Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tour de France topic - Forum Wereldfietser

Tour de France topic

Wat een mooie overwinning van Mollema vandaag!

ja, te gek! heel sterk gereden en mooie overwinning.
Leuk ook om 'm te zien winnen in een omgeving waar ik zelf ook gefietst heb :-)
Jurr schreef:Leuk ook om 'm te zien winnen in een omgeving waar ik zelf ook gefietst heb :-)
Leuk om iemand te zien winnen uit de omgeving waar ik het fietsen leuk ben gaan vinden :lol:.
Tja,
"Mollemalen -> Beuken, harken, duwen, trekken, blijven gaan als je benen janken en je lengblaasjes ploffen"
Ik snap niet hoe kun je snel fietsen op deze manier.
Kijken naar de tijdrit van Dumoulin en pracht/schoolvoorbeeld voor de racefietsliefhebbers.
miro schreef:..Ik snap niet hoe je snel kunt fietsen op deze manier.
Kijken naar de tijdrit van Dumoulin en pracht/schoolvoorbeeld voor de racefietsliefhebbers.
Ik denk dat de voorkeur voor de Dumoulin-stijl meer een esthetische kwestie is dan een aerodynamische. Volgens onze TV-commentatoren zou een bewegingsloos bovenlijf hét kenmerk van een goede tijdrijder zijn. Dat geeft iemand die thuis in een luie stoel zit te kijken iets waarmee hij goed van slecht zou kunnen onderscheiden.
Maar bij een voorwaartse snelheid van ongeveer 15 m/sec en een romplengte van ongeveer 1 meter mag je aannemen dat het luchtstromingsprofiel zich in minder dan ééntiende seconde instelt. Een laagfrekwente beweging van het bovenlijf, ongeveer op het ritme van de pedaalslag, heeft daarop weinig invloed.

Ik heb wat literatuur nagelezen of het effekt ooit vastgesteld is. Dit verhaal geeft een samenvatting van de conclusies van diverse aerodynamische onderzoeken tot ongeveer 2010. Invloed van bewegen van het bovenlijf kom je daar niet in tegen.
Aerodynamica is vooral een kwestie van frontaal oppervlak en stroomlijn. Wat betreft frontaal oppervlak is er altijd een spanning tussen een erg samengebald lichaam met horizontaal bovenlijf en het ontplooien van spierkracht. Op een tijdritfiets met een steile zadelbuishoek en een laag stuur ligt dat balanspunt anders dan op een gewone racefiets. Ik vermoed dat die pompende bewegingen Bauke beter in staat stellen om zijn spierkracht te ontplooien.
Wat de stroomlijn betreft had Bauke de belangrijkste factor al bij de start goed voorzien: strakzittende kleding uit één stuk. De winst daarvan was veel belangrijker dan het minieme nadeel van een wiegend bovenlijf.
Ook de overwinning van Dylan Groenewegen op de Champs Elysées vind ik prachtig.

Maarre... tijdens de tijdritten zie ik dichte achterwielen en vreemde helmen, als uit een sciene ficton-film. Dichte achterwielen zijn nogal vatbaar voor zijwind. Waarvoor?
ik meen te weten: dichte achterwielen zijn een stuk aerodynamische dan spaakwielen: spaken 'klutsen' de lucht, als een slagroomklopper. de (geringe) hinder van de zijwind nemen de renners voor lief of valt mee bij weinig (zij)wind (of ze rijden met alleen achter een dicht wiel).
overigens zijn dichte wielen alleen bij tijdritten toegestaan, niet tijdens een gewone wegwedstrijd.
groet! hoogframe
Idem voor de helmen. Met zo'n punt aan de achterkant van de helm is het onhandig in het peloton om om je heen te kijken en als er gevallen wordt helemaal niet fijn voor wie er tegenaan valt. Maar het is wel super aerodynamisch.