Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Route onderlangs de Pyreneeën - Forum Wereldfietser

Route onderlangs de Pyreneeën

Ik ben bezig met het uitzetten van een MTB-route door de Pyreneeën, zoveel mogelijk aan de Spaanse kant en zo dicht mogelijk tegen de Franse grens. Op Ride-with-GPS met de OSM-Cycle kaart als achtergrond, stuitte ik op een met oranje gemarkeerde route die in Irun/Hendaye aan de Atlantische kust begint en bij Cap de Creus in de Middellandse Zee uitkomt. Hier en daar stond de naam Eje Pirenaico, maar ik betwijfel of hij zo heet want volgens Wikipedia is dat een route over verharde wegen.

Als je nieuwsgierig bent waar het om gaat, kijk dan op https://ridewithgps.com/routes/20486251

De route is 1020 km lang en heeft ongeveer 28000 hoogtemeters. Op de kaart lijkt het een mengsel van kleine verharde wegen, veel onverharde wegen en hier en daar wandelpaden. De route is bochtig waar het ook recht kan en onverhard waar het ook verhard kan. Kent iemand delen van deze route?
Bedankt voor de links. Mooi leeswerk. Ik was ook wat verder met mijn zoekwerk. Het is deze route. Kennelijk in zijn geheel te doen op een MTB.
De Transpirenaica.
Oude en zeer bekende route.
Check de website van Zinaztli: http://zinaztli.blogspot.com.es/2012/07 ... viaje.html.

Mijn foto's van de route in 2014: https://www.flickr.com/photos/149995316 ... 9033952795

Veel plezier ermee.
Ik vond de Spaanse kant ietsje spectaculairder als de Franse kant (Transpyrenees).
Koenie, bedankt voor de mooie foto's. Het ziet er meestal heel berijdbaar uit. Hoeveel dagen heb je er over gedaan? Ik zag dat de Spaanse sites de route meestal in 16 etappes opdelen. Dat komt neer op slechts 65 km/dag. Ik zag ook lage daggemiddeldes, van 7-10 km/h. Dat suggereert dat er veel zware stukken zijn waar je de fiets omhoog moet duwen. Ik heb daar een hekel aan, omdat ik met Ortlieb tassen rijd en je rechterheup dan altijd in de weg zit van je linkertas.

Als ik uit hoogtemeters en afstand het stijgingsgetal uitreken, kom ik op 28000/1020 = 28 hoogtemeters/km. Dat is vergelijkbaar met Torino - Nice, ca. 20000 hoogtemeters over 750 km. Mijn gemiddelde daar was 12 km/h (met lichte bepakking). Het lijkt er dus op dat de Transpirenaica veel slecht berijdbare stukken stukken heeft die het gemiddelde sterk omlaag halen. Is dat ook jouw ervaring?
dubbel
Math,

Ik heb de route een paar jaar terug gereden met achtertassen. Dat was op een paar stukken na goed te doen. Er zitten geen heel extreme dingen in; bijna alles is fietsbaar. Schat dat ik mijn fiets in totaal zo'n 8 uur heb moeten duwen. Op de site van Zinaztli staat van iedere dag een hoogteprofiel, loopgedeelten zijn daarin aangegeven in het rood (bv de meest extreme dag: http://zinaztli.blogspot.nl/2012/09/tra ... uerto.html

(om het probleem op de lossen van de linker achteras die in de weg hangt, zou je een rugzakdraagsysteem van Ortlieb mee kunnen nemen, zodat je de tas indien nodig op je rug kunt hangen)

Ik vond het echt een heel mooie tocht, niet in de laatste plaats om de heerlijke Spaanse dorpen en stadjes. Zou hem zo nog een keertje doen.

Filmpje:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=yCPmaSbUvQY&t=87s[/youtube]
Bedankt, Alma. Ik ga hem proberen. Het is voor mij geen hoofddoel, maar een toetje. Voor als er naar mijn smaak toch te veel duwstukken inzitten, heb ik een vluchtroute over asfalt gemaakt die de Transpirenaica vaak kruist.
Misschien ook voor andere Transpirenaica-aspiranten een nuttige GPS track.
Hoi Math,

Ik heb de route in 20 dagen gefietst, maar ik doe het graag rustig aan. Ik kampeer ook, wat toch wat extra tijd vraagt voor je 's ochtends op pad bent (bij mij toch :wink: ).

