Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vraag over tenten en wind - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

vraag over tenten en wind

Goede punten allemaal. Puur constructief gezien en dan alleen kijkend naar de vorm zijn koepeltentjes het "stabielst" (meest windbestendig), gevolgd door de tunnel, maar zoals opgemerkt is de plaatsing ten opzichte van de wind bij dit model wel belangrijk. Tot slot de tarp.

Zoals er verder al gemeld is zijn er meerdere afwegingen die je moet maken. Tunneltenten zijn erg geliefd omdat ze relatief veel ruimte geven voor het gewicht, bij koepeltenten krijg je gewoon minder "ruimte" voor hetzelfde gewicht. De tarp laat ik even buiten beschouwing omdat deze het minst 'windbestendig' is.
Verder komt er ook het kopje materiaalkeuze kijken, iets dat gemaakt is om zo min mogelijk te wegen zal concessies moeten doen, dit vertaald zich in dat het of niet langer een 4 seizoenen tent is, maar een herfst/lente/zomer tent of zelfs alleen maar een zomertent of dat het gewoon minder stevig is dan een echte wintertent.

Om even een voorbeeld aan te halen van een prijzige tentenfabrikant (wel goed spul, maar tegen premium prijs) namelijk Hilleberg. Deze heeft verschillende labels black label (zeg maar het stugst, zwaarste, geschikt voor alle omstandigheden) red label een tussenvorm waarbij er meer rekening gehouden wordt met gewicht (lager gewicht maar bijna dezelfde sterkte als black label, dus alleen de allerzwaarste situaties vallen af), yellow label (laagste gewicht en daar ook op gemaakt, alles om lager gewicht te hebben, alleen geschikt voor sneeuwvrije omstandigheden en zomers weer).

Jouw tent die Vaude valt duidelijk in de lichtere categorie, goed geschikt om mee te nemen zonder het gevoel van zeulen te hebben maar niet zo sterk, het is niet voor niets gemarkeerd als UL (ultralight). Verder moet je natuurlijk niet te veel waarde hechten aan wat winkels adverteren, bij zo'n beetje alle beschrijvingen staat dat iedere tent perfect is voor alle omstandigheden en altijd waterdicht en altijd "stabiel" is bij harde wind (wat is stabiel? vraag ik me dan weer af)

De meeste fabrikanten zijn echter niet zo doorzichtig en helder. Vaak zijn er trouwens wel filmpjes te zien van tenten die echt goed zijn in ruwere omstandigheden. Zelf vind ik dit filmpje wel mooi illustratief:


Tot slot: ga voor jezelf na hoe vaak je echt in bizarre omstandigheden gaat kamperen. Als je vaker teruggaat naar Ijsland of dergelijke omstandigheden is het wel een investering waard, maar vaak kan je zelf door goed te plannen een beschutte plek zoeken zodat het niet noodzakelijk is om een "supertent" te hebben. Hiervoor geld natuurlijk wel dat je het weer goed in de gaten moet houden, wederom de windrichting (en verwachting) en gezond verstand. Een tent op een lager punt kan al veel schelen, maar let wel op, want op een laagste punt is ook de plek waar al het water heengaat. Pitchen naast een struik of wat bomen kan ook al veel helpen (moeten die er natuurlijk wel zijn) of langs een rotsrichel.
Als je wilt kamperen in veel wind dan moet je hem ook nog op weten te zetten in die wind. Wat dat betreft heb ik betere ervaring met een tunnel tent dan met een (semi-)geodetisch ontwerp.

Met beide tenten begin je met een haring goed vast in de grond te meppen en daar je tent aan vast te maken. Vervolgens steek je de stokken er in.

Ik had een tunnel met drie stokken, en dan is het toch wel handig dat die alle drie er in gestoken konden worden, zonder dat de tent omhoog kwam. Eenmaal de stokken er in kun je hem zo omhoog trekken en staat hij direct goed in de wind.

