Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohbox gebruikerservaringen - Forum Wereldfietser

Rohbox gebruikerservaringen

Zijn er hier forummers met bovenstaande ?

Ik heb kort 1x op een Santos gefietst met Rohloff, Rohbox en race-brifters en dat viel me toen ietsje tegen: 1 schakeling per keer en vrij zwaar.

Ik zie dat de nieuwste versie van de Rohbox 1 en 2 schakelingen in één schakelbeweging biedt. Dat gaat me waarschijnlijk over de streep trekken voor mijn nieuw te bouwen fiets.

Mochten er positieve/negatieve ervaringen zijn hier zou ik die graag horen (lezen) waarvoor bij voorbaat dank.
Ik heb op mijn racestuur de Mittelmeijer schakelaar. Die schakelt vrij stroef, maar je kunt er in een keer zoveel versnellingen mee schakelen als je wilt. Dat zou voor mij de doorslag geven.
Bij M-Gineering kun je toch ook een original Rohloff schalter in een (gedeelde) racebocht laten zetten. Kost een paar centen, maar volgens mij niet zo heel veel meer dan zo'n Rohbox, die is ook nogal stevig aan de prijs zag ik.
Dank voor de eerste reacties / het meedenken.
Draaischakelaar wil ik niet (behalve op een recht stuur zoals op mijn andere fietsen) , anders was die van Co-Motion of Gilles Berthoud ook nog een optie geweest.
Mittelmeijer kende ik nog niet, zou een alternatieve optie zijn geweest, maar lijkt niet meer verkrijgbaar.
De M-Gineering optie is bekend maar of die met mijn specifieke stuur wens (Salsa Cowbell 2) kan vraag ik me af.

Dus de vraag is echt, wie heeft ervaring met de Rohbox, liefst in de nieuwe versie die 2x in één beweging kan schakelen.
Ik heb de oude Rohbox met Sram apex hendels. Er staat ook nog STI bij. Dat alles zit op een soort racefiets met uitlopende racebocht. Ik fiets en schakel meestal met mijn handen onder in de bocht, omdat het stuur ietwat hoog staat.

Mijn ervaring is dat je de hendel met je vingers dichterbij trekt om vervolgens per versnelling een kleinere slag te maken. Het moment is daarna vrij klein om te schakelen. Je beweegt hem maar iets van 2 cm en dan schakelt hij. Je kan dus meerdere kortere slagen vlot achter elkaar maken als je eenmaal de vrije ruimte hebt overbrugd. Van bovenaf schakelt hij wat zwaarder, maar het is te doen met mijn gemiddelde handen en laptop vingers.

Omdat je een racefiets hebt, is 2 versnellingen terug schakelen bij een verkeerslicht voldoende. Mijn ervaring is dat je een helling ziet aankomen, dus tijd zat. 'Het peloton' van de zondagse ronde gaat je er wel vandoor, omdat zij sneller schakelen. Je komt dus echt 20 seconden later over de meet! Thuis win je de tijd weer terug, omdat je geen zand en klodders zwarte smeer hoeft te verwijderen en de derailleur hoeft af te stellen, omdat er een takje tussen kwam. Voor mij is dat de grootste overwinning.

De versnellingen 10 tot 14 herken ik nu wel goed, doordat ze te zwaar trappen (nr. 14), fijn trappen bij wielrennen (13), ratelen (12), ontspannen, stil en licht trappen (11) of heel licht naast een andere fietser (10). Onder de 10 raak ik de tel kwijt. Je kan namelijk niet zien in welke versnelling je zit, zoals bij een draaihendel. Ik gebruik de lagere versnellingen nauwelijks, omdat ik tot op heden alleen Nederlandse heuvels ben tegen gekomen.