Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brevet fiets tips gezocht - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Brevet fiets tips gezocht

Stadjer schreef: Genesis Croix de Fer
Ik kreeg deze tip ook uit een andere hoek en ik denk dat dit hem gaat worden. Waarschijnlijk zelfbouw dat er gelijk een Son in kan, een triple voor en een Brooks, etc,etc.

Moet nog wat in verdiepen, en tja, een beetje een project is altijd handig na zo'n heftig reis :)

http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/adv ... -de-fer-20
Eerste poging om wat onderdelen bij elkaar te zoeken :D Kan nog iets goedkoper(zeker met andere banden) en ik moet nog kijken wat ik in de schuur heb liggen en evt Marktplaats afstruinen :shock:

AfbeeldingGenesis build v1

Frame uit Engeland, wielen uit Groningen en voor de rest wat rotzooi tegen aan schroeven en moet het een super fiets worden :lol:

Wordt vervolgt....
Niet echt een budget-fiets meer! Kant en klare fiets kan voor 1.000 euro en dan nog eens 100 euro voor de verlichting.
Shane schreef: -budget rond 1500 +/- wat bling .
Dus 1500 + Son, Edelux, fancy tires 8)

Zo lijk ik een min of meer compromisloos fiets te hebben, dat is ook wat waard. En ook best een verassing. Ik had de frame iets lichter willen hebben maar als dat alles is.....
Mooie fiets! Ik ben benieuwd naar het eindresultaat, misschien kan ik hem wel een keer in het echt bewonderen....?
Mag ik je een Cane Creek headset aanraden? Heeft mijn fiets echt getransformeerd, ervoor zat er een goeikope Ergotec in. Echt wel de 60 euro waard...
Zou net als BM een blik werpen op Cane Creek. Kan zelfs een '10 series' aanschaffen en eventueel na verloop van tijd de binnenkant vervangen door die van de '40'/ '110'.
Heb voor mijn Cane Creek 40 slechts €39 betaald, ergens in Engeland. Een aanrader zowel qua looks als prestatie.
Bedankt voor de tip!
Enne... Deze VSF al eens overwogen?
https://www.fahrradmanufaktur.de/nl/kat ... -gang-disc
Hij is er ook met gewone remmen.
Shane schreef:
Per schreef: alles bij elkaar 22 speed compact 34-50 cassette 32-11 en spatborden)
Hoe bevalt dat en heb je wat serieus klimwerk daar mee gedaan? lijkt me nogal zwaar...
Is hier denk ik meer on-topic :-)

Het hangt natuurlijk erg af van hoe sterk je bent en hoeveel gewicht je omhoog moet krijgen. Vorig jaar met kampeeruitrusting (totaalgewicht ~93kg) o.a. de Groß Glockner opgereden met 13-32 (8 speed) en 30/44. Te doen, maar wel met een lagere cadans (~ 60rpm) dan me lief was. Dit voorjaar in Engeland een brevet gereden met 14-32 (11 speed) en 34/42, de klimmetjes waren daar korter maar een stuk steiler: Park Rash, Garsdale Head en The Rake. Ook dat lukte, met een totaalgewicht van ~ 78kg, maar als het richting 20% gaat moet ik wel staand gaan klimmen en dat houd ik niet lang vol.

Als tegenpunt: In 2014 fietste ik in het Lake District met een totaalgewicht van ~ 105kg, Rohloff naaf en 17/38 tandwielen. Het laatste stukje van Honister Pass moest ik lopen... Ter vergelijking: de 5e versnelling is hier iets lichter dan 32/34 op mijn brevet fiets.

Als ik vóór 30/37 tandwielen zou kunnen monteren (dat geeft één extra versnelling "onderin") zou ik het doen voor brevetten met veel klimmen, maar voor brevetten is de huidige setup met 32/34 als lichtste verzet voor mij tot nog toe acceptabel. (en anders is er altijd nog Rule #5 :P)
PeterFokkinga schreef:
Shane schreef:
Per schreef: alles bij elkaar 22 speed compact 34-50 cassette 32-11 en spatborden)
Hoe bevalt dat en heb je wat serieus klimwerk daar mee gedaan? lijkt me nogal zwaar...
Is hier denk ik meer on-topic :-)
Tevreden met een 34-50 crank in combi met 32-11 cassette.

wat is een brevet/Audax fiets?
Ik zou wel budgetteren voor wat spaken, of lees ik daar overheen?
hmm, ik ben eens benieuwd naar het eindresultaat..