Mijn semi-geodetische tent had ook drie stokken, maar bij het insteken van de tweede stok kwam meteen de tent ook omhoog en vol in de wind, en sta je vervolgens te vechten. En dan waaide het nog minder hard dan bij het opzetten van de tunneltent.

De sterkte van de materialen moet natuurlijk goed zijn. Ik ben daarom geen fan van ultra-lichtgewicht tenten.
Mijn éénstokkige Terra Nova Laser Competition schijnt door de aerodynamische vorm best windvast te zijn, mits je 'm goed op de wind zet, aldus een vriend van mij die 'm al uitgebreid in Noorwegen heeft gebruikt. Zelf weinig ervaring met harde wind. Ik had een keer storm op de Hardangervidda maar toen koos ik er maar voor om een hotel te nemen.

Twee jaar terug met een oud koepeltentje in harde regen/wind op een festival overnacht. De scheerlijnen schoten steeds los en het ding werd bij elke windvlaag plat gedrukt tegen de grond, dus steeds een nat tentdoek in je snuffert terrwijl je lag te slapen :D dat was geen doorslaapnacht, zoals je kan begrijpen. Koepeltentje kon na afloop van het festival bij de rest van het afval.
henk huizenga schreef:
_Peter_ schreef:Die North Face is toch bijna een expeditietent, eentje die je meeneemt als je in extreme situaties in de sneeuw gaat kamperen. Daar komen die gekruiste boogstokken ook van pas, als er een pak sneeuw op terecht komt 's nachts zal deze het niet zo snel begeven. (Als er heel veel sneeuw valt kun je de tent inpakken en verder in de iglo slapen) :wink:

Of voor de onverwachte situaties zoals https://youtu.be/O255e1-NgzI
Dat lijkt erg op de nacht die ik toen meemaakte, 20km zuidelijker dan in dit filmpje.
Waar de stok van mijn Vaude Power Taurus dus gebroken was en mijn hoekpunten beschadigd.
Deze wind is geen grote uitzondering op Ijsland.

Mijn tent lijkt op die bij 1:26 in dit flimpje, al had ik hem beter opgezet dan hier te zien is.

Die tent bij 1:48, is dat nou zo'n Nigor Wickiup?

En die blauwe tent op 2:23, weet iemand wat dat er voor een is?

Hans
Leon schreef:
javb2812 schreef:...aanschaf van een nieuwe tent.
redelijk ruim ... snel op en af te zetten is ...én duurzaam én niet zwaar ... geschikt zijn voor uiteenlopende klimaten en tegen heel veel wind kunnen.
Niet te duur ook zeker? Plaats je even een bericht als je hem gevonden hebt? Er zijn nog 10.000 forumleden die zo'n tent wel willen ;-)
haha, over geld had ik toch nog niets gezegd... Maar ook dat is een factor. De eisen die ik hier stel zijn scherper dan het compromis dat er uit zal komen :)

Hans
rockhopper schreef:Goede punten allemaal. Puur constructief gezien en dan alleen kijkend naar de vorm zijn koepeltentjes het "stabielst" (meest windbestendig), gevolgd door de tunnel, maar zoals opgemerkt is de plaatsing ten opzichte van de wind bij dit model wel belangrijk. Tot slot de tarp.

Zoals er verder al gemeld is zijn er meerdere afwegingen die je moet maken. Tunneltenten zijn erg geliefd omdat ze relatief veel ruimte geven voor het gewicht, bij koepeltenten krijg je gewoon minder "ruimte" voor hetzelfde gewicht. De tarp laat ik even buiten beschouwing omdat deze het minst 'windbestendig' is.
Verder komt er ook het kopje materiaalkeuze kijken, iets dat gemaakt is om zo min mogelijk te wegen zal concessies moeten doen, dit vertaald zich in dat het of niet langer een 4 seizoenen tent is, maar een herfst/lente/zomer tent of zelfs alleen maar een zomertent of dat het gewoon minder stevig is dan een echte wintertent.

