Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 2.5 week Schotland in Juli/Aug - Forum Wereldfietser

2.5 week Schotland in Juli/Aug

Hallo iedereen,

Mijn naam is Ype, 26 jaar en net student-af. Inmiddels werk ik sinds een half jaartje als consultant en ben ik eindelijk in de gelegenheid om op fietsvakantie in het buitenland te gaan, iets wat tijdens mijn studie toch lastig bleek.

Voorbereiding

Ter voorbereiding ben ik al eens wat weekendjes weggeweest binnen Nederland en de Ardennen en heb ik inmiddels met de Surly Cross Check een (race)fiets opgebouwd waar ik super tevreden mee ben! Ook heb ik het afgelopen jaar de nodige (lichtgewicht) kampeer en slaapspullen kunnen verzamelen, getest en goed bevonden. Nu komt het doel om door Schotland te fietsen toch wel heel dichtbij en heb ik eind juli begin augustus 2.5 week vrij gepland.

Vakantieplannen

Mijn doel is in gemiddeld zo'n 100+ km per dag Schotland rond te fietsen (ofwel zo'n ~2.000km) zonder al te veel voorbereiding of planning qua routes. Zet mij op een fiets en ik ben tevreden. Het afgelopen jaar heb ik zo'n 12.000km gefietst, waaronder de helft op de Surly en regelmatig 100+ ritten, ook op achtereenvolgende dagen. Qua voorbereiding en conditie maak ik me geen zorgen. Mocht die dagafstand niet haalbaar zijn dan is dat ook geen enkel probleem, maar de nadruk ligt wel op lekker kilometers maken in tegenstelling tot alle hotspots en stadjes afstruinen.

Eten en slapen

Kookspullen en voorraadje eten (2-3 dagen) gaan mee en wordt gewoon lekker budget naar gelang de supermarkten en restaurantjes die ik tegenkom. Verder zal ik gebruik maken van de vrijheid om wild te kamperen, met af en toe een dagje in een B&B of hotel om even op te frissen en een stadje te bekijken.

Het wordt dus de eerste keer om zelfvoorzienend en langer dan een weekendje met de fiets op pad te gaan. Ik leef er nu al een ruim jaar naar toe en kan niet wachten :D. Qua materiaal en conditie maak ik me geen zorgen en er zullen ongetwijfeld wel wat onverwachte dingen gebeuren, maar dat maakt het alleen maar interessant :wink:.

Nu ben ik nog opzoek naar de laatste praktische tips, bijvoorbeeld:
- Is het verstandig om eerst naar bijvoorbeeld Glasglow te vliegen en dan terug via Inverness?
- ...en moet je ook iets specifiek boeken bij KLM om je fiets mee te nemen, naast dat deze aan de voorwaarden zoals een doos en gedraaid stuur moet voldoen?
- Is het makkelijker om te vliegen of met de boot naar Newcastle te reizen? (Een hut voor 1 persoon is 2x zo duur dan met het vliegtuig en de reistijd is een veelvoud)
- Wat is de beste richting om te reizen, linksom, rechtsom, N/Z of Z/N?
- Tot in hoeverre moet ik me voorbereiden op serieuze kou/regen/(tegen)wind t.o.v. Nederland?
- Zijn er nog delen in Schotland die ik écht niet mag missen, ondanks dat ik geen volledig uitgestippelde route wil?
- Moet ik naast de midges nog ergens rekening mee houden voor deze periode van het jaar? (26 juli t/m 13 augustus)

Alvast bedankt!
Schotland is groot :-) Ik zou dus zeker een route uitstippelen die je wilt rijden en goed kijken wat voor soort wegen je gaat berijden onderweg. Niet alle fietspaden zijn goed. Verder veel hoogteverschillen, afhankelijk van het gebied waar je fietst maar vrijwel overal. In juli en augustus zijn de kleine mugjes (midges) tijdens het kamperen vreselijk. Wel echt iets om rekening mee te houden. In vele gebieden is niks. Geen winkel, geen opties om water bij te vullen. Vandaar mijn suggestie om toch een route uit te stippelen. Afstanden zijn niet te vergelijken met Nederland dus bouw een rustdag in en kijk van te voren hoe de dag er uit zal zien. Het kan ook heel hard waaien en regenen en als je dan moet klimmen kan 100 km best ver zijn. Als je vooral wilt rijden en niets wilt bekijken kan het overigens zeker natuurlijk.

Wat voor plannen had je zelf qua gebied of route?

