Bij mij is "zeer goed" ademende regenkleding eigenlijk sowieso niet in staat om het zweet af te voeren. Bij kleine inspanning al niet. Ik zweet veel._Peter_ schreef:Als je een hele dag in de regen aan het fietsen bent is zelfs de best ademende regenkleding niet in staat het vocht wat je zelf produceert af te voeren, ook al heb je nog zulk technisch fietsondergoed aan, op het moment dat je stilstaat begint het afkoelen pas echt, en al de energie die je nog hebt wordt uit je lichaam gezogen voor je er erg in hebt.javb2812 schreef:Onderkoeling voorkomen door de juiste kleding.
Als het ook nog koud is kan de hele dag in de regen fietsen inderdaad tot onderkoeling leiden. Wel kan je veel doen (méérdere laagjes geschikte kleding dragen) om kou vatten op de fiets langdurig te voorkomen. Dat geeft inderdaad nog geen garanties.
Eigenlijk moet ik iets aan mijn bovenstaande citaat toevoegen zodat het luidt:
Onderkoeling voorkomen door de juiste kleding te dragen én je reisplan aan te passen.
Langzamer fietsen om minder te zweten, en vaker pauzeren of eerder stoppen als je het koud hebt. Tijdens pauzes even drogere kleren aan doen. In de praktijk heb je daar niet altijd zin in, maar als onderkoeling dreigt moet je gewoon stoppen en omkleden bij een horecagelegenheid. Of zelfs de tent opzetten en droog in de slaapzak kruipen als er verder geen gelegenheden zijn.
En dan nog een tip: eet op dagen met regen en kou beduidend meer dan op mooie fietsdagen. En eet eerder.
Hans