Om even een voorbeeld aan te halen van een prijzige tentenfabrikant (wel goed spul, maar tegen premium prijs) namelijk Hilleberg. Deze heeft verschillende labels black label (zeg maar het stugst, zwaarste, geschikt voor alle omstandigheden) red label een tussenvorm waarbij er meer rekening gehouden wordt met gewicht (lager gewicht maar bijna dezelfde sterkte als black label, dus alleen de allerzwaarste situaties vallen af), yellow label (laagste gewicht en daar ook op gemaakt, alles om lager gewicht te hebben, alleen geschikt voor sneeuwvrije omstandigheden en zomers weer).

Jouw tent die Vaude valt duidelijk in de lichtere categorie, goed geschikt om mee te nemen zonder het gevoel van zeulen te hebben maar niet zo sterk, het is niet voor niets gemarkeerd als UL (ultralight). Verder moet je natuurlijk niet te veel waarde hechten aan wat winkels adverteren, bij zo'n beetje alle beschrijvingen staat dat iedere tent perfect is voor alle omstandigheden en altijd waterdicht en altijd "stabiel" is bij harde wind (wat is stabiel? vraag ik me dan weer af)

De meeste fabrikanten zijn echter niet zo doorzichtig en helder. Vaak zijn er trouwens wel filmpjes te zien van tenten die echt goed zijn in ruwere omstandigheden. Zelf vind ik dit filmpje wel mooi illustratief:


Tot slot: ga voor jezelf na hoe vaak je echt in bizarre omstandigheden gaat kamperen. Als je vaker teruggaat naar Ijsland of dergelijke omstandigheden is het wel een investering waard, maar vaak kan je zelf door goed te plannen een beschutte plek zoeken zodat het niet noodzakelijk is om een "supertent" te hebben. Hiervoor geld natuurlijk wel dat je het weer goed in de gaten moet houden, wederom de windrichting (en verwachting) en gezond verstand. Een tent op een lager punt kan al veel schelen, maar let wel op, want op een laagste punt is ook de plek waar al het water heengaat. Pitchen naast een struik of wat bomen kan ook al veel helpen (moeten die er natuurlijk wel zijn) of langs een rotsrichel.
Instructief filmpje over het gebruik van de tent in de storm.

Ik verwacht met een nieuwe tent nog weleens een keer naar Ijsland te gaan. Na zo'n soort storm als in het filmpje van HenkHuizenga moet onze nieuwe tent er onbeschadigd uitkomen! Dat zal dan waarschijnlijk geen ultralight meer zijn. Een hoger gewicht geeft op zichzelf natuurlijk geen garanties. Ik laat me graag adviseren, maar in winkels is het zoals je zegt...

Hans
Interessant onderwerp.

Een vriend van mij heeft met enkel een waterdichte slaapzak door IJsland gewandeld. Nu zal ik dat zelf denk ik niet zo snel doen voor IJsland, maar misschien is het voor dit soort omstandigheden een idee om gewoon in je waterdichte slaapzak te gaan liggen en de tent niet op te zetten.

Ik word zelf vrij snel ongelukkig van gebroken nachten waarbij ik elk moment de angst heb dat mijn tent kapot waait. Normaal regel ik dan ander onderkomen maar dat is op IJsland en andere desolate gebieden natuurlijk vrij lastig.

De vraag is of het dan weer de moeite is om zowel een waterdichte slaapzak (zwaarder) als een tent mee te nemen...

Groeten, Bastiaan
Het belangrijkste onderdeel zijn eigenlijk de stokken. Deze moeten de klappen van het zeil opvangen. De vorm (en grootte) van de tent bepaald dan weer hoe hard die klappen zijn.
Zowel MacPac als Hilleberg (de enige twee merken waarmee ik ervaring heb bij harde wind) gebruiken voor de robuuste modellen DAC Featherlite NSL stokken, waarbij hilleberg voor de black label serie iets dikkere stokken (10mm versus 9mm bij red/yellow) gebruikt. MacPac gaat bij de lagere modellen (goedkoper, minder stevig) over op een ander merk.

