Additionally, paste this code immediately after the opening tag: onderhoudse vrije e-bike - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

onderhoudse vrije e-bike

gemiddelde snelheid is heel wat anders dan kruissnelheid waar het eerder over ging...
B M schreef:Allemaal tijdrijders hier :lol:

Even gemiddeld 25 per uur rijden op een gewone stadsfiets, jaja mannen.
Gemiddeld 25 km/u door stedelijk gebied haal je op een e-bike ook niet. Of je moet continu door rood rijden en maling hebben aan alle overige weggebruikers. In de praktijk ligt het gemiddelde eerder rond de 21 - 22 km/u. En dat is zonder motor ook prima te doen. Zeker als je je beseft dat er meer fietsmodellen bestaan dan de traditionele stadsfiets.

Nee, wil je sneller, pak dan een speed-pedelec.
Zoals ik zei, ik begrijp dat een meerderheid hier hardrijder is, maar ik verwijs toch weer naar een echt pedelec forum. Daar zijn mensen die echt ervaring hebben met ebikes.

Nee, je compenseert 250 wattt extra niet met een tijdritstuur of betere banden. Laten we alsjeblieft niet in dit soort vergelijkingen gaan zitten want de harde cijfers zijn hierin heel duidelijk. Een e-bike is qua inspanningsniveau niet te vergelijken met een stadsfiets hoe fantastisch hij ook is afgesteld.

Betreft tijdswinst, ik doe dit al 8 jaar, waarvan 2/3 door de binnenstad. Ik hak ongeveer 17% van mijn reistijd af (25 minuten ipv 30). Ik haal gemiddeldes van +- 23kmpu (9.2 km naar de school van mijn zoon, 7 stoplichten, 8 kruisingen zonder, 95% fietspad). Dat is met braaf wachten voor stoplichten en defensief rijden (agressief rijden op een ebike levert ook niet zo veel extra op gok ik... ik durf het in ieder geval niet aan^^). UIt mijn cijfers blijkt dat je dus helemaal niet zoveel verliest door de stoplichten, juist door de acceleratie.
loknor schreef:Ik hak ongeveer 17% van mijn reistijd af (25 minuten ipv 30).
M.a.w. de tijdsreiswinst is zoals ik en diverse anderen stellen helemaal niet zo groot.
Ik begrijp je reactie niet, je creëert de ene stroman na de andere. Er is niemand die hier beweert dat een elektrische fiets niet comfortabeler kan zijn, niet sneller kan zijn (zeker dan zijn huidige fiets), niet goed kan zijn om minder te zweten, ...

Maar de vraag van de TS ging over tijdswinst. Hem suggereren dat de kans groot is dat hij veel tijdswinst zal maken kan vooral tot veel teleurstelling leiden. De kans dat de tijdswinst behoorlijk klein is, is immers best aannemelijk.

Renaat
Hoezo stroman?

1. Jij suggereert dat je met aanpassingen dezelfde snelheids-winst kan boeken. Dat is gewoon onzin.
2. 17% tijdswinst in een goed weer scenario is al snel 30% met regen of wind. Dat is geen kleine tijdwinst...

Om de tijdwinst even goed tot je laten door te dringen... 5x 60 minuten (op en neer) is 300 minuten. Ik bespaar met mooi weer ruim drie kwartier. Je begrijpt hopelijk wel dat de tijdswinst aain de praktijk (het is niet altijd mooi weer) groter is.
loknor schreef:Zoals ik zei, ik begrijp dat een meerderheid hier hardrijder is, maar ik verwijs toch weer naar een echt pedelec forum. Daar zijn mensen die echt ervaring hebben met ebikes.

Nee, je compenseert 250 wattt extra niet met een tijdritstuur of betere banden. Laten we alsjeblieft niet in dit soort vergelijkingen gaan zitten want de harde cijfers zijn hierin heel duidelijk.
Die betere banden en ligstuur zijn simpele maatregelen zodat je sowieso geen 250W nodig hebt om 25km/h te rijden. Sowieso niet met een goede stadsfiets. Ook die cijfers zijn heel duidelijk in het Fietsersbond onderzoek. En bij 25km/h houdt de ondersteuning op. Wil je harder met elektrische ondersteuning, dan zul je idd voor een speed pedelec moeten gaan.

En toegegeven, zelf inderdaad geen ervaring met pedelecs op wat proefritjes na. Ik fiets wel regelmatig 2x62km woonwerkverkeer met mijn velomobiel (zonder elektrische ondersteuning), dit in gemiddeld 1u35min enkele reis. Wel ideale route zonder oponthoud door de Betuwe en langs rivierdijken.
Bastiaan, ik wordt een beetje kriegel van dit soort reacties, excuses.

