Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verlengde greep voor Rohloffversnelling - Forum Wereldfietser

Verlengde greep voor Rohloffversnelling

Sinds vandaag op m'n fiets een verlengde greep voor de Rohloffversnelling. Dit omdat ik na vorige zomer een maand lang last heb gehad van m'n duim, vanwege moeite met voldoende grip. Dat had alles te maken met de route via de Simplon naar Italië en het warme weer (zweethandjes). Om te schakelen moest ik te hard knijpen om grip te krijgen. Met deze greep gebruik je daarvoor je hele hand en niet alleen duim en wijsvinger. De greep is gewoon via internet te bestellen bij Jan Cordes in Duitsland.
https://www.liegerad-versand.com/491099 ... erlaengert

De eerste ervaringen zijn positief. Ik moet alleen het schuim nog even aanschuiven.

AfbeeldingRohloff by ericplan, on Flickr
Bij gebruik kwam ik toch nog een probleempje tegen. De greep is door deze stuurvorm niet axiaal geborgd. Bij een rit afgelopen week trok ik de greep uit elkaar.

Dat is nu opgelost door een RVS-parkertje in de onderzijde van het stuur. (Voor de foto is de fiets even rechtop gezet)

AfbeeldingHandgreep by ericplan, on Flickr
Gaatjes boren in een stuur is wel gevaarlijk, en grove gaatjes als van een Parker al helemaal.
Wim schreef:Gaatjes boren in een stuur is wel gevaarlijk, en grove gaatjes als van een Parker al helemaal.
Ja, dat realiseer ik me terdege. Daarom gaatje aan de onderkant en 2,5 mm. Daarmee wordt het vooral op druk belast, niet op trek.
ericplan schreef:
Wim schreef:Gaatjes boren in een stuur is wel gevaarlijk, en grove gaatjes als van een Parker al helemaal.
Ja, dat realiseer ik me terdege. Daarom gaatje aan de onderkant en 2,5 mm. Daarmee wordt het vooral op druk belast, niet op trek.
Ik zie een bocht in het stuur? Als je het stuur beetpakt voorbij een bocht wordt het stuur ook op torsie belast. Dat is niet gunstig als er een gaatje in zit.
Ik ben het met Wim eens dat je niet in een stuur moet boren, tenzij aan de buitenkant van de greep, waar het materiaal niet meer belast wordt.
ericplan schreef: Ja, dat realiseer ik me terdege. Daarom gaatje aan de onderkant en 2,5 mm. Daarmee wordt het vooral op druk belast, niet op trek.
Ik zou er toch nog maar eens goed over nadenken. Stoepjes op, slechte paden met keien, op de pedalen bij een steile klim enz. enz. Allemaal situaties waarbij je zeker ook op trek belast.
Zo heb ik het opgelost:
Afbeelding
Ik heb alleen geen idee meer waar ik dat ringetje vandaan heb.
eindgebruiker schreef: Ik heb alleen geen idee meer waar ik dat ringetje vandaan heb.
Van een Lock-on mtb grip denk ik.