Martin E. van Doornik schreef:Vier fietsen per trein vind ik nog veel te weinig. Bij een Koploper gaan er meer fietsen mee.
Dan moeten er geen fietsplekken bezet worden door een scootmobiel, zoals me laatst weer overkwam
Casartelli schreef:Overigens ben ik wel gecharmeerd van de volgende passage in het persbericht: "Het betekent dat fietsen mee mogen in de Intercity direct treinen (dat zijn volgens de NS extra snelle treinen)"
Als er een keer geen stremming of storing is, rijden deze treinen even snel (160 km/u) als de TER-treinen van de SNCF op goed onderhouden trajecten met weinig stops.
Friso* schreef:Het gevaar was dat met een noodstop fietsen rond zouden vliegen en passagiers verwonden. Dat probleem is nu opgelost door fietsen vast te zetten met een gordel’, zegt Wim Bot van de Fietsersbond.
Moeten rolstoelen en kinderwagens in deze treinen dan ook vastgezet worden?
Friso* schreef:Nu de veiligheidsproblemen van de fiets op de HSL zijn opgelost, zouden er ook fietsen in de Thalys mee kunnen. ‘In ieder geval is de veiligheid geen probleem meer. Maar volgens Thalys is het oponthoud op het perron te groot.’
Veel oponthoud wordt veroorzaakt door een tekort aan bagageruimte. In TGV's worden soms zelfs toiletten gebruikt om grote koffers neer te leggen. Ook fietsplekken liggen soms vol bagage. Die moet eerst verwijderd worden voordat er een fiets in past. De fietsen zelf zijn het probleem niet, want die maken in TGV's alleen gebruik van gereserveerde plekken.