Maar goed ik zou voor de goede orde uitgaan van 'tot windkracht 10' bruikbaar. Als het harder gaat waaien of als je daar kans hebt op, maak dat je zelf gewoon uit die buurt gaat.

Leuk filmpje van IJsland, wel goed illustratief, je kan ook zien tegen het eind dat daar een tunneltent de wind van opzij krijgt en het hier al een stuk moeilijker mee heeft. Verder geen idee welke de blauwe tent is. Hij lijkt wel op mijn Hemisphere van MacPac maar deze is helaas al lang niet meer verkrijgbaar en had ook geen wit logo op de plek die zichtbaar is. Zonder verdere info blijft het gokken want ieder land maakt wel zijn eigen tenten waardoor er heel veel diversiteit is aan merken (en kwaliteit)
bast1aan schreef:Interessant onderwerp.

Een vriend van mij heeft met enkel een waterdichte slaapzak door IJsland gewandeld. Nu zal ik dat zelf denk ik niet zo snel doen voor IJsland, maar misschien is het voor dit soort omstandigheden een idee om gewoon in je waterdichte slaapzak te gaan liggen en de tent niet op te zetten.

Ik word zelf vrij snel ongelukkig van gebroken nachten waarbij ik elk moment de angst heb dat mijn tent kapot waait. Normaal regel ik dan ander onderkomen maar dat is op IJsland en andere desolate gebieden natuurlijk vrij lastig.

De vraag is of het dan weer de moeite is om zowel een waterdichte slaapzak (zwaarder) als een tent mee te nemen...

Groeten, Bastiaan
Ik weet niet hoe je vriend dat doet, maar ik kan zelf niet slapen als ik helemaal ingesnoerd ben met mijn hoofd in de slaapzak. Als mijn hoofd er dus buiten zit vangt deze alsnog de regen / wind op. Ik zou daar dus zelf niet voor kiezen, dan zou ik nog eerder een tarp meenemen. Maar goed sommige mensen kunnen nu eenmaal wat meer hebben en makkelijker doorstaan.
Peter_K schreef:Als je wilt kamperen in veel wind dan moet je hem ook nog op weten te zetten in die wind.
Daar let ik op. Zittend op de tent, met armen en benen en evt fietstassen als gewichten op de tent moet ik in de wind een eind kunnen komen met de haringen, om hem daarna in een beweging omhoog te halen. Wat dat betreft was/is mijn Vaude tent heel handig.

Hans
rockhopper schreef:Het belangrijkste onderdeel zijn eigenlijk de stokken. Deze moeten de klappen van het zeil opvangen. De vorm (en grootte) van de tent bepaald dan weer hoe hard die klappen zijn.

Maar goed ik zou voor de goede orde uitgaan van 'tot windkracht 10' bruikbaar. Als het harder gaat waaien of als je daar kans hebt op, maak dat je zelf gewoon uit die buurt gaat.
Precies, tot windkracht 10 moet die onbeschadigd blijven en anders ook niet aan beginnen.

Over die stokken.... Ik zie twee categorieën stokgebruik in tenten.
De stok die van een punt bij de grond naar een punt bij de grond loopt.
En de stok die van een punt bij de grond naar een hoog punt aan de tent loopt, bijvoorbeeld boven de ingang.

Gevoelsmatig vermoed ik nu dat pas als een tent minimaal twee grond- grond stokken heeft en niet te hoog is, deze pas kans maakt om stabiel te zijn in harde wind. Kan iemand daar meer over zeggen?

