Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bikepacking - Pagina 28 - Forum Wereldfietser

Bikepacking

1045 berichten
@Terunky: mooie omgeving lijkt me. En gezien de wit-rood-witte markeringen ook pittige paden! Had het nog een voordeel om veel gewicht op je rug te hebben ipv aan de fiets?
Was zeker pittig! Gezien mijn rijstijl, bijv met 35 kmh over dikke rockgardens, kan ik niet meer op mijn bike kwijt. Anders word de bike en spullen onstabiel. Een rugtas die zeer goed afsluit om je rug is dan veel stabieler, met mijn enduro ritjes en bikeparks, rijdt ik altijd met een +- 6 kg tas dus ben het wel gewend :D Ben het beeldmateriaal nog aan het verwerken, dus binnenkort een filmpje.
daulagari schreef:Is er echt iets te zeggen waarom een handlebar-pack beter is dan een "stuurmand" [...]
Voor de snelle lezer: De "stuurmand" ziet er niet echt als een stuurmand:
Afbeelding
:) Ik wens TestKees veel succes met het in de 'stuurmand' krijgen van tentstokken of een slaapmat, twee dingen die al snel in mij opkomen als ik aan stuurrollen denk.

Carl
Gaaf filmpje Terunky!
Leuk filmpje Terunky, veel naar beneden en uitgestorven lijkt het ;-)
Er bestaat gelukkig ook nog mooi beeldmateriaal dat niet youtube of vimeo staat.

Het valt me op dat het beeld best stabiel is terwijl de camera toch ergens op of in de buurt van het stuur is gemonteerd lijkt. Goede verende voorvork of nog een andere truc?
Carl schreef:Ik wens TestKees veel succes met het in de 'stuurmand' krijgen van tentstokken of een slaapmat, twee dingen die al snel in mij opkomen als ik aan stuurrollen denk.
Zijn er echt nog bikepackers die met een "yogamat"-model slaapmat op stap gaan?
Tentstokken kunnen prima prima langs de bovenhuis in de framebag.
Felx Fiets schreef:Als ik denk aan de tijd dat ik met voortassen fietste, maakten de voortassen minder uit dan een stuurtas bij dagtochtjes. Dat laatste kost meer kracht om het stuur te verdraaien. En dan heb ik het over een variant van 6 liter, tegenover de 25 liter die voortassen opleveren. Maar die dan weer problemen opleveren bij rotsen en boomstronken. De stuurrol lijkt daarin dus een combi van beide zaken: meer ruimte dan een stuurtas, maar minder kracht kostend om te draaien.
De Ortlieb varianten van de stuurrol (Handlebar-Pack) en de stuurmand hebben hetzelfde volume, 16/15 liter.
Wat verdraaien betreft: Bij de stuurmand het gewicht even ver of iets dichter bij het punt van rotatie dus dat zou geen verschil moeten opleveren, misschien is het gewicht iets meer voorop en wordt daardoor het verdraaien iets moeilijker.

Blijf over "het is een enorm gepriegel om ze te bevestigen. De stuurtas kwam tegen de remgrepen aan."
daulagari schreef:Het valt me op dat het beeld best stabiel is terwijl de camera toch ergens op of in de buurt van het stuur is gemonteerd lijkt. Goede verende voorvork of nog een andere truc?
Thanks ! Het is de gopro hero 3. gewoon zonder adapters goed stevig aan het stuur bevestigd. De vork is wel een toppertje en perfect ingesteld en onderhouden. RS Revelation worldcup carbon. Vooral de 150 mm veerweg zorgt voor stabiel beeld
Voor mijn aanstaande reis zit ik te kijken naar een frametas. Full-on bikepacken zit er nog niet in, maar ik zou in ieder geval de stuur- en voortassen graag thuis laten en zo weinig mogelijk losse onderdelen op of aan de fiets hangen.

Ik heb mijn oog op een Revelate Design Tangle frametas. Maat L zou zo te lezen perfect moeten passen op mijn 58cm Cross Check. Daarnaast heb ik een Tubus achterdrager met 2 fietstassen van elk zo'n 19L. Deze frametas wil ik vooral gebruiken voor de electronica, kostbare zaken en bijdehandte zaken zoals repen, powerbank, gereedschap etc. De stuurtas blijft dan thuis.

Heeft iemand van jullie ervaring met dit merk? Volgens mij zijn de algemene reviews zeer goed, maar ik hik nog een beetje tegen de prijs van zo'n €140,- voor iets wat ik maar een paar keer per jaar zal gebruiken. Zijn er nog alternatieven of koop je zo'n tas voor het leven? Ik zoek nog een zetje in de rug ;).

