Additionally, paste this code immediately after the opening tag: cassette komt los: oplossing? - Forum Wereldfietser

cassette komt los: oplossing?

De cassette van onze tandem wil niet vast blijven zitten. Wordt, met afnemer in de bankschroef gefixeerd, vastgezet door het wiel als hefboom te gebruiken. Met andere fietsen heb ik dit probleem niet. Nog meer kracht zetten, of gaat de draad (naaf en/of borgring) dan stuk? Loctite?

Hennie
Strakker draaien lijkt mij zelden de oplossing. Er is geen sprake van een missende vulring of iets anders dat speling veroorzaakt?
Klinkt alsof de draad al stuk is om eerlijk te zijn.

Probeer eens met een andere lockring?
Zit de body niet los? Even de cassette eraf halen en dan zie je het.
Ik ben het eens met alle drie de commentaren. Het aanhaalmoment staat meestal op de sluitmoer. Als je de moer maar gewoon heel flink hebt aangedraaid is het hoog tijd om het goed te laten nakijken.
Kennelijk heb je een losse cassette-afnemer. Met een verstelbare steeksleutel kun je die veel beter vastdraaien dan via de bankschroef.

Het mooiste is een cassette-afnemer zoals deze van slechts €11,99 (MANTEL)

Afbeelding
Jeuu schreef:Strakker draaien lijkt mij zelden de oplossing. Er is geen sprake van een missende vulring of iets anders dat speling veroorzaakt?

idd. Misschien past de casette niet goed bij de body maat? evt. dan opvullen met ring(etje) achter grootste tandwiel?
Komt de cassette los, of zit er gewoon beweging in (en dan wordt schakelen ook een crime), omdat er geen strakke pasvorm is? Goedkope Shimano cassettes zijn van ijzer gemaakt en die passen na een tijdje niet meer strak op de splines. Remedie: weggooien.
sjefke schreef:Komt de cassette los, of zit er gewoon beweging in (en dan wordt schakelen ook een crime), omdat er geen strakke pasvorm is? Goedkope Shimano cassettes zijn van ijzer gemaakt en die passen na een tijdje niet meer strak op de splines. Remedie: weggooien.
Ik heb er nog nooit een gehad die strak op de freewheelbody zat.