Na ruim tien jaar gebruik heb ik mijn Ortlieb Classic (Bike Packer) achtertassen door nieuwe vervangen.
Mooi moment de tassen eens (subjectief) te vergelijken.

kenmerken van het oude model:
- verstellen haken mbv inbussleutel
- rechte rails
- spanbanden die doorlopen t/m de onderkant
- gewicht* +/- 1900 gram
- riemen aan bovenkant/deksel (om bijvoorbeeld spullen op te bergen)

kenmerken nieuwe model:
- verstellen haken met de hand
- kromme/parabolische rails
- doppen aan onderkant ter bescherming en zodat tas recht op blijft staan
- gewicht* +/- 2200 gram (excl. draagriem)
- riem op deksel ontbreekt
- haken aan zijkant ter bevestiging draagriem
- binnenvakken, waarvan de mesh met rits

* keukenweegschaal gemeten. Ortlieb zelf vermeldt voor de nieuwe 2.080 gram. Het verschil bedraagt in ieder geval 300 gram.

Verbeteringen tov oude model
- het verstelbare ophangsysyteem. Extra handig wanneer je de tassen op verschillende fietsen gebruikt
- de doppen aan de onderkant. De tassen blijven rechtop staan en de doppen bieden (een beetje) bescherming tegen geweld van onderen (bijv. tegen rotsen en stoeprand)
- de binnenvakken. Handig om bijvoorbeeld kaarten of valuta (buiten Euro-zone) in op te bergen. Toch als redelijk overbodig ervaren.

Minder tov oude model:
- toegenomen gewicht (als overbeladen fietser maakt mij dit persoonlijk niet zoveel uit)
- ontbreken riemen aan de bovenkant. Als grote achteruitgang ervaren. Na twee maanden gebruik mis ik de oude mogelijkheid om onder deze riemen (natte) kleren, (PET) flessen, drinkkartonnen en salades te stoppen, nog steeds.
Erg jammer dat Ortlieb besloten heeft deze riemen niet meer te monteren. In gewicht zal het niet meer dan 50 gram schelen. En het fabricageproces zal waarschijnlijk iets eenvoudiger (=goedkoper) zijn geworden.

Zijn er meer mensen die het ontbreken van de riemen als een groot gemis ervaren?