Afbeelding
Van wat ik begrijp is het het beste wat er te krijgen is. Qua functionaliteit dan vooral. De gebruikte materialen worden door meer merken gebruikt, dus de duurzaamheid van die producten zou ook prima in orde moeten zijn.
Zoek je voor nu iets als alternatief zonder een rib uit je lijf uit te moeten geven, dan zou je kunnen kijken naar een VAUDE Triangle Bag van een paar tientjes. Wel een stukje kleiner.

Wil je een goedkoper alternatief in het middensegment, dan kun je naar het Britse merk AlpKit kijken. Daarvan heb ik een fuel tank en meerdere feed bags aangeschaft. Zelfde materialen als Revelate.

Andere merken zijn al 'veel' genoemd in dit topic. Bijv. Ortlieb, Apidura, etc.
Of Revelate het beste is wat er te krijgen valt, daar kun je over discussiëren. het is wel één van de eerste merken die met bikepack spullen op de markt kwamen en ze zijn betrokken geweest bij veel van de ontwikkelingen van de verschillende tassen.
Zoals Felix ook al schrijft er zijn best wel, goedkopere alternatieven te vinden.
Ypuh schreef:Deze frametas wil ik vooral gebruiken voor de electronica, kostbare zaken en bijdehandte zaken zoals repen, powerbank, gereedschap etc. De stuurtas blijft dan thuis.
Dan zou ik toch wel graag een echt waterdichte tas willen hebben. De Relevate is dat volgens mij niet.
Zijn er nog alternatieven of koop je zo'n tas voor het leven?
Hoogstens voor het leven van je fiets, goede kans dat als je een andere fiets koopt de tas niet meer past (of je moet natuurlijk een fiets met dezelfde geometrie kopen).

De Alpkit Anoloko is ongeveer even groot als de Relevate, iets goedkoper en in principe waterdicht. Ik heb een zadeltas, fuel tank en framebag op maat van ze ("gewone" niet-waterdichte versies), het is netjes spul.
Ypuh schreef: Heeft iemand van jullie ervaring met dit merk? Volgens mij zijn de algemene reviews zeer goed, maar ik hik nog een beetje tegen de prijs van zo'n €140,- voor iets wat ik maar een paar keer per jaar zal gebruiken. Zijn er nog alternatieven of koop je zo'n tas voor het leven? Ik zoek nog een zetje in de rug ;).
Ik heb recentelijk een aantal Revelate tassen gekocht, waaronder een medium Tangle frametas. Inmiddels al een aantal keren gebruikt in diverse omstandigheden en kan niet anders zeggen dat het geweldige tassen zijn. Wel even wennen met al die buckles, riempjes, enz. Je ziet en voelt de kwaliteit en kennis/ervaring die Revelate in de jaren heeft opgedaan.

Ik heb ze hier besteld: http://www.highmobilitygear.com/PBCPPla ... ID=1477485
(tangle frametas kost 90 euro...)
Bedankt voor de tips allen! Ik heb de Revelate Design Tangle besteld samen met nog wat kleine drybags voor de electronica. De reviews van RD zijn unaniem lovend en deze tas lijkt perfect aan te sluiten op mijn Cross Check frame. Het aankoopbedrag is fors, maar ik verwacht hem ook buiten de fietsvakanties voor 200km+ tochten wel regelmatiger te kunnen gebruiken.

@Stadjer, ik heb je link even gebruikt voor een pricecheck bij Bike24. Ga er vanuit dat ze hem wel tegen dezelfde prijs leveren.
Vandaag de RD Tangle tas en Zee Cage bidonhouders ontvangen en gelijk even gepast. De tas sluit perfect aan op de CC, met kleine kanttekening dat de bidon op de zitbuis de tas toch wel een beetje raakt. Door de side load bidonhouders verwacht ik dat het met schuurplekken wel mee zal gaan vallen en ben ik in mijn nopjes :D.

Het resultaat:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De CC staat nu nog in racefietsmodus maar tijdens fietsreizen uitgerust met stevige wielen, achterdrager en andere cranks.

@Stadjer, nogmaals bedankt voor de link! Bike24 heeft probleemloos de price van €89,- gematchd.
Zeer groot verschil met de prijzen hier. Dank voor de link en tip over Bike24!
Hoewel ik zelf meer van de flatbar ben, vind ik dit wel wel een prachtige (reis-) fiets. Super gaaf zo. Veel fijne en veilige kilometers.

