Additionally, paste this code immediately after the opening tag: koga WT opknappen of vervangen - Forum Wereldfietser

koga WT opknappen of vervangen

Beste forumgenoten
Ik ben nieuw op dit forum en wil graag jullie advies voor t volgende. Ik heb op t forum gezocht maar kan geen passend antwoord vinden.
Ik heb enkele jaren geleden een Koga Miyata World Traveller uit 1999 gekocht, alu 7005 frame en stalen voorvork. Met veel plezier een aantal jaar gefietst maar de meeste draaiende delen (trapas, balhoofd, cassettes, achternaaf, velgen) en de remmen (veren) zijn nu wel aan vervanging toe. Ik ga ervan uit dat de balhoofdbuis nog goed is. Het frame heb ik nagelopen op haarscheurtjes voor zover dat kan en het ziet er nog goed uit. Wel een aantal kale plekken maar dat lijkt me geen probleem.
Mijn vraag is nu: kan ik beter een tweedehands kopen voor mijn tochten door Europa, of mijn Koga opknappen? Mijn budget is rond 800 euro. Voor dit geld is ook een nieuwe vsf t50 of t100 te koop of een tweedehands Koga, Avaghon of gelijkwaardig , maar ik vind mijn Koga fijn fietsen. En ik heb begrepen dat het frame mits in goede staat (en dat is vast de hamvraag...is dat wel goed te controleren?) nog wel een tijdje mee kan.  Alvast bedankt voor jullie reacties.
Met vriendelijke groeten Arjen.
arboon schreef:Koga Miyata World Traveller uit 1999 gekocht, alu 7005 frame en stalen voorvork. ...
En ik heb begrepen dat het frame mits in goede staat (en dat is vast de hamvraag...is dat wel goed te controleren?) nog wel een tijdje mee kan. 
Controleren op zichtbare scheurtjes kan. Controleren op scheurtjes onder de lak kan niet. Controleren op voortschrijdende metaalmoeheid kan ook niet.

Of het frame nog goed genoeg is hangt niet alleen van het frame af maar ook van de hoeveelheid belasting die het heeft doorstaan. Als je 60 kilo weegt en je hebt er weliswaar 80.000 km mee gefietst maar alleen over gladde jaagpaden langs het kanaal dan gaat het frame nog wel twee mensenlevens mee.
Als je een m/v van 120 kilo bent en je hebt meestal 20 kilo achterop en je fiets vaak steile rotsige onverharde paden of Vlaamse kasseienwegen en dat ook nog met flink wat kracht en harde banden dan mag je blij zijn dat het frame 10.000 km haalt.

