Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zelf fiets opbouwen - Forum Wereldfietser

Zelf fiets opbouwen

Geachte wereldfietsers,
Ik zal mij eerst even voorstellen:
Ik ben John, 45 jaar oud uit de omgeving van Eindhoven.
Afgelopen 3 weken voor het eerst op fietsvakantie geweest met mijn vrouw, vennbahn, prum radweg, Eifel radweg, moezel en Rijn radweg gedaan, vanuit huis en weer terug.

Daarbij zijn een paar zaken opgevallen:
Mijn eigen fiets was matig geschikt voor de Trip
Fiets aanhanger (1 wiel) budget model, hield het niet vol, maar kon onderweg gerepareerd worden.

Ik rijd nu op een cyclocross frame met een flatbar/rise stuur, XT afgemonteerd en HS33 magura remmen.
Hier kan ik slechts 1 tas aanhangen, de kar deed de rest.

Mijn vrouw rijd op een trek fx 7.2, duur mij ge-upgrade naar XT groep met eveneens HS33 magura remmen.
Met een stevige achter drager kan zij 2 tassen meenemen, de voorvork is voorbereid op Low riders.

Ik zit nu te denken om weer zelf een fiets op te bouwen, maar dan meer gericht op het vakantie fietsen.
Als frame heb ik een cube travel, tonopah of Delhi op het oog.
Mede omdat een bedrijf in Duitsland deze voor een mooie prijs (pakweg €100) kan leveren.
Met wat speuren op internet en marktplaats vind ik wel een XT groep en nog een set magura's.
Een stalen voorvork moet ik nog wel lukken lijkt mij.

MIjn vraag ik eigenlijk, qua frame keuze, is dat iets?
Wij zijn tot op dit moment Benelux/Duitsland fietsers en hebben geen plannen om richting Azië of iets dergelijks te gaan.
Wegdek zal hoofdzakelijk asfalt zijn.
De wielen zijn wel een dingetjes, handgespaakt wordt door iedereen aanbevolen, daar moet ik nog goed naar kijken, met name de naaf en velgkeuze.
Zelf ben ik erg gecharmeerd van naven met industrie lagers, deze zitten nu ik mijn huidige fiets.

Enfin, het frame is de basis, daarin dus graag advies.
Cube is een no-nonsense fabrikant en maakt gewoon degelijke fietsen op basis van een degelijk fundament. Je blijft in Europa, dus why not. Ik zou de Travel kiezen, de meeste ruimte voor dikkere banden. En de vork is recht toe recht aan 11/8". Ook in staal te vinden. Oh, ik zie nu dat er twee types vorken zijn, de andere versie is tapered. Of er stalen varianten zijn betwijfel ik, maar er zijn wel adapters omdat verschil goed te maken. Canecreek en Problem Solvers heb je dan nodig. De beide andere fietsen ken ik op het punt van vorkruimte niet goed genoeg.