Ik heb geen idee hoeveel ervaring je hebt met off-road tochten. Zelf vind ik 60 km ruim genoeg dan. Het zijn tenslotte de Pyreneeën en gaat best wat op en neer. De route is doenbaar met gewone achtertassen, velen doen het, maar de bike-packing stijl is wel iets comfortabeler op dit soort routes.

Veel plezier op deze prachtige route, met als absolute hoogtepunt het stukje door Ordessa.
Ik heb (varianten van) de Transperenaica meerdere malen gereden, afgelopen jaar in september voor het laatst. Met bagage transport en een lunch halverwege, dus zonder bepakking. Gemiddeld 85 km per dag en behoorlijk wat klimwerk. Vergis je niet in de lengte van een aantal beklimmingen, de soms erg grove ondergrond en het gebrek aan plaatsen onderweg om eten en drinken in te slaan. Ook het weer moet een beetje meewerken, afgelopen jaar was het in september behoorlijk koud.

De route is jaren geleden uitgezet en sindsdien maar weinig aangepast, terwijl er inmiddels behoorlijk wat stukken zijn geasfalteerd. Je kan met een beetje zoeken, op verschillende plekken mooie onverharde varianten vinden.
Bocky, bedankt. Zo leer ik er steeds meer over. De route stamt uit de pre-GPS tijd. Is hij ook bewegwijzerd of gemarkeerd? Ik zag dat hij meestal in oost-west richting beschreven is, bv. in het gidsje van Laparra en door Zinatzli. Ik neem aan dat jij hem ook zo gedaan hebt. Ben je fietsers tegengekomen die hem in omgekeerde richting fietsen? Ik begin aan de kant van Baskenland, nadat ik mijn eigen zuid-noord route door Spanje opnieuw gedaan heb.
dubbel
math schreef:Bocky, bedankt. Zo leer ik er steeds meer over. De route stamt uit de pre-GPS tijd. Is hij ook bewegwijzerd of gemarkeerd? Ik zag dat hij meestal in oost-west richting beschreven is, bv. in het gidsje van Laparra en door Zinatzli. Ik neem aan dat jij hem ook zo gedaan hebt. Ben je fietsers tegengekomen die hem in omgekeerde richting fietsen? Ik begin aan de kant van Baskenland, nadat ik mijn eigen zuid-noord route door Spanje opnieuw gedaan heb.
Ik heb altijd de Col d'Extreme variant gedaan van West naar Oost. Begin (voor Isaba) en einde (na Camprodon) zijn daarbij helemaal afwijkend. Je kunt prima beide richtingen op, al zullen de Spanjaarden traditioneel Oost - West doen. De route is niet bewegwijzerd, heel soms vind je een verwijzing naar de Transperinaica route. Het gidsje van Laparra vormt overigens de basis voor deze route.

Linkje naar een topokaart met ingetekende route http://topopirineos.blogspot.nl/2016/06 ... on-80.html
Ik lees even mee. Ben zelf bezig om route de 'Laparra' variant van de Transperenaica in kaart te brengen.
Of de route van Gerard Tost: https://northiberianctc.com/
Deze hebben wij in 2015 vanaf Girona/Montagut tot aan Hondarribia gevolgd.
Sommige stukken waren voor mij te extreem (steil,overgroeid, bovendien was het die zomer daar erg warm: 35 graden en meer) We zijn een aantal mtb-enden spanjaarden tegengekomen onderweg die via hotelletjes hopten, dus nauwelijks nog bepakking, dan wordt de beleving wel heel anders!
Maar met een kampeeruitrusting kan het ook. De spaanse campings zijn wel groot en vol, dat is even wennen. We zijn na de kust via een route onderlangs de franse kant een stuk teruggereden richting de opstapplaats van de fietsbus, daar zijn de campings dan opeens een verrassende verademing.