Additionally, paste this code immediately after the opening tag: afstellen van de versnelling - Forum Wereldfietser

afstellen van de versnelling

Beste lezers,

Ditmaal een vraag over het afstemmen van de versnellingen.

In tien dagen heb ik met het uitdraaien van het schroefje er twee maal voor gezorgd dat de ketting weer (behoorlijk) goed over de casette naar boven schakelt. Echter moest ik zonet bijna net zo veel draaien als vorige week om het goed te kringen,met als resultaat dat het schroefje wel erg ver uit stak.

Hoe ver mag dit schroefje uitsteken? Hoe kan het dat ik de versnelling zo snel weer moet stellen?

Uiteindelijk heb ik het schroefje gewoon een heel stuk terug gedraaid met het idee dat ik dan wel opnieuw kon beginnen. Maar de ketting schakelde vervolgens ook gewoon omhoog dus daarna heb ik niet meer aan het schroefje gedraaid. Wel vind ik dat de ketting van de grotere bladen iets meer naar beneden valt ipv glijdt.

Het werkt dus wel maar volgens mij niet perfect. Is er iets dat ik over het hoofd zie? De ketting komt wel gewoon op het grootste en kleinste blad van de casette.

Bedankt alvast!
beste luchtfietser,
ik weet met je beschrijving niet wat je bedoelt. kun je een foto plaatsen van je derailleur en aangeven welke schroef je bedoelt?
groet! hoogframe
Kijk eens op http://si.shimano.com/#/ zoek op het type derailleur en vindt daar dan de bijbehorende montage/afstellings handleiding bij.

Op de meeste derailleurs (achter) zitten overigens 3 schroefjes, en die doen allemaal iets om er voor te zorgen dat het schakelen beter of slechter gaat. Daarnaast zitten er op veel verstellers ook nog mogelijkheden om de kabel strakker of losser te zetten.

Puur en alleen het draaien aan schroefjes zonder te weten waarvoor ze dienen helpt je niet het probleem op te lossen.
Inderdaad, graag een plaatje. Er zitten aan je versnelling een aantal schroeven/schroefjes...en als je aan de verkeerde gaat draaien, kun je de deraileur te dicht naar het wiel to zetten, zodat hij in de spaken komt, en jij een flinke koprol maakt met fiets en al, Wat, naar ik heb gehoord, niet goed voor de gezondheid is!
Ik vermoed dat hij het schroefje bedoelt om de kabel strakker of losser te zetten.
Dat is wel niet echt een schroefje. Maar tijdens het rijden heb ik niet vaak een schroevendraaier bij me.
De twee schroefjes worden meestal alleen gebruikt om de reikwijdte van de ketting over de cassette te regelen. Dus of wel of niet het laatste blad gehaald wordt. Daar zit je eigenlijk verder niet meer aan. Er zit ook een tonnetje waar je aan kunt draaien. Daarmee stel je de spanning af en regel je het makkelijk schakelen. Als je niet weet waar die schroefjes voor dienen kan je er beter van af blijven.
Standen van de voor en achterderailleurs stel je af met de kabel los!
Hier kun je veel techniek filmpjes zien, ook over derailleurs.: https://www.vakantiefietser.nl/praktisc ... /filmpjes/

Oh ja en volgende week dinsdagavond is er weer een fietsreparatiecursus voor onderweg. Daar leer je o.a. spaken vervangen, slag uit een wiel halen, ketting loshalen, derailleurkabel vervangen (en dus het afstellen) en remkabel vervangen: https://www.vakantiefietser.nl/agenda-cursussen/

Afbeelding
:D :D :D :)
Eric Schuijt schreef:Hier kun je veel techniek filmpjes zien, ook over derailleurs.: https://www.vakantiefietser.nl/praktisc ... /filmpjes/

Oh ja en volgende week dinsdagavond is er weer een fietsreparatiecursus voor onderweg. Daar leer je o.a. spaken vervangen, slag uit een wiel halen, ketting loshalen, derailleurkabel vervangen (en dus het afstellen) en remkabel vervangen: https://www.vakantiefietser.nl/agenda-cursussen/

Afbeelding
Bedankt Eric, dat klinkt interessant! We zijn echter al onderweg wellicht iets voor de toekomst, alhoewel je wat ver van ons (groningen) af zit.

Ik ben bekend met de drie verschillende schroefjes/ draaipunten. Eerst gezorgd dat de ketting het kleine en grote blad haalt en vervolgens het soepel heen en terug schakelen regelen met het draaien aan dat 'schroefje' . Maar misschien dat het toch enige ervaring nodig heeft voordat het perfect lukt. Inmiddels slecht weer hier dus ik ga er later weer mee verder. Mocht het nog steeds niet lukken dan post ik weer of toch ff een fietsenmaker vragen.

Wederom, bedankt voor de hulp allen.
@ luchtfietser: groningen? maar maar maar.... dan heb je toch al lang een cursus bij Marten in Kiel gevolgd zeker :-)
De 2 kleine schroefjes zorgen er voor dat de derailleur in staat is om het grootste en kleinste blad te schakelen.

Het bovenste is voor het kleine cassette tandwiel en de onderste voor de uitslag naar het grootste cassette tandwiel.

Maak je kabel los draai aan de crank en druk je derailleur naar boven. Als de uitslag van je derailleur te kort is kan je ketting naar schakelen naar je grootste blad. Draai dan je onderste schroef wat meer uit. Dat geeft ruimte om verder te schakelen naar bv blad 32.
Doe dit ook vor het kleinste tandwiel bv 11.

Zet nu je kabel vast. Zet de ketting voor op het middelste blad. Draai de stel schroef aan het stuur helemaal in en draarna 2 slagen terug.

Schakel nu naar versnelling 2. Draai aan de stelschroef tot de ketting wil door lopen naar versnelling 3. Je hoort de ketting dan ratelen draai nu de stel schroef terug. Chek nu de versnellingen of deze goed op en af schakelen. Stel zo nodig bij met de stel schroef aan de derailleur. Onderweg kan je tijdens het fietsen draaien aan de stel schroef maar dit is meer iets voor mensen met meer ervaring

Succes mario
Ik doe,

Ketting op het kleinste tandwiel achter EN versnellingshendel voor in uiterste hoogste versnellingsstand: = achter op kleinste tandwiel.
Zwarte stelschroef (met veer), van de derailleurkabel, achter en evt. voor, bij versnellingshendel,(bijna) helemaal indraaien.
Derailleurkabelmoer losdraaien, kabel losjes aantrekken (niet forceren) tot niet meer kan en moer weer vastdraaien.
Dan H schroef bepalen. Met de klok mee is ketting naar binnen, tegen klok in, loopt de ketting eraf.
Versnelling op de tweede schakelen en H schroef indraaien. Terug naar het kleinste tandwiel en H schroef uitdraaien net zolang tot hij op die versnelling gaat. Eenmaal goed, dan nog een halve slag extra. H stand ok,

Dan opschakelen, moet vlot gaan, indien hij niet helemaal 'pakt' dan met stelschroef (die met veer) iets uitdraaien zodat de spanning van de derailleurkabel wat groter wordt. Dan vlot schakelen naar grootste tandwiel en daar herhalen zoals bij H stand maar dan met de L stand,
HIer ook weer tegen de klok in; loopt de ketting van de tandwielen af en met klok mee gaat ketting naar 'binnen'.
Een versnelling vòòr het grootste tandwiel eerst nemen en van daaruit 'opdraaien' tot hij het grootste tandwiel pakt en dan weer een halve slag extra (zodat hij hem echt goed 'pakt' en niet 'twijfelt' bij het fietsen onderweg)

Dan nog mogelijkheid van derailleur(-kooi) korter of verder weg van de tandwielen laten lopen, door stelschroef ( steunt op frame) daarvoor verder in of uit te draaien, om ketting mooi soepel over de tandwielen te laten lopen, ongeveer 1,5 cm afstand,heb ik begrepen; dus bovenste derailleurwieltje is ongeveer 1,5 cm afstand tot grootste of een na grootste tandwiel, maar moet misschien proberen:
verschillende standen: de ketting kan heel springerig of juist niet mooi over de tandwielen lopen. Proberen tot het zo mooi mogelijk loopt.

'Onderweg' kan zijn dat de spanning van derailleurkabel, iets minder wordt, zodat misschien niet meer zo goed of soepel de ketting over de tandwielen loopt, die spanning, kun je met de hand 'opvoeren' door stelschroef met veer iets uit te draaien, dat is vaak al voldoende, maar thuis goed afgesteld, kun je meestal probleemloos hele tijd vooruit.

Dit is vast teveel info, er zijn goede filmpjes wel op internet.