Boot is goedkoop voor de fiets en ook makkelijk, je rijdt zo weg van de boot natuurlijk. Met vliegen heb ik geen ervaring, ik heb een idee hoe je dan alle tassen meeneemt, waar je de doos laat voor de fiets en al helemaal niet als je op een ander vliegveld vertrekt dan je aankomt. Maar misschien kan iemand anders daar een suggestie voor doen. Boot is gemakkelijk. Je zou ook kunnen denken aan Hull als optie om te starten of terug te komen. Wil je kust of alleen hooglanden en/of eilanden? Ook iets om over na te denken want het is allemaal totaal verschillend qua omgeving. Overigens moet je tegenwoordig ook erg vroeg op de luchthaven zijn dus het reizen met de boot gedurende de nacht is helemaal zo gek nog niet. Je komt redelijk uitgerust in de ochtend aan en kunt op pad!

Mijn enige suggestie is dus toch een stukje voorbereiding te doen qua route denk ik -) Verder heb je wel een plan wat je wilt. Wild campen is leuk maar hou er rekening mee dat al fietsend je niet altijd in gebieden bent waar dat ook makkelijk kan (en mag). Als je wandelt ben je eerder uit de bewoonde wereld en kan je wat makkelijker een tentje opzetten.
hey hey :) Ik zag u post en heb me dan maar geregistreerd om te reageren :D

Vorig jaar een gelijkaardige tocht gedaan, al had ik wat minder kilomaters dan u van plan bent... ik wou wat cultuur en toerisme meesnuiven ;) EN ik was minder voorbereid qua fietskilometers per jaar.

Anyway.
Het idee van wildkamperen afwisselen met b&b (of hostel als het een beperkt budget is) deed ik ook, al was dat ook om mijn kleren te drogen (en mij en mn kleren te wassen).

Ik zou u aanraden om goed veel ontbijtgranen of dergelijke mee te nemen, die komen altijd van pas als winkels gesloten zijn/onbeschikbaar blijken en pakken weinig plaats in als je ze herverpakt. (en geconcentreerde melk (die gesuikerde van nestle is ZO lekker :D) of melkpoeder)
Ik ging via boot naar dover en met trein naar Edinburgh, qua kostprijs niet de beste maar ik ben niet zo'n fan van vliegtuigen en hun uitstoot... :)
De reisrichting zou ik weinig van aantrekken, wind draait veel en doet het er echt veel toe, zeker als ik erop terug kijk. Ik ging kloksgewijs van Edinburgh rond/door Highlands.

Regen en kou zou ik me meer op voorbereiden. Ik had bijna elke dag regen (van 20 minuten tot een halve dag soms). Op zich geen ramp op de reisvreugde dus laat je vooral niet afschrikken, maar zorg toch voor een wat degelijk regenmateriaal (of verschillende lagen minder kwalitatief regenmateriaal zoals mij. Ik had een poncho en KW van decathlon). Een poncho is eigenlijk wel aangenaam omdat je die snel omsmijt en met wat inventiviteit je benen ook droog houd, dus geen regenbroek hoeft. Al vang je natuurlijk meer wind ;)

Ik reisde van stad naar stad met een algemeen beeld van wat ik wou zien. De meeste steden deed ik in een aankomstdag en een rustdag. Mooie steden die ik deed waren Stirling, Edinburgh, Oban en Inverness, maarja smaken verschillen natuurlijk :-)
Aviemore en de streek errond zijn mooi als je een dagje wil wandelen en een berg wil doen.

Als toch een route zou uitstippelen of een soort kalender met schattingen van aankomst in steden zou ik u aanraden om een highlandgames-tournooi mee te maken, zeker de moeite en een aangename dag ontspanning.

Midges zijn het voornaamste denk ik :) Regen is een andere, en het is er altijd iets kouder dan België (en Nederland).

Aan te raden: FIETSROUTES OPZOEKEN. Gewone wegen zijn zeeeeeer fietsonvriendelijk en drukke wegen zijn gewoonweg levensgevaarlijk heb ik persoonlijk ondervonden. Dus aub zoek fietsroutes op, ze zijn meer en meer beschikbaar in Schotland.
Als je wat tijd over hebt en interesse hebt in m'n verhaal: https://asmallbikeinabigcarworld.wordpress.com/
Hoi Ype,

De Highlands mag je inderdaad niet missen. Naar Applecross via de Applecross pass is prachtig, maar mogelijk wel wat druk met auto's en campers in die periode. Dan door naar Shieldaig en Torridon. Het westen is ruiger en leger dan de Cairngorms (Aviemore en omgeving), maar echt geweldig mooi. Maar als je met de boot gaat, is dat wel wat uit de richting. En als je tijd hebt om even van de weg af te gaan om te wandelen zou ik dat zeker doen.

