loknor schreef:8 bar is veel, zeker voor jouw gewicht.
Ik krijg het gevoel dat je je banden echt veel te hard oppompt en je daardoor comfort oppofferd en er nagenoeg geen rolweerstand bij wint
Ik heb diverse drukken geprobeerd. Soms domweg uit luiheid, omdat ik te lang mijn banden niet heb opgepompt.
7 bar heeft proefondervindelijk de voorkeur voor 25mm banden en mijn gebruik cq gewicht, op langere ritten over slecht wegdek zou 6 bar mss beter zijn. Onder de 6 bar mag absoluut niet vanwege kans op snakebites, die je bv kan oplopen op die opstaande betonranden. Als ik de banden oppomp tot 8 bar zijn ze na twee week onder de 7 bar. Ik pomp mijn banden eens per 2 a 3 week op. Dus ik vind oppompen tot 8 bar een prima keus.
https://janheine.wordpress.com/2016/03/ ... take-home/
The biggest surprise of all our testing (above) was this: For supple tires, pressure makes little difference in performance. We tested three Vittoria tires (Rubino, CX clincher, CX tubular; all 25 mm wide) and found that the supple CX models roll as fast at 70 psi as they do at 130 psi. (For the rest of the world, that is 5 bar and 9 bar.)
The reason is simple: Higher pressure decreases the energy required to flex the tire. Less energy is lost due to internal deformation (hysteresis). But higher pressure increases the losses due to the vibrations of bike and rider. More energy goes to suspension losses. The two effects cancel each other. Whether you pump up your supple tires super-hard or ride them squishy-soft, they have the same resistance.
Een opmerkelijk resultaat. Ik ben wel benieuwd naar de omstandigheden waarbij die tests gedaan zijn. Ik kan moeilijk geloven dat een 25mm band op 5 bar net zo snel is als op 9 bar, nog los dat op 5 bar je band in no time stuk gaat door stootlekken. Het is ook tegenstrijdig met de vele bandentests die Wim Schermer heeft gedaan afgelopen 10 jaar, waaronder met meetkarren (met persoon) en een pendel (gewicht 80kg als het ik me goed herinner). Veel Schwalbe en af en toe Continental, Vredestein, en kleinere merken. Zijn die zo anders dan die Vittoria's? Of is er zo'n groot verschil tussen 28" en 26"/20"?
Uit de tests van Wim Schermer[*] is wel een trend te zien dat grofweg:
- smalle banden, 23-28mm, qua rolweerstand een optimale druk hebben tussen de 8 en 10 bar
- 32-40mm banden tussen de 6 en 7 bar
- 45-50mm banden tussen de 4 en 5 bar
- 55-60mm banden tussen de 3,5 en 4 bar.
De optimale drukken komen grotendeels overeen met mijn eigen ervaring. (waarbij je terrecht kan afvragen hoeveel subjectieve comfirmation bias daar in zit)
die ervaring speelt vooral als de band te lage druk krijgt de fiets idd behoorlijk trager wordt. vooral te merken op langere ritten van >60km.
bv 35mm kojak die onder de 5,5 bar komt, 50mm big apple die onder de 4 bar komt, 23mm schwalbe one die onder de 6,5 bar komt. Vooral bij stugge banden (waar de Big Apple Plus er een van is) speelt dit verschijnsel extra snel.
De tests zijn grotendeels gedaan op vrij goede kwaliteit asfalt. Als je veel grof asfalt rijdt kan de optimale druk natuurlijk lager zijn. Feit blijft natuurlijk dat je met smalle banden je druk minder goed kan verlagen dan met brede banden, omdat de vervorming van smalle banden en dus ook de rolweerstand dan snel toeneemt. En dat dus op grof asfalt brede banden gewoon een veel betere keus is. Voor de rolweerstand dan. Want de luchtweerstand van brede banden is vooral op racefietsen weer een ander aspect van belang.
*: link naar de tests van Wim Schermer:
Grafiek 20" uit
dit artikel
grafiek uit 2010 voor 26" banden uit
dit artikel