Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zadelpen vervangen? - Forum Wereldfietser

Zadelpen vervangen?

Hallo,

Ik heb eindelijk een nieuw zadel gekocht (Selle Royal Respiro), maar na het monteren kwam ik erachter dat het zadel nu te hoog is voor mij.
Ik heb een verende zadelpen en die kan niet verder naar beneden. Nu vraag ik mij af of ik een niet verende zadelpen kan kopen zodat het zadel lager kan. Is dat wel te doen met lange afstanden zonder verende zadelpen?
Ik ben nu wel al 8 jaar aan een verende zadelpen gewend :lol:
Op mijn stadsfiets heb ik een verende zadelpen, omdat die pen bij aankoop nu ten enenmale op die fiets zat. Het voordeel ervaar ik nog steeds niet.

Op mijn trekkingfiets heb ik geen verende zadelpen. Ik mis hem ook niet.
Ook bij ritten boven de 100 km heb ik een verende zadelpen nooit gemist. Maar ja, bij verkeersdrempels e.d. kom ik standaard altijd even uit het zadel.

Jan
Khadi schreef:Nu vraag ik mij af of ik een niet verende zadelpen kan kopen zodat het zadel lager kan. Is dat wel te doen met lange afstanden zonder verende zadelpen?
Miljoenen fietsers doen het, dus het is te doen. :D

Let op:
* diameter. Moet tot op 0,1 mm kloppen! Waarschijnlijk staat de diameter op de oude pen op het deel dat in het frame zit. Er zijn pasbusjes, maar dan moeten er dus twee diameters precies kloppen. Als het niet klopt krijg je de pen er niet in, krijg je hem niet vast en/of draai je iets kapot.
* bevestiging van het zadel. Dat is zelden een pribleem.
* achteruitstand: hoe ver het zadel naar achteren kan.. Daar moet je wel op letten want veel pennen hebben nu een tamelijk kleine achteruitstand.
* lengte: de pen moet lang genoeg zijn. Omdat je het zadel kennelijk vrij laag wilt zal dat geen probleem zijn.
Wauw bedankt voor de snelle antwoorden @Leon en @Hilver!

Ok ik begrijp dat een zadelpen zonder vering goed te doen is.
Ja het zadel moet wel lager omdat ik er anders gewoon niet op kom. Ik ben 1.66 en had denk ik een kleiner frame moeten kopen destijds.
Niks aan te doen, dan maar een gewone zadelpen erin.

Ik ga eens even op onderzoek uit naar de diameter van de zadelpen.
Zijn er nog meer dingen waar ik rekening mee moet houden met het kopen van een zadelpen? Merk?

Edit: Heb het al gevonden. Op de zadelpen staat 27,2.
Ik kan dan gewoon een zadelpen komen van 27,2 diameter?
27.2 is een veelgebruikte maat en makkelijk te krijgen. Het merk maakt niet zo veel uit, maar de 'setback' wel, zoals Leon al zei, want die bepaalt de zitpositie en kan het verschil maken tussen prettig fietsen of met pijn in de knieën fietsen. Je kan de afstand zadel-stuur gewoon meten en dan proberen te kopiëren met een nieuwe zadelpen. Desnoods koop je er twee met een verschillende setback en stuur je er na het passen één terug.

Rose heeft een aardig aanbod met goede foto's en vermeld ook de setback: https://www.rosebikes.nl/producten/fiet ... et-verend/
Aangezien je denkt dat je frame te groot is wil je waarschijnlijk een zadelpen zonder veel setback, zodat de afstand tot het stuur niet te groot wordt, bedenk ik me net.
Daarnaast is de keus tussen een bout of twee bouten van belang. Bij mij komt het zadel bij een pen met een enkele bout vroeg of laat altijd los.
Nou ja of je een verende zadelpen nodig hebt: de meeste mensen niet. Als je pijn in je onderrug krijgt van een vaste pen, dan wel. Zoals ik :).

Leon gaf al een aantal dingen aan. De achteruitstand die hij noemde wordt ook wel "setback" genoemd. Tussen 10 en 25 mm is redelijk standaard, meer of minder kan wat pasproblemen geven. Je wilt je zadel ook liefst niet helemaal voorop of achterop de rail klemmen (vooral niet te ver naar voor), dan krijg je een grote hefboom op je zadel. Vaak staat er een minimum en/of maximum op je rail.

