Show.

Use of specially tested connecting unions enables the Rohloff SPEEDHUB 500/14 A12 models to be bolted into 12mm X12-Syntace, Shimano e-thru and DT-Maxle compatible frames. This option opens the doors to many SPEEDHUB enthusiasts that have unfortunately had to forgo the use of the SPEEDHUB transmission in their new frames thru-axle frames. Versions will be available for frames constructed with a 142mm, 177mm or 197mm spacing. We regret that converting existing hubs to this new A12 axle will not be offered as an option.
A further new product for 2016 will be a clean torque anchoring solution for frames using the Postmount brake standard. This is achieved through the use of the ’Rohloff PM-Bone’ (135mm, 142mm, 170mm, 177mm) or ‘Rohloff FAT-Bone’ (190mm, 197mm) and corresponding PM-axleplate. These two components will together ensure the SPEEDHUB transmission remains a possible upgrade for the majority of frames currently available.
In addition to these new products, the renowned SPEEDHUB 500/14 has been subject to further development. A new sprocket adapter, the 'Rohloff Splined-Carrier', will become available as of 2016. This carrier will convert the existing driver to accept new splined sprockets which will ease sprocket replacement in the future. Gone are the days of having to carry special or heavy tools – instead a simply flat-head screwdriver/trail tool is all that is needed to prise the circlip off and remove the worn sprocket. Fewer tools and thus less weight to carry will definitely appeal to the large number of touring and bike packing customers already using a SPEEDHUB 500/14. The cheaper replacement sprockets will no doubt appeal to all other SPEEDHUB users.
The current threaded sprockets will still be usable instead of the splined carrier system should one with to continue using their existing stock.

Further technical details and diagrams can be found on our homepage http://www.rohloff.de/en.

The initial presentation of these components is scheduled for Eurobike 2015 at our booth (Hall A2/Booth 314).
Components will be available as of 2016 ready to equip bikes for the new season.
Ligt vast aan mijn gebrekkige technische kennis maar wat is nu precies het verschil tussen het oude en nieuwe model.
Meer informatie en bouwtekeningen in http://www.mtb-news.de/news/2015/07/24/ ... mm-achsen/
O.a. van belang voor fatbikes, die Rohloff duidelijk als doelgroep ziet.
math schreef:Meer informatie en bouwtekeningen in http://www.mtb-news.de/news/2015/07/24/ ... mm-achsen/
O.a. van belang voor fatbikes, die Rohloff duidelijk als doelgroep ziet.
Inderdaad leuk voor fatbikes of downhill en enduro fietsen. Voor dat soort fietsen zal wel met grote interesse naar Pinion gekeken worden omdat het gewicht weg van het achterwiel naar het midden gaat. Dat wil Rohloff natuurlijk voorkomen.
Ik moest het even opzoeken, leve YouTube: "It operates in the same manner as the traditional quick release, and provides the same function of removal from a bicycle without the use of an ancillary tool, it just looks bigger." :D

Die "splined carrier" is misschien wel handig. Ik heb al de sprocket removal tool, maar die kun je vergeten/kwijt raken.
math schreef:Meer informatie en bouwtekeningen in http://www.mtb-news.de/news/2015/07/24/ ... mm-achsen/
O.a. van belang voor fatbikes, die Rohloff duidelijk als doelgroep ziet.
Niet alleen daarvoor: hele MTB-stammen rijden inmiddels met een 12mm steekas. Die optie biedt Rohloff nu dus ook. Gaan een beetje met de tijd mee, dus.
Travelmaster schreef:...hele MTB-stammen rijden inmiddels met een 12mm steekas. Die optie biedt Rohloff nu dus ook. Gaan een beetje met de tijd mee, dus.
Niet overdrijven, de Rohloff naaf is met deze optie hooguit compatible met frames gebouwd voor 12 mm steekassen.
En nog wel met twee bouten. Hopelijk kunnen die er in blijven zitten als je het achterwiel demonteert, anders heb je in totaal zes losse onderdelen die je weer bij elkaar moet sprokkelen als je je achterwiel weer terug zet.
Wil je een quick release dan blijf je dus aangewezen op de oude versie van de naaf, en op conventionele frames.
Ik overdrijf niet, maar dat terzijde. In 29er land wordt het langzaam gemeengoed, ook op de eenvoudiger modellen. Ik beken wel dat ik ervan uit ging dat je met deze Rohloff eenvoudig een 12 mm steekas kon gebruiken (als je frame er geschikt voor is natuurlijk). Je zult toch niet met 6 losse onderdelen moeten gaan rotzooien, dat zal toch niet?
Travelmaster schreef:Je zult toch niet met 6 losse onderdelen moeten gaan rotzooien, dat zal toch niet?
Hierboven was deze link al gegeven, en het bovenste plaatje dat zegt genoeg lijkt mij.
Om een 12 mm steekas door een Rohloff naaf te kunnen steken zou die naaf geheel opnieuw ontworpen moeten worden.
Ja je hebt gelijk joh. Veel te snel geïnterpreteerd van mijn kant: ik lees "geschikt voor 12 mm steekas", dus dacht dat je er zo een in kon steken. Dus eigenlijk alleen handig voor als je een frame op het oog hebt waar alleen 12mm in kan, en je wilt per se Rohloff.
Klinkt voor mij dan als een halve oplossing, eigenlijk.
Het nieuws over de A12 Rohloff kwam al in 2015.
Zijn er inmiddels al fietsfabrikanten die deze A12 naaf toepassen ?

Zou ik een fiets willen kopen met remschijven, dan zou ik toch ook graag de combinatie met steekassen willen hebben. ( voor steekas, achter de steekbus-bevestiging van de a12 )
En ja, de naaf is waarschijnlijk duurder. En de frame aanpassing zal ook wel duurder uitvallen.

Iemand de A12 naaf al eens gezien ?