Dus als je een uitgebreide omschrijving maakt van wat je fiets heeft meegemaakt dan durf ik daar wellicht iets van te zeggen, al is mijn neiging om te zeggen dat na 18 jaar het gewoon ook tijd kan zijn voor een ander frame vrij groot.
Bedankt voor je reactie Leon.
Ik heb er zelf ca. 4000 km schat ik mee gereden. Alleen over asfalt in Nederland en België.Verder ben ik nog niet geweest. Ik weeg ca. 75 kg. Daar zal de fiets dus niet van zijn versleten. Gezien de staat waarin de fiets is (en dat wist ik toen ik m kocht) heeft ze er wel wat kms op zitten. Maar ik heb niet gevraagd wat er mee gedaan is. De fiets heeft afgezien van wat lakschade en wat kale plekken onderop de bracket geen zichtbare beschadigingen zoals deuken of schrammen. Wel zie je dat de cranks kale plekken hebben, ook daaraan kan je zien dat er wel uitgebreid op is gefietst. Maar waar en hoe weet ik dus niet. Overigens, ik heb voorlopig geen plannen om buiten Europa te gaan fietsen, of onverhard. Een bergje hier en daar wellicht, maar wel met volledige uitrusting, dus 30 - 40 kg moet er wel op kunnen zonder te gaan zwabberen. Mijn Koga WT met 26 inch wielen had daar geen last van, fijne stabiele fiets.
Mijn idee was (is) om de fiets op te bouwen met goede spullen, maar ook weer niet het allerduurste. Mocht het frame onverhoopt kapot gaan dan kan ik die spullen overzetten op een ander frame (dat wordt dan zoeken naar een vergelijkbaar frame, wat natuurlijk maar de vraag is of dat lukt...). Ik denk dat ik wel de naafdynamo (Shimano DH-2N71), de achteras (oude XT dus nog staal), en de voor- en achterderailleur (XT) van de Koga kan hergebruiken, maar voor de rest zal er nieuw spul op moeten: wielen (handgespaakt ca. 300-400 euro), V-brakes (of kan je ook alleen de veren vervangen?) (ca. 100 euro), bottombracket (ca. 35 euro), cassettes achter (ca. 40 euro), crankstel (75 euro), en de kabels (25 euro), bij elkaar 600-700 euro (zelf monteren). Ik heb nu 26 inch wielen (met goede banden). Als ik voor 28 inch ga, ben ik ook nog 50-75 euro kwijt aan banden. Dus pak m beet 700 tot 800 euro.
Het eerste alternatief is de fiets verkopen voor weinig (200?), en een tweedehands kopen van rond de 800 euro. Vermoedelijk wel een Koga met een 57 frame. Dat fietst voor mij goed. Daarbij moet ik wel zeggen dat de Koga WT 1999 een rechte stang heeft, en de nieuwere modellen een 'MTB' stang. Weet niet of dat nu qua hoogte/lengte nog veel uitmaakt als het om hetzelfde merk gaat. Zolang het zadel en stuur maar voldoende verstelbaar is dat verder geen punt, dunkt me. Als ik een ander merk koop zal ik eerst weer uitgebreid moet testen. Ik heb de verhalen over lengte en framehoogte goed doorgenomen, en dat lijkt me nog geen sinecure. Met een 2de hands is het ook weer afwachten wat er met een frame aan de hand is. Als het er netjes uitziet, geen deuken, schrammen, afgebladderde lak, veel plekken bijgewerkt etc. dan kan je er wel van uitgaan dat ze er vooral mee "naar de tennisbaan zijn geweest", of niet? Het lopende werk kan ik wel redelijk beoordelen denk ik. Een behoorlijke kwaliteit "Deore LX" afgemonteerde fiets kost 2de hands rond de 800 euro. Met korting voor de verkochte fiets dan 600-700 euro.
Het tweede alternatief is een nieuwe fiets van rond die prijs. Dan is de keuze niet reuze. Ik zie een VSF T50 met een goed alu frame 6061 en goedkope Shimano spullen erop, geen Tubus bagagedrager, wel Magura HS11 i.p.v. V-brakes. T-100 is alweer wat duurder (stalen frame, iets beter groepen en achterdrager). Er zijn ook wel fietsen van de 'mindere goden' (correct me if I'm wrong) zoals Gazelle, Batavus, Cube, Giant e.d. van rond die prijs, maar dat komt dat weer met verende voorvork. dito zadelpen, gelzadel, schijfremmen e.d. Dan blijf ik toch liever bij de merken met een naam op trekkinggebied. Voor rond de 1000 euro wordt het alweer beter, maar ja, glijdende schaal etc. Terwijl ik vermoed voor mijn doeleinde toch echt geen nieuwe Santos/Koga/Avaghon etc. denk nodig te hebben.
Concluderende denk ik dat ik vrij zeker moet zijn van mijn Koga WT frame, dat eventueel door een expert laten beoordelen, en dan de keuze maken voor opbouw (fijne winterklus) of tweedehands Koga (nogmaals, ik ben geen Koga 'believer' maar mijn huidige Koga bevalt goed).
Goed, wederom is jullie mening van harte welkom!!
Mooi antwoord van Leon,
ik wil er even bij toevoegen dat mocht je een tweedehands fiets kopen je daar de onzekerheid hebt wat er door de eerste eigenaar(s) mee is uitgevoerd. Daar geldt hetzelfde verhaal van slijtage en daar heb je het nadeel dat je niet weet hoeveel er mee is gereden.
Persoonlijk zou ik waarschijnlijk mijn budget iets vergroten en een nieuwe fiets halen, maar dat voldoet niet aan je vraag dus daar zal ik verder niet op in gaan.
Het grote voordeel van een nieuwe fiets is dat je 'schoon' begint en hem redelijk volgens je eigen wensen kan maken, het nadeel is natuurlijk dat je lang niet de kwaliteit krijgt die je van een 'verse' tweedehands kunt verwachten qua geld. (nieuw is minder bang-for-buck). Met een fixed budget van €800 zou ik denk ik op zoek gaan naar een tweedehands, die moet er zeker te vinden zijn. Jouw fiets zou ik als "op" beschouwen, tenzij je 'm voor onder de €200 helemaal kan opknappen en dan is het nog altijd de vraag hoe het op het niet zichtbare deel is gesteld met slijtage.
Succes met je keuze, en laat je ons weten wat het wordt en welke fiets je uiteindelijk hebt gekozen?

