Additionally, paste this code immediately after the opening tag: koga WT opknappen of vervangen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

koga WT opknappen of vervangen

Dit doet bij mij de vraag opkomen hoe lang een fietsframe zo ongeveer meegaat. Ik vind een fiets van eind jaren 90 zo oud nog niet. Ik knap wel eens racefietsen op die dubbel zo oud zijn en die frames (staal) zijn prima. Uiteraard alles afhankelijk van gebruik etc maar toch. Alu toch wat minder sterk/duurzaam? Een goed frame hoort toch niet te scheuren?
arboon schreef:Jazeker. Zie de volgende link
http://imageshack.com/a/img922/1074/vSNcEX.jpg
Bedoel je de horizontale lijn die de bovenkant van de last volgt of de vertikale die ontstaan zou kunnen zijn door een te strak ingeperste balhoofdcup?
Georg schreef:Dit doet bij mij de vraag opkomen hoe lang een fietsframe zo ongeveer meegaat. Een goed frame hoort toch niet te scheuren?
Nee, een goed frame hoort niet te scheuren, maar de te bereiken leeftijd van een fiets is niet alleen afhankelijk van de fragiliteit van het frame, maar ook extreem afhankelijk van het gebruik.
Een frame dat door een grote zware mountainbiker over rotsige afdalingen in de Ardennen binnen een paar duizend kilometer km aan gort wordt gereden zal waarschijnlijk een lichte (60kg) wielrenner die over fraai geasfalteerde dijken fietst in 200.000 km niet (kapot) versleten kunnen worden.
Daartussenin zit geen plotse overgang. Hoe lang het goed gaat is een samenraapsel van het frame, het gewicht van de berijder, de bagage, de rijstijl inclusief het remgedrag en de wegen waarover gefietst wordt. Dat laatste is ook afhankelijk van de woonplaats want wegdektechnisch waan ik me vaak in een walhalla als ik eens ergens anders in Nederland fiets dan hier in Zuid-Limburg en de Belgische omgeving.
Valt het jullie ook op dat koga best veel gescheurde balhoofden heeft?
M276 schreef:Valt het jullie ook op dat koga best veel gescheurde balhoofden heeft?
Wat je nodig hebt om dat te kunnen zeggen is harde cijfers en die heb ik iig niet. Als je niet fietst heb je ook geen lekke banden, maakt dan dat het merk band wat je op je fiets hebt zitten een goede band die niet lek kan?
Alles is afhaneklijk van verkochte aantallen gedeeld door wat er stuk gaat. Als dat een bepaalde waarde overstijgt kun je pas zeggen of iets slecht of goed is.
Voor wat deze fiets betreft, mogelijk dat zijn vorige berijder er een niet vermeld ongelukje mee heeft gehad.
arboon schreef:
Jazeker. Zie de volgende link
http://imageshack.com/a/img922/1074/vSNcEX.jpg

Bedoel je de horizontale lijn die de bovenkant van de last volgt of de verticale die ontstaan zou kunnen zijn door een te strak ingeperste balhoofdcup?
De verticale scheur is echt voelbaar. Ik heb er wel ooit een nieuw balhoofdstel ingezet, maar die scheur kon ik me toen niet herinneren. De horizontale scheur (die de las volgt) lijkt mij een teken dat de verticale scheur verder doorloopt en dat nu de las het ook begint te begeven
Eric Schuijt schreef:Koga is een van de weinige merken die vakantiefietsen levert met levenslange garantie. Weliswaar alleen voor de eerste koper, maar het zeg wel iets over de kwaliteit.
Santos en idworx geven (officieel) vijf jaar.
In de praktijk zou dit best op hetzelfde kunnen uitkomen. Hoeveel 'moderne' koga bezitters ruilen de fiets in na aantal jaren? Ik denk dat de marketing afdeling van Koga dit aardig weet.
Er zijn wel wat Duitse duurzaamheidstests en als daar iets uit komt is het wel dat onder gelijke testomstandigheden alu frames niet eerder stuk gaan dan staal. Maar alles hangt af van enerzijds de kwaliteit van het ontwerp en de fabricage, en anderzijds van het gebruik.
Het is waar dat de meeste berichten over kapotte frames van vakantiefietsen gaan over Koga frames, maar ik vermoed dat Koga ook ruim meer fietsen verkoopt.
Nog meer foto's ter leringh en de vermaeck; ik heb mijn frame gestript en ook van binnen de balhoofdbuis bekeken. Bleken twee scheurtjes te zijn. Ik kampte de laatste maanden met een hele lichte speling in mijn balhoofd en kon dit niet goed krijgen. Of het stuur liep stroef, of er zat speling in. Het kan nauw luisteren, maar ik kreeg het niet goed. Dit verklaart wel waarom. Misschien heb ik te lang met speling doorgefietst en is het daardoor verergerd? Maar ja, kip en ei...
https://photos.app.goo.gl/ofDV25ZxHiZK4VCF2
In ieder geval niets meer aan te repareren.