Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gewichts verdeling fiets 40/60? - Forum Wereldfietser

Gewichts verdeling fiets 40/60?

Hallo, ik heb een vraagje over gewichtsverdeling op de fiets. Hoop dt dit de juiste plek is. Ik zocht info over wat de juiste verdeling is en ik zag deze video waar men zei dat het beste is om 40% van je gewicht op de achterbagage drager te doen en 60% op de voorste. Klopt dit ongeveer? Ik dacht dat het juist anders om was. Op 1:18 zeggen ze het.

https://www.adventurecycling.org/resour ... w-to-pack/

Verdelen jullie het gewicht ook zo?40% achter en 60% voor?
Lijkt me grote onzin. Dan zouden mensen met alleen bagage achterop het per definitie fout doen.
Bij de Vakantiefietser gaan ze uit van 2/3 achter, dat lijkt me een betere verdeling.
Er was in het voorjaar nog een topic aan gewichtsverdeling gewijd.
Van mijn 20 kg aan bagage (zonder tasssen), met tassen 25 kg zit zoals Peter al schreef zit 2/3 achter en 1/3 voor (dat is inclusief stuurtas). Voor mij werkt deze verdeling het beste.
zivojan schreef:Verdelen jullie het gewicht ook zo?40% achter en 60% voor?
Ik denk dat het beter is te stellen dat je de eerste 15 à 20 kilo achterop doet en daarna voor verder gaat, met inderdaad maximaal 40% voor.

Wim zal hier waarschijlijk uitleggen dat je dat laatste net zo goed kun vermijden :D

En - zie filmpje - serieus, een rvs "thuis"pan met een glazen deksel?.... :shock:
En gelijk heeft hij :D (Voor een gewone zomerse fietsvakantie dan)
Beste wat je kunt doen is experimenteren wat voor jouw fiets het beste werkt. Je hebt in de vakantie immers toch volop tijd :D
Leon schreef:En - zie filmpje - serieus, een rvs "thuis"pan met een glazen deksel?.... :shock:
Dat vond ik ook al een diskwalificatie ja. ;-)
Het is geen dwaas advies, maar of het ook voor jou een goed advies is hangt van de geometrie van je fiets af. Het is de klassieke Franse manier, maar daar hoort ook een klassieke Franse geometrie bij, dus met een geringe naloop. Nederlandse vakantiefietsen hebben bijna allemaal een grote naloop, en dan is het geen goed plan, omdat je voorkant dan steeds naar links of naar rechts wil omvallen. Het voordeel van de bagage voorop is dat het gewicht van bagage plus berijder wat gelijkmatiger over de fiets verdeeld wordt. Het gewicht van de berijder rust immers vooral op het toch al wat minder sterke achterwiel. Een grote stuurtas is met een fiets met geringe naloop ook geen probleem.
En om nog even op Leon in te gaan: de lichtgewicht versie van dit idee is dus om alleen maar voortassen te hebben (plus stuurtas). Als je zoals ik met alleen achtertassen rijdt (plus een niet te zware stuurtas) is het inderdaad zaak het gewicht van de bagage achterop niet te overdrijven. Geen voortassen, maar wel een volle rackpack bovenop de achtertassen is een fout plan.
Uit oude fietsboeken (al in 1974 denk ik) las ik dat men een 1/3 voor- en 2/3 achter-verdeling hanteert en daar heb ik me zo aan gehouden. Zelfs het logo van de Belgische Vakantiefietser geeft een goed voorbeeld. Enkel voor zit mijn stuurtas, twee bidons op het frame, de rest achterin. 60 % voorin vind ik wel erg overdreven, sla je bij het hard remmen zo voorover.
Martin E. van Doornik schreef: 60 % voorin vind ik wel erg overdreven, sla je bij het hard remmen zo voorover.
Zat ik ook al aan te denken.
Bedankt voor de reacties. Ik deed ook altijd 2/3 achter en de rest voor. Hun redenatie is dat er al genoeg wicht op de achter wiel zat van jezelf en je dus beter 60% voor kon doen. Ik zal wat experimenteren en zien wat voor mij het beste is.
Leon schreef: En - zie filmpje - serieus, een rvs "thuis"pan met een glazen deksel?.... :shock:
Sorry dat ik het vraag maar wat is hier mis mee? Een glazend eksel maakt toch niks uit? of zeg ik iets doms nu?
zivojan schreef:
Leon schreef: En - zie filmpje - serieus, een rvs "thuis"pan met een glazen deksel?.... :shock:
Sorry dat ik het vraag maar wat is hier mis mee? Een glazend eksel maakt toch niks uit? of zeg ik iets doms nu?
Beetje zwaar misschien? :lol:
zivojan schreef:Hun redenatie is dat er al genoeg wicht op de achter wiel zat van jezelf
Ik heb geen wicht van mezelf, maar anders zou ik haar toch gauw duidelijk maken dat ze op d'r eigen fiets kan rijden in plaats van op mijn achterwiel te gaan zitten!

:lol:

Carl