Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ‘Besparen op luchtweerstand levert meer op dan besparen op gewicht.’ - Forum Wereldfietser

‘Besparen op luchtweerstand levert meer op dan besparen op gewicht.’

... aldus Testkees van de Fietsersbond: https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fi ... an-bagage/

N.B. Hij heeft getest op een wielerbaan, niet buiten en niet bergop. Toch interessant.
Tsja, hij vertelt niks nieuws, maar ik heb wel wat praktische kanttekeningen:

1. Maximale efficiency is niet direct een vakantiefietser ding, wel wil je op je bestemming aankomen. Het prettig overkomen van een berg is belangrijker dan wat harder op het vlakke.
2. Minder bagage manoeuvreert prettiger, juist als je niet fietst!
3. Een lichtere uitrusting is vaak ook wat kleiner (vooral bij matjes/slaapzakken, dat scheelt volume en dus ook luchtweerstand (of je houdt meer over voor ander spul).

Dus why not both?
Qua aerodynamica is dit een heel bruikbaar overzicht.

Waar Kees geen aandacht aan besteedt bij de stuurtas is het effect op het stuurgedrag. Het zwaartepunt van de Bikepacking tas van Ortlieb ligt veel dichter bij het stuur dan dat van een Classic stuurtas en hij steunt ook op diverse plekken. Dat scheelt enorm in stuurgedrag (demping!). Ik heb vaak gemerkt dat een 0,5 ltr flesje frisdrank in die Classic stuurtas al een opslingerend effect had op trillingen.
Ook qua pakvorm is de Bikepacking stuurtas veel flexibeler. Je kunt er een tent of een slaapzak in opbergen.

Overigens vind ik de houder van de Classic stuurtas onnodig diep. Daar zouden m.i. 2-3 cm af kunnen en dat zou het stuurgedrag al flink verbeteren.
Afbeelding
Daar kan ik me wel iets bij voorstellen ... Deze zomer Langs Oude Wegen gedaan en in de Champagnestreek een Nederlandse mevrouw voorbijgereden die dezelfde route deed (maar dan helemaal tot Santiago dC).
Ze had een prachtige vakantiefiets en was zwaar bepakt: tassen vooraan en achteraan, nog een flinke rol op de bagagedrager, een stuurtas. Ze zat ook mooi comfortabel rechtop, helemaal anders dan ik op mijn racefiets.

Die Champagne is eindeloos vlak, er is niets wat de wind tegenhoudt en wind was er. Ongeveer twee derde van de tijd in de verkeerde richting. Ik benijdde haar niet. Ze was een fietsende windvanger. Ik respecteerde haar onderneming enorm, maar wat ze deed leek meer op strompelen dan op fietsen.

Op een vorige tocht in Frankrijk had ik drie dagen 40 km/u wind tegen (snelheid volgens de kranten). Dan maakt wat aerodynamica een groot verschil, geloof me.

Nog een anekdote. Lang geleden logeerden we in Frankrijk in een hotel van een stel dat van Alaska naar Vuurland gefietst was. Ik vroeg de man wat het zwaarste geweest was. Hij zei niet de hellingen, de regen, de slechte weg, de maagklachten of iets dergelijks. Hij kreeg een dromerige blik en zei: "De wind".
Naast bergen over komen maakt gewicht natuurlijk ook uit bij veel acceleren/remmen in drukke gebieden. Veel mensen zie ik trouwens vergeten dat je moet vergelijken met het totaal systeemgewicht, niet alleen het gewicht van je bagage. dus niet "shit deze broek weegt met 1kg maakt op 15kg bagage 6% uit, da's veel!", nee tel jezelf plus fiets erbij op en dan kom je al snel op 100kg meer uit.

Los van vereiste extra kracht/vermogen voor accelereren en klimmen geldt ook het beginsel dat je rolweerstand lineair toeneemt met het (totaal)gewicht. Neem je 10kg extra spullen mee en je weegt met fiets 100kg dan zal je dus ongeveer 10% meer rolweerstand bewerkstelligen. Stel je fietst een rustig tempo en je rolweerstand is 50% van de totaalweerstand zal je dus puur door het gewicht makkelijk gesteld (ik sla de differentiaalvergelijking even over) 5% minder snel gaan...

Kantekeningen is weer dat je je banden harder kan oppompen waardoor rolweerstand weer wordt verminderd en gunstiger uitpakt dan bovenstaand rekenvoorbeeld.
math schreef:Qua aerodynamica is dit een heel bruikbaar overzicht.

Overigens vind ik de houder van de Classic stuurtas onnodig diep. Daar zouden m.i. 2-3 cm af kunnen en dat zou het stuurgedrag al flink verbeteren.
Die houder is zo diep/steekt zo ver vooruit omdat je ook nog rekening moet houden met je rem en schakelkabels, anders kom je daar mee in de knoei. Er zijn zelfs verlengingssets voor te krijgen, als je bijvoorbeeld zo'n duits trekkingstuur hebt en een klein tasje is te klein.

En inderdaad aerodynamica helpt enorm bij tegenwind. Ik kon deze zomer op mijn ligfiets (totaal 40kg) met windkracht 5/6 tegen langs de Noordzee een gemiddelde volhouden van 20km/u waar anderen voor mijn gevoel soms bijna stil stonden, e-bike of niet.
Ach, óf TestKees maakt een flauwe grap, óf hij snapt Bikepacking niet. Gelukkig geeft hij zelf al het antwoord. Hij is dus niet echt capabel om advies te geven.

Verder heeft hij verzuimd om alleen de Handlebar-Pack te testen, alsmede het effect van de RackPack overdwars. In die zin alsnog een behoorlijk beperkte test.
Je schampert, maar de data is best indicatief.

Dat er andere manieren zijn om te bike packen maakt in deze test niet veel uit, de geteste set van een A-merk was niet handig. Een gevorderde bikepacker zal het allemaal wat slimmer doen, zeker waar, maar daar is dit artikel niet voor.

En dat hij de rackpack niet in breedte richting test lijkt me logisch... dat gaat slechter zijn.
eindgebruiker schreef:... aldus Testkees van de Fietsersbond: https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fi ... an-bagage/
N.B. Hij heeft getest op een wielerbaan, niet buiten en niet bergop. Toch interessant.
Het is toch leuk om te zien dat beslissingen die ik eind vorige eeuw heb genomen toch niet zo dom waren. Toen heb ik mijn stuurtas al naar achter mijn zadel verbannen. Op de foto een vakantiedag in Spanje, thuis meestal zonder de rode voortas aan de achterdrager. Mijn tochtjesfiets heeft sinds dit jaar zelfs geen voor- of achterdrager meer.
Afbeelding
quote="bast1aan"
>Los van vereiste extra kracht/vermogen voor accelereren en klimmen geldt ook het
> beginsel dat je rolweerstand lineair toeneemt met het (totaal)gewicht.
Mee eens.

> Kantekeningen is weer dat je je banden harder kan oppompen waardoor
> rolweerstand weer wordt verminderd en gunstiger uitpakt dan
> bovenstaand rekenvoorbeeld.
Ik denk juist dat het oppompen van de banden een voorwaarde is voor het beginsel en dat het niet-oppompen van de banden de rolweerstand sterker doet toenemen dan lineair. Het is niet voor niets dat de rolweerstand heel snel kan toenemen als de band leger wordt, zeker bij stugge banden.
kan weg dubbel :twisted: