Additionally, paste this code immediately after the opening tag: milieusticker auto Franse steden - Forum Wereldfietser

milieusticker auto Franse steden

Ook in Frankrijk moet je vanaf dit jaar om in de grotere steden te mogen rijden een milieusticker hebben (en mag je er met een oudere vieze - vooral diesel - auto niet meer in). De boetes zijn fors. Je kunt de sticker hier aanvragen: https://www.certificat-air.gouv.fr/ Binnen een paar dagen heb je per email een voorlopig bewijs - de eigenlijke sticker krijg je daarna per post opgestuurd.
Iets dergelijks gold ook al voor bijvoorbeeld Duitsland, maar de Franse eisen zijn strenger. Zie hier voor een Europees overzicht: https://www.anwb.nl/vakantie/reisvoorbe ... ilieuzones
Gelukkig zijn er bij de versplichtingen in Frankrijk, behalve in Parijs binnen de périphérique, nogal wat uitzonderingen.
Toch lijkt het er op dat als je veel door Europa rijdt, je zicht door de voorruit over een tijdje aardig belemmerd raakt door al die stickers. Europa op zijn smalst.

De ANWB heeft het behalve over een heleboel haken en ogen oveigens over een levertijd van 4 tot 6 weken en de stickers zijn enkel en alleen alléén online te bestellen. Zo lijkt het er op alsof landen een systeem op gaan zetten dat qua ingewikkeldheid gaat wedijveren met regels waar je aan moet voldoen als je een fiets in het vliegtuig mee wilt nemen.

Directe link naar de betreffende pagina: https://www.anwb.nl/vakantie/frankrijk/ ... ilieuzones
Het was eigenlijk heel makkelijk. De website is ook in het Engels en betalen kan gewoon per credit card. En het kost maar iets meer dan 4 euro. Zoals gezegd krijg je binnen twee dagen per email een voorlopige toelating dus het werkt allemaal erg efficient.
Het is inderdaad vervelend dat elk land een eigen systeem heeft maar bedenk dat dit meestal begonnen is met locale initiatieven. Binnen ons land hanteren steden zelfs nog verschillende eisen dus een zelfde eis voor een heel land is al een hele vooruitgang. Natuurlijk wil je voor de hele eu dezelfde eisen, en dat komt ook vast, maar dit is een mooi begin. Nu maar hopen dat de strengste eisen de norm gaan worden.
Gelukkig is die sticker niet nodig voor fietsen :lol: :lol: :lol:
Wim schreef:Nu maar hopen dat de strengste eisen de norm gaan worden.
En dat gebeurt dus niet; het probleem van iedere club/vereniging/EU samengevat.
Het politieke probleem is dat er nog veel vervuilende auto's zijn. De Franse norm laat benzine auto's toe vanaf 1997 (euro 2, dwz met geregelde drieweg catalysator). Heel veel auto's ouder dan dat zijn er niet meer op de weg. Diesel auto's zijn echter veel smeriger, en pas later langzaamaan wat schoner geworden. Dus de Franse norm is Euro 4 (toen er voor het eerst strengere eisen kwamen voor diesel motoren), maar die gold pas vanaf 2006.
Het mooie van het Franse systeem (anders dan het Duitse) is dat er aparte kleuren zijn voor alle Euro emissie standaarden. Gemeenten kunnen dus in de loop van de tijd de eisen aanscherpen zonder dat iedereen een nieuwe sticker moet aanvragen. Ik hoop dat we dat ook in Nederland snel gaan doen.
Dan zijn de Fransen zomaar ineens strenger dan NL.
Apart, nadat ze eerst decennia hun autoindustrie hebben aangezet tot het produceren van uitsluitend dieselauto's.

Het tij is gekeerd blijkbaar.
Tot de jaren zeventig waren er bijna alleen maar grote auto's (Mercedes, grote Peugeots) met (vrij slome) dieselmotoren. De grote doorbraak kwam kort na de eerste oliecrisis toen Volkswagen in 1976 voor de kort tevoren gelanceerde Golf kwam met een dieselversie van een benzinemotor. Deze kleine diesel leverde prestaties die dicht in de buurt kwamen van de benzineversies, en werd razend populair. Andere fabrikanten konden niet achter blijven, waaronder inderdaad vooral Peugeot dat al veel ervaring met dieselmotoren had. In het begin werden die diesels ook gezien als relatief milieuvriendelijk, vanwege hun veel lagere brandstofgebruik. Het inzicht dat diesels veel dodelijk fijnstof produceerden kwam pas later. Inmiddels lijken de meeste fabrikanten zich erbij te hebben neergelegd dat er geen toekomst is voor diesel, en richten ze hun R&D uitgaven op elektrische aandrijving. Als samenleving zitten we nu met al die nog lang niet versleten diesels. Vandaar dit soort restrictieve maatregelen, waarbij Nederland wel iets actiever zou mogen zijn.
Wim schreef:Het politieke probleem is dat er nog veel vervuilende auto's zijn.
Er bestaan geen niet-vervuilende wagens. De mate van (lokale) vervuiling kan wel sterk verschillen, maar de suggestie dat er niet-vervuilende wagens bestaan vind ik problematisch.

Ook niet vergeten dat de normen waaraan wagens moeten voldoen nogal theoretisch zijn en dat het verschil tussen 'toegelaten vervuiling' volgens een bepaalde euro-norm en de vervuiling in de praktijk bij elke verstrenging van de norm alleen maar groter is geworden.

Renaat
Wim schreef:De grote doorbraak kwam kort na de eerste oliecrisis toen Volkswagen in 1976 voor de kort tevoren gelanceerde Golf kwam met een dieselversie van een benzinemotor. Deze kleine diesel leverde prestaties die dicht in de buurt kwamen van de benzineversies, en werd razend populair.
Zo lees ik het absuluut niet op de wikipagina van deze auto: https://nl.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Golf#Kenmerken
Pas in 1982 kwam de turbodiesel met 70 pk. Met 70 pk viel wel enigszins vlot te rijden, in tegenstelling tot de maximale 54 tot daarvoor.
De echte verandering kwam pas met de direct ingespoten dieselmotoren.

Wel was Volkswagen de eerste die een diesel in een kleine auto succesvol maakte. Mercedes had in 1976 al, met de 300D, een diesel een stuk sneller gemaakt dan heel sloom.
Los van alle technische aspecten is de kern van de toegenomen vervuiling natuurlijk de enorme bevolkingsgroei en de toegenomen welvaart, waardoor men ook massaal de beschikking heeft over de auto.

Dat geldt uiteraard niet alleen voor de auto maar evenzeer voor het vliegen, het gebruik van consumptiegoederen in het algemeen. En tegenwoordig misschien ook wel voor het (electrische) fietsen, want hoe zit dat met de fiets/accuproductie... :wink:
Georg schreef: En tegenwoordig misschien ook wel voor ...
Dat misschien kun je gerust weglaten. Het geldt overal voor. Elke keer als je geld uitgeeft, waarvoor dan ook, wordt er energie (of andere grondstoffen) verbruikt, zal er in de toekomst energie gebruikt worden of stel je iemand in de gelegenheid energie te gebruiken.
Frustrerend.
Leon schreef:
Georg schreef:Elke keer als je geld uitgeeft, waarvoor dan ook, wordt er energie (of andere grondstoffen) verbruikt, zal er in de toekomst energie gebruikt worden of stel je iemand in de gelegenheid energie te gebruiken.
Volgens de meeste politici en economen gaat het dan 'goed met de economie' en zijn extra milieumaatregelen alleen mogelijk als het 'nog beter' gaat met de economie...