Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets advies - Pagina 44 - Forum Wereldfietser

Fiets advies

915 berichten
Op tijd schakelen is eigenlijk het antwoord. Verschil in schakelgemak tussen groepen moet je niet overdrijven. Het zou me verbazen als je het verschil voelt. Bovendien zit je niet vast aan sti schakelaars. Er zijn ook nog crossverstellers aan het stuureind. Voor jouw gebruik zou ik mede daarom eens kijken naar een Surly Cross-check fiets. Dat bespaart je ook veel geld nu je eigenlijk nog geen idee hebt wat voor fiets je zou willen voor jouw soort ritten. Met deze Surly kun je veel: hard rijden (met snellere banden), rijden in het bos (met banden met flink wat profiel), of lichtgewicht kampeervakanties. Er passen ook spatborden op, als jij en je fiets niet zo vies willen worden.
Ik ben zelf al een tijdje zeer tevreden met de Radon Skill, voor 1.000 euro een topfiets voor snelle rondjes met mijn wielrenclubje op zondagmorgen en ook geschikt voor banden tot circa 35 mm en iets van 10 kg bagage. Alle oogjes voor spatborden en bagagedrager zijn aanwezig.Afbeelding Ik zie dat hij nu standaard met achterkransjes van 11 tot 32 wordt geleverd, waarbij ik de 11 nauwelijks gebruik. Ik heb ook nooit verschil in schakelen gevoelt tussen Ultegra en 105, Ultegra is wel substantieel lichter. En inderdaad: door het geringe aantal spaken waarschijnlijk niet geschikt voor zware offroadtochten.
Dank voor alle suggesties!
Mooie fiets, Bert!
En? Wat gaat het worden 8) ?
Momenteel ben ik van plan een 'echte' vakantiefiets aan te schaffen na afgelopen jaar te hebben rondgetoerd op een Giant Expedition (Deore 7 speed) van zeker 20 jaar oud. Daarvoor reed ik ongeveer 5 jaar op een Koga Gran Racer racefiets (105/Ultegra). Het idee was om met de Giant wat korte meerdaagse tochtjes te doen. Maar dat is niet gelukt, om de technische staat van deze fiets toch wat te wensen overlaat en ik merk dat ik daarom liever niet te ver ga.

Ik ben op zoek naar een randonneur/ reisfiets met verlichting en omdat ik nu ook best wel wat winkels ben geweest, wilde ik kijken wat de experts hier aanraden. Sowieso merk je dat je bij iedere winkel waar je komt weer nieuwe opties hebt, maar is het is wel zo dat je met mijn lengte niet veel winkels hebt die een passende fiets hebben. Daarnaast wil ik nu geen bedrag van 2500 euro uitgeven, want dat vind ik te veel.


WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?
Primair voor woon/werk verkeer (Haarlem - Amsterdam) en ook voor fietsvakanties. Ik overweeg in oktober een rondje Andalusië van een week of 2 en wil als ik de fiets heb ook gaan beginnen met lange weekenden (3 dagen). Met de fiets wil ik het liefst wildkamperen met tarp/tent. Omdat ik ook veel wandel heb ik best veel lichte spullen (tent, tarp, matje, slaapzak etc.) die ik mee wil nemen.

Met deze fiets probeer ik er achter te komen of de fietsvakantie in het algemeen iets voor mij is. Als dat het geval is, is het niet ondenkbaar dat ik ooit in Azië (Bijv. Vietnam) wil fietsen of misschien wel de zijderoute of Karakoram Highway. Hoewel dat niet persé op deze fiets hoeft te zijn.

HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
Ik houd wel van doorfietsen, maar een beetje comfort vind ik ook wel lekker.

ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP?
Sportief, dus met dropbars maar niet overdreven laag.

MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN EN HOE VAAK?
Ja in Nederland. Dagelijks.

WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?
Primair verhard, maar het is wel fijn als de fiets bijv wel stevige gravel padden aan zou kunnen.

WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE?
Dit jaar dus hopelijk Andalusië. Volgend jaar wellicht Franse riviera, Zuid- Frankrijk of Alpen.

WAT VOOR VAKANTIES WORDEN DAT?
Ik kampeer met alle spullen zelf mee. Wel zal ik af en toe heus ook wel een hotel of hostel pakken.

JE LICHAAMSLENGTE & gewicht
Ik ben 203cm lang en weeg 95kg.

JE LICHAAMSBOUW
Ik ben redelijk normaal geproportioneerd, maar heb wel een iets langer dan gemiddeld bovenlichaam.

HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?
Ik denk aan 20-30 kg.

WAAR WOON JE? (REGIO, GROTE STAD OF PROVINCIE IS VOLDOENDE)
Amsterdam

WAT IS JE BUDGET?
Rond de 1500 euro, maar iets meer mag ook. Bijv. VSF Randonneur is 1670.

WELKE FIETSERVARING HEB JE?
Ik heb nog geen hele uitgebreide fietsvakantie ervaring, maar fiets wel al mijn hele leven en heb vroeger best veel op de racefiets gezeten. Ik deed toen regelmatig tochtjes van 150 km. Nu doe ik voornamelijk aan hardlopen (10km +), maar ik wil dus weer meer gaan fietsen ;-)

WELKE AFSTAND FIETS JE NU MAXIMAAL OP EEN DAG VOOR JE PLEZIER?
70/80km. Ik fiets bijvoorbeeld regelmatig naar mijn ouders (70 km) op mijn Giant en in sommige gevallen op mijn stadsfiets.

WAT KUN JE VAN FIETSONDERHOUD? HEB JE ER TIJD VOOR? HEB JE BUDGET OM HET EEN FIETSENMAKER TE LATEN DOEN? WIL JE EEN CURSUS FIETSONDERHOUD VOLGEN?
Klein onderhoud kan ik zelf. Ik denk dat ik bij de Vakantiefietser nog een cursusje ga volgen.

WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
Eigenlijk niet, want ik houd MP als een eeuwigheid in de gaten en er komen nooit echt fietsen langs voor mijn lengte.

HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
Ik heb nu proef gezeten of gereden op:
VSF TX Ranndoneur 62 (105). Rijdt lekker. Zat ik volgens de verkoper best goed op. Bij de Vakantiefietser raadde ze m af.
VSF T700, die is wel aan de kleine kant voor mij, maar misschien net iets betere afmontage.
Kona Sutra (Deore) 58. Zat OK, maar wel aan de kleine kant voor iemand van ruim 2 meter.
Surly Long Haul Trucker (64). Nog niet op gezeten, maar bij Kaptein kunnen ze misschien een afpsraak maken met de importeur.
de Specialized AWOL (kun je alleen nog maar losse frames van kopen heb ik me laten vertellen).
Santos Travelmaster 28. Mooi maar die vind ik eigenlijk veel te duur.
Snel Steel 28. Idem als Santos.
Jan Janssen Millenium. iets boven budget wel
http://www.janjanssen.nl/fietsen/millennium/
Stevens model nog onbekend (werd mij gisteren ook nog aangeraden)

WIL JE ONDERWEG ELEKTRONICA KUNNEN OPLADEN?
Niet persé

WIL JE DE FIETS OP KORTE TERMIJN, OF HEB JE GEEN PROBLEEM MET EEN TIJDJE ZOEKEN OF EEN WACHTTIJD
Ik heb de tijd, maar eigenlijk wil ik wel begin oktober de fiets. Dus ruim een maand de tijd.

