Additionally, paste this code immediately after the opening tag: advies nodig: Brander voor 4 man - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

advies nodig: Brander voor 4 man

Toen de kinderen nog meegingen konden we niet zonder multifuel brander die we op petroleum stookten. Bij de hoeveelheden water die je moest koken hadden we gewoon een krachtige brander nodig. De brander hing in een Trangia 25, en dat was niet optimaal. Immers, de 1,7 liter pan was wat klein voor vier personen, en de Billy van 4,5 liter was weliswaar groot genoeg, maar hing dan zo ver boven de brander dat het toch behoorlijk lang duurde voor je een pan met pastawater aan de kook had. Inmiddels doen we het met zijn tweeën met een Trangia 25 op spiritus. Het voordeel van spiritus is wat mij betreft dat de brandstof relatief goed verkrijgbaar is.
Op het gevaar af dat ook dit al aan de orde is geweest; is het dan zo makkelijk om benzine oid te krijgen voor je brandstoffles? Benzinestations doen niet minder dan 5 liter, het alternatief is een grote supermarkt of bouwmarkt of ijzerwarenwinkel waar ze waarschijnlijk ook gastankjes verkopen...

Als geld geen rol speelt is een multifuelbrander natuurlijk de all-in-one oplossing, dan heb je alles wat je ooit nodig zou kúnnen hebben.
Georg schreef:Benzinestations doen niet minder dan 5 liter, het alternatief is een grote supermarkt of bouwmarkt of ijzerwarenwinkel waar ze waarschijnlijk ook gastankjes verkopen...
De tekst "Minimale levering 5 liter" is op de pomp gezet door de keurende instantie die de procentuele afwijking van de volumemeting alleen garandeert bij volumes vanaf 5 liter.
In de praktijk is het tanken van 0,6 liter benzine en het afrekenen met een muntje van één euro en soms wat heel kleins erbij meestal een aanleiding tot een grote glimlach van de pomphouder.
Desondanks kies ik er per definitie voor om bij het aankomen de pomp scherp in de gaten te hebben zodat ik getankt heb voordat er iemand doorheeft dat er een fietser is die iets misschien wel raars met de pomp gaat uithalen.
En hoe zit dat bij pinnen aan de pomp eigenlijk, als er geen pomphouder is? Je kúnt toch gewoon dat halve litertje tanken? Of rekent-ie dan sowieso vijf af? Nooit nodig gehad, ik haalde altijd een flexje wasbenzine oid bij de dhz-zaak.
Ik wil geen autobenzine stoken, vanwege de vele giftige bijprodukten. Daarom dus bij mij petroleum in de multifuel brander. Maar goed, tegenwoordig dus vooral spiritus en dat is in de meeste landen ook makkelijk verkrijgbaar.
Petroleum is toch ook "giftig"/toxisch? (jaja, alles is afhankelijk van de concentratie toxisch)

Tenminste, ik heb altijd het idee dat wonen naast de startbaan minder gezond is. Net zoals wonen naast de pomp.
Vliegtuigliefhebbers smullen ervan.

In autobenzine zitten volgens Wiki alleen nog 'dopes' en geen benzeen en andere beruchte/carcinogene stoffen.
Wim schreef:Ik wil geen autobenzine stoken, vanwege de vele giftige bijprodukten. Daarom dus bij mij petroleum in de multifuel brander.
Als daarbij de vlam meer roet heb je juist meer fijnstof en koolmonoxide, dus het is het nog maar de vraag hoeveel je daarmee opschiet.
Georg schreef:In autobenzine zitten volgens Wiki alleen nog 'dopes' en geen benzeen en andere beruchte/carcinogene stoffen.
De nederlandse wikipedia is op technisch gebied toch wat beperkt. De Duise versie geeft heel wat meer informatie: https://de.wikipedia.org/wiki/Motorenbenzin
De Engelstalige versie is wat wijdlopiger omdat de tekst over wereldwijde dingen gaat. https://en.wikipedia.org/wiki/Gasoline