In de Cairngorms is het hele jaar toerisme waardoor je er wat meer winkels e.d. vindt. Probeer als je wild kampeert (maar ook op een camping) een plekje te vinden waar je wat wind hebt. Dan heb je geen/minder last van de midges.

Volgens mij kun je op de boot ook overnachten in een gedeelde kamer met onbekenden. Dat maakt het wel goedkoper, maar is wel iets wat je moet willen.

Veel plezier!
Vanaf Applecross begint het mooiste stuk, de westkust en noordkust tot John O'Groats (op zich niet de moeite). Skye blijft ook mooi maar wel druk. Ik heb de mooiste herinneringen aan de omgeving van de Kyle of Tongue. Maak zeker niet de fout om maar tot de hoogte Fort William (toeristenval) te gaan, het noordwesten is zoveel mooier.
Je moet de KLM klantenservice bellen dat je een fiets wilt meenemen, kost 55 euro per vlucht. Vliegen met KLM betekent dat je zo'n gigantische kartonnen KLM fietsdoos kunt kopen voor 20 euro; deze heeft mijn fiets altijd heelhuids weten te transporteren maar er zijn mensen met minder goede ervaringen.

Terug vliegen is altijd lastig, want hoe kom je aan een doos (geen luchthaven buiten Schiphol die ze verkoopt) c.q. hoe krijg je een fietsdoos van de lokale fietsenmaker op de luchthaven. Je zou kunnen overwegen om terug de boot vanaf Newcastle te pakken. Ook wel leuk fietsen langs o.a. Innerleithen. De laatste keer dat ik in Schotland heb gefietst ben ik naar Edinburgh gevlogen, met fietsdoos onder de arm naar het station te rijden en met de trein naar Pitlochry te gaan. Ik had daar voor de 1e en laatste nacht een bed in de jeugdherberg geboekt en afgesproken (e-mail) dat ik de fietsdoos twee weken kon stallen. Door vouwen de lengte tot 1/3 terugbrengen, neem een spanband mee om het bij elkaar te houden en voor houvast. Fietsen met een fietsdoos onder arm is geen pretje, zorg dat het zo kort mogelijk is (5km tops).

In Schotland kan het zomaar (erg) slecht weer worden. Kan ook zo weer opklaren. Je hebt zowel factor50 zonnebrand nodig als regenbroek/jas (een Gabba en Nanoflex beenstukken gaan het niet trekken). Bij kamperen ben je weinig in beweging en wordt je snel koud; een dons of synthetisch jackje zou ik sterk aanraden. En zorg dat je in je telefoon/gps/kaart een overzicht hebt van hostels zodat je een uitwijk hebt als het echt te bar wordt en je wilt opwarmen en je hebben en houen wilt drogen. Hostels in het VK zijn sowieso leuk (behalve in grote steden).

Als je wel van een uitdaginkje houdt dan zijn de Bealach na Ba (Applecross, met de klok mee) en Lech Road (van Braemar via Cock Bridge naar Tomintoul aanraders. Verder: Isle of Sky! En Dunrobin Castle heeft naast hele mooie tuinen ook een unieke demonstratie met roofvogels. Ik hoop dat de half-tamme Oehoe er nog steeds is, het was echt super imposant toen die enorme vogel zonder enig geluid een halve meter boven je hoofd overvloog. Ik heb diverse keren in Schotland gefietst en heb misschien een kleine voorkeur om dat tegen de klok in te doen. Omdat het je vooral om fietsen gaat zou ik de Hebrides (vond ik saai, maar het weer was dreich toen ik er was) en Orkneys (te klein) laten voor wat ze zijn; de veerboten kosten relatief veel tijd.

Hoe kleiner de wegen (en hoe meer cijfers in het wegnummer) hoe leuker het fietsen is. Enige planning vooraf verhoogt het plezier aanmerkelijk. Onveilig heb ik me op geen enkele weg gevoeld, maar ik geloof dat ik hier wat makkelijker in sta dan veel andere fietsers.

Houd er rekening mee dat maandag 7 augustus een "bank holiday" is; winkels zijn dicht en het kan dat weekend wel eens druk zijn in hostels en b&b's. En als je op alcohol kookt, dat spul staat bekend als "meths" of "methylated spirits", als je naar alcohol of methanol vraagt kijken ze je wazig aan; wordt verkocht in hardware stores, buitensport zaken en soms bij benzine stations.

