perik schreef:@Stadjer, wat een fiets! Erg fraai. Ik kende dit merk nog niet. Kun je iets vertellen over hoe je hier terecht bent gekomen, of dit een off-the-shelf fiets is of meer custom, etc. Ben benieuwd!
Ietwat late reactie. Ik ben net terug van een aantal dagen fietsen.
Ongeveer een jaar geleden is mijn zoektocht naar een nieuwe fiets begonnen. Een fiets voor plaatselijke ritten, maar vooral ook voor meerdaagse (offroad) ritten in- en naar o.m Scandinavie, IJsland, Schotland, etc. Belangrijkste criteria: breed inzetbaar, onderhoudsvriendelijk, degelijk. Daarnaast wilde ik een stalen frame, Rohloff met beltdrive en dropbar. Tikkeltje onconventioneel dus. Zodoende uitgekomen bij Shand. Na heel wat heen en weer gemaild te hebben, begin dit jaar definitief de knoop doorgehakt. Frame is 'standaard', geen aanpassingen nodig. Wat betreft afmontage wel het eea laten aanpassen.
Specs:
Columbus Niobium. TIG-gelast. Dunwandig, erg sterk (en stijf ivm beltdrive).
Rohloff beltdrive, Gebla box voor schakelen met de SRAM shifters
Hope TechXC/ Hope Pro4 voornaaf
SRAM Rival Hydraulisch, 180mm/160mm v/a
Vittoria Morsa 2.3/ Vittoria Mezcal 2.25
Salsa Cowchipper’s
Kleur: Fir Green mat, klein beetje metallic
Geometrie:
Eerste 500 - 600 km's zitten erop. Fiets bevalt ontzettend goed. Maat is perfect. De Rohloff naaf moet nog even inlopen, maar merk weinig van inefficiency oid. De hydraulische remmen zijn geweldig, veel fijner dan mechanische remmen van bijvoorbeeld TRP of Avid. Schakelen met de SRAM shifters is (en blijft vermoedelijk) wat onwennig, behoorlijk zwaar ook.
Fotootje van vandaag (omgeving Hof van Twente)