Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bikepacking - Pagina 27 - Forum Wereldfietser

Bikepacking

1045 berichten
het zijn bestaande tracks gemaakt door locals, was een erg gave tocht ! maar ik kom er nooit meer. gemiddelde klimmetjes zijn 12 a 15% sommige wel +20% switchback omhoog :shock: veel lopen dus.
Hoi thijs alias terunky?

ziet er mooi uit! dus toch de fully opgetuigd voor een toch, is dat wel goed bevallen?

Groet, BertV
ja klopt. Terunky = Thijs :D de fully is wel een stuk lekkerder, zeker gezien de trails die ik rijdt met af en toe een jumpje. ik neem erg weinig mee, samen met een goede rugzak. dat scheelt echt alles. incl eten en 3 l water. weegt mijn bike totaal 17 kg en mijn tas 10 kg. die combo is zeer goed te rijden.
Porcelain Rocket komt nu met een wel heel mooie frame bag:
Porcelain Rocket 52Hz Waterproof Frame Pack

Bron: www.bikepacking.com
Na een aantal weekendjes in Nederland met niet de perfecte uitrusting, eindelijk maar eens de stoute schoenen aangetrokken. Na veel wikken en wegen tussen de UK, Vogezen-route of de GR5, toch maar besloten om voor die laatste te gaan. En wel tot aan Luxemburg. En meer specifiek: mijn einddoel zou camping Bon Repos zijn in Berdorf.

Onderweg veel moois gezien en meegemaakt. Zoals Kira: zij liep met me mee door de Hoge Venen, van zo'n 9km voorbij Spa, tot in Stavelot. Daar toch maar de eigenaars laten bellen om haar op te halen. Het bleek niet helemaal de bedoeling dat ze met me mee liep... Toch wel mooi, zo'n herdershond.

Enfin, een foto zegt meer dan duizend woorden, dus hier het album en wat plaatjes:
https://www.flickr.com/photos/151836643 ... 307203274/

AfbeeldingGR5 -Luxembourg by Han Doek, on Flickr

AfbeeldingGR5 -Luxembourg by Han Doek, on Flickr

AfbeeldingGR5 -Luxembourg by Han Doek, on Flickr

AfbeeldingGR5 -Luxembourg by Han Doek, on Flickr

AfbeeldingGR5 -Luxembourg by Han Doek, on Flickr
Mooi verhaal Felix.
Hoe heb je het ervaren? Terugreis gedaan per trein en heb je voornamelijk wild gekampeerd / campings of hotels gebruikt? In hoeveel dagen heb je het uiteindelijk gefietst en wat vond je van de verhouding onverhard - verhard?
Ik weet het vragen/vragen/vragen..... De GR5 staat ook op mijn lijstje, vandaar. :)
Smitty schreef:Porcelain Rocket komt nu met een wel heel mooie frame bag:
Porcelain Rocket 52Hz Waterproof Frame Pack

Bron: http://www.bikepacking.com
Smitty, waar plaats je dan je bidons? Aan de voorvork?
Maurice schreef:Hoe heb je het ervaren? Terugreis gedaan per trein en heb je voornamelijk wild gekampeerd / campings of hotels gebruikt? In hoeveel dagen heb je het uiteindelijk gefietst en wat vond je van de verhouding onverhard - verhard?
Het was intensief voor mij, maar bovenal weer erg veel vrijheid. Wel relatief veel brandnetels en planten met doorns. Ik vond het in het begin daarom prettig om met lange broek en armstukken te fietsen. Later niet meer vanwege de warmte.

De terugreis heb ik per trein gedaan vanaf Luxemburg-Stad. Er loopt een mooi fietspad tussen Echternach en Luxemburg-Stad, waar ik op aangehaakt ben. Vanaf Luxemburg reis je in ongeveer 5 uur naar de grens met Nederland. De ene intercity (met haak voor je fiets in het fietsenhok aan het uiteinde) kun je tot aan Brussel-Noord pakken. Daarop aansluitend is de internationale trein tot in ieder geval Den Haag. (Of gaat 'ie zelfs door tot Amsterdam?) Deze vertrekt 20m nadat die uit Luxemburg aankomt. Ook bij vertraging heb je dus wat speling om van perron te wisselen. Wel de fiets dragen van de trap af en op.

Met wildkamperen onderweg, relatief heet weer (dus rustig fietsen/trekken/sleuren/wandelen), hagelstenen van het formaat dobbelstenen (vroegertje die dag) en vanaf zo'n 20km voor Vianden het asfalt opzoeken, bracht me in 5x24 uur naar de camping in Berdorf. (Aankomsttijd bij de camping was ook ongeveer de vertrektijd vanaf station Bergen op Zoom. Dus 5 volle dagen totaal.)

Hoewel je niet alles kunt fietsen, het wordt althans zeer sterk ontmoedigd, is geregeld een strookje asfalt voor mij niet verkeerd. Zeker met de begroeiing meegerekend.

En m_nu, bij een framebag stop je een waterzak van 3L er eenvoudig in. Of, als je frame kleiner is zoals bij mij, je fietst met een rugzakje. Het is ook afhankelijk van de route die je wilt doen. Is er veel hike&bike bij (de fiets over lastige stukken trekken, duwen, sleuren en tillen), dan is het zelfs juist handig om meer gewicht (bijv. water) op je rug te hebben ipv aan het frame. Maar in het algemeen is het juist prettig om zo min mogelijk op je rug te hebben ivm warmte/koude en transpiratie.
m_nu schreef:
Smitty schreef:Porcelain Rocket komt nu met een wel heel mooie frame bag:
Porcelain Rocket 52Hz Waterproof Frame Pack

Bron: http://www.bikepacking.com
Smitty, waar plaats je dan je bidons? Aan de voorvork?
Onder de schuine buis kan je natuurlijk bidons kwijt maar inderdaad ook aan de voorvork; bij Surley (where else 8) ) zitten daar al draad busjes. Ik heb mijn bidons daar nu ook zitten maar wil liever minder gewicht op mijn voorvork. De drybag aan mijn stuur vind ik al meer dan genoeg. Daarom ga ik kijken of ze ook naar de achtervork kunnen, wordt nog even puzzelen :wink:
Mijn minifietsvakantie en bikepacking komt ook steeds dichterbij. Ik vertrek 20 juli om in drie dagen in Plütscheid (dicht in de buurt van Bittburg) aan te komen. Ik heb de mid-size versie van de apidura zadeltas besteld en een kleine frametasje van 1,5 liter, dus het bagagevervoer moet goed komen.

De route gaat als volgt worden:
Dag 1: https://www.strava.com/routes/9322188
Dag 2: https://www.strava.com/routes/9322300
Dag 3: https://www.strava.com/routes/9322488
Ziet eruit als een mooie tochtje. Alles over asfalt? Racefiets? Kamperen? Of anderszins overnachten?
Gezien de afstanden zullen het in ieder geval lange dagen zijn over dit terrein. :D
Het zullen inderdaad redelijk lange dagen worden, maar ik kan de eerste dag thuis vroeg vertrekken de laatste dag laat aankomen op de bestemming. Ik ga op de racefiets en de route zal daarom ook grotendeels verhard zijn. Ik volg alleen ook kort de ahrradweg en een fietspad langs de sûre en hierin zitten waarschijnlijk ook een aantal korte stukje onverhard in. En het overnachten gaat gebeuren in twee hotels/pensions.
De ahrradweg weet ik niet, maar van Wasserbillig tot aan Reisdorf heb je geen enkel stukje onverhard over de fietspaden aldaar. Wel een prachtig stuk afdalen van Beaufort naar Reisdorf. Kun je lekker snel. Van Berdorf naar beneden is een ander verhaal: een steil stuk met direct daarna een bocht naar links, en verderop nog 2 haarspeldbochten. Ben daar al eens bijna de bocht uit gevlogen na dat steilere stuk redelijk aan het begin. :oops:
Van Reisdorf naar Vianden loopt een fietsroute die grotendeels goed is aangegeven. Al kun je daar ook over de weg, mocht dat nodig blijken. Vorig weekend bleek daar de 15e Jean Nelissen Classic verreden te worden, waardoor de fietsroute niet altijd duidelijk was (zou 'gesperrd' zijn, maar achteraf gezien waarschijnlijk juist om fietsers alle ruimte te geven... :roll: ).