Zelf rij ik ook met een Genesis, maar dan een Day One. Deze is intussen twee jaar oud en heeft al een stevige transformatie ondergaan: son, rohloff, bagagedragers, spatborden, ...
Afbeelding

in actie:
Afbeelding
PeterFokkinga schreef:
Shane schreef:
Per schreef: alles bij elkaar 22 speed compact 34-50 cassette 32-11 en spatborden)
Hoe bevalt dat en heb je wat serieus klimwerk daar mee gedaan? lijkt me nogal zwaar...
Is hier denk ik meer on-topic :-)
Bedankt, klinkt nog een beetje zwaar voor mij, ik denkt toch dat ik een 46(48)-36-26 triple inzet :D Ik neem ook 2 cassetten, 1 voor Nederland, 1 voor elders 8) met dan de optie om een custom cassette in elkaar te zetten.
Travelmaster schreef:Ik zou wel budgetteren voor wat spaken, of lees ik daar overheen?
"Wheel building costs- Labour-spokes/tape-100" :wink:
Per schreef:
wat is een brevet/Audax fiets?
Een fiets voor Brevetten 8) >>>> https://en.wikipedia.org/wiki/Randonneuring

" a 'typical' randonneuring bike as being somewhere between a dedicated road-racing bike and a touring bike "
Ah oeps, overheen gelezen!
:D Tof een fiets voor enkel of meerdaagse wedstrijden op de fiets.
Veel plezier met bouwen.
En nu de tussenstand 8)

AfbeeldingGenesis Croix de Fer build pt2

Bijna alles is nu onderweg.......(geel besteld, groen al binnen)

-Tiagra: Omdat de nieuwe Tiagra ongeveer hetzelfde moet zijn als de "oud" 105 (zeggen ze.....) en omdat 3x10 kan + de Tiagra derailleur heeft op papier ook iets groter bereik dan de 105.
-Crankstel : Stronglight impact triple 110/74 BCD, 48/38/28 (plus andere bladen) nog even wat meer keuze in ketting bladen dan de configuratie van Shimano.
-Banden: Voorlopig rij ik in Nederland dus "skinny" 28mm Continental GP4000 zijn prima, later met iets breder spelen. 35mm zou moeten passen met spatborden, meer zonder spatborden. 650b tot 42mm zou ook moeten passen trouwens.
-Remmen: TRP Spyre mechanisch schijf remmen. Lijk me een iets mooier oplossing dan BB7(ben geen fan van hydraulisch remmen)
-Racebocht: Nitto Randonneur (had ik nog liggen, toch niet gebruikt voor de fixie)
-Zadel: Dames B17 (vind ik lekkerder zitten dan de mannen uitvoering en is iets lichter)
+gas, water, licht en evt spatborden :D
In het categorie "Never ending story" is mijn Brevetfiets bijna af.....

AfbeeldingUntitled

Afbeeldinghttps://flic.kr/p/CRLBxS

Door zomer vakantie en langzaam/matig email reacties van Genesis heeft het zo lang geduurd om een Genesis Croix de Fer te bestellen dat de 2017 model niet meer te krijgen was. Gezien de 2018 model snot groen is, moest ik een andere oplossing zoeken.

Gezien ik genoeg andere fietsen heb met dikke banden toch besloten een net niet Gravel racer te nemen in de vorm van de Genesis Equilibrium (schijfremmen mogelijk, banden : 28mm met spatborden (is erg krap), 32mm zonder).

Toch zijn er veel kosten stiekem bij gekomen, door de andere kleur moest er toch wat witte kabels komen ipv de rol zwart dat in mijn schuur ligt, silver stuurpen zag er niet uit, achter rem bevestiging is direct mount dus moet een verloop stuk komen, steeds weer verzend kosten, etc etc etc.

Verder heb ik een vrij compromisloos fiets kunnen bouwen voor iets meer dan 2000 euro. Alleen nog de voorspatbord tussen zien te krijgen en son dynamo (deze wielen zijn tijdelijk geleend van mijn 29er, om de fiets af te kunnen monteren).

Weer veel geleerd, en iets meer stress gehad dan me lief is, maar de resultaat mag er zijn 8) Morgen eerste proefrit ....