Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pletscher ESGE standaard - Forum Wereldfietser

Pletscher ESGE standaard

Mijn gele Giant is uitgerust met een lichtgewicht, maar sterke uitklapbare standaard voor gemakkelijk parkeren waar geen paal, hek of muur voorhanden is. Bijvoorbeeld het maken van een mooie fietsfoto met een bijzonder landschap op de achtergrond. Best onhandig als je fiets dáár zonder standaard gaat omvallen. Het merk is Pletscher ESGE, waarbij je de lengte zelf kunt bepalen door een stukje af te zagen. Ik moet niets weten van die enorme ver zijwaarts uitstekende grijs-zwarte standaards, die je tegenwoordig op veel fietsen ziet, waar je zowat over kunt struikelen.
Ik heb nog twee andere fietsen waar zo'n standaard nog ontbreekt. Standaards van dit merk zijn vrij moeilijk verkrijgbaar, na vergeefs in diverse fietsenzaken te zijn geweest, heb ik ze gevonden bij Belga Fietsen in Groningen.
Maar niet alle achtervorken zijn voorzien van een plaatje aan de onderkant (tussen het spatbord en het trapas-huis) voor het bevestigen van de standaard, zodat er een soort van een „brug" met lange bout er bovenop moet. Waarom wordt zo'n brug niet normaal geleverd bij de standaards? Ik heb die vandaag uiteindelijk bij Hessels 2wielers in Meppel!
https://www.google.nl/maps/@52.6990246, ... 312!8i6656

Afbeelding
De „brug" bovenop de achtervork. Deze fiets is van 2003, maar de Pletscher-standaard is al van 1996.

Afbeelding
De twee fietsen die nog geen standaards hebben. Ze staan in mijn tweede huis in Zweden. De derde fiets erachter is van mijn vrouw.
beste Martin,
even als tip bedoeld:
de voorste fiets, daar zou ik niet zo'n standaard op zetten want dan krijgt het frame mogelijk een knauw: zonde! (als het al past met de beperkte ruimte achter de trapas)
daarnaast blijft een fiets (met bagage) beter staan (zo vindt men, bijvoorbeeld in Bike&Trekking in test) met een standaard aan de achtervork/bij de achteras, bijvoorbeeld zo één van merk XLC die ik net gemonteerd heb:
Afbeelding sorry, programma kantelt de foto een kwartslagje...
deze, voor iets van 13 euro bij webshops te koop:
Afbeelding
groet, hoogframe
Hier een detail van de achtervork bij het trapashuis van mijn Focus. Inderdaad wat aan de krappe kant, zeker met die kabel van de voorderailleur. Excuses, een beetje vuil van het zand.... Mijn Zweedse huis staat aan een onverharde weg.

Afbeelding
Het is mij nu toch gelukt om de Pletscher ESGE standaard, die ik op 7 juli j.l. naar Zweden heb meegebracht, aan mijn Focus Culebro-fiets te monteren. De zwarte Giant heeft ook zo een bij gekregen. Man, wat heb ik die mooie dure Focus gemist, want hij heeft tien maanden in Zweden gestaan! Inderdaad wat te krap naast de trapasbehuizing, maar ik heb een stukje in de bovenste „brug" uitgevijld om de kabel van de voorderailleur vrij te houden. En het achterwiel kan na het losklikken van de uitvalnaaf wel gemakkelijk eruit. Op 14 juli j.l. heb ik een fietstocht in de omgeving gemaakt en zo staat hij mooi te poseren zonder dat hij omvalt en kapotklettert! Aan lakschade moet ik niet denken. Nu staat de Focus Culebro weer bij mij thuis in Nederland.

Afbeelding

Afbeelding
Had je al gezegd dat je een huis in Zweden hebt?