Nog een tip na het lezen van je antwoord op Leon, vergeet ook niet dat het nu "uitverkoop" is bij veel fietsenwinkels. Er moeten bestellingen worden gedaan over hoeveel nieuwe fietsen ze volgens jaar kunnen en willen verkopen en daardoor is altijd een kleine restvoorraad die weg moet. Daar -kunnen- leuk geprijsde pareltjes tussenzitten. Maar het is veel werk om er een te vinden.
rockhopper schreef:Mooi antwoord van Leon,
ik wil er even bij toevoegen dat mocht je een tweedehands fiets kopen je daar de onzekerheid hebt wat er door de eerste eigenaar(s) mee is uitgevoerd. Daar geldt hetzelfde verhaal van slijtage en daar heb je het nadeel dat je niet weet hoeveel er mee is gereden.
Persoonlijk zou ik waarschijnlijk mijn budget iets vergroten en een nieuwe fiets halen, maar dat voldoet niet aan je vraag dus daar zal ik verder niet op in gaan.
Het grote voordeel van een nieuwe fiets is dat je 'schoon' begint en hem redelijk volgens je eigen wensen kan maken, het nadeel is natuurlijk dat je lang niet de kwaliteit krijgt die je van een 'verse' tweedehands kunt verwachten qua geld. (nieuw is minder bang-for-buck). Met een fixed budget van €800 zou ik denk ik op zoek gaan naar een tweedehands, die moet er zeker te vinden zijn. Jouw fiets zou ik als "op" beschouwen, tenzij je 'm voor onder de €200 helemaal kan opknappen en dan is het nog altijd de vraag hoe het op het niet zichtbare deel is gesteld met slijtage.
Succes met je keuze, en laat je ons weten wat het wordt en welke fiets je uiteindelijk hebt gekozen?

Nog een tip na het lezen van je antwoord op Leon, vergeet ook niet dat het nu "uitverkoop" is bij veel fietsenwinkels. Er moeten bestellingen worden gedaan over hoeveel nieuwe fietsen ze volgens jaar kunnen en willen verkopen en daardoor is altijd een kleine restvoorraad die weg moet. Daar -kunnen- leuk geprijsde pareltjes tussenzitten. Maar het is veel werk om er een te vinden.
Bedankt voor je reactie. Die 200 euro voor t opknappen zit er niet in helaas. Ik neig ook naar een goede 2de hands, en daar eens rustig de winter de tijd voor nemen. Maar idd, ook daar is het afwachten wat een frame doorstaan heeft, dat is er aan de buitenkant niet altijd af te zien. En een nieuwe fiets met toch wel de stevigheid die ik nodig heb noopt wel een flink ruimer budget vrees ik, als ik met flinke bepakking wil gaan fietsen.
arboon schreef:Bedankt voor je reactie Leon.
Ik heb nu 26 inch wielen (met goede banden). Als ik voor 28 inch ga, ben ik ook nog 50-75 euro kwijt aan banden.
Als er nu 26" in zit zal 28" naar alle waarschijnlijkheid niet passen, uitzonderingen en hele smalle racebandjes misschien daargelaten. Voor de cranks volstaan nieuwe bladen, en je V-brakes zou ik eerst eens uit elkaar halen en schoonmaken, daar kan in theorie weinig aan kapot, nieuwe veren kan maar is denk ik niet nodig. De kale plekken zeker onder de trapas en dicht bij de weg zou ik met het oog op de komende winter zeker even voorzien van nieuwe lak om invreten door strooizout te voorkomen.
Zolang je het zelf doet is het, mits het frame in goede staat is, vaak best rendabel om zo'n fiets een tweede leven te geven. Als je het uitbesteedt kom je qua kosten veel sneller richting de prijs van een goede gebruikte danwel nieuwe.

Goed beoordelen wat er wel en niet nodig is om te vervangen. Focus op technisch goed, en niet op optisch. Vraag eventueel anderen ter beoordeling bij twijfel.

Op wielen zou ik niet besparen trouwens. Wisselen tussen 26" en 28" lukt je met velgremmen niet omdat de bevestiging anders is qua hoogte *Tenzij Santos TravelMaster 3+* Met schijfremmen kan het wel, maar wel opletten of past qua breedte en diameter.
arboon schreef:Mijn idee was (is) om de fiets op te bouwen met goede spullen, maar ook weer niet het allerduurste. Mocht het frame onverhoopt kapot gaan dan kan ik die spullen overzetten op een ander frame (dat wordt dan zoeken naar een vergelijkbaar frame, wat natuurlijk maar de vraag is of dat lukt...). Ik denk dat ik wel de naafdynamo (Shimano DH-2N71), de achteras (oude XT dus nog staal), en de voor- en achterderailleur (XT) van de Koga kan hergebruiken, maar voor de rest zal er nieuw spul op moeten: wielen (handgespaakt ca. 300-400 euro), V-brakes (of kan je ook alleen de veren vervangen?) (ca. 100 euro), bottombracket (ca. 35 euro), cassettes achter (ca. 40 euro), crankstel (75 euro), en de kabels (25 euro), bij elkaar 600-700 euro (zelf monteren). Ik heb nu 26 inch wielen (met goede banden). Als ik voor 28 inch ga, ben ik ook nog 50-75 euro kwijt aan banden. Dus pak m beet 700 tot 800 euro.
Ik denk dat je verhaal wel klopt en het dilemma duidelijk is. Ik vind je inschatting van de prijzen echter aan de hoge kant, ofwel ik vind dat minder dure onderdelen beter passen bij een frame dat niet meer nieuw is.
Bij Bike4travel hebben ze wielen voor veel minder en die behoren tot de heel erg goede.
Voor de trapas kun je gerust de goedkoopste kiezen (rose.nl)
Idem cassette en cranckstel. Misschen kun je bij Dacathlon een passende set cranckstel + as vinden. Dan ben je voor 60 euro klaar.
Ik heb in de prijktijk gemerkt dat ik draaiende delen zelden of nooit naar een volgende fiets overzet.
Typische onderdelen die ik wel meeneem als ze me nog bevallen zijn zadel, de chique verende zadelpen, banden, dragers, bidonhouders(petfleshouder), pedalen, pomp en mijn barends.
Wat ik zelf ook gedaan heb is een goedkope VSF in de opruiming kopen, een heleboel onderdelen die ik had en een stel nieuwe daar opgezet en wat overbleef verkocht. Helaas gaat dat nu niet meer lukken met jouw budget. Een optie met meer zekerheid dan de renovatie is inderdaad om een tennisbaan-koga te vinden waar je nog een paar mooie onderdelen van jouw persoonlijke keuze op kunt zetten en misschien ketting en cassette moet vervangen en klaar.
Ik heb nog eens goed gekeken wat ik moet vervangen aan de fiets, en kom op aanraden van Leon op ongeveer de helft uit van de kosten!! Wel goede wielen van Bikes4travel, ca. 250 euro (jammer van de naaf die ik nog heb). De rest (balhoofdstel Stronglight, Crankstel Acera, trapas UN55, Cassette CS HG200) ook nog grofweg 70 euro. Nog nieuwe kabels en pedalen, dus zeg 350 euro. Er zijn nog wel wat betere opties mogelijk voor het crankstel, het balhoofdstel en de cassette om op een oud frame te zetten, maar dat loopt niet enorm in de papieren. Daarmee kom ik wel enkele jaren vooruit, en heb ik volgens mij geen vergelijkbare tweedehands voor. Vooropgesteld dat mijn frame en voorvork in voldoende staat zijn. Dat ga ik eerst maar eens (laten) controleren.
Ik heb dus besloten om de fiets eerst maar eens te demonteren, schoon te maken en naar een specialist te gaan om het frame te laten nakijken. Mocht dat door de keuring komen, dan kan ik kopen en opbouwen. Mocht nu blijken dat het frame en/of de voorvork toch te slecht zijn, dan heb ik een winter lang de tijd om een goedkope tweedehands op te scharrelen en daarmee aan de slag te gaan.
Ik wil jullie enorm bedanken voor het meedenken. Mocht ik nog vragen hebben (ongetwijfeld) dan meld ik me weer.
Groeten
Arjen
Als je bij Bike4Travel 250 euro gaat besteden voor een set wielen, willen ze daar vast ook wel even kritisch naar je frame kijken =)
Koga is een van de weinige merken die vakantiefietsen levert met levenslange garantie. Weliswaar alleen voor de eerste koper, maar het zeg wel iets over de kwaliteit.
Santos en idworx geven (officieel) vijf jaar.

