Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kamperen voor solo-fietser te duur! - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Kamperen voor solo-fietser te duur!

151 berichten

In de categorie redelijke prijzen heb ik er nog wel een paar.

Spanje:
Camping Sevilla, Sevilla, 7 Euro. (incl. warme douche en vliegtuig spotten :wink:)
Camping Merida, Merida, 8,14 Euro. (incl. warme douche en gebruik zwembad)
Camping Osuna, Madrid, 11,40 Euro. (incl. warme douche)

Vermijden in Schotland:

Meadowhead's Mortonhall Caravan & Camping Park, Edinburgh
In 2000 betaalde ik 20 euro (solofietser + tent), op de website zie ik dat de prijzen inmiddels zijn gestegen tot 25 euro* :twisted:

* All prices include 1 car, 2 people and children under 5

Prima Tovenaar, dat zijn nu echt reacties om spijkers met koppen te slaan. Wie volgt met dit soort ervaringen!!!!

Het meest absurde wat ik ooit heb meegemaakt was op een camping in Madrid. Het stel met de acht meter lange camper, dat net voor ons incheckte, betaalde voor twee personen en één "vehiculo". Wij betaalden voor twee personen, twee "vehiculos" én een tent! :twisted:
Het was camping Osuna.

Tip: camping Hammerbrücke bij Hergenrath (B), ten zuiden van Aken (D), onder de spoorbrug over de Geul. 5 euro voor 2 personen met tent. Vriendelijke Nederlandse beheerder met baard uit de seventies. Verder wel een erg eenvoudige en camping. Voorlopig is de bar-restaurant nog open.

Leon

bert sitters schreef: Ik blijf erbij dat er geen sprake is van keuzevrijheid als je 's avonds op een camping stuit met dergelijke tarieven, want er is gewoonweg geen andere camping op fietsafstand.
<...>
Het woord diefstal is mijn woord niet in dit geval, maar ik vind het wel oneerlijk wanneer je als campingbaas vanuit een feitelijke monopolie-positie aan fietsers een product levert voor een prijs die veel duurder is dan de gemiddelde waarde van het product, terwijl je aan anderen wel meer product levert voor dezelfde prijs.
Jij bent degene die zo nodig wil fietsen en daarom geen keuzevrijheid meer heeft, Bert, dat mag je de campingbaas niet verwijten.
Maar goed, ik ben het er wel mee eens dat voor fietsers het tarief vaak onredelijk hoog uitvalt, zeker als je naar een trekkersveldje verwezen wordt en dus veel minder privacy en ruimte hebt dan op een vaste genummerde plek.
In Duitsland betaalden we vorige week voor twee personen met tentje en fiets inderdaad op twee campings 20 euro per nacht en dat is toch wel fors.
Bedenk overigens wel dat het overgrote deel van de kosten van een camping uit vaste lasten bestaat, vooral de kosten voor riool, veiligheidsvoorzieningen en afval rijzen in veel landen de pan uit. En daarvoor maakt het niet uit of je met een grote camper of een bivakzak verschijnt.

marcoschriek schreef:ga dan niet op die camping staan. je weet van te voren wat je betalen moet, je hebt dus een keuze.
Kletspraat!
Als je door Italië gaat fietsen ga je toch niet van elke camping de tarievenlijsten zitten bestuderen? En als je na een dag fietsen aan je moeheidstax zit, ga jij dan naar een volgende camping op 30 km afstand achter een heuvel van 600 m hoog fietsen, waar het eventueel (!) goedkoper is?
Ja, dan vindt ik 20 euro voor de huur van 20 m2 grasloos veld, 10 liter koud en 20 liter warm water en het deponeren van twee drollen veel geld!
Leon

Beste Peter de Rijk,

Rioolzuiveringlasten zijn inderdaad fors gestegen, maar caravans of tenten maken geen gebruik van de toiletten, dat zijn de mensen.
Die 4 mensen in die caravan, die dus op sommige campings gezamenlijk evenveel betalen als een solo-fietser, maken dus gezamenlijk wel gemiddeld vier keer zoveel gebruik de toiletten als een solo-fietser.
Verder heeft een campingbaas voor het plaatsen van caravans met een voortent en een automobiel aanzienlijk meer grond nodig ( met alle vaste lasten voor de grond en onderhoud van het gras), dan het stukje voor mijn tentje.
Voor caravans zijn ook brede, verharde wegen nodig en verder ruimte om te manouvreren. Kost allemaal extra geld voor de campingbaas.

Laten we alsjeblieft geen onzinnige tarieven van sommige campingbazen goedpraten, maar uitwassen aan de kaak stellen. Daar zijn ook de vele campingeigenaren zich wel positief inzetten voor fietsers mee gebaat.

Ik zou willen pleiten om de tarieven per persoon te rekenen in plaats van per tent of plaats. Dat maakt het voor de solo-kampeerder al veel eerlijker. In de landen waar ik vaak kampeer (dunbevolkte landen als Noorwegen, Zweden, Finland, IJsland en Ierland) valt het me op dat je gewoon per persoon betaalt. De buren met de gigantische camper zijn met zijn vieren dus gewoon vier keer zo veel kwijt.

De grond in bovenstaande landen kost over het algemeen weinig en het zijn het vooral de voorzieningen waarin de campingbaas moet investeren.

Verder zou ik willen zeggen dat het soms wel kan helpen als je je een camping met onredelijk hoge tarieven voor een fietser vindt hiervan melding aan de eigenaar te maken. Soms kreeg ik zo een paar euro korting. Anderzijds leek het me ook goed in het geval er in de toekomst nog meer fietsers zouden komen. Als iedereen protesteert bij de campingbazen zelf, misschien heeft dat toch een beetje effect.

Als uitsmijter nog even een "kampeertip" voor als je ooit verzeild raakt in
Melbourne. Ik weet niet meer hoe hij heet, maar hij leek me zo geschikt omdat hij vlakbij (lees: op 15 kilometer afstand) van het vliegveld was. Prijs tijdens het paasweekend $ 35 per nacht (€ 21) voor een persoon. Goedkoper zou een backpackers zijn, maar voor een paar euro meer sliep ik liever in mijn tentje.

Bert, had je camping de Molenheide al op de zwarte lijst gezet. Hoe zit het overigens met de € 3 toeristenbelasting die je daar voor een nachtje zou moeten betalen?

Rutger
www.rutgersreizen.nl
(sinds vandaag nieuw op de site: wandelen op een gletsjer)

Gewoon gestaffeld is volgens mij het eerlijkst:
- per persoon; volwassenen of kind
- per soort overnachtingsmiddel, tentje, tent , caravan etc
- per soort vervoersmiddel, fiets, motor auto

Hier komt nog een dure voor de lijst van Bert
Camping- und Ferienpark Markgrafenheide
Dünenweg 27, 18146 Markgrafenheide

Prijs voor 1 persoon met klein tentje 9 tot 17 euro (afhankelijk van de periode, juli -augustus het duurst). 3 minuten onder de douche kost je 60 eurocentjes.
2 personen 12 tot 25 euro.
Er komt ook nog Kurtaxe bij, maar het is niet duidelijk hoeveel dat is.

Hij is dus iets goedkoper geworden dan een aantal jaar geleden, maar toch nog behoorlijk prijzig.

Rutger,

Uityeraard staat Molenheide op de lijst. Heeft zelfs ook nog de moed zich fietsvriendelijke camping te noemen. Gelukkig verwijst de gids FIETSEN LANGS BROUWERIJEN je naar de leuke camping Holsteenbron bij Zonhoven. Daar sta je voor 5 Euro. bovendien keuze uit 30 lekkere Belgische biertjes (niet bij de prijs inbegrepen). Onlangs is een groepje Wereldfietsers op camping Holsteenbron geweest. Was uitstekend bevallen.

Wij komen net terug van een paar weken fietsen in Slovenië. Daar betaalden wij op de campings altijd per persoon. Op zich een prima systeem. Alleen maakte het niet uit of je op de fiets met je kleine tentje kwam, of met die zes meter lange caravan, extra tent en een grote auto.

Het tarief per persoon lag meestal ergens tussen 6,50 en 8,50 euro (kinderen tot zes gratis, oudere kinderen half geld). Zodoende betaalden wij meestal toch flink meer dan op een boeren- of natuurcampinkje in Nederland. Voor caravan- en camper'kampeerders' is Slovenië daarentegen weer een heel voordelig land.

Ideaal zou ik vinden een bedrag per persoon, en (flinke) korting daarop als je met fiets en klein tentje komt.


Sandra

De camping aan de Molenblook = doorgaande weg ten oosten van Zutendaal (B) vraagt (vorig jaar juni) een belachelijk hoge borgsom van 50 Euro voor de chip die je gebruikt voor douche en warm water.

In eerste instantie werd er ruim 7 euro voor een plekje (en korting op het zwembad) gevraagd, na mijn weerwoord dat ik dat niet echt fietsvriendelijk vond (staat op knoopuntenkaart), kreeg ik de "na 19.00hr aangekomen prijs" die ongeveer de helft was.


Dus naar de campinghouder je mening geven kan zeker helpen.

bert sitters schreef: <...>
Die 4 mensen in die caravan, die dus op sommige campings gezamenlijk evenveel betalen als een solo-fietser, maken dus gezamenlijk wel gemiddeld vier keer zoveel gebruik de toiletten als een solo-fietser.
Verder heeft een campingbaas voor het plaatsen van caravans met een voortent en een automobiel aanzienlijk meer grond nodig ( met alle vaste lasten voor de grond en onderhoud van het gras), dan het stukje voor mijn tentje.
Even in mijn geheugen gravend: de afgelopen vakantie in de Provence heb ik op circa 10 campings gestaan, maar op al die campings kregen wij (twee personen met tentje en fiets) evenveel ruimte toegewezen als een camper of caravan met voortent. Dus van het ruimte-argument ben ik niet zo onder de indruk. Steeds meer campings hebben immers genummerde percelen.
Sta je op een volgepropt trekkersveld, dan wordt het anders natuurlijk.
Verder geldt een forfait-tarief vrijwel altijd voor een of twee personen, voor de derde en de vierde moet je echt bijbetalen.
Nogmaals, ik vind deze draad een prima initiatief maar ik ben bang dat de tijd gewoon voorbij is dat je voor 5 euro per nacht kon kamperen. De meeste campings zijn big business geworden met veel (overheids)regels en veel voorzieningen en dat moet nu eenmaal betaald worden.

Nogmaals, ook ik heb tal van positieve ervaringen, maar helaas neemt het aantal negatieve ervaringen neemt toe. Het tarif forfait op Camping Molenheide is voor zes personen.
Verder zit er een groot verschil tussen 5 Euro en 21 Euro.
Big business is prima, maar hou het wel betaalbaar en breng de kosten voor toeters en bellen in rekening bij hen die van die toeters en bellen gebruikmaken.
Graag verder géén goedpraterij meer, maar meld uitwassen!

In Nederland zijn de campings inderdaad belachelijk duur. Ik kan mij herinneren dat wij een paar jaar geleden bij camping de Katjeskelder aankwamen (Oosterhout) en men ons na inschrijven een rekening presenteerden van 35 guldens. We hebben bedankt en zijn doorgereden naar Den Hout waar een leuke natuurcamping is. Zo zijn er talloze voorbeelden in Nederland. Meestal kamperen wij in Nederland bij de boer of op een natuurcamping.
Buiten Nederland hebben wij weinig slechte ervaringen met (te) hoge prijzen. Op onze tocht naar Barcelona in 2005 hebben we 21 campings bezocht en de gemiddelde prijs was 10 euro voor twee personen inclusief warm water. Hier waren prachtige campings bij met zwembad en veel ruimte. Uitschieters in positieve zin waren camping "De la Roche" in Noiretable slechts 4,80 (met groot zwembad) en camping "Les Lots" in Pouilly voor 6,= In negatieve zin stadscamping "Pous" in Figueras (Spanje) 15,50 en camping "Les Terrasses du Lac" in Naussac 14,60

In de drukbezochte toeristiche gebieden aan de kust en de steden wordt er gewoon misbruik gemaakt van de situatie. Daar is weinig aan te doen, je kunt wel zeggen dan ga ik weg maar hoe bezoek je dan op een gemakkelijke manier die mooie plek. Aan de andere kant kan je ook denken ik ben met de fiets en reis redelijk goedkoop, wat kan het dan bommen als je af en toe (te) veel betaald.

Groetjes Ronald

[quote="Leon"][quote="marcoschriek"]ga dan niet op die camping staan. je weet van te voren wat je betalen moet, je hebt dus een keuze.[/quote]Kletspraat!
Als je door Italië gaat fietsen ga je toch niet van elke camping de tarievenlijsten zitten bestuderen? En als je na een dag fietsen aan je moeheidstax zit, ga jij dan naar een volgende camping op 30 km afstand achter een heuvel van 600 m hoog fietsen, waar het eventueel (!) goedkoper is?
Ja, dan vindt ik 20 euro voor de huur van 20 m2 grasloos veld, 10 liter koud en 20 liter warm water en het deponeren van twee drollen veel geld!
Leon[/quote]

Nee Leon, geen kletspraat, ik betaal dan gewoon dat hoge bedrag omdat ik gebruik heb gemaakt van de camping (de disscussie ging over het stiekum vertrekken omdat de camping te duur zou zijn; op deze manier trek je het wel erg uit zijn verband; ik ontken zeker niet dat het een hoop geld is maar ik vind vertrekken zonder te betalen nou eenmaal niet kunnen!!!)

De discussie is geopend door Audrey met de probleemsteling:
Kamperen voor solo-fietser te duur!

--------------------------------------------------------------------------------

"Tijdens mijn laatste fiets weekenden/vakantie ben ik geschokken van de hoge tarieven die ze tegenwoordig vragen om een nachtje op de camping te staan. Vooral als solo-vakantiefietser betaal je veel te veel. Bedragen van 12 of zelfs 17 euro!! Soms moet je per plek betalen. Een plek is inclusief 2 personen. Waarom moet 1 persoon voor 2 personen betalen??

Die lui die dus naast me staan met die grote caravan, auto, 2 personen en 2 kleine kids(< 4 jaar) betalen dus net zoveel als ik met mijn kleine tentje en fiets. En dit geldt niet alleen voor die grote ANWB-campings. Bij een boer in Vlijmen moest ik namelijk ook al 12,50 euro betalen (per plek dus). Een discussie beginnen hierover heeft geen zin. Ze wijzen altijd naar het tarievenlijstje: "zo zijn de regels".

Het is niet alleen in Nederland zo. Ook in Spanje hadden ze hier een handje van. En probeer dan maar eens een discussie te beginnen in je beste Spaans

Er zijn vast wel meer mensen die hiervan balen."

Laten we het hier op richten en al het andere als zijstraten beschouwen!!!!!

[quote="B@se"]Hi,

campings uit het groene boekje, betaal je meestal voor twee man iets van 9,00 tot 12,50 euro, is wel te doen.

te]
Let wel even op de omschrijving van de camping.
Dit weekend gestaan op "Klein Scheveningen"in Lopikkerkapel.
In het begin van de avond van drie zijden een stevige Discobeat welke later op de avond werd afgewisseld met een stevige dreun uit de cantine.
Wij waren de enige met een tentje voor de rest caravans met Sonnies met vetkuiven en bierbuiken en Anita's met blonde haren.
Gelukkig gisteren meer dan gecompenseerd door fort Spion in Loenen, mensen wat een rust en warme ontvangst

Leen

Als je lid bent van de jeudherberg centrale, krijg je een speciale pas, waar mee je korting krijgt op de bus en op de boot als je bv naar Engeland vaar.

Met die pas krijg je ook een paar euro korting in iedere jeugdherberg waar ook in de wereld. Je betaald dan tussen de 12,50 en 18,00 euro per nacht.

Dit is in ieder geval goed koper dan sommige campings die op deze site genoemd werden.

Mario

bert sitters schreef:De discussie is geopend door Audrey met de probleemsteling:
Kamperen voor solo-fietser te duur!

--------------------------------------------------------------------------------

"Tijdens mijn laatste fiets weekenden/vakantie ben ik geschokken van de hoge tarieven die ze tegenwoordig vragen om een nachtje op de camping te staan. Vooral als solo-vakantiefietser betaal je veel te veel. Bedragen van 12 of zelfs 17 euro!! Soms moet je per plek betalen. Een plek is inclusief 2 personen. Waarom moet 1 persoon voor 2 personen betalen??

Die lui die dus naast me staan met die grote caravan, auto, 2 personen en 2 kleine kids(< 4 jaar) betalen dus net zoveel als ik met mijn kleine tentje en fiets. En dit geldt niet alleen voor die grote ANWB-campings. Bij een boer in Vlijmen moest ik namelijk ook al 12,50 euro betalen (per plek dus). Een discussie beginnen hierover heeft geen zin. Ze wijzen altijd naar het tarievenlijstje: "zo zijn de regels".

Het is niet alleen in Nederland zo. Ook in Spanje hadden ze hier een handje van. En probeer dan maar eens een discussie te beginnen in je beste Spaans

Er zijn vast wel meer mensen die hiervan balen."

Laten we het hier op richten en al het andere als zijstraten beschouwen!!!!!
" Geplaatst: Ma 14 Aug, 2006 16:27 Onderwerp:
Graag verder géén goedpraterij meer, maar meld uitwassen!"

Het zal je misschien verbazen Bert. Maar er zijn mensen die het wel mee vinden vallen. Om nou te gaan roepen dat je dat niet mag zeggen vind ik wat raar. Mijn ervaringen zijn beperkt tot Frankrijk en Benelux maar goed.
Ook campings die duur zijn ca 20-25 euro en aankondigen een fofartair tarief voor auto+camping/tent en 2 personen te hanteren. Geven vaak toch een korting van circa 5 euro als je met de fiets bent (overigens wel met twee personen).

Het argument van de mindere dienstverlening vind ik volstrekt uit zijn verband getrokken. Zoals Bert zelf aangeeft kunnen fietser niet zomaar even naar de volgende camping. Dit betekent dan ook dat het feit dat als je na een lange dag op die camping terecht kan dit veel meer waard is dan voor iemand in een camper die wel even doorrijdt.

Tot slot moeten volgens de normen die Bert de Leeuw oplegt al deze verhalen wel geverivieerd worden bij de campingeigenaars. Wat was er precies aan de hand als mensen een kleine plek kregen? Misschien was de camping wel vol en werd er nog een klein plekje gevonden? Dat is mij wel eens overkomen, prima service en geen probleem om dan de volle mep te betalen. Dus Bert ga jij zelf al die campingeigenaren nabellen om na te gaan of de verhalen kloppen? En in ieder geval graag geen oproep meer tot tot 'geen zijstraten'. Er zijn genoeg mensen die met de beste wil ter wereld geen slechte voorbeelden kunnen bedenken.