Hans
rockhopper schreef: Tot slot: ga voor jezelf na hoe vaak je echt in bizarre omstandigheden gaat kamperen. Als je vaker teruggaat naar Ijsland of dergelijke omstandigheden is het wel een investering waard, maar vaak kan je zelf door goed te plannen een beschutte plek zoeken zodat het niet noodzakelijk is om een "supertent" te hebben.
In ieder geval in België (dus waarschijnlijk ook in Nederland) zijn er buitensportwinkel waar men heel degelijke tenten kan huren. Perfect als men slecht uitzonderlijk een sneeuw en sterk windbestendige tent nodig heeft.

Renaat
javb2812 schreef: Over die stokken.... Ik zie twee categorieën stokgebruik in tenten.
De stok die van een punt bij de grond naar een punt bij de grond loopt.
En de stok die van een punt bij de grond naar een hoog punt aan de tent loopt, bijvoorbeeld boven de ingang.

Gevoelsmatig vermoed ik nu dat pas als een tent minimaal twee grond- grond stokken heeft en niet te hoog is, deze pas kans maakt om stabiel te zijn in harde wind. Kan iemand daar meer over zeggen?

Hans
Ik denk dat het wel duidelijk is dat één stok die de hele boog maakt (grond-grond) zoals jij dat zegt, steviger is dan een "aanhechting" bovenin. Bovenin is altijd een zwakkere plek in een tent, immers ver van de grond, geen extra aanhechting buiten eventuele scheerlijnen en de plek die de meeste wind vangt.
Op zich maakt de grootte van de tent minder uit, immers neemt de oppervlakte van een tent quadratisch toe terwijl inhoud kubisch toeneemt (simpel gezegt een olifant heeft naar ratio minder oppervlakte en meer volume dan een kleine muis), hier zijn natuurlijk grenzen aan, maar bij normale trekkerstenten zal je daar niet zo snel tegenaan lopen.

Overigens kan je vaak al zien hoe stevig een tent is, door te kijken naar het materiaal, of de tent doorloopt tot aan de grond of niet (indien niet is het meer 'zomertent' EN een extra plek waar de wind onderdoor kan om juist de buitentent van de binnentent te lichten) en of de stokken aan beide kanten los zijn of aan één kant in een "zakje" komen (dat tweede is iets steviger). Idealenwijs lopen de stokken eigenlijk in een soort van sleuf door de buitentent heen in plaats van haakjes.

Qua vorm kan je bij een koepel 2 stokken hebben die kruisen en zo de dome vormen maar steviger wordt het als er 4 stokken zijn waarbij er weer een kruislinkse overlapping is. Maar wederom: meer stokken, meer gewicht dus veel mensen kiezen voor 2 stokken zoals op het ijsland filmpje te zien is.
rockhopper schreef:Overigens kan je vaak al zien hoe stevig een tent is, door te kijken ............ of de stokken aan beide kanten los zijn of aan één kant in een "zakje" komen (dat tweede is iets steviger).
Beide kanten los?? Zakje??

Bedoel je met zakje een sleuf waar het uiteinde van de stok in moet?

Hans
javb2812 schreef: Beide kanten los?? Zakje??

Bedoel je met zakje een sleuf waar het uiteinde van de stok in moet?

Hans
Precies, dan zit hij in een 'zakje' gefixeerd aan de tent. Bij de lossere modellen staat de stok meestal in een gat waar hij makkelijker uit kan (soms kan je zelfs kiezen uit meerdere gaten).

Eigenlijk is het gewoon verstandig om eens naar een plek te gaan waar heel veel tenten staan in de prijsrange goedkoop tot duur. En dan kijk je gewoon naar hoe ze in elkaar zitten. Bij de betere winkels staat er ook bij voor hoeveel en welke seizoenen hij geschikt is en voor welk gebruik (van licht zomer wandelen in je eentje tot meerdere personen expeditie in barre omstandigheden)

De beste plek waar de meeste tenten staan die ik ken is de Bever van Houten, daar in de buurt iets minder uitgebreid is de Zwerfkei in Woerden. Maar daar heb je misschien weinig aan als je daar niet in de buurt woont. Het is wel de moeite om een keer langs te fietsen/gaan als je echt tenten wilt vergelijken.
rockhopper schreef:
javb2812 schreef: Beide kanten los?? Zakje??