1. om 25kmpu te rijden in goed weer heb je +/- 100-120 watt nodig, ook op een e-bike. Maar die 250 watt maken het verschil bij acceleratie (elke dag!) en harde wind (wanneer het voor komt).
2. Winst van banden en onderdelen is marginaal. Sterker nog, de TS heeft een VSF met Rohloff, dat is geen rommel.
3. Een triathlon stuur maakt wel veel uit, maar is in de stad geen optie.

De eerste post is een normale vraag waar gewoon een berg misinformatie op los wordt gelaten. Het gaat niet om iemand met een omafiets met zachte China banden.
loknor schreef:Hoezo stroman?

1. Jij suggereert dat je met aanpassingen dezelfde snelheids-winst kan boeken. Dat is gewoon onzin.
Dat heb ik nergens beweert of zelf niet als algemeen geldende stelling geponeerd. Het blijft een stroman en het blijft spijtig dat sommige mensen op fora niet op een intellectueel eerlijke manier in discussie gaan.

Als ik wat jij beweert dat ik heb gezegd wel heb gezegd dan kan het geen probleem zijn om dat met citaten te bewijzen. Let op, ik gebruik niet voor niets termen als 'waarschijnlijk', 'vaak', 'naargelang de omstandigheden', ... Dat doe ik omdat de werkelijk vaak erg genuanceerd is en algemene stellingen dus vaak (niet altijd) per definitie onjuist zijn.
loknor schreef: 2. 17% tijdswinst in een goed weer scenario is al snel 30% met regen of wind. Dat is geen kleine tijdwinst...

Om de tijdwinst even goed tot je laten door te dringen... 5x 60 minuten (op en neer) is 300 minuten. Ik bespaar met mooi weer ruim drie kwartier. Je begrijpt hopelijk wel dat de tijdswinst aain de praktijk (het is niet altijd mooi weer) groter is.
Als je over weken, maanden, jaren of een leven gaat tellen kan je de tijdswinst nog indrukwekkender maken. Maar de suggestie dat men door de aanschaf van een gewone elektrische fiets een dagelijks rittijd sterk kan inkorten kan op zijn minst foute verwachtingen creëren.
Ik leg gewoon voorzichtigheid aan de dag met het maken van mogelijk valse verwachtingen van de TS. Dat doe jij niet.
Niet voor niets adviseer ik de TS om de mogelijkheid om een proefrit te maken met een fiets met elektrisch ondersteunde fiets. Heb je liever dat hij jou blindelings gelooft?

Renaat
Hoe kan het nou toch, Renaat, dat dit soort posts altijd ontaardt in een potje "kijk-mij-eens-de-ander-proberen-af-te-troeven-met-mijn-zorgvuldig-gekozen-uitingen-dus-mij-pak-je-nergens-op"? Daar is TS toch helemaal niet mee geholpen?

En:
... de suggestie dat men door de aanschaf van een gewone elektrische fiets een dagelijks rittijd sterk kan inkorten kan op zijn minst foute verwachtingen creëren.
Ik zou niet weten waarom dat niet zo zou kunnen. Een voorbeeld van mijn eigen situatie: in een vorig leven reed ik in 40 a 45 minuten over een traject van 18 km waar ik welgeteld 3 verkeerslichten had, een aantal rotondes, en wat straten die ik moest oversteken, naar mijn werk. Voor de rest gewoon continu rechtdoor. Een MTB met wegbanden, een vaste carbon voorvork, in een racefietsoutfit, niet veel langzamer dan een wielrenner. Op een dergelijk traject is een gewone fiets hoogstwaarschijnlijk langzamer (ik haalde er genoeg in, over de week heen op verschillende plekken dus die reden in ieder geval een vrij lang deel dezelfde route als ik). Een gewone e-bike is dan zeker sneller, en een speed-pedelec zou zeker sneller zijn dan ik. Da's het voordeel als je aan de juiste kant van twee woonkernen woont: je hoeft het drukke verkeer niet in.

