Additionally, paste this code immediately after the opening tag: slag uit een wiel halen - Forum Wereldfietser

slag uit een wiel halen

Beste lezer,

Beide wielen (24 inch geloof ik) van onze fietskar hebben een kleine slag er in zitten. Heel groot is het niet maar wel groot genoeg om te zien dat het wiel niet zuiver draait. Ik denk dat dit mede een oorzaak is dat onze fietskar wat heen en weer slingert op de weg en ook dat het 'pompen' van de kar aan mijn fiets iets groter is.

Omdat ik hoop dit zelf te kunnen oplossen heb ik wat youtube filmpjes gekeken en merk het volgende op. Er wordt gebruik gemaakt van diverse gereedschappen. https://www.youtube.com/watch?v=j-J0ANcO8AU Dit filmpje start met het benodigde gereedschap, alhoewel dit gaat over het volledig vlechten van een wiel.

Het lijkt mij lastig te bepalen welke spaken ik hoe strak moet aandraaien om het slag uit het wiel te krijgen. Ook het meten of de velg vervolgens helemaal in balans is lijkt me lastig met het blote oog. Ik vraag me nu af of het goed te doen is voor mij om dit in de nabije toekomst zelf te kunnen doen. Wellicht dat men hier mij iets meer over kan vertellen of kan wijzen op waar ik meer informatie kan lezen of zien.

Bij voorbaat dank en groet
tja, waar beginnen we.... en waar eindigen we....

als je op YouTube wat rondkijkt, dan zie je allerlei uitleg, bijvoorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=FxNYWkEOrrE en zo nog heel wat filmpjes...
kijk anders eens in de bieb in je woonplaats voor een boekje over fietsonderhoud (ook leuk als cadeau voor in de schoen of onder de boom in november/december)

koop een spakenspanner (bijvoorbeeld: https://www.athleteshop.nl/tacx-nipple- ... rsal-t4565) want spaaknippels zijn er in verschillende maten en hij moet goed passen! past dit gereedschap niet goed op jouw maat nippel, dan draai je de platte kanten van de nippel af/rond en kun je de nippel alleen nog van bovenaf (nadat je de band en velglint verwijderd hebt) met een schroevendraaier er af draaien (om 'm te vervangen).

heb je een voorvork liggen, zet die dan ondersteboven in de bankschroef en zet daar je wiel in, dan kun je net zo werken als met een richtbok-ding / wielrichter, zoals https://www.athleteshop.nl/tacx-exact-wielrichter-t3175

(bevalt je dit, koop dan zo'n bok / wielrichter of vraag 'm voor in de schoen of onder de boom in november/december. 45 euro is nu best een bedrag voor wat er moet gebeuren: het kan ook zonder)
(of je maakt er zelf één van hout of metaal, ook een leuk project)

heb je al een spakenspanner, zet dan de fietskar zo neer dat het wiel vrij kan draaien en jij er je duim of een houtje langs kunt houden, zodat je ziet waar de slag zit. ga dan met telkens een kwartslag (en met wat je in zelfstudie gezien hebt) de spaak of spaken tegenover de hobbel aandraaien en blijf kijken wat het effect is door het wiel weer rond te laten draaien en er je duim of het houtje langs te houten.
met een krijtje of stift er langs kan ook: zo markeer je waar de bult/hobbel (slag) in de velg zit.

! probeer het vooral uit want het is (vind ik) leuk werk (vooral als het lukt :D :roll: )

(ik kan hier ellenlang verhaal typen, maar er zijn zo veel details en mitsen en maren te noemen dat ik dat niet doe)

succes! hoogframe
Hier is ons filmpje: https://www.vakantiefietser.nl/praktisc ... vervangen/

Zet je fiets op zijn kop en gebruik de remblokjes als referentie.

Zuuk6
Een fietskar met remmen...?
luchtfietser schreef:Beide wielen (24 inch geloof ik) van onze fietskar hebben een kleine slag er in zitten. Heel groot is het niet maar wel groot genoeg om te zien dat het wiel niet zuiver draait. Ik denk dat dit mede een oorzaak is dat onze fietskar wat heen en weer slingert op de weg en ook dat het 'pompen' van de kar aan mijn fiets iets groter is.
Je omschrijving van de grootte van de slag is wel erg vaag. Als je goed kijkt zien je aan elk fietswiel dat ouder is dan een week immers wel een een slag die "groot genoeg om te zien dat het wiel niet zuiver draait". Als het verschil tussen de meest linkse en rechte positie meer is dan een millimeter dan heeft het denk ik wel zin om er iets aan te doen. Zie de andere berichten.
Let er daarbij wel op dat je je blik richt op de velg en je je niet laat misleiden door afwijkingen in de banden; daar willen immers ook wel eens slagjes in zitten en die wil je niet gaan compenseren door een tegengestelde slag in je velgen te maken.
Vergeet niet om op de plek van de slag (er vanuitgaande dat het geen echte knik is) de spaken die in de richting van de slag trekken ook wat losser te zetten (werk ook hier met kwartslagjes). Als je alleen maar aandraait in de tegengestelde richting krijg je je gegarandeerd hoogteslagen, en die zijn lastiger op te lossen dan zijslagen.

