Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 26 x 2 band op een 559 x 17 ( 26 x 1.75) velg mogelijk? - Forum Wereldfietser

26 x 2 band op een 559 x 17 ( 26 x 1.75) velg mogelijk?

Hallo allemaal,

Ik ben op reis, heb weinig tijd, trage wifi en bijna lege batterij. En gebroken achteras.
Vraag; Kan ik mijn schwalbe marathon tour 26 x 2 op een ander wiel ( merk Alesia ) doen met velgmaat
Etrto 559 x 17 din. Alloy 26 x 1.75 ?
Bedankt
Waarschijnlijk wel, aannemende dat de 26" van de band ook precies maat 559 is. Er zijn namelijk veel verschillende 26" maten, maar er is maar één 559. Daarom zijn de ETRTO-aanduidingen zo fijn.

De band is wel wat dik voor de redelijk smalle (breedte 17 mm binnemaat) velg dus je moet hem misschien niet to de max druk oppompen maar 1 bar minder.
Ook moet de band nog passen in het frame natuurlijk, zowel opzij als boven.
Bedankt Leon,

Een duidelijk antwoord.
De band , inderdaad 559, zit er inmiddels op, en rijdt weer. Ik rijd ermee tot x, en zoek dan een bredere velg, de originele velgbreedte was 22 mm, Bredere velgen scijnt stabieler te zijn , smalle velgen eventueel meer " schuivend " bij een dikkere band.
Groeten
pete schreef:Bedankt Leon,
Een duidelijk antwoord.
De band , inderdaad 559, zit er inmiddels op, en rijdt weer. Ik rijd ermee tot x, en zoek dan een bredere velg, de originele velgbreedte was 22 mm, Bredere velgen scijnt stabieler te zijn , smalle velgen eventueel meer " schuivend " bij een dikkere band.
Groeten
Bedoel je echt dat je onderweg op reis een wiel laat overspaken naar een bredere velg alleen vanwege een wat te dikke band?
Is er in x geen smallere band te koop?
Kun je de dikke band misschien op het voorwiel leggen en de smalle achter, dan is het niet zo spannend, als het al spannend is. Hieronder een overzicht van Schwalbe.
Afbeelding
Ha Leon, nogmaals dedankt voor het antwoord.
Nee, niets laten spaken. Mijn oude wiel ging kapot en ik kon op de camping waar ik was een ander wiel krijgen,
met de genoemde velg ( 559 x 17 ).
En de 7 versnellingen, dus dat laatste was erg handig;
Heb er ondertussen een 400 km mee gereden en geen centje pijn. Dus die vrij smalle velg gaat goed samen met de redelijk brede Schwalbe van 26 x 2
De originele velg was 559 x 22, vandaar mijn twijfels.
Heb ondertussen wel gelezen dat een beetje brede velg beter is voor een pakezel, wat mijn fiets toch is, dus ik doe er binnenkort een bredere op.