Schotland is geweldig om te fietsen. Veel plezier!
Mocht je vanaf Newcastle willen vertrekken en een aardige route willen doen kan je langs de kust omhoog rijden en daarna via Edinburgh richting Falkirk en naar Loch Lomond

Wij reden de Coast & Castle route langs de kust en daarna naar boven en een stuk van de John Muir Way naar Falkirk.

Fotoverslagen staan op http://bit.ly/2pv1kNI
Met de boot van IJmuiden naar Newcastle is comfortabel en geeft geen stress. Als je gaat vliegen is het inpakken van je altijd veel gedoe en je hebt ook kans op beschadiging. Ja, met de boot is wel heel veel duurder. Dat komt omdat je nu wat laat bent met boeken maar dat is een gegeven waar je mee moet dealen.

Je kunt ook met de ferry van Hoek van Holland naar Harwich. Dat is veel goedkoper, rond de 60 euro enkeltje, omdat je geen hut hoeft te boeken. Met de trein, eventueel treinkaartjes bij de treinreiswinkel bestellen, kan je daarna richting Schotland reizen. Ik denk dat je dan veel goedkoper uit bent. Daarbij komt dat je voor de terugreis vanuit Harwich niet van te voren hoeft te boeken. Voor een fiets is er altijd plek.

Voor wat betreft de route. Heb je al gekeken op de site van de Europafietsers? Die hebben twee mooie routeboekjes met de titel Schotland Rond. Aan de hand van die gidsjes kan je een route door Schotland en de Hebriden uitzetten.

Veel plezier het is een mooi land.
Deze link heeft iemand anders hier al eens in het forum gepost: cycle.travel.map. Mooie site om fietsroutes te plannen in het VK, en zeker om te proberen de echt drukke wegen te vermijden.
Skye is inderdaad mooi, zeker het uiterste noorden bij de Quaraing, een heuvelformatie waar Golden Eagles vliegen (en neem dan het weggetje van Staffin naar Uig). En vanuit Uig kun je weer naar de Buiten Hebriden.... en voor je het weet heb je genoeg plekken om te bezoeken om volgend jaar terug te gaan :-).
Super bedankt voor jullie reacties iedereen en wat een leuk reisverslag Small Bike! :D

Gezien de kosten kies ik waarschijnlijk voor de tip van Ronald om te vertrekken vanaf Harwich met de ferry. Dit scheelt ruim €400, de bootreis is een stuk korter en is logistiek gezien ook wat gunstiger dan vliegen of met de boot vanuit IJmuiden. Op die manier duurt mijn vakantie weer een dag langer en heb ik ook niet de stress van vliegen.

Het doel is om zo snel mogelijk naar Schotland te reizen, met de fiets of misschien wel een stuk met de trein. Dat beslis ik ter plaatse. Een leuke bijkomstigheid is dat 2 kennissen de London-Edinburgh-London tocht rijden in die week en dat ik mogelijk een stuk met ze op kan fietsen om het moraal te boosten. Op die manier kan ik twee vliegen in één klap slaan door een stukje gezelligheid te combineren met een wat langere dagafstand (ca. 300km).

Vanuit Edinburgh ga ik dan op herhaaldelijk advies dan toch maar aan de slag om een mooie fietsroute uit te stippelen voor de resterende dagen. Een optie kan zijn om te beginnen in Harwich en via Kyle of Tongu/Applecross terug te vliegen vanuit Inverness. Dan zit ik zo rond de 1.500km en heb ik nog wat ruimte om te spelen (rustdagje of extra rondje). Het alternatief is om weer terug te fietsen naar Harwich.

Voor wat betreft uitrusting neem ik 2 setjes gewone korte wielerkleding mee, arm en beenstukken, een Gabba en een regenjas (Agu Secco Pro). Daarnaast heb ik nog verschillende typen onderkleding en een jasje. Dan zou ik zowel de koude, warme als natte dagen uit de voeten moeten kunnen. Een regenbroek of lange fietsbroek laat ik thuis. Hier ben ik nooit fan van geweest en mocht het echt te koud/nat zijn dan schuil ik liever in een cafe of hostel.

