Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pedalen vraag - Forum Wereldfietser

Pedalen vraag

Ik heb het forum al bekeken maar nog niet gevonden wat ik zoek.
Ik wil op de nieuwe fiets pedalen monteren die prettig rijden. Ik reed tot voor kort op combi pedalen
Vergelijkbaar met deze (niet helemaal maar voor het idee)

Afbeelding

Ik probeerde ooit de Santos platform pedalen maar waar ik last van kreeg weet ik niet, misschien de pinnetjes of de grootte van de pedalen.

Maar wat is nu eigenlijk comfortabel? Toen ik op de vergelijkbare pedalen als boven reed vorige week, kreeg ik last van mijn voeten. Misschien ligt het aan de pedaal, misschien aan de schoen dat weet ik niet.

Maar waar rijden jullie op en waarom? Ik twijfel dus tussen combi of toch een gewone pedaal. Ik gebruik niet zo vaak de clickpedalen op de toerfiets.
Max2015 schreef:Maar waar rijden jullie op en waarom? Ik twijfel dus tussen combi of toch een gewone pedaal. Ik gebruik niet zo vaak de clickpedalen op de toerfiets.
Waar ik op rijd is totaal onbelangrijk. Je moet rijden op wat je kunt gebruiken, dus als je zelden of nooit op de klikkant rijdt is het het overwegen waard om die kant maar weg te laten want zonder ongebrukte klikkant is het wel handiger.

Als je per definitie altijd ingeklikt rijdt neem je tweezijdige klikpedalen. Als je beide kanten wilt hebben is de oplossing ook duidelijk.
Het gaat me meer om ervaringen van anderen over platform pedalen of juist de pedalen met minder ondergrond

Het zijn twee totaal verschillende concepten en ik ben benieuwd wat de ervaringen ermee zijn. Dus niet zozeer klik of niet.

Ik kreeg last van de grote santos pedalen maar was dat toeval of hebben anderen dat ook ervaren? Werken kleine pedalen mee aan minder last met de voeten? of juist niet?
quote="Max2015"
> pedalen met minder ondergrond
Wat zijn dat? Bedoel je smalle pedalen?

>Werken kleine pedalen mee aan minder last met de voeten? of juist niet?
Fietsschoenen hebben per definitie stijve zolen om het om het pedaal heenbuigen van de zool te voorkomen. Dit geeft namelijk vaak klachten. Als je wel eens met slappe strandschoentjes op een fiets met smalle pedalen hebt gefietst ben je daar waarschijnlijk snel achter gekomen.
Bij pedalen met grote plateaus heb je daar minder gauw last van, al fietsen fietsschoenen toch beter dan strandslippers.
Crank Brothers Egg Beaters hebben mijn voorkeur, inklikken aan vier kanten en een lekker open ontwerp zodat vuil er makkelijk uit kan.

https://www.crankbrothers.com/data/medi ... _red-1.png
Bij SPD pedalen is mijn ervaring dat er teveel speling op zit waardoor ik last krijg van mijn knieen. Bij Eggbeaters verwacht ik hetzelfde probleem en volgens mij verlies je dan ook het grote voordeel van SPD, de fiets- en wandelschoen ineen.

Ik had hiervoor ook combi pedalen (Shimano A530), maar bleek toch 95% van de tijd ingeklikt te rijden en de platform kant was achteraf gezien veel te glad om langer op te rijden. Dubbelzijdig inklikken zie ik de meerwaarde niet van in.

Afbeelding

Uiteindelijk ben ik gewoon mijn racefietsschoenen en pedalen (SPD-SL) met blauwe schoenplaatjes gaan gebruiken. Dit betekend wel een 2e paar schoenen mee voor naast de fiets, maar wel maximaal comfort zowel op als naast de fiets.
Ypuh schreef: Bij Eggbeaters verwacht ik hetzelfde probleem en volgens mij verlies je dan ook het grote voordeel van SPD, de fiets- en wandelschoen ineen.
Plaatjes kunnen gewoon onder Shimano schoenen. Die ik dan weer in simpel zwart met veters heb zodat ik ze ook casual kan dragen. Met een hele dag lopen op locatie in plaats van fietsen schroef ik wel eens even de plaatjes eraf. Verder alleen een paar teenslippers bij me, een tweede paar schoenen vind ik zonde van't gewicht en volume.
Jurr schreef:Met een hele dag lopen op locatie in plaats van fietsen schroef ik wel eens even de plaatjes eraf.
Plaatjes er af schroeven!? :shock:

Joke aside, plaatjes eraf schroeven is voor mij echt een no-go. Het heeft echt maanden en uiteindelijk een bikefit gekost om deze goed af te stellen en staat stipt op #1 als het op fiets-allergieën aankomt. Gezien de blauwe SPD-SL plaatjes waar ik nu mee rijdt (vrijwel zonder speling) is het een millimeter karwei om geen last weer te krijgen in de knieën. Bij SPD heb ik sowieso deze problemen gezien de speling die het systeem bied.

Daar moet ik wel aan toevoegen dat ik meer een wielrenner die voor zijn plezier graag een beetje tempo rijdt, ook tijdens vakanties met bagage. Ik kan me voorstellen dat het bij een lager tempo een stuk minder kritisch komt.
Leon schreef:
Max2015 schreef: pedalen met minder ondergrond
Wat zijn dat? Bedoel je smalle pedalen?
Pedalen met minder ondergrond dan platformpedalen zijn kooipedalen, denk ik.

Carl
Ik gebruik de sportieve classic ride pedalen van BBB. Ik zou niet weten waarom klik pedalen nodig zijn voor een vakantie fiets. Volgens mij heb je alleen maar last van die dingen en kun je er vervelende blessures door krijgen.
peter123 schreef:Ik gebruik de sportieve classic ride pedalen van BBB. Ik zou niet weten waarom klik pedalen nodig zijn voor een vakantie fiets. Volgens mij heb je alleen maar last van die dingen en kun je er vervelende blessures door krijgen.
dat zijn ook kooipedalen met ribbels. Zijn die prettig? dat lijkt erg op de kant zonder klik systeem van mijn pedalen?
Carl schreef:
Leon schreef:
Max2015 schreef: pedalen met minder ondergrond
Wat zijn dat? Bedoel je smalle pedalen?
Pedalen met minder ondergrond dan platformpedalen zijn kooipedalen, denk ik.

Carl
Ja kooipedalen versus de platform pedalen. Ik weet niet welke nu beter zijn voor de voet en minder klachten geven eigenlijk. Ik vind de pinnetjes niks denk ik van die Santos pedalen maar de haakjes van de kooipedalen die ik heb zijn ook niet optimaal. Vandaar mijn vraag wat nu lekkerder rijdt
quote="Max2015"

>Ja kooipedalen versus de platform pedalen. Ik weet niet welke nu beter zijn voor de
> voet en minder klachten geven eigenlijk. Ik vind de pinnetjes niks denk
> ik van die Santos pedalen maar de haakjes van de kooipedalen die ik
> heb zijn ook niet optimaal. Vandaar mijn vraag wat nu lekkerder rijdt

Er zijn geen DE kooipedalen de DE platformpedalen. Ze overlappen elkaar denk ik dusdanig in allerlei eigenschappen dat de vraag niet erg zinvol is.
Verder hangt het antwoord erg af van je schoenen, je fietsdoel (hard, langzaam?) en je eigen voeten. Zelfs de maat van je voeten speelt mee. Ik heb zelf vrij brede voeten en sommige pedalen zijn daardoor voor mij bij voorbaat al niet passend.

En inderdaad, pinnetjes zijn vervelend en je zult je er aan verwonden. Pedalen die helemaal vlak zijn hebben echter andere nadelen. De pedalen met heel scherpe pinnetjes komen niet op mijn fiets :oops:
Ik heb zeven jaar gereden met de Santos platformpedalen. Voldeden goed, maar de pennetjes zijn vlijmscherp en veroorzaken vervelende wonden als je de pedalen tegen je been krijgt. Ik heb de pennetjes afgevijld, maar dat hielp slechts in beperkte mate.
Sinds kort rijd ik met Velo Orange Grand Cru Sabot platformpedalen. Veel betere pennetjes, goede grip, lichter, betere vorm en een extra lager erin. Verkrijgbaar bij M-gineering voor een redelijke prijs.
Ik rij zowel op 540's van Shimano, en op Santos en Nukeproof flats. De Nukeproof flats zijn wel een stuk fijner dan die van de Santos maar ook daarop kan ik prima uit de voeten. Ik gebruik een lage wandelschoen. En de Nukeproof gebruik ik op de LTHT trailbike. Die krijgt aardig wat voor zijn kiezen en ja, m'n schenen zijn nog heel.
Ik heb op mijn fiets deze pedalen van Syntace. Ik ben daar heel tevreden over. Lichte pedalen. Dingen zijn gewoon goed. De pinnetjes zijn niet scherp of zo, maar geven wel een fijne grip, althans in mijn schoenen. Ik fiets met lage wandelschoenen met een stijve vibramzool.
Ook is deze pedaal goed op maat (want drie maten) te krijgen.

Het grote nadeel is de prijs. De pedalen zijn niet goedkoop.

Afbeelding
Inmiddels heb ik vandaag mijn nieuwe fiets opgehaald. Ik heb er nu Shimano A530 op zitten. Ga dat eerst proberen. Dank voor alle tips en adviezen