Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Reynolds 520 frame repareren - Forum Wereldfietser

Reynolds 520 frame repareren

Hallo forum,

Kon het antwoord niet vinden met de zoekmachine, daarom maar een nieuw topic geopend.

Na vele fijne reiskilometers gemaakt te hebben op een Ridgeback Voyage Travel uit 2007 met een Reynolds 520 frame wordt het tijd voor wat onderhoud aan het frame. De standaard heeft een gat veroorzaakt en nu probeer ik uit te zoeken of reparatie mogelijk is. Reynolds 520 is van hetzelfde materiaal als Reynolds 525 en heeft deze eigenschappen;

- 25CrMo4 Alloy
- 114 KSI Ultimate strength
- 10% Min MINIMUM ELONGATION

Mandrel butted, 525 offers a tube-set with strengths similar to the famous 531 range (info van http://www.strongframes.com/tubing-information/).

Afbeelding

Mijn vraag aan wie bekend is met dit staal, kan het worden gelast of is hardsolderen danwel koudsolderen mogelijk? Waar moet de lasser op letten? Zijn er werkplaatsen in de regio Utrecht die stalen frames repareren?

Ik hoor tegelijk dat lassen aan een chroom-molybdeen stalen buis funest zou zijn. Door de warmte-inbreng kunnen chroomcarbides ontstaan (de las en de omgeving daarvan wordt hard en bros) en kan de boel bij de las afbreken. Vraag is of lassen en andere warmte-inbrengende reparatiemethoden sowieso mogen of kunnen.

Groet, Hybride
beste Hybride,

mijn eerste reactie is (ik ben overigens geen framebouwer): deze beschadiging is zo groot, die zou ik niet laten repareren. hoe rijdt de fiets met dit frame (nog)?
ten tweede: gezien ook de prijs van een ander frame versus de reparatiekosten, zou ik voor een ander frame kiezen. ik zou eens op allerlei fiets(onderdelen)sites kijken voor een ander frame en dan de meeste onderdelen overzetten en zo een 'nieuwe' fiets opbouwen. een heel willekeurig voorbeeld: https://www.bike-discount.de/de/kaufen/ ... own-641664. of van marktplaats een goede tweedehands fiets kopen (vooral voor het frame) en van twee fietsen één 'nieuwe' maken.
ten derde: laat (als repareren je voorkeur heeft) het frame zien aan een framebouwer, bijvoorbeeld bij Vittorio in Heerhugowaard (detail: goed bereikbaar op loopafstand van een station).

succes! hoogframe
Naast wat Hoogframe al schrijft, lijkt het me dat het achterwiel ook niet meer in lijn staat met de rest van het frame, het staat zoals ik het kan zien teveel richting links, als dat zo is is het einde oefening frame, zeker voor wat het gaat kosten om dit weer in orde te krijgen. (puur kijkend naar de restwaarde van de fiets na 10 jaar)
Hallo Hoogframe en _Peter_.

Bedankt voor de reactie. Het frame ziet er inderdaad wat schots en scheef uit. Omdat de wielen niet aanlopen heb ik nooit echt op het frame gelet. Het achterwiel, een tweedehands Libra Rigida 18 x 622 Alloy is 4 mm uit het midden.

Afbeelding Afbeelding

De scheur zit er al jaren, op het oog zie ik de beschadiging niet groter worden. Het achterwiel heeft speling en moet worden vervangen. Bij het fietsen merk ik geen verslechtering, zonder handen fietsen gaat moeiteloos. Afschrijven zou jammer zijn vanwege de sentimentele waarde, en de trapas is onlangs met inzet van bergen wd-40 door de zitbuis en veel moeite vervangen door een kortere van 123 mm, om het grote blad te kunnen bereiken.
Als ik er dagelijks mee op pad ga zal een professionele check wel nodig zijn. Heb een adres gevonden dat frames repareert, als het iets oplevert dan vul ik deze draad aan.