Groet, Tom.
Begin me toch af te vragen hoe het met yopie is. Is ze bezig met een expeditietocht?
Ik spring er even tussendoor met een stukje "budget bikepacking". Komend weekend stap ik op de fiets naar Italië.
Mijn setup ziet er als volgt uit:
Afbeelding
Alles bij elkaar heeft nog geen 70 euro gekost. (zonder de fiets natuurlijk...)
Ik ben zelf heel benieuwd hoe de low-cost spullen de reis gaan overleven :roll: . Voor de zekerheid neem ik een paar spanbanden (tevens draagriemen achtertassen) mee.

Nadat ik terug ben zal ik posten wat er uit is gekomen.
Zoals beloofd in het kort de ervaringen met mijn budget bikepacking uitrusting.

Jammer genoeg heb ik mijn reis niet af kunnen maken. Heel banaal: mijn smartphone gaf de geest. Daardoor had ik geen contact meer met thuis, kon ik mijn reisverslag niet meer bijhouden en was mijn navigatie ook om zeep. Bij een volgende reis heb ik minimaal een simpele reservetelefoon bij me.

Maar goed, terug naar mijn bagage. Die heeft 600 km over Duitse (on)verharde (fiets)paden te verduren gekregen. Voornamelijk zon afgewisseld met een aantal regenbuien en een ochtend ploeteren langs en over afgewaaide takken en omgevallen bomen.
  • De frametas van Rose is prima. Groot genoeg voor fietsgereedschap, binnenband, reserve onderdelen en een EHBO setje. Er had meer in gepast. De tas is niet waterdicht, maar daarvoor zijn plasic zakjes uitgevonden. Die voorkomen ook dat de inhoud irritant tegen elkaar rammelt. Na een week gebruik zijn er geen sporen van slijtage.
  • De fuelbag van Aldi is voor zijn geld perfect. Hij zit niet muurvast, maar is nooit hinderlijk scheef gaan hangen. Top om wat kleine spullen en een paar mueslirepen bij de hand te hebben. Ook hier geldt dat het tasje niet waterdicht is.
  • Mijn zelfgemaakt stuurharnas heeft prima gewerkt. Het doet wat het moet doen: een bagagerol van een kilo of 5 stevig vast houden tijdens de rit. Onderweg heb ik het blokje schuim dat de balhoofdbuis tegen schuren beschermd extra vast moeten zetten met ee tie-rap. Voor een volgende reis maak ik een stukje schuim in een andere vorm, zodat het niet kan verschuiven. Voor de 5 euro aan materiaalkosten, was het de beste investering.
  • De zijtassen (12 euro, aldi) hebben alle gehobbel ook overleefd. Geen gebroken of uitgescheurde haken. Al zien ze uit als degelijke roltassen, de naden zijn gestikt en niet afgetaped. Met de bijgeleverde regenhoes bleken ze wonderwel waterdicht te zijn. Ze zijn wel klein; in reistermen eerder tassen voor een voordrager. Ook is de rolsluiting wat krap bemeten. Bij de derde keer omvouwen rol je de versteviging in de achterwand mee. Die achterwand is in gebruik ook wat bol komen te staan.
  • Als laatste de Xtreme Sport Tour 1 bagagedrager van Rose. Die heeft onopvallend zijn werk gedaan. Geen rammeltjes, geen slijtage aan de verf op de plekken waar de tassen er tegenaan schuren. Ondanks de lichte constructie en een montage op 3 punten voelt de drager bepakt stabiel en strak. Je mag er volgens opdruk maar 18 kg aan hangen, minder dan aan een zware vakantiedrager. Enige echte nadeel was de montage. Op mijn Giant met schijfremmen heb ik de pootjes iets uit elkaar moeten buigen en de drager met afstandblokjes op het frame moeten zetten. Anders kwam de linker poot tegen de remkauw aan. Het meegeleverde stangetje voor montage aan de staande achtervork paste ook niet. Dat heb ik vervangen door een uit RVS buis gemaakt exemplaar.
Kijk ik terug naar mijn week fietsen dan moet ik zeggen dat ik voor een prikje heel veel plezier heb gehad. Het merendeel van mijn spullen gaat een volgende keer zonder bedenkingen weer mee. Alleen over de tassen twijfel ik. Ze gaan beslist nog wat kilometers mee, maar geven me niet veel vertrouwen. Ook zijn ze te klein als ik kampeerspullen mee wil nemen. Ik denk dat ik ze ga oprijden tijdens woon-werk verkeer. Dan hoef ik m'n schone kleren niet meer in een rugzak mee te slepen.