Twee fietsbroeken (met zeem) is genoeg. Tip: neem twee verschillende merken / modellen, als je toch een druk of schuurplek krijgt in de ene broek dan heb je er minder last van als je de andere draagt. Wat een fijne fietsbroek is is heel persoonlijk, de Assos H FI.UNO_S5 short (zonder bretels) vind ik één van de fijnste, maar is nu een oud model en alleen nog in XL te vinden
De Gonso California V2 vind ik ook wel een fijne broek.
Bovenkleding is voor mij minder kritisch, ik heb jaren in "trekking" spul gefietst. Mijn ervaring met merino wol is dat het traag droogt en het flink koukleumen is als je stilstaat in een doorgezweet merino shirt. Ik fiets tegenwoordig meestal in een merino wielershirt van Cafe du Cycliste, met daaronder een zweethemd van Craft (zo'n mesh geval). Losse armstukken voor als het koud is. En ik rijd meestal met zo'n hi-viz gilet (vest), de Dark Jacket van WowWow, naast zichtbaarheid levert het ook bescherming tegen de wind.
Op vakantie neem ik geen beenstukken mee maar een legging (running tights, whatever). Als het koud is gaat deze over de fietsbroek, maar ik kan 'm ook als pyamabroek gebruiken en als het echt koud is als lange onderbroek na het fietsen. Een ander multi-inzetbaar kledingstuk is een shirt met lange mouw van Polartec Power Grid materiaal; ik heb de Patagiona cap-4 crew, ik denk dat dat tegenwoordig de
Capilene mid weight crew is (of de light weight?). Lekker voor om de tent, als pyama of als het echt koud is als extra laagje tijdens het fietsen.
Voor na het fietsen heb ik verder één afritsbroek bij me, een donsjackje, twee t-shirts (eentje fiets ik soms ook in bij mooi weer, een MeCo shirt van Rab), twee onderbroeken en een extra stel merino-wollen sokken.
Qua regenjassen heb ik eindelijk eentje gevonden die me bevalt, het "Storm Stow Jack" van The North Face (de gele versie). "echte" fietsregenjassen zijn aan de voorkant erg kort gesneden en hebben zelden een capuchon. Niet fijn voor na het fietsen. "trekking" regenjassen zijn aan de andere kant vaak veel te ruim en gaan flapperen, en daar heb ik een enorme hekel aan op de fiets
De Storm Stow heeft een "athletic fit", licht, pakt erg klein en is redelijk betaalbaar. Hij ademt net zo goed (= beroerd) als andere regenjassen (en ik heb diverse Goretex en eVENT gehad). Een regenjas wil ik trouwens in een felle kleur hebben, baat het niet schaadt het ook niet qua opvallen in slecht weer.
Als je een regenbroek gebruikt dan wil je ook overschoenen hebben. Combinatie sandalen + merino sokken (+ evt. overschoenen) bevalt mij erg goed, is wel vervelend bij slecht weer / nat gras op de camping.