Waar jij nu problemen mee hebt is de "inbouwhoogte". Deze is te groot van je verende pen. Er zijn verende pennen met allerlei verschillende inbouwhoogtes. Een belangrijke (maar niet de enige) factor hierbij is de "veerweg". Een langere veer heeft een grotere inbouwhoogte. Een aantal verschillende pennen kun je hier zien: https://www.ergotec.de/en/products/sattelstutzen.html . Het kan best zijn dat een andere verende pen met een kleinere inbouwhoogte wel past.

Mijn stokpaardje: pennen waarbij de zadelhoek traploos verstelbaar is zijn beter. Daarmee kun je de punt van je zadel hoger of lager zetten, precies zoals je zelf wilt. Met alles wat gebruik maakt van een vertande klemming kan dat niet. Ik persoonlijk zou niet meer zo'n pen kopen, tenzij ik geen keus had. Als de zadelhoek dan net verkeerd uitpakt moet je het stuur hoger of of lager gaan zetten (Typische vertanding levert zo'n 8 graden verstelling op, heel grofweg verandert 1cm stuurverhoging je zithoek met 1 graad. Als je je zadel op 1 graad meer of minder wilt afstellen kan het zijn dat je stuur 3 cm hoger of lager moet.)
Traploos verstelbare pennen kun je bv herkennen aan de twee inbusbouten, zoals bij de Ergotec Skalar. Deze is in 27.2 diameter momenteel voor 17 euro verkrijgbaar. Verend heb je dan b.v. de Post Moderne HG1, met een inbouwhoogte van iets van 63mm (die van mij dan). De inbouwhoogte is hier laag omdat de klemming naast de pen zit en niet erboven. Post Moderne hebben veel fietsenmakers liggen.
Hoe hoog is je huidige (verende) zadelpen?
Ben heel blij met alle uitgebreide info!
Zo leer ik nog eens wat over mijn fiets :lol:

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik sommige dingen nog niet helemaal snap zoals de setback meten.
Het zadel kan ik namelijk toch zover naar voren of achteren kan schuiven als ik wil? Dat ligt dan toch eerder aan de stangetjes onder het zadel hoever ik het zadel kan schuiven?
Op dit moment heb ik 1 bout denk ik, maar nooit problemen gehad dat mijn zadel los kwam te zitten.
Hoe ziet een zadelpen met 2 bouten eruit?

Vanaf waar meet ik hoe hoog mijn zadelpen is en inbouwhoogte is dat de lengte van de pen?

Sorry ben echt geen expert :lol:
Twee foto's van mijn zadelpen met oude zadel:

Afbeelding
Afbeelding
ErikB81 schreef:Aangezien je denkt dat je frame te groot is wil je waarschijnlijk een zadelpen zonder veel setback, zodat de afstand tot het stuur niet te groot wordt, bedenk ik me net.
Je zadel vooruit zetten omdat je stuur te ver weg dreigt te zitten is waarschijnlijk geen goed idee. Dan kantel je met het hele lijf naar voren en wordt het hoogstwaarschijnlijk erger. Dit uiteraard tenzij het zadel nu juist al te ver naar achteren zou staan.
De goede volgorde van afstellen is: eerst het zadel ten opzichte van de trappers en dán het stuur.
Gewoon rustig de tijd voor nemen om in te laten zakken en flink googelen.

De setback is een eigenschap van de zadelpen, en niet van hoe je je zadel monteert. Het is hoever het midden van de klemming weg zit van het midden van de zadelpen. Een zadelpen met nul setback: https://www.ergotec.de/files/Produkte/59388001.jpg . (Hier zie je ook direct twee bouten. Door de ene vaster te draaien en de andere losser kantel je ook het zadel, snappie?)

setback 10 mm https://www.ergotec.de/files/Produkte/57345001.jpg . Weer twee bouten.

https://www.universalcycles.com/images/ ... /75513.jpg . 30mm setback.

En nee, je kunt je zadel niet altijd helemaal naar voren en achter schuiven. Vooral als je hem helemaal naar achter schuift wordt de hefboom erg groot, en heb je kans dat de rail breekt, of die ene bout voor de klemming.

De inbouwhoogte meet je van waar het frame begint tot het midden van de rail.
Hoogte meten: zadel in laagste stand, en dan de lengte tussen de bovenkant van de zitbuis en het midden van de zadelrail.
Wat Wim zegt :). Zo te zien 10 cm ongeveer bij jou. Deze is dik 3 cm lager: https://prijsbest.nl/Image/17290443_s-p ... posten.jpg .