Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Slaapmatten Exped, Thermarest, S2S - Forum Wereldfietser

Slaapmatten Exped, Thermarest, S2S

Hallo iedereen,

Er is al veel geschreven over slaapmatten en ik heb al veel gelezen. Het moet er nu toch maar een keer van komen om €150,- voor een licht plastic luchtbedje neer te tellen. De voornaamste reden voor de aanschaf is een kleiner pakvolume zodat de voortassen thuis kunnen blijven. Ik gebruik de mat niet zo erg vaak (3-4x per jaar), vooral in Europa, weeg zo'n 85 kg bij 1.87m en slaap vooral op m'n rug.

De keuze heb ik voor mezelf gelimiteerd tot de volgende modellen (de meest gangbare):

- Exped SynMat UL 7 LW (€136, 197x65x7cm, pakmaat 27x11, 595g)
- Sea to Summit Ultralight Insulated Large (€125,198x64x5cm, pakmaat 26x10 540g)
- Sea to Summit Comfortlight Insulate Large (€145, 201x64x6cm, pakmaat 26x11, 755g)

En als 4e keus de Thermarest NeoAir, maar die zie ik persoonlijk niet zo zitten. Tevens ben ik niet zo'n voorstander van passen in de winkel aangezien ik de mat online bestellen wil (alleen S2S is online even duur als in de winkel).

Mijn vraag is eigenlijk, hoe zit het ook alweer met de garantie? Exped/Thermarest zijn duidelijk de marktleiders, maar beide hebben 'last' van delaminatie. Na veel gelezen te hebben krijg ik het idee dat je niet moet vragen OF delaminatie gebeurd, maar wanneer. Gezien ik de mat niet elke week gebruik wil ik niet net buiten de garantie op een grote bult plastic liggen en ik las dat één van de 2 levenslange garantie biedt?

Sea to Summit heeft deze delaminatie problemen niet, de matten zijn iets zwaarder maar dat ben ik zelf ook en heb ik geen problemen mee. Verder zijn de matten iets breder en langer waardoor alles binnen boord blijft en zijn de Amerikanen lovend in hun reviews (geen verrassing). De S2S UL heeft daarmee ook mijn voorkeur (lichtste, kleinste en geen veelvoorkomende problemen).

Jullie advies is welkom!
Hoi Ypuh,
Eerlijk gezegd hebben we daar nooit problemen mee gehad (bobbels). Wel een keer een exped mat die te vaak lek was. Kregen we een nieuwe voor. Was 2 jaar oud. Geen enkel probleem.
Natuurlijk is een ervaring alleen van ons geen garantie dat jij niet met bobbels te maken gaat krijgen maar volgens mij is het te sterk om ervan uit te gaan dat het gaat gebeuren.
We zorgen er wel voor dat de ventielen van de matten open zijn wanneer de tent in de volle zon staat. Wellicht dat dat een heel stuk helpt.
Succes
Marco
Hey,

Heb na drie omruil pogingen ivm delaminatie van het Exped matje ,nu gekozen voor een veilige optie, thermarest Prolite plus. Weet niet wat er fout ging maar zelfs midden in mijn slaap wreed wakker geworden van een behoorlijke knal en daarna een vervormd 'bed'. Mijn vriendin heeft al net zo lang ook een Exped en geen enkel probleem.

Dus geen echt koopadvies ben ik bang maar als op de tweede nacht van je fietsvakantie de helft van je matras als een ballon opgeblazen is.......tja. De Prolite is in verschillende diktes verkrijgbaar en niet heel veel groter in e tas, scheelt ook nog eens veel pompen!

Gr Patrick
Volgens mij zijn de Sea to Summit matten nog niet zo lang op de markt/worden ze niet zoveel verkocht om iets te kunnen zeggen over de duurzaamheid. (Als ik het verkeerd zie, hoor ik het graag) Verder is de service van Exped voortreffelijk, al heb je daar niet zo veel aan als je matje onderweg kapot gaat.
Ik gebruik alweer aardig wat jaren een Expedmat, maar niet de UL variant (lijkt me te kwetsbaar). Geen problemen met loslaten.
Delaminatie van de Exped matjes was een bekend probleem. In de nieuwe 2017 versie hebben ze de verbindingen binnenin steviger gemaakt en bovendien de belasting verlaagd doordat die verbindingen meer elastisch zijn geworden. Daarmee zou het probleem uit de wereld moeten zijn. Ik heb deze info van een winkel die dat spul verkoopt, ik sta niet in voor de juistheid van de informatie :-).

Ik denk aan een Thermarest NeoAir Trekker, omdat ik zo'n stoeltje heb voor mijn huidige self inflatable Thermarest matje (de Exped gaat daar wellicht wel in, maar met banen in de lange richting is dat vragen om problemen). De trekker omdat hij hopelijk minder fragiel is als de xlite en vervanging omdat het comfort van 35mm niet heel briljant is. Mijn twijfel is dat je een luchtbedje elke keer moet opblazen, wat ik nu heb gooi je neer en klaar, ook wel prettig. Bovendien ben ik na een week gewend aan de 35mm. Overigens komt de Exped 2017 inclusief opblaaszak, dus dat blaast weer een stukje sneller op. De thermarest komt in de VS als met speedvalve wat sneller schijnt te zijn, maar in de EU nog niet.
Inmiddels een week of 3 op pad geweest met de S2S UltraLight Large. Een heerlijke mat om op te slapen!

Pluspunten:
- Makkelijk op te blazen, nog makkelijker leeg te laten lopen
- Eenvoudig, snel en klein op te rollen, past makkelijk in de bijgeleverde sleeve
- Breder dan de meeste andere matten (ik heb met 1.86m een large genomen) waardoor je armen er niet vanaf vallen en lang genoeg om volledig uitgestrekt op je buik te kunnen liggen

Minpunten (miniem):
- Maakt wel geluid tijdens het draaien, geen klagende buren gehad, maar mocht je met z'n 2'en in de tent slapen dan kan het iets zijn om rekening mee te houden. Geen vergelijkingsmateriaal.
- Verder geen

Kortom, ik ben zeer blij met mijn last-minute aankoop en het heeft de nodige ruimte kunnen besparen t.o.v. mijn oude self-inflating mat die vooral lastig in te pakken is. Ik had geen betere mat kunnen wensen :).