Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trein vanuit Kopenhagen - Forum Wereldfietser

Trein vanuit Kopenhagen

In augustus fietsen we naar Kopenhagen.
We willen met de trein terug. We wonen aan de grens met Duitsland ons uitstappunt ligt in Duitsland (Bad Bentheim) Heeft iemand ervaring met de drukte in deze trein. Is reserveren aan te raden of kan het ook zonder reservering.
Wat we overigens opviel, als je op db.de aangeeft met fiets te reizen gaat de reis over Kolding, zonder fiets "binnendoor" over Rodby en met de boot naar Puttgarden. Klopt dit of is dit een systeemfoutje.

vr gr Bennie.
Ik heb net even in bahn.de gekeken, en zonder fiets of met fiets word ik gewoon via Frederica, Hamburg en Osnabruck gestuurd...In augustus zou ik er niet op wagen dat er nog fietsplekken zijn in de IC's die ik zie. Grote kans dat ze gereserveerd /vol zijn. Tenzij je dus alles met boemels doet, maar dan ben je al snel meer dan een dag bezig denk ik.

Trouwens, als ik fiets meenemen doe, geeft de site me toch de IC tussen Hamburg en Osnabruck, erwijl je daarvoor moet reserveren. Ik denk dat site ook niet helemaal OK is dan...
berenbotje schreef:In augustus fietsen we naar Kopenhagen.
We willen met de trein terug. We wonen aan de grens met Duitsland ons uitstappunt ligt in Duitsland (Bad Bentheim) Heeft iemand ervaring met de drukte in deze trein. Is reserveren aan te raden of kan het ook zonder reservering.
Wat we overigens opviel, als je op db.de aangeeft met fiets te reizen gaat de reis over Kolding, zonder fiets "binnendoor" over Rodby en met de boot naar Puttgarden. Klopt dit of is dit een systeemfoutje.

vr gr Bennie.
Ik heb gezien dat er ook treinen aan boord meegaan op de veerboten van Rødby-Puttgarden. Het zijn treinen van de DSB. Daar vaar ik vaak mee.
Probeer met deze: http://www.dsb.dk/trafikinformation/koreplaner/
Ik ken goed Deens, maar er is voor jullie geen „vlaggetje" te vinden in Duits of Engels.
Hier een YouTube-filmpje van de trein op de ferry Puttgarden-Rødby (daar ga ik heel binnenkort ook heen)
https://www.youtube.com/watch?v=Zh8pDkMVAQg
zie volgend bericht
zie volgend bericht
bert sitters schreef:
bert sitters schreef:Zie hier een reisschema.
https://reiseauskunft.bahn.de/bin/query ... hafas.post%
DE trein van 8:54 uit Kopenhogen lijkt het meest aantrekkelijk. Klick op "details einblenden" voor het volledige schema met overstappunten.
Er zitten IC-treinen tussen. In deze treinen is reserveren voor de fiets noodzakelijk, maar je hebt dan ook gegarandeerd een plaats voor je fiets. In Duitsland is het in de zomer loeidruk met fietsen in de trein. Je krijgt ook een zitplaats voor je fiets.
Let op het nummer van je rijtuig. Op de perrons kun je vooraf zien waar je in moet stappen. Alle reserveringen en plaatskaarten kun je regelen bij de Treinreiswinkel http://www.treinreiswinkel.nl
zie volgende bericht
bert sitters schreef:
bert sitters schreef:
bert sitters schreef:Zie hier een reisschema.
https://reiseauskunft.bahn.de/bin/query ... hafas.post%
DE trein van 8:54 uit Kopenhogen lijkt het meest aantrekkelijk. Klick op "details einblenden" voor het volledige schema met overstappunten.
Er zitten IC-treinen tussen. In deze treinen is reserveren voor de fiets noodzakelijk, maar je hebt dan ook gegarandeerd een plaats voor je fiets. In Duitsland is het in de zomer loeidruk met fietsen in de trein. Je krijgt ook een zitplaats in de buurt van je fiets.
Let op het nummer van je rijtuig. Op de perrons kun je vooraf zien waar je in moet stappen. Alle reserveringen en plaatskaarten kun je regelen bij de Treinreiswinkel http://www.treinreiswinkel.nl
Voor de TS niet langer relevant. Maar mocht men geïnteresseerd zijn voor de toekomst. Ik heb 2 weken geleden een groot deel van deze reis zelf afgelegd. In mijn geval vanaf Kolding, dus het traject Kopenhagen - Kolding geen ervaring.

Kolding - Flensburg per trein kent geen gereserveerde fietsplaatsen. Het was tijdens mijn reis op dat traject ook niet echt druk met fietsen. Er stond eigenlijk alleen een enkele andere fiets van een fietsreiziger (tandem). Maar het was dan ook vroeg, de eerste trein op een zaterdag.

Flensburg - Hamburg. Wederom een trein zonder gereserveerde fietsplaatsen. Ook een traject waarop zitplaatsreservering niet mogelijk was. Erg druk, er had geen andere fiets meer bijgepast. Ik weet niet goed hoe DB eventueel omspringt met internationale reizigers met reservering voor aansluitende treinen. Maar gelukkig was het nog net niet nodig om dat uit te vinden.

Hamburg - Osnabrück. Trein met gereserveerde fietsplaatsen. En maar goed ook. Alles zat vol. Waarschijnlijk zul je altijd wel op een dag een gaatje kunnen vinden dat het lukt, maar met dit aantal keer overstappen komt het je reisduur niet ten goeden denk ik :p.

Osnabrück - Nederland. Ook deze trein wederom met gereserveerde fietsplaatsen, ook deze trein vrijwel vol. Ik meen mij te herinneren dat er nog 1 plaatsje voor een fiets beschikbaar was. In 2014 heb ik ook in deze verbinding vanuit Berlijn gezeten, en destijds had ik in Berlijn de tickets gekocht. Op zijn vroegst kon dit toen tijdens de zomermaanden voor 2 fietsen 3 dagen tevoren, daarvoor was er op enkele treinen nog slechts plaats voor een enkele fiets.

Zeker voor de trajecten Berlijn - Amsterdam en Hamburg via Osnabrück naar ??? zou ik dan ook gewoon altijd vooraf reserveren. Hoewel mijn ervaring beperkt is, is het allebei de keren wel erg druk geweest. En zijn er in totaal ook gewoon niet heel veel plaatsen.