Weet niet hoe toeristisch je het wilt hebben, maar je kunt ook nog de Schiessentümpel waterval bekijken bij Consdorf/Mühllertal. Dan zou je bij Echternach het fietspad (oude treinroute) naar Scheidgen en Consdorf kunnen pakken, dan via de 118 en de 121 naar de waterval toe. De route zou je dan terug kunnen opzoeken via Waldbillig en Haller, of via Mühllertal over de 121 richting Grundhof/Vugelsmillen en daar alsnog naar boven naar Beaufort.
Ik heb het liever niet te toeristisch, omdat ik na de fietsvakantie nog een week samen vakantie heb met mijn ouders in plütscheid en we van daaruit nog van alles gaan bezoeken. Bedankt in ieder geval voor de informatie over de radwegen
Mijn bikepacking tripje van zwitserland zit erop. Samen met mijn zus op pad geweest in de buurt van bivio en davos. Helaas ingekort van 8 naar 5 dagen ivm aankomend slecht weer. Maar het was schitterend !! Bikepacken is heerlijk minimalistisch. Volgeladen bike van 18 kg, en rugtas van 8 kg. Meer heb ik niet nodig :P

Zoek de tentjes
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Een stuurmand i.p.v. een handlebar-pack? Zit wel iets in denk ik.

Zie Stroomlijnen van bagage.
Interessant voor op de weg inderdaad. Ik vermoed wel dat het bij onverhard fietsen allemaal niet zoveel uitmaakt. Dan lijkt het me belangrijker dat je niet klem komt te zitten (bomen, rotsen) en dat de bagage goed wordt gedempt. Daarmee vermoed ik dat de huidige gangbare Bikepacking tassen wel degelijk bestaansrecht hebben. Misschien snapt TestKees niet helemaal wat Bikepacking inhoudt. ;)
Felix Fietst schreef:Interessant voor op de weg inderdaad.
Waarom denk je dat een stuurmand alleen interessant is voor op de weg?

Is er echt iets te zeggen waarom een handlebar-pack beter is dan een "stuurmand" of zijn dat alleen "mode" overwegingen ;-) Breedte is smaller, inhoud (voor Ortlieb) lijkt hetzelfde te zijn, is het demping?

Voor de snelle lezer: De "stuurmand" ziet er niet echt als een stuurmand:
Afbeelding
Mwah, ik kan me voorstellen dat je met een handlebarbag de boel iets strakker kan aansnoeren, maar met een dergelijke tas die je laat zien heb ik ergens in 1996 in W|ales lange offroaddagtochten gemaakt, gewoon een AGU met klik-fix bevestiging. Ging prima, er stuitert niks uit, en bleef gewoon droog van binnen dankzij de regenhoes. Biking on a budget :wink:
Interessante vraag Daulagiri. Ik kan me maar 1 ding bedenken (naast de modeaspecten ;) ): dat het gewicht minder ver van het rotatiepunt zit. Te weten de stuurpen en het stuur zelf. Bij de mand zit het gewicht 'natuurlijk' veel verder onder de stuurpen. Bovendien ook verder van de plek waar je kracht zet om het stuur te draaien. Namelijk de handvatten.
Bij een hogere snelheid is luchtweerstand natuurlijk van belang en hecht je meer waarde aan een smal frontvlak. Bij onverhard fietsen moet je ook nogal eens bij lage snelheid aan je stuur rukken om kleine obstakels als boomwortels en rotsen te ontwijken en om überhaupt korte bochten te maken. Aangezien het vaak geen wedstrijd is, is de snelheid dan vaak lager (<25km/u) en daarom luchtweerstand ook van ondergeschikt belang. Maar de benodigde kracht om de fiets van richting te laten veranderen, des te groter. Zeker als je dan van 7 tot 20 uur bezig bent, kan een klein beetje minder kracht een hoop vermoeidheid (en dus plezier) schelen.

Als ik denk aan de tijd dat ik met voortassen fietste, maakten de voortassen minder uit dan een stuurtas bij dagtochtjes. Dat laatste kost meer kracht om het stuur te verdraaien. En dan heb ik het over een variant van 6 liter, tegenover de 25 liter die voortassen opleveren. Maar die dan weer problemen opleveren bij rotsen en boomstronken. De stuurrol lijkt daarin dus een combi van beide zaken: meer ruimte dan een stuurtas, maar minder kracht kostend om te draaien.