javb2812 schreef:bast1aan schreef:Overigens zijn de industrielagers in mijn wielen van een standaard maat die je onderweg ook kan krijgen bij bedrijven met machine onderdelen. Kennissen van mij hebben op die manier vrij snel een kapot lager in Zweden onderweg kunnen vervangen.
Voor de lagers uit welke onderdelen (soort, merk, type) geldt dit dan bijvoorbeeld?
Hans
Ik gebruik ze zelf op mijn velomobiel in Sturmey Archer naven, dit zijn volgens mij 6002 lagers, zijn op veel plekken verkrijgbaar en niet duur. Achteras gebruikt wat exotischere lagers, maar die gaan tegenwoordig zo lang mee (in de orde van 70 000km) dat je die alleen bij een grote beurt preventief hoeft te vervangen.
Over vervangen zie ik een hoop toestanden de ronden doen, maar bij mijn voorwielnaven is het vrij simpel zonder speciaal gereedschap:
- demonteer wiel uit de as
- tik met een lang voorwerp zoals een schroevendraaier de oude lagers eruit
- vet de nieuwe lagers en de passing in de naaf goed in zodat de nieuwe lagers goed recht in de naaf glijden
- druk de nieuwe lagers in de passing met de HAND (door het vet moet dat makkelijk gaan. GEEN geweld gebruiken op nieuwe lagers). Bij mijn wiel zit een bus tussen de twee lagers in het midden om de afstand te houden, vergeet die ook niet.
- schuif wiel op de as en draai deze vast, zo sluit je de lagers op.
- klaar.
Ik zie ook wel eens mensen beweren dat je bij industrielagers geregeld vet moet vervangen. Gedoe met sealing verwijderen, schoonmaken, opnieuw invetten, enz. Lijkt mij zinloze werkverschaffing, vervang gewoon je lagers of blijf er verder van af..
Ik kwam dit filmpje tegen van hoe te doen met een racefiets naaf, dat is niet veel anders als bij mij:
https://www.youtube.com/watch?v=Few4sZoFQ6Y
_Peter_ schreef:
Die van mij zijn ook standaard en zelfs in Duitsland waren ze in een grotere plaats niet te krijgen (zelfs niet in een gespecialiseerde winkel), met de trein terug naar huis en weer terug bleek uiteindelijk sneller en goedkoper dan wachten op de lagers.
Die pech heb ik ook wel eens, al is het dan met wat anders. Bv afgelopen zomervakantie met de auto ging er wat stuk aan het koelsysteem en geen gereedschap en ellende met garagebedrijven. Onderweg sleutelen of iets specifieks moeten kopen blijft toch een doodvervelende hobby en is altijd veel lastiger dan thuis.