Deze week ga ik alvast een route uitstippelen en kom ik graag nog een keer terug voor tips! Ook sta ik nog open voor reistips met de boot (Hull is mogelijk ook nog een optie) of terug met het vliegtuig vanuit Schotland.
Aan de hand van de tips heb ik een globale route uitgestippeld:
- Van Harwich via Carlisle naar Glasglow
- Glencoe via Loch Lomond
- Maillaig met de ferry naar Skye
- Uig/Staffin
- Bealach na Ba / Applecross
- Shieldaig / Torridon
- Inverness
- (Als er voldoende tijd is) via Tomintoul/Cock Bridge/Braemer naar Edinburgh
- Newcastle
- Hull
- Harwich

Afbeelding

Al met al zo'n 2.500km wat ik waarschijnlijk net niet ga redden in 16 dagen. Het zal dus waarschijnlijk een stukje met de trein worden of een terugreis via Newcastle of Hull.
Eh..... ik weet niet wat de anderen gaan zeggen maar ik zou zeggen 'te veel'. Heb je de hele map misschien? Ik zie alleen de bovenste helft nu
Ik heb zojuist voor €65,- nog een treinticket gekocht voor de terugreis van Edinburgh naar Harwich. Dat scheelt 770 km waardoor het totaal zo rond de 1.700km uitkomt. Dat moet voor mijn doen haalbaar zijn in 16 dagen met een paar lange dagen van 200-300km en paar rustdagen.
Fikse tocht, ziet er goed uit! Je zou nog kunnen overwegen om in het begin ook een stuk met de trein te doen om lekker snel in Schotland te zijn en daar meer tijd te hebben ;-). Leuk om te zien dat je de tips in je route hebt verwerkt. Ik wens je een hele goede reis toe en ben benieuwd wat je ervan vindt.
1700 km in 16 dagen lijkt me al krap, maar ik zou zeker ook naar de hoogtemeters kijken. Dat zou wel eens tegen kunnen vallen. Ik vermoed dat als je meer dan, gemiddeld, 2500 hm per dag moet doen, het veel te zwaar wordt.
Maak ook vast een paar afsnijdingen, voor als je onderweg merkt dat je je je schema niet haalt.
Eens met Martin. Zou het begin stuk zeker per trein doen eerlijk gezegd. En zou niet vanaf Edinburgh de trein gepakt hebben naar harwich. Het kust stuk richting Newcastle is juist makkelijk te fietsen en erg fraai. Daar kan je wel wat kilometers wegtrappen. Mensen vergissen zich vaak in het eerste stuk naar het Noorden. Dat klimt soms al aardig op en neer en niet alle stukken zijn even fraai. 1700 km in 16 dagen lijkt me meer een uitputtings slag dan een leuke fietsvakantie (ook al wil je per se veel kilometers maken). Ik fietste twee weken geleden elke dag bijna 90 km op mijn gemakje en mét 40 kg kar achter me aan maar als je elke dag móet fietsen omdat je anders het einddoel niet haalt is gewoon minder leuk denk ik.

Maar als je weet wáár je eventueel kunt afsnijden of op andere manier kunt reizen moet je het zeker doen. Maar dat moet je wel echt in beeld hebben denk ik

Enjoy!
Mwah, 120km per dag gemiddeld is geen gekke afstand als "sportief" je meer ligt dan "toeristisch". Mijn GPS track Loughton-Edinburgh geeft 710km en 6000hm aan, naar Glasgow zal vergelijkbaar zijn. En de voorspellingen voor de komende dagen zijn zuid- / zuid-westenwind dus dat heb je (letterlijk en figuurlijk) ook mee.

Ik schat dat je op gemiddeld zo'n 1000-1500hm per dag zit.
Ik vond juist het stuk naar Newcastle terug via de kust op het laatst helemaal niet zo fraai meer, vergeleken met wat je de weken ervoor allemaal hebt gezien...
Ypuh schreef: - (Als er voldoende tijd is) via Tomintoul/Cock Bridge/Braemer naar Edinburgh
.
In juni ook over die route gereden, prachtig stukje en lekker pittig (tot aan de lecht skicentre)

Wij hadden echter de route met routeyou gemaakt en de punten waar je geen google streetview hebt zijn amper/niet berijdbaar met bepakte vakantiefiets.

Voorbeeld: Na cockbridge op de A939 nam hij een "shortcut" naar rechts (moet je maar eens bekijken op je routeplanner) waar je op een keienweg komt van 3mijl, prachtig stukje "alleen op de wereld" weggetje maar wel niet berijdbaar.
Afbeelding
Travelmaster schreef:Ik vond juist het stuk naar Newcastle terug via de kust op het laatst helemaal niet zo fraai meer, vergeleken met wat je de weken ervoor allemaal hebt gezien...
Edinburgh terug langs de kust is prachtig. Waar fietste je?