Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Batavus Dinsdag Exclusive - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Batavus Dinsdag Exclusive

Alles staat en valt met je FM en dat is iets wat in deze tijd wel een issue is. Brick and mortars zaken hebben het gewoon zwaar.

Dat gezegd hebbende, Batavus moet natuurlijk zijn fietsen wel netjes afleveren... een complete rebuild bij de dealer is niet de bedoeling.
overweeg ook de Batavus Dinsdag Exclusive N8 2017 voor € 899 is dat toch interessant
Kan je de Batavus Dinsdag vergelijken met de Kalkhoff Endeavour 8 Belt 2017 , Stevens City Flight Luxe , Gudereit Premium 8.0 EVO en de Cube Travel SL 2017. En is de trapas/bottom brackets een beetje kwaliteit en/of is deze ook van de makers van de belt.
De trapas/bottom brackets zijn niet van Gates want die maakt ze niet in ieder geval niet voor fietsen.

Ik heb voor "serie-fietsen" eigenlijk nog nooit gezien dat het type trapas/bottom brackets wordt opgegeven dus dat zal moeilijk worden om er iets zinnigs over te zeggen. Maar, zoveel problemen met trapas/bottom brackets zijn er niet dus waarom zou dat hier wel zo zijn?

De fietsen kan je prima met elkaar vergelijken, ik zou een spreadsheetje maken.
Dit is in elk geval geen fiets die erg geschikt is voor wat sportievere fietsvakanties. Als het budget beperkt is zit je echt vast aan een derailleur (en daar is ook niets mis mee). Zie hier voor wat informatie: http://www.wereldfietser.nl/docs/de-eer ... 2017-1.pdf
De beperkende factor zou de versnellingsrange zijn, maar voor Noordwest-Europa is het helemaal geen probleem. Als je de bergen in wil en vast zit aan Batavus (bijvoorbeeld dealer in de omgeving)kan je ook nog kijken naar de Boulevard (derrie versie van de Dinsdag) of de Zonar.

Ik heb zowel de Zonar als de Dinsdag aan de tand gevoelt en vind het helemaal geen verkeerde fietsen, wat mij betreft is Batavus goed bezig. Ik ben in ieder geval zeer te spreken over de terugkomst van de vaste vork met wat dikkere banden. Wat wel een beetje vaag is, is dat ze op dit moment een rare doublure in hun gamma hebben.

Zonar + Razer zijn qua specs vrijwel identiek aan de Boulevard + Dinsdag E-Go. De geo is ietsje relaxter, maar het ligt dicht bij elkaar.

Je zou dan denken dat de Zonar en Razer eruit gaan, maar volgens mijn FM krijgen die ook weer een update... beetje vreemd lijkt me, maar goed.
Zolang Engeland en Noorwegen niet bij Noord West Europa horen, of de Ardennen, de Harz en de Eifel. Nederland, west Vlaanderen, Denemarken of noord Duitsland wil inderdaad wel. Zelf zou ik dat veel te beperkend vinden.
Met een derailleur is echt niets mis, ook niet als de fiets ook in de stad gebruikt wordt. Dat doen wij al jaren met de fiets van mijn vrouw. Af en toe een scheut olie op de ketting (die verder nooit wordt schoongemaakt), en ruwweg om het andere jaar even een nieuwe cassette en een nieuwe ketting. Maar met diezelfde Santos kan ze ook lekker op vakantie.
Trapas van twee batavus serie fietsen reeds vervangen. Plastic rommel zat vast en met scherpe beitel eruit gebikt.
Batavus BUB en de Batavus blockbuster. Daarom vroeg ik dit mij af.
Ondertussen wat met google gespeeld en iets gevonden.
http://www.bike-eu.com/home/nieuws/2015 ... e-10124460
Hallo,

vrijdag kwam de fiets voor de derde keer terug voor een garantie klus. De remblokken lopen niet synchroon terug en blijven op de voor velg aanlopen. 1e keer, schoongemaakt en ontlucht. 2e keer nieuwe remklauw, 3e keer schoon gemaakt en afgesteld. Morgen breng ik hem weer weg, ik ben benieuwd wat ze gaan doen. Ik koop in iedergeval geen Dinsdag meer, ik wilde een F3 met V brakes, maar blijf bij mijn Gazelle Grenoble. €899,- is toch te veel geld voor ergernissen.
Maarten
Westveen schreef:Hallo,

vrijdag kwam de fiets voor de derde keer terug voor een garantie klus. De remblokken lopen niet synchroon terug en blijven op de voor velg aanlopen. 1e keer, schoongemaakt en ontlucht. 2e keer nieuwe remklauw, 3e keer schoon gemaakt en afgesteld. Morgen breng ik hem weer weg, ik ben benieuwd wat ze gaan doen. Ik koop in iedergeval geen Dinsdag meer, ik wilde een F3 met V brakes, maar blijf bij mijn Gazelle Grenoble. €899,- is toch te veel geld voor ergernissen.
Maarten
Zou het liggen aan FM of aan fabrieksinstellingen bij Batavus?
De fiets heeft een tik gehad (bij het verschepen?) of de nokken zijn off-spec gelast. En de FM heeft blijkbaar geen idee hoe Magura werkt en is in paniek van alles aan het vervangen.

Dit is een bekend probleem (zie ook posts van Marten van M-Gineering). Als ze niet synchroom terugkeren komt dat vrijwel altijd omdat ze te ver zijn uitgedraaid (afstand tot velg is blijkbaar te groot).

De cantilevernokken moeten een paar mm worden gemanipuleerd (dichter bij de velg worden gebogen), dan is het probleem hoogstwaarschijnlijk weg.
Voor een familielid aan het rondkijken voor een fiets en ook hier kwam de Batavus Dinsdag Exclusive naar voren als een mogelijke kandidaat. Twijfel alleen een beetje over die riemaandrijving en vraag me of ze nu een ander frame hebben gebruikt dan voor de “gewone” Dinsdag...
516004D1-2344-4C10-9ACF-EF95D786F553.jpeg
516004D1-2344-4C10-9ACF-EF95D786F553.jpeg (91.22 KiB) 5637 keer bekeken
Het lijkt er bijna op dat de achtervork gewoon is doorgezaagd en vervolgens weer verstevigd met een eea oversized stukje buis? :| Enig idee hoe ze dat daar opgelost hebben bij Batavus?

En heeft iemand nog suggesties voor een semi-sportieve fiets die vanuit de fabriek aan de volgende eisen voldoet:

[*]Shimano Nexus / Alfine 8 speed versnellingsnaaf
[*]Magura velgremmen / V-brakes
[*]Geen verende voorvork / zadelpen etc
[*]Naafdynamo
[*]Ketting met dichte kettingkast
[*]Brede banden
[*]Mixte / unisex frame

Je zou zeggen dat het niet zo’n bijzonder wensenlijstje is maar ik kan weinig vinden :oops: Alvast bedankt voor de reacties!
.
https://www.12gobiking.nl/gazelle-ultimate-c8-2018

Voldoet aan de meeste van je eisen. Mijn meisje heeft er zo eentje en is er heel gelukkig mee. De monoshock voor vering heeft een soort lockout instelling.
AndreM schreef:
vr 19 okt, 2018 22:27
https://www.12gobiking.nl/gazelle-ultimate-c8-2018

Voldoet aan de meeste van je eisen. Mijn meisje heeft er zo eentje en is er heel gelukkig mee. De monoshock voor vering heeft een soort lockout instelling.
Bedankt voor de suggestie, die fiets komt idd ook aardig in de buurt! Hoe werkt die lockout voor de voorvering eigenlijk?
Ik snap niet dat mensen nog zo graag een Gazelle willen. Is toch al lang geen A merk meer. Er zoveel andere merken die kwalitatief veel beter zijn. Trek, Cube, etc.
De Batavus Dinsdag Exclusive 2019 is 200 euro goedkoper geworden tov het 2018 model
Misschien is er iets aan de specificaties veranderd.
Tot op heden was er een CDX riemaandrijving gemonteerd. ( pluspunt ) Dit zie je niet veel bij de fietsen in deze prijs catogerie.
Misschien dat ze bij de 2019 modellen de CDN aandrijving toepassen ??
Op de Batavus site wordt hier niets over vermeld.

Ps.....De riemdoorgang bij de Batavus is voorzien van een hoes voor bescherming


Alternatief zoeken met velgremmen is lastig. Vele fabrikanten passen schijfremmen toe.
Laat je de velremmen schieten , dan is misschien interessant. De eerste 2 zijn met Alfine 11
- Stevens city super flight
https://www.stevensbikes.de/2019/index. ... lang=nl_NL

-Cube travel SLT
https://www.cube.eu/nl/2019/bikes/trekk ... grey-2019/

-Sensa Cintura comfort
https://www.sensabikes.com/bikes/trekki ... 902BCMBG51

Kalkhoff endeavour benelux
https://www.kalkhoff-bikes.com/nl/bikes ... c7e2e3e808
Uiteindelijk toch nog een ander model tegengekomen wat aan bijna alle eisen voldoet, de Koga F3 3.0 R

Afbeelding

Op Marktplaats een overjarig model met monoshock voorvering en V-brakes ipv hydraulische remmen tegengekomen, misschien niet helemaal ideaal maar scheelde €500,- in vergelijking met een 2018 / 2019 model... :oops:
Gaastra Fyts 4.11 een optie? Wij hebben de 4.14 (rohloff), geweldige tank van een fiets.
http://www.gaastrabikes.eu/index_nl.php#fyts4.11
Gaastra Fyts 4.11 een optie? Wij hebben de 4.14 (rohloff), geweldige tank van een fiets.
http://www.gaastrabikes.eu/index_nl.php#fyts4.11