Bedoel je met zakje een sleuf waar het uiteinde van de stok in moet?

Hans
Precies, dan zit hij in een 'zakje' gefixeerd aan de tent. Bij de lossere modellen staat de stok meestal in een gat waar hij makkelijker uit kan (soms kan je zelfs kiezen uit meerdere gaten).

Eigenlijk is het gewoon verstandig om eens naar een plek te gaan waar heel veel tenten staan in de prijsrange goedkoop tot duur. En dan kijk je gewoon naar hoe ze in elkaar zitten. Bij de betere winkels staat er ook bij voor hoeveel en welke seizoenen hij geschikt is en voor welk gebruik (van licht zomer wandelen in je eentje tot meerdere personen expeditie in barre omstandigheden)

De beste plek waar de meeste tenten staan die ik ken is de Bever van Houten, daar in de buurt iets minder uitgebreid is de Zwerfkei in Woerden. Maar daar heb je misschien weinig aan als je daar niet in de buurt woont. Het is wel de moeite om een keer langs te fietsen/gaan als je echt tenten wilt vergelijken.
OK
Mathij5 schreef:Kijk eens naar de tenten van Lightwave, deze zijn zeer windbestendig. Ook geschikt om mee te kamperen in kouder weer.
Ik heb nu een g20 trek xt, afgelopen vijf jaar nog geen problemen mee gehad en is zeker nog niet versleten. Hij weegt 3 kg en bied ruimte voor twee personen en in de vestibule de ruimte voor fietstassen van twee personen en nog ruimte om de tent goed te betreden.
Hier is deze:

http://www.lightwave.uk.com/products/te ... -geodesics

Die ziet er interessant uit. Veel ruimte voor bagage zo te zien, in die XT versies. Die voortent, daar zal misschien bijna een hele fiets onder passen?
De binnentent lijkt wat smal bij de voeten. Of valt dat mee?
Heb jij deze tent zelf wel eens in een storm gebruikt? Of anders: waarom denk je dat die zeer windbestendig is?
---------------------------
De tent heeft zo te zien vier stokken waarvan drie voor de binnentent en één om de voortent hoog te houden.
De drie stokken worden in sleuven aan het dak van de bínnentent bevestigd. Heeft dit voordelen/nadelen?

De hoogste stok heeft een bijzondere knik en alle drie lopen van grond naar grond (zonder "zakjes") en kruisen beide andere stokken. De tent is niet heel laag, en aan de lichte kant. Ziet het er al met al stevig uit denken jullie?

Bij specification staat vrij uitgebreid welke materialen gebruikt zijn voor doek, stok, enz. Zijn er kenners die wat over de kwaliteit daarvan kunnen zeggen?

Ik heb me nooit eerder in dit merk verdiept. Zijn er nog meer ervaringen met Lightwave?