Bedankt voor het advies :!: :idea:

hybride
Een framebouwer kan je vast wel helpen, maar als je zo tevreden met de fiets bent is het voor de portemonnee vast voordeliger om gebruikt hetzelfde frame danwel fiets in dezelfde maat te kopen zonder zo'n schade.
Nu ik de grote foto zie (https://s20.postimg.org/xi4pu1gmj/DSC_0171_resize.jpg) denk ik echt dat het frame alleen nog sentimentele waarde heeft en dat je er geen ruige tochten meer mee moet maken.
Alles kan gerepareerd worden, maar of dat zinvol is is natuurlijk de vraag. Dit wordt een vrij omvangrijke en dus dure operatie en dat is dit van oorsprong niet erg edele frame niet waard.
Hang ‘m aan de muur met een lijst erom... dan brengt-ie alle goede herinneringen meteen naar boven :wink:
Het kan verkeren :) Na een tip kwam ik uit bij een vakman die regelmatig fietsframes repareert. De Ridgeback blijkt van rvs te zijn en ook aan de overzijde waar de standaard heeft gezeten bleek een scheur te zitten. Met TIG-lassen is een rvs plaatje aan de liggende achtervork bevestigt dat de boel nu verstevigt.
Kosten vielen me erg mee. Ik had de Voyage World min of meer opgegeven maar het lijkt erop dat ie doorkan. Ook het rechtzetten van de liggende achtervork schijnt niet zo'n issue te zijn, dat is voor de volgende ronde. Wie met een beschadigd frame zit, ik kan deze lasser van harte aanbevelen.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Wat een mooi verhaal!

"Moet ik afscheidnemen omdat mijn fiets die stuk is"?

Voor de meeste onder ons een geschikt excuus voor een nieuwe fiets(ik zeker).

Met een beetje aandacht en liefde doet het(de) fiets het weer,

Het fietsliefde kan doorgezet worden zonder het gedoe van een nieuwe fiets uitzoeken....

Lijkt wel een mooi verhaal voor het leven 8)

Mooi hoor.
Dus geen Reynolds 520?
Wim schreef:Dus geen Reynolds 520?
Op de sticker staat Reynolds 520, blijkbaar is het een soort rvs danwel te behandelen als rvs.

In 2007 was dit het instapmodel toerfiets van Ridgeback, er staat nu 20.000+ km op de teller. Onderdelen zijn een en al uit budget-lijnen. De oorspronkelijke onderdelen die nog altijd werken zijn de voorvelg Alex ACE-19 met Shimano Parallax HB-RM60 hub, achterderailleur een Shimano Alivio, Tektro cantilever remmen, Ridgeback Alloy Ahead balhoofd en de cranks van een niet meer te achterhalen merk.

Vervangen zijn de vierkante trapas, de oude was te kort om het grote blad te bereiken maar functioneerde nog zonder speling, het stuur en verstellers Sora Flightdeck FD 3304 door een tweedehands Shimano ST-2203, nieuwe sram 3.0 8 speed cassette en middenblad voor door Shimano SGX HG Z-38, hema-spatborden. Van de kringloop komen een voorderaillur Shimano Exage 300LX bottom pull en de pedalen. Gloednieuw is ook de KMC Z8s ketting.

De fiets heeft restanten sovjet-asfaltering in Georgië doorstaan en achterafwegen in Cambodja en Myanmar, maar de kritieke schade werd dus veroorzaakt door met bepakking op een enkele standaard te parkeren :o
hybride520 schreef:
Wim schreef:Dus geen Reynolds 520?
Op de sticker staat Reynolds 520, blijkbaar is het een soort rvs danwel te behandelen als rvs.
Gezien deze opsomming van Reynoldsspullen lijkt het me van niet: https://en.wikipedia.org/wiki/Reynolds_Technology

"525 - Cold worked AISI-4130 (CrMo). ... 520 - is the same as 525, made under license in Taiwan, to the same specs and qc standards as for 525. For proximity to manufacturing in South-East Asia."
Wat fijn dat je fiets weer gerepareerd is, de waarde die je er aan hecht is echt niet uit te drukken in een Reynolds nummer!!