Hartelijk dank alvast voor jullie hulp.
Ik denk bij deze wensen en dit budget onmiddellijk aan een Surly Long Haul Trucker, of een Cross Check frame als het met wat minder bagage mag. En los opgebouwd door iemand als m-gineering (maar er zijn andere opties) met langere cranks, extra zware wielen en een naafdynamo. Je zegt dat je lichte spullen hebt, maar vervolgens heb je het over 20-30 kg - dat is dus juist heel zwaar. Dit al gezien: http://www.wereldfietser.nl/docs/de-eer ... 2017-1.pdf ?
Binnen een maand leveren is dus gewoon heel snel...
Wim schreef:Ik denk bij deze wensen en dit budget onmiddellijk aan een Surly Long Haul Trucker, of een Cross Check frame....Je zegt dat je lichte spullen hebt, maar vervolgens heb je het over 20-30 kg - dat is dus juist heel zwaar. Dit al gezien: http://www.wereldfietser.nl/docs/de-eer ... 2017-1.pdf ?
Jazeker, die heb ik als eerste gelezen :D Qua gewicht heb ik idd geen idee wat gangbaar is. Als ik ga hiken weegt mijn tas meestal een kilo of 14.
Ja die Surley lijkt me een goede keus en wellicht ook een Santos TM 2.8 special...
Een maand is inderdaad heel snel. Nu ik je bericht nog eens goed bekijk lijkt de Long Haul Trucker me wel de beste keus. Er passen flink brede banden op. Ik zag laatst iemand met 50 mm Schwalbe Almotion banden, plus sks spatborden. Met Gilles Berthoud spatborden zou je zelfs nog iets meer ruimte hebben. Brede banden zijn fijn voor het soort reizen dat je op het oog lijkt te hebben.
Ik vermoed ook dat de combinatie van je gewicht en lengte de Crosscheck net een wat te slappe fiets maken, zeker met bagage (en er passen maximaal iets van 40 mm banden op, wat ook wat smal is in jouw geval). Op zich zou een Crosscheck met 38/40 mm banden wel lekker zijn voor je woon werk traject.
14 kg aan bagage is keurig, en daar zou ik het bij houden, plus iets voor reserve binnenbanden en een heel klein beetje gereedschap. Dat past dan prima in alleen achtertassen.
De importeur van Surly is zelf ook groot, dus een goed gesprek zal nuttig zijn. De prijzen zijn ook erg klantvriendelijk (anders dan bij Santos). Een standaard model kunnen ze misschien uit voorraad leveren, en ook standaard afgemonteerde frames hebben een maatspecifieke afmontage (cranklengte, stuurbreedte etc). Dat is wel van belang. Zelf een drager en spatborden monteren is geen kunst. Zo'n standaard fiets heeft helaas geen naafdynamo. Misschien kunnen ze dat snel voor je bouwen, anders kan m-gineering dat prima. M-gineering bouwt ook wel Surly (of Thorn) frames naar wens voor je op, en dat is zeker wel weer wat mooier/beter, maar of Marten daar op deze termijn tijd voor heeft weet ik niet.
beste Kajee West,
we hebben ongeveer even lang en even groot lijf. jij hebt een lang frame (langere bovenbuis) nodig.
ik heb nog nooit op een Surly Long Haul Trucker gereden en/maar dat lijkt me een prima frame, qua maten. er zijn ook mensen die die fiets als slap bestempelen: ga zo'n fiets ergens proefrijden, dan ervaar je het zelf.
ik ben fan van de grote stalen Koga Terraliner, framemaat 66 cm of 63 cm. er is een versie qua frame van enkele jaargangen met gebogen achtervorken en extra dikke onder/schuine buis en bovenbuis (in zwart en bordeauxrood en soms donkerblauw). het is wel een stalen frame, dus geen lichtgewicht, maar 'dat zijn we gewend met ons postuur', zal ik maar zeggen. ik kan je die aanraden (gezien ook de naam van dit topic).
er is ook een versie met geovaliseerde buizen, zoals deze: https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... =lr&pos=16 ook een prima frame, maar qua bovenbuis denk ik dat deze fiets iets korter is. bij wat meer rechtop zitten prima, maar anders heb je vrij lange stuurpen nodig. zo'n frame kan net als een Surly LHT een prima basis zijn voor een (als) nieuwe fiets.
als (àls) je de fiets opbouwt met Shimano Deore of vergelijkbaar/beter/gelikter dan denk ik dat een prima reisfiets kan zijn (maar het is maar een mening...). en het past binnen je budget.
qua cranks zou ik zeker lengte 175 mm of zelf langer (180 mm) monteren, bijvoorbeeld: https://www.bike-components.de/de/Truva ... er-p41540/ voor een enkel blad (bij naafversnelling).
succes! hoogframe (aangepast want het was blijkbaar weer niet naar de zin of niet goed genoeg....)
Ik heb niet zoveel toe te voegen aan het uitstekende advies van Wim.

Je budget is inderdaad niet erg hoog, gezien je lengte en daardoor de praktische onmogelijkheid om zo'n speciale fiets tweedehands te vinden.
Concentreer je daarom op het beperken van de bagage. Je eigen gewicht is al niet niks, dus met 30 kilo én jouw lengte ga je erg hoge eisen aan de fiets stellen. Ik weet er zelf veel van want ik fiets (nog) wel eens met 30 kilo. Als je je bagage gewicht zeker onder de 20 kg houdt (Incl. tassen, bidons en water etc.) dan hoef je geen voordrager of voortassen te hebben en fietsen de meeste fietsen bij voorbaat al stabieler. Je bespaart met drager, tassen en niet zo dure fiets meteen al zoveel geld dat je de andere spullen in betere/lichtere versies kunt kopen. Of je houdt het geld over als je de spullen al in je rugzak hebt. :-)

Je zegt dat een aantal fietsen waar je op proefgereden hebt een bepaalde zit hebben. Dat klinkt nuttig, maar je moet je realiseren dat fietsen waarvan zadel en handvatten op dezelfde positie staan identiek zitten, onafhankelijk van wat er onder zit, al zit er een blok beton onder, of een pasfiets. Een zadel beschou ik nooit als een onderdeel van een nieuwe fiets maar als iets dat ik apart aanschaf of als iets dat van de vorige fiets meegaat naar de volgende. Er kunnen wel verschillen zijn in rij-eigenschappen. Die zijn echter niet erg groot en bovendien ook afhankelijk van bandentype (!), -breedte en zelfs slijtagegraad en vooral van de hoeveelheid en plaats van de bagage die er aan hangt. Een typische vakantiefiets zal bovendien met bagage erop lekker fietsen maar is zonder bagage te stijf. Dus als je gaat proefrijden, hang er dan gevulde tassen aan.

Een maand is wel erg kort.
hoogframe schreef:er is ook een versie met geovaliseerde buizen, zoals deze: {marktplaats-link}
Ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat dit een wat ouder geval is en dat KW dit niet zoekt.
Ik zocht ook iets soortgelijks. Ik ben wat zwaarder en ietsje korter en wil ook nog eens 15 kg bagage meenemen, zonder teveel in releveren op snelheid voor het dagelijkse werk. Het wordt een Velotraum speedster met xxxl frame en sterke wielen. Er komen brede, maar soepele banden op. Een fiets met een wat hoger gewicht als een racefiets, maar ik hoop dat deze dan niet steeds stuk gaat. Je kan hem naar wens/budget afmonteren. Mogelijk kom je nog redelijk in de buurt van je budget. Op de site kan je hem samenstellen en kijken of het een optie voor je kan worden.
Dank voor de reacties allemaal!

Als ik het goed begrijp is de VSF randonneur geen goede optie? Waarom is dat? Geldt dat ook voor Santos TM 2.8 special (deore) want die is 1780, dus ook nog wel acceptabel qua prijs.

Probleem met de LHT is de levertijd, dat zou zo een paar maanden kunnen duren. Anders ga ik toch een tripje doen op mijn oude expedition en zet ik een nieuwe fiets ff op de lange baan...
Die VSF is een mooie fiets al heb ik mijn bedenkingen bij aspecten van de afmontage, en vooral dat er weinig is gedaan om een goede mix van race en mtb onderdelen te krijgen (racefiets aandrijving zonder echt licht verzet, v brakes met race schakelaars etc). Mijn grootste onoplosbare praktische bezwaar zou zijn dat het een smalle banden fiets is.
Die Santos is een fiets met een recht stuur, en tegen de tijd dat je alles erop hebt dat je nodig hebt vast flink duur.
Nog een keertje met de oude Giant is geen slecht plan. Neem hem eventueel mee naar de Wereldfietser fietsreparatiecursus in Kiel Windeweer in september.
Goed idee!
Ik vind het (ook) gaaf dat je nog eens op de 'oude' fiets weggaat.
Mogelijk kan Brabis je informeren over het leveren van een Surly LHT (http://brabisbikes.nl/brabis-surly/). Op enkele andere sites gaat het moeizaam of is 62 cm hun grootste framemaat ( http://www.spacycles.co.uk/m2b0s143p225 ... -and-Forks https://www.tritoncycles.co.uk/frames-f ... set-p17372 en bike-components.de
! hier het frame in 64 cm, de uitvoering voor schijfremmen: https://www.justpedal.nl/nl/touring-fra ... results=25)

waarschijnlijk heb je er zelf al aan gedacht je huidige zitpositie en framematen op te meten (of te tekenen).
met hoe groot/lang je bent, lijkt me overigens een 62 cm aan de kleine kant. dat hangt echter ook af van hoe hoog je je stuur hebt staan / hoe diep je zit. ik bedoel: ik vind het niet zo bij een toerfiets/reisfiets passen om een flink deel van je zithoogte uit een flink uitstekende zadelpen te halen. of de stuurpen hoog te hebben uitsteken of een ahead-stuurpen met opzetstuk nodig te hebben (ahead-stuurpen flink hoog gaat weer wel goed bij erg lange voorvorkbuis). dan liever een iets hoger frame. en volgens de algemene regels en formules heb je met ruim 2 meter lichaamslengte toch vaak een frame zo hoog als je kunt kopen nodig (maatwerk uitgezonderd). en dit ook ivm met hoe hoog je je stuur wilt hebben. maar: 'meten is weten' :D

groet en veel plezier op je huidige fiets! hoogframe
ik bedoel: met meten / rekenen / tekenen kun je vooraf nagaan of je stuur voldoende hoog kan want dat is niet altijd vanzelfsprekend / haalbaar als je 2 meter (plus) bent.
hoogframe schreef:ik bedoel: met meten / rekenen / tekenen kun je vooraf nagaan of je stuur voldoende hoog kan want dat is niet altijd vanzelfsprekend / haalbaar als je 2 meter (plus) bent.
Heb ooit weleens een bikefitting laten doen in een fietswinkel, maar volgens mij heb ik de uitkomst al weggegooid. Volgens mij was het 63/64 cm in sportieve / diepe zit en 64/65 cm met een comfortabele zit.

Lange cranks is leuk, maar ik vraag me af of ik dat echt ga merken... op de racefiets had ik ook altijd 175. Nooit last van gehad.

Het ding met die oude giant is dat ik daar misschien ook wel wat geld moet insteken, dus of dat het per saldo waard is, we zullen het zien....
Wel een maatje 64, alleen wel iets meer dan die 1500 euro met marge helaas.
http://link.marktplaats.nl/m1196509543

Vond 'm alleen wel het vermelden waard, want best scherp geprijsd voor die specs, zeker gezien de verkoper.
KajeeWest schreef:Heb ooit weleens een bikefitting laten doen in een fietswinkel, maar volgens mij heb ik de uitkomst al weggegooid. Volgens mij was het 63/64 cm in sportieve / diepe zit en 64/65 cm met een comfortabele zit.
Zo omschreven hem je dus niets aan die uitkomst. Lees dit eens:
http://www.sintchristophorus.nl/de-warr ... ramematen/