Hans
rockhopper schreef:Overigens kan je vaak al zien hoe stevig een tent is, door te kijken naar het materiaal, of de tent doorloopt tot aan de grond of niet (indien niet is het meer 'zomertent' EN een extra plek waar de wind onderdoor kan om juist de buitentent van de binnentent te lichten)
Dat is inderdaad nog een onderdeel van de oorspronkelijke vraag dat nog onderbelicht is: "moet tegen uiteenlopende klimaten kunnen". Helaas zijn er geen tenten die zowel in de zomer als in de winter ideaal zijn. Dit is namelijk geen kwestie van kwaliteit maar zomer- en wintertenten zijn gewoon verschillend. In de zomer wil je maximale ventilatie en daarom is de binnentent vaak grotendeels van mesh, voorzien van veel te openen delen en is er een opening tussen grond en tentzeil. Bij een wintertent heb je veel minder ventialtie omdat dat bij wind al gauw een nadeel kan zijn. Er zijn veel tenten die er tussenin zitten, de meeste denk ik zelfs, maar het blijft een keuze.
Leon schreef:Dat is inderdaad nog een onderdeel van de oorspronkelijke vraag dat nog onderbelicht is: "moet tegen uiteenlopende klimaten kunnen". Helaas zijn er geen tenten die zowel in de zomer als in de winter ideaal zijn. Dit is namelijk geen kwestie van kwaliteit maar zomer- en wintertenten zijn gewoon verschillend. In de zomer wil je maximale ventilatie en daarom is de binnentent vaak grotendeels van mesh, voorzien van veel te openen delen en is er een opening tussen grond en tentzeil. Bij een wintertent heb je veel minder ventialtie omdat dat bij wind al gauw een nadeel kan zijn. Er zijn veel tenten die er tussenin zitten, de meeste denk ik zelfs, maar het blijft een keuze.
Gelukkig kan je bij de meeste wintertenten ook alleen de binnentent of alleen de buitentent opzetten (eigen voorkeur en sterk weersafhankelijk). Maar je hebt in principe helemaal gelijk als je zegt dat de perfecte tent voor alle omstandigheden niet bestaat.
rockhopper schreef:
Leon schreef:Dat is inderdaad nog een onderdeel van de oorspronkelijke vraag dat nog onderbelicht is: "moet tegen uiteenlopende klimaten kunnen". Helaas zijn er geen tenten die zowel in de zomer als in de winter ideaal zijn. Dit is namelijk geen kwestie van kwaliteit maar zomer- en wintertenten zijn gewoon verschillend. In de zomer wil je maximale ventilatie en daarom is de binnentent vaak grotendeels van mesh, voorzien van veel te openen delen en is er een opening tussen grond en tentzeil. Bij een wintertent heb je veel minder ventialtie omdat dat bij wind al gauw een nadeel kan zijn. Er zijn veel tenten die er tussenin zitten, de meeste denk ik zelfs, maar het blijft een keuze.
Gelukkig kan je bij de meeste wintertenten ook alleen de binnentent of alleen de buitentent opzetten (eigen voorkeur en sterk weersafhankelijk). Maar je hebt in principe helemaal gelijk als je zegt dat de perfecte tent voor alle omstandigheden niet bestaat.
Jammer dat net op die momenten dat je de tent het hardste nodig hebt - bij regen of een bui in de nacht - dit geen fijne oplossing is. Met alleen de binnetent wordt je nat van boven, met alleen de buitentent wordt je dan nat van onder, en lekgeprikt door de muggen.
De meeste fietsers hebben dan ook een kanvanalleseenbeetje-tent. Dat moet ook, want de ene week zit je in de vorst en de volgende week ben je afgedaald en smelt je weg.
Maar je hebt in principe helemaal gelijk als je zegt dat de perfecte tent voor alle omstandigheden niet bestaat.
De Hilleberg Nammatj lijkt me in de buurt te komen. Ik heb vorig jaar een nieuwe trekkingtent gekocht en deze leek me na menig uur internetstudie het flexibelst qua inzet. Je kunt hem ook opzetten zonder buitentent. Hij viel helaas af wegens te zwaar - ik word een dagje ouder - en hij is ook erg duur.

Misschien ook niet de beste voor heel extreem weer (zware sneeuwval, wind van 130 km/u etc.)

De Hilleberg Staika leek me ook heel stevig en flexibel inzetbaar, maar prijs & gewicht lagen veel te hoog.
Een maat van me gebruikt zomer & winter de Exped Orion II en is daar tevreden over. Maar opnieuw te zwaar voor mij.

Mijn ervaring is trouwens dat een tent tijdens hete & vochtige zomernachten altijd een beetje een sauna is, met of zonder binnentent, met of zonder gaas (hoewel gaas wel helpt). Op dat punt scoort mijn Six Moon Designs Deschutes Plus tarp nog het beste, zolang er een klein zuchtje wind staat.