door
djveer » do 13 jul, 2017 13:12
Nou ja of je een verende zadelpen nodig hebt: de meeste mensen niet. Als je pijn in je onderrug krijgt van een vaste pen, dan wel. Zoals ik
.
Leon gaf al een aantal dingen aan. De achteruitstand die hij noemde wordt ook wel "setback" genoemd. Tussen 10 en 25 mm is redelijk standaard, meer of minder kan wat pasproblemen geven. Je wilt je zadel ook liefst niet helemaal voorop of achterop de rail klemmen (vooral niet te ver naar voor), dan krijg je een grote hefboom op je zadel. Vaak staat er een minimum en/of maximum op je rail.
Waar jij nu problemen mee hebt is de "inbouwhoogte". Deze is te groot van je verende pen. Er zijn verende pennen met allerlei verschillende inbouwhoogtes. Een belangrijke (maar niet de enige) factor hierbij is de "veerweg". Een langere veer heeft een grotere inbouwhoogte. Een aantal verschillende pennen kun je hier zien:
https://www.ergotec.de/en/products/sattelstutzen.html . Het kan best zijn dat een andere verende pen met een kleinere inbouwhoogte wel past.
Mijn stokpaardje: pennen waarbij de zadelhoek traploos verstelbaar is zijn beter. Daarmee kun je de punt van je zadel hoger of lager zetten, precies zoals je zelf wilt. Met alles wat gebruik maakt van een vertande klemming kan dat niet. Ik persoonlijk zou niet meer zo'n pen kopen, tenzij ik geen keus had. Als de zadelhoek dan net verkeerd uitpakt moet je het stuur hoger of of lager gaan zetten (Typische vertanding levert zo'n 8 graden verstelling op, heel grofweg verandert 1cm stuurverhoging je zithoek met 1 graad. Als je je zadel op 1 graad meer of minder wilt afstellen kan het zijn dat je stuur 3 cm hoger of lager moet.)
Traploos verstelbare pennen kun je bv herkennen aan de twee inbusbouten, zoals bij de Ergotec Skalar. Deze is in 27.2 diameter momenteel voor 17 euro verkrijgbaar. Verend heb je dan b.v. de Post Moderne HG1, met een inbouwhoogte van iets van 63mm (die van mij dan). De inbouwhoogte is hier laag omdat de klemming naast de pen zit en niet erboven. Post Moderne hebben veel fietsenmakers liggen.