Additionally, paste this code immediately after the opening tag: brede banden en velgkeuze - Forum Wereldfietser

brede banden en velgkeuze

Ik zit met het volgende, ik overweeg op één van mijn fietsen naar brede banden over te stappen stomweg omdat ik de vering nodig heb. Momenteel gebruik ik een Suntour paralellogram zadelpen, maar die blijft af en toe spontaan loskomen en is bovendien niet microverstelbaar in hoek. Andere goede pennen vallen af vanwege te hoog (en Thudbuster ST doet te weinig). Oplossing: dikke banden, vaste pen, right?

Ik gebruik momenteel M. Supreme 37mm. Om rugklachten echt te voorkomen zonder verende pen gaat 42 gewoon niet genoeg zijn. Ik dacht dus aan 50 Supreme. Eén probleem blijft, de velg heeft een binnendiameter van 19, officieel past daar geen 50mm in. Nou moet ik zeggen: ik vind haast geen trekkingwielen met 22mm binnenwerks, haast iedereen lijkt gewoon 19 te gebruiken. Breder is haast altijd 32 gaats ook.

Wat voor velgen gebruikt u voor uw brede banden? Zal ik het gewoon proberen?
djveer schreef:Eén probleem blijft, de velg heeft een binnendiameter van 19, officieel past daar geen 50mm in.
Volgens wie?
Volgens conti wel: http://i63.tinypic.com/1zc2s9d.png
Volgens de tabel die heel lang op de website van Schwalbe heeft gestaan ook: http://pix.toile-libre.org/upload/origi ... 010546.jpg

Het is niet perfect, maar je kunt het gerust proberen. Gebruik uiteraard wel een passende binnenband want een standaard 28-47-band wordt in zo'n dikke band zo sterk opgerekt dat elk lek meteen een groot lek wordt.
En je moet er in sprincipe rekening mee houden dat de maximale banddruk gelimiteerd kan worden door de velg: dikke banden belasten de velg meer, zeker als het smalle velgen zijn.

Ik neem aan dat de banden wel in je frame passen? Zowel links en rechts als bij de vorken.
Euh mijn bronnen waren bv Mavic en Sheldonbrown. Tjonge, ik heb echt best zitten zoeken maar ik heb niet één bron gezien die zo positief over de mogelijkheden van 19mm was.

50mm past als ik het goed zie inderdaad makkelijk in het frame. Zonder spatborden denk ik dat 60 past. Dat van de bandendruk snap ik, maar ik wil dus juist een zo laag mogelijke bandendruk, ik zit nu ook eigenlijk altijd net iets onder de minimaal aangeraden bandendruk. Vooral de Greenguard gaat dan toch wat dweilen, niet superfijn maar het is te doen.
Als je meer comfort wilt is het ook de moeite waard soepeler banden te kiezen. De Marathon Greenguard is knap stug en oncomfortabel.
De standaard 19mm velg is inderdaad wat smal voor banden van 50mm. Zelfs 37 of 42mm banden 'bollen' nogal op zo'n relatief smalle velg. Maar als ik het goed heb, is het allemaal wel toegestaan.
Ik fiets vooralsnog niet op 50mm vanwege frame-passingsproblemen, wellicht kunnen andere fietsers vertellen welke velgen ze combineren met 'ballon'-banden?
Er zal toch wel iets breders bestaan, 21 ofzo?
@Wim, weet ik, daarom ga ik voor de Supreme. De Greenguard zit op een fiets waar ik meer keuze heb in zadelpennen, en ook die wordt tzt vervangen door Supreme of Allmotion.
Ik rij met SP19 velgen en de 52 mm Rat Trap Pass van Compass. Dat gaat goed, maar als ik mijn velgen moet vervangen kies ik vermoedelijk wel voor wat breders, voor een wat strakker stuurgedrag. Daarbij moet ik dan wel weer oppassen met de ruimte in het frame, want met een bredere velg wordt de band ook weer wat breder en veel ruimte heb ik niet meer.
djveer schreef:Euh mijn bronnen waren bv Mavic en Sheldonbrown.
Die laatste zegt er niet voor niets bij: "This chart may err a bit on the side of caution. Many cyclists exceed the recommended widths with no problem." Mijn Avaghon werd me nieuw geleverd met SP19-velgen met Supremes in 50-559 erop. Noch de leverancier, noch ik, noch mijn fiets zelf heeft daar ooit een probleem in gezien.

Carl
? bedoel je deze: https://www.rosebikes.nl/artikel/rodi-v ... aid:870627
groet! hoogframe
Ik zit al een tijdje met dit dilemma. Ik zoek een brede velg voor mijn 2.3 inch Schwalbe banden. O.a. wtb en ryde maken mooie 25, 29 of 35 mm velgen geschikt voor schijfremmen (dat zijn natuurlijk alle velgen, maar ik bedoel zonder remflank) maar slechts 32 spaaks.
Alleen velocity heeft de 36 spaaks Blunt en Big Bull (ik zag hem hier al voorbij komen in het achterwiel van Shane geloof ik...). Maar niet veel wielenbouwers lijken er mee te werken. En veel ervaring in een beladen reisfiets is nog niet echt te vinden.
Even rondkijken op internet en ik vind diverse velgen die breder zijn dan de standaard 19mm, in 36 spaaks uitvoering.
Breedtematen die ik vind zijn 20, 22 en 25mm.
Genoeg keus dus, een wielbouwer kan je zonder twijfel goed van dienst zijn.
Georg schreef:Even rondkijken op internet en ik vind diverse velgen die breder zijn dan de standaard 19mm, in 36 spaaks uitvoering.
Breedtematen die ik vind zijn 20, 22 en 25mm.
Genoeg keus dus, een wielbouwer kan je zonder twijfel goed van dienst zijn.
20 en 22 mm is nauwelijks breder dan een 'standaard' sputnik.
Vanaf 25 mm wordt het naar mijn idee wel interessant. Heb je suggesties?
Ryde Andra 40 wellicht indien velgrem.

Bij schijfremmen meer keus. :-)
Bredere velgen worden ook zwaarder, dat is wel iets om in je overweging mee te nemen.
Verder is de vraag wat is de optimale breedte bij een bepaalde afmeting band, en welke criteria dan van belang zijn. Esthetiek? 'Zetting' op de weg? Rolweerstand? Remgedrag? Daar heb ik geen specifieke deskundigheid in, vandaar mijn advies dit soort vragen aan een goede