(En ja, van bijna alle merken heb ik wel eens gescheurde frames gezien.)
Met Leon denk ik dat het veel goedkoper kan, en dat lijkt me ook beter passen bij zo'n oude fiets. Dit veronderstelt inderdaad dat het frame niet de geest gaat geven, maar als er niets te zien is valt daar verder niet zoveel over te zeggen (en 30-40 kg bagage lijkt me ook wat overdreven). Een simpele manier zou zijn om de volgende fietsreparatiecursus van de wereldfietser mee te doen. Je leert dan veel zelf te doen, en Marten kijkt vast wel even naar je fiets en wat best nog een tijdje mee kan, wat er echt vervangen moet worden is, en wat je er dan eventueel aan betaalbaars op kunt zetten.
Ik kom net terug van Snel, ikmhad mijn WT meegenomen, ik vermoed dat die van jou in een vergelijkbare staat is. Mijne is tweedehands gekocht in 2008 zal toen al wel 8 jaar oud zijn geweest.
Offerte laten maken waarbij de fiets helemaal uitelkaar gaat (onderhoud plus)
Nieuw voorwiel
Nieuw achterwiel
Ketting + casette + 2 voorbaden
Nieuwe pedalen
Nieuwe kabels
Totaal 793 (plus 50 euro reserveren voor whatnot)

Laat ze gewoon eens kijken, ik twijfel nu tussen nieuwe snel savanne of deze beurt.
egopro schreef:Ik kom net terug van Snel, ikmhad mijn WT meegenomen, ik vermoed dat die van jou in een vergelijkbare staat is. Mijne is tweedehands gekocht in 2008 zal toen al wel 8 jaar oud zijn geweest.
Offerte laten maken waarbij de fiets helemaal uitelkaar gaat (onderhoud plus)
Nieuw voorwiel
Nieuw achterwiel
Ketting + casette + 2 voorbaden
Nieuwe pedalen
Nieuwe kabels
Totaal 793 (plus 50 euro reserveren voor whatnot)

Laat ze gewoon eens kijken, ik twijfel nu tussen nieuwe snel savanne of deze beurt.
Niet vervelend bedoelt, maar als je er een los frame bijhaalt heb je nagenoeg een compleet nieuwe fiets. Dat is toch wel een serieus hoog bedrag voor een grote beurt, in mijn ogen staat dat niet in verhouding voor wat je ervoor krijgt. Daar zeg ik wel bij dat Snel niet goedkoop is, wel goede service verder. Ook voor jouw huidige 8 + 8 = 16 jaar oude frame geldt, ook al vinden ze nu niets, het is al oud en schade kan bij die leeftijd gewoon opeens ontstaan.
Het kan wel goedkoper. Zie mijn eerdere posts en de reacties van Leon en Wim. Meer passend bij een ouder frame ook. Moet je het zelf erop willen zetten. Een nieuw frame erbij is nog niet alles want ook voorvork, remmen, bagagedragers, stuur en zadel moeten er nog op. Ik weet niet wat Snel er op wil zetten maar de wielen zijn met ruim 250 euro de duurste (en meest belangrijke) onderdelen. Die kan je er wel zelf opzetten. Maar goed, ook de fietsenmakers moeten een boterham blijven verdienen natuurlijk (en dat is niet ironisch bedoeld).
Het is natuurlijk afhankelijk van wat je wilt maar als t WT frame nog goed is (en ja, je kan altijd pech hebben) dan kan zelf opbouwen met goedkopere componenten een realistische en stukken goedkopere oplossing zijn. Voor mij met de doelstelling om vooral op asfalt te blijven rijden is dit vooralsnog een goede optie.
Ik ben gepensioneerd en heb er lol in oudere trekkingsbikes te reviseren, oktober december heb ik wel tijd. Heb ook goede 2e handse bikes https://www.marktplaats.nl/mymp/verkopen/index.html
Voor mij is het helaas einde verhaal met mijn oude Koga WT frame; ik heb een scheurtje in mijn balhoofdbuis gevonden, bovenin. Ook de las met de bovenstang lijkt al te zijn ingescheurd. Ik zou met een slangenklem het nog even kunnen repareren heb ik gelezen, maar dan is het natuurlijk zinloos om nieuwe spullen erop te gaan zetten.
Op zoek naar een 'nieuwe'.
Als iemand nog iets heeft staan, houd ik me aanbevolen (richtprijs 800 euro).
Dat is erg jammer. Ter leeringh ende vermaeck zien wij (ik op zijn minst) hier graag foto's van zulke barsten en scheuren, kan dat?
Jazeker. Zie de volgende link
http://imageshack.com/a/img922/1074/vSNcEX.jpg
Toch wel goed dat je iig door deze scheurtjes een duidelijke beslissing hebt kunnen maken. Ik vind het (ook)
interessant om te zien hoe die scheurtjes eruit zien en of het echt opvalt ed. Succes met het vinden van een degelijke fiets voor een schappelijke prijs. :)