Begin in elk geval met een goeie spakenspanner-
Dit deed mij wel denken aan een andere post over een zwabberende kar - daar lag het aan loszittende wielen/achteras.

Check dat ook eens. Ik kan me wat moeilijk voorstellen dat een slagje in zo'n klein wieltje het door jou beschreven effect heeft.
Travelmaster schreef:Dit deed mij wel denken aan een andere post over een zwabberende kar - daar lag het aan loszittende wielen/achteras.

Check dat ook eens. Ik kan me wat moeilijk voorstellen dat een slagje in zo'n klein wieltje het door jou beschreven effect heeft.
Ja dat klopt, dat was ook een post van mij. Het leek me goed om dit even uit elkaar te trekken. Wat betreft onze fietskar, die slingert wel een stuk minder nu ik de assen van de wielen wederom vast heb gezet, maar de kar beweegt meer dan toen ik deze kocht. En het begint me te storen. de overige bouten aandraaien waar Enrice in die post over sprak moet nog gebeuren. Maar ondertussen dacht ik alvast is te kijken naar de wielen. De slag of bochten in het wiel zijn zeker wel groter dan 1 mm.

Allen in ieder geval bedankt voor de reacties. Jullie geven mij de indruk dat het zelf prima te doen is, deze indruk had ik vooraf niet. Hoe dan ook, ik ga het wel eerst proberen zelf op te lossen. ONgetwijfeld zal het weer een leerproces worden :D
Ah, dan weet je van dat topic :oops:

Heb ik gemist hoe oud de kar is, eigenlijk?
luchtfietser schreef:Het leek me goed om dit even uit elkaar te trekken. Wat betreft onze fietskar, die slingert wel een stuk minder nu ik de assen van de wielen wederom vast heb gezet, maar de kar beweegt meer dan toen ik deze kocht.
Het kan ook aan de spaakspanning liggen. Als deze erg ver is gedaald dan wordt een wiel van een tweewielige kar ook slap. Deze wielen worden namelijk anders dan wielen van gewonen fietsen in elke bocht in dwarsrichting - als dat zo heet - belast.
De gevorderdencursus is een aanrader als je (onder andere) ook eens met spaken wilt prutsen. Neem de wielen van je kar mee, als je dan klaar bent met het vanaf 0 opbouwen van een wiel dan zet je je scheve wiel(en) in de steun en kun je het geleerde meteen op je eigen spullen toepassen. Tip: haal thuis al de banden van die wielen
Aangezien het op dit moment twee wielen van een fietskar betreft kan ik ze niet ophangen in een vork. Zelf dacht ik dat ik de as van het wiel in een bankschroef kon zetten (maar die moet ik dan ook nog kopen) of in een beker :D

Ik zie diverse centreerbogen en vraag me af of deze wel werken op een wiel van een fietskar. De wielen zijn overigens 20 inch.
https://www.bike4travel.nl/gereedschap/ ... araat.html
https://www.mantel.com/tacx-centreerboo ... N0YXJ0NDM=

De wielen zien er zo uit: http://www.fietskar-expert.nl/thule-cha ... 1-fietskar
Leon schreef:
luchtfietser schreef:Het leek me goed om dit even uit elkaar te trekken. Wat betreft onze fietskar, die slingert wel een stuk minder nu ik de assen van de wielen wederom vast heb gezet, maar de kar beweegt meer dan toen ik deze kocht.
Het kan ook aan de spaakspanning liggen. Als deze erg ver is gedaald dan wordt een wiel van een tweewielige kar ook slap. Deze wielen worden namelijk anders dan wielen van gewonen fietsen in elke bocht in dwarsrichting - als dat zo heet - belast.
Ja ik denk dat je hier wel de spijker op de kop slaat. Hoe meer de kar heen en weer beweegt, hoe meer speling er overal in de kar en op de wielen zit, hoe meer het elkaar versterkt, enz. :evil: De kar rolt ook altijd een fractie naast de fiets, maar dat is normaal geloof ik en heeft misschien niets te maken met hoe de krachten lopen.

En een onbeantwoorde vraag nog: De kar is net één jaar oud. wel intensief, maar correct, gebruikt.
luchtfietser schreef:Aangezien het op dit moment twee wielen van een fietskar betreft kan ik ze niet ophangen in een vork. Zelf dacht ik dat ik de as van het wiel in een bankschroef kon zetten (maar die moet ik dan ook nog kopen) of in een beker :D

Ik zie diverse centreerbogen en vraag me af of deze wel werken op een wiel van een fietskar. De wielen zijn overigens 20 inch. Omdat, als ik het goed begrijp, je het middenpunt op de as van de fiets legt.
https://www.bike4travel.nl/gereedschap/ ... araat.html
https://www.mantel.com/tacx-centreerboo ... N0YXJ0NDM=

De wielen zien er zo uit: http://www.fietskar-expert.nl/thule-cha ... 1-fietskar

gequote ipv aangepast. De aanpassing was de regel: Omdat, als ik het goed begrijp, je het middenpunt op de as van de fiets legt.