Waarmee ik maar wil zeggen: het is nogal afhankelijk van het te rijden traject, en van het vergelijk met het vorige vervoersmiddel...
Travelmaster schreef:Hoe kan het nou toch, Renaat, dat dit soort posts altijd ontaardt in een potje "kijk-mij-eens-de-ander-proberen-af-te-troeven-met-mijn-zorgvuldig-gekozen-uitingen-dus-mij-pak-je-nergens-op"? Daar is TS toch helemaal niet mee geholpen?
Waarom doen mensen vaak zo'n zwart-wit uitspraken (daar is een topicstarter toch niet met geholpen) en kunnen ze zo slecht begrijpend lezen?
Travelmaster schreef: En:
... de suggestie dat men door de aanschaf van een gewone elektrische fiets een dagelijks rittijd sterk kan inkorten kan op zijn minst foute verwachtingen creëren.
Ik zou niet weten waarom dat niet zo zou kunnen.
Lees dan ook wat ik schrijf, dat helpt!
Travelmaster schreef: Waarmee ik maar wil zeggen: het is nogal afhankelijk van het te rijden traject, en van het vergelijk met het vorige vervoersmiddel...
En dat is dus exact wat ik al heel de tijd zeg en totaal niet in tegenspraak met o.a.:
... de suggestie dat men door de aanschaf van een gewone elektrische fiets een dagelijks rittijd sterk kan inkorten kan op zijn minst foute verwachtingen creëren.
Renaat
Het is vooral de toon die de muziek maakt, Renaat. Probeer je punten dan eens anders te brengen, wat meer gericht op al die mensen die zo slecht begrijpend kunnen lezen.

Maar fijn dat we hetzelfde bedoelen.
Travelmaster schreef:Het is vooral de toon die de muziek maakt, Renaat. Probeer je punten dan eens anders te brengen, wat meer gericht op al die mensen die zo slecht begrijpend kunnen lezen.
Ik weet het, inhoud is helemaal niet zo belangrijk op veel fora :roll:

Renaat
Dat is dan weer níet wat ik bedoel. Over één ding zijn we het dus ook eens; begrijpend lezen blijkt niet zo makkelijk.

Toon - los van de inhoud.
Zijn we er nu uit dat:

* loknor zijn teksten altijd een beetje aanzet zodat iedereen zijn idee begrijpt, ook al klopt het dan niet helemaal?
* je bij Renaat (Revanho) altijd precies moet lezen wat er staat omdat hij schrijft wat hij bedoelt? Niet meer en niet minder?
* Travelmaster, eeeh ja wat eigenlijk?

en

* jullie het inhoudelijk behoorlijk tot roerend met elkaar eens zijn?
Soms blijkt mijn reactie waardevoller dan ik durfde te hopen - want daardoor vat Leon het even mooi samen. Wat dat laatste sterretje betreft dan, in ieder geval :wink:
Leon schreef: * je bij Renaat (Revanho) altijd precies moet lezen wat er staat omdat hij schrijft wat hij bedoelt? Niet meer en niet minder?
Makkelijker kan ik het niet maken (al is dat voor sommige nog niet makkelijk genoeg).

Meer en meer wordt de stijl belangrijker dan de inhoud. Je mag onzin vertellen (elke mening is 'waardevol' volgens sommigen), als je maar vriendelijk bent. Je mag ook iemand woorden vervormen, als je het maar vriendelijk doet.

Overigens ben ik pas wat kortaf geworden na Loktor zijn stromannen. Lees het geheel en men kan moeilijk anders dan concluderen dat ik gewoon correcte genuanceerde informatie heb gegeven aan de TS. Wat anderen er daarna van maken ...

Renaat
Ik zal dan voortaan 2x lezen, want ik beken dat ik juist door de nuance jouw berichten gewoon niet altijd meteen begrijp.
Revanho schreef:
paulusdb schreef:Ik overweeg dan ook een e-bike niet omdat de conditie het niet aankan wel om tijdswinst waar ik nu steeds op mijn gemak 18-20km/u fiets zal dat dan rond de 25km/u liggen.
Het is niet uit te sluiten dat de tijdwinst die je daarmee boekt verwaarloosbaar is. Dat hangt immers sterk af van de route (verkeerslichten, scherpe bochten, kruispunten waar men voorrang dient te verlenen, vertraging door tragere fietsers waar je niet zomaar voorbij kunt, ...).

Op sommige routes is het verschil tussen kruissnelheid en gemiddelde snelheid behoorlijk en heeft het verhogen van het kruissnelheid met enkele km/uur nauwelijks invloed op de gemiddelde snelheid. Dus enkel op een route waar men langdurig aan kruissnelheid kan fietsen zal dit een beetje verschil maken. Maar overschat dat ook niet. Over een afstand van 30 km waar men continu aan kruissnelheid kan fietsen is het slechts een verschil tussen 90 minuten en 72 minuten. In de praktijk zal het waarschijnlijk veel kleiner zijn.

De optie gewone elektrische fiets kan zinvol zijn als je wilt dat de rit minder vermoeiend is, bij stevige tegenwind ook vlot gaat, je minder wilt zweten, ...
Voor tijdswinst in stadsverkeer heeft het volgens mij weinig zin.

Renaat
Ah, ik beken... ik had dit niet gelezen en viel in de discussie nadat Renaat wat kortaf werd, zoals hij het zelf verwoordde. Daardoor werd mijn beeld meteen wat gekleurd - waarvoor mijn excuses aan Renaat :oops:
Renaat. Je beschuldigd me van stromannen, terwijl ik reageer op je eigen beweringen.
Revanho schreef:
bast1aan schreef: Soms vraag ik me af of fietsen niet massaal te slecht/zwaar lopen, zo'n sterke rijder ben ik toch ook niet.
Iedereen is anders natuurlijk en niet iedereen zal probleemloos een stevig tempo kunnen fietsen. Maar mij zou het ook niet verbazen als een deel van de mensen die elektrisch zijn beginnen rijden niet dezelfde snelheids- en comfortswinst hadden behaald door te kiezen voor een betere en 'snellere' niet elektrische fiets.
Ik wil best vrede sluiten, maar je moet je eigen posts lezen en beseffen dat je wel degelijk dingen hebt gezegd die gewoon niet kloppen met de natuurwetten, ook niet voor een deel van de mensen. Er is werkelijk geen scenario waarbij optimaliseren of kiezen voor een andere fiets (Velo mobiel daargelaten, maar dan zit je met warmte) dezelfde snelheid en comfortswinst boekt. Daarvoor is het extra wattage van een e-bike gewoon veel te groot.

Nuance die gebaseerd is op een verkeerde aanname is nog steeds niet juist. En dat ik je daarop aanspreek is expliciet niet het opzetten van een stroman.

Hetzelfde is het verhaal over tijdswinst. 17% in goede omstandigheden wordt gezien als weinig... Tsja, dan is het natuurlijk lastig praten. Dat is geen nuance meer, dat is in mijn ogen een geldig argument bagatelliseren.

Tot slot, ik verwijs door naar een ander forum. Ik snap dat je dit in de hitte van je betoog denkt dat ik de TS adviseer een e-bike te nemen, maar ik geef geen koopadvies (en in dat andere forum is mijn eerste zin: Proefrijden, we zijn het prima met elkaar eens!). Ik probeer wel de argumenten voor een e-bike reeel te houden en niet weg te zetten als marginaal.

Ik waardeer je input altijd, dus ik vind dit heel vervelend. Maar door je te verbergen door Nuance is er geen advies voor de TS te kristalliseren, immers, comfort, snelheid, tijdswinst, het is afhangende van de gekozen definitie marginaal of significant. Het advies proefrijden is uiteraard het beste en ik blijf bij mijn advies dat de TS beter bij een E-bike forum kan kijken. Ook daar wordt realistisch geantwoord.

Waarom ik hier sterk op reageer?

Er is hierbij Wereldfietser een terugkerende tendens om mensen die een e-bike willen weg te zetten als mensen die niet naar andere opties kijken. Gewicht, banden, zithouding, alles wordt genoemd. Prima, maar dat gaat vrijwel altijd gepaard met posts over "geringe tijdswinst, elke gezonde man kan 25 kmpu kruissnelheid halen" en andere ongein.

Met andere woorden, als je hier die vraag stelt optimaliseer je je fiets niet en ben je geen sterke fietser :?

Uiteraard ben jij niet de ergste of de enige, maar je deed er wel aan mee, ook met de nuance die jij zegt te gebruiken. Ik ben absoluut een apollogeet van e-bikes, maar probeer wel zo dicht mogelijk bij feiten te blijven en ga niet roepen dat iedereen die geen e-bike wil een macho is die in ontkenning leeft (is ook absurde flauwekul, gewoon fietsen is voor 99% van de mensen hier prima en hardstikke fijn!).

Ik zou het prettig vinden als de waardeoordelen over de conditie van de vrager niet elke keer weer in twijfel wordt getrokken. Verwijs door naar een forum waar men ervaring heeft.
loknor schreef:apollogeet
Ik mag graag van welsprekenheid genieten als het weer eens op dit forum langskomt, heus. :D
Dit woord is dan een leuke verbastering van de correcte term waarover we tijdens een kampeerweekend wel eens een boom zouden kunnen opzetten. :wink: