Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets op de Thalys/Izy - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fiets op de Thalys/Izy

Heeft iemand - tussen de treinstakingen door - al ervaring op kunnen doen met fietsen in de Thalys Izy?
Ik heb net mijn treintickets geprint voor een enkeltje Brussel-Parijs op 2 juli...
en wat staat er nu onder de voorwaarden bagage?

Deze optie is dus erg interessant voor wie wil reizen met een omvangrijk voorwerp, zoals een gedemonteerde fiets in een fietshoes, een muziekinstrument, ski's of andere grote objecten.

Dat stond er voordien nog niet, dat je fiets gedemonteerd moet worden....
Dus ik ben ook héél benieuwd of ik met fiets en bagage de trein op kan.
Vragen stellen via de site werkt niet en op Facebook zit ook niet altijd de juiste persoon om te antwoorden.

Dus alle ervaringen meer dan welkom!
Gedemonteerd is een rekbaar begrip. Met alleen een voorwiel eruit en de pedalen eraf is een fiets al gedemonteerd. En als de fiets toch in een hoes zit, ziet niemand meer hoe gedemonteerd die is. Waar het uiteindelijk om gaat, is de beschikbare ruimte voor zo'n hoes met inhoud. Staat er onder de bagagevoorwaarden nog iets over de maximale afmetingen die de hoes mag hebben?
Ook de omvang is rekbaar :wink:
Extra bagage mag maximaal 32 kg wegen en 2 m lang zijn.

Dus het zal wel gaan met een fiets in zijn geheel...maar toch. Je zal maar een conducteur met een slechte dag, of in stakingsmodus hebben....
Georg schreef:Ahum, wie had het over Amsterdam? Ik vertrek vanuit Rotterdam...

Dan gooi ik er wel wat Amsterdamse koffers uit... :D

Nu ja, een beetje meer sleutelen dus bij aankomst.
Veel van die joekels van hutkoffers worden er op Schiphol ingestouwd. Vol is vol en op het forum was onlangs een reiziger met een fiets aan wie de toegang tot de Thalys geweigerd werd, omdat het bagagerek vol zat. Geen enkel argument hielp.
Voila, met 3 fietsen incl. bagage op de Izy. Omdat het zo rustig is, mag de fiets gewoon mee in het rijtuig en de fietstassen in het rek. De hoes ligt ongebruikt onder de snelbinder. Het is zelfs zo rustig dat we in een XL stoel naast onze fiets zitten. Of het ook zo gemakkelijk gaat als het druk is...
Nienke VDR schreef:Voila, met 3 fietsen incl. bagage op de Izy. Omdat het zo rustig is, mag de fiets gewoon mee in het rijtuig en de fietstassen in het rek. De hoes ligt ongebruikt onder de snelbinder.
Wat voor hoes?
Dag Captain,
ik naaide een hoes uit een oud tentzeil, gewoon een stoffen zak dus.
Die gebruikten we verder als 'picknickdekentje' onderweg.
Groetjes
Nienke
Mijn ervaring van vandaag; lang verhaal korter:
het was stervensdruk (zwarte zaterdag geldt dus niet alleen voor de auto's); 4 rijen voor de security poortjes, en daardoor komen duurde al bijna een half uur. Dit kwam vooral omdat veel mensen hun extra bagage op het perron pas betaalden, als je dat direct bij je reservering doet betaal je maar 10 euro voor je fiets ipv 30.

Na de security is het boarden. Daar zei medewerkster nog wel even dat ik mijn fiets uit elkaar moest halen. Toen heb ik heel begripvol geknikt. Ik ben naar de wagon gelopen alwaar een andere medewerker van Izy zei dat ik mn fiets gewoon in de bar-wagon kon. Deze wordt tijdens izy reizen niet gebruikt, itt tijdens de Thalys reizen. Dat was heel makkelijk en zo gedaan. Werd zelfs nog geholpen door een man van de security en andere passagiers met het inladen van mn tassen. Later kwam de eerste dame die zei dat ik hem moest demonteren, me nog controleren, maar ze zei niets over mn fiets.

Omdat er geen tussenstop is tussen Parijs en Brussel (en andersom), is er dus ook geen kans dat je fiets onverhoopt meegenomen wordt.

Ga dus op jacht naar de bar-wagon in de buurt van jouw zitplaats, en stal hem daar! Bespaart je heeel veel gedoe. Ben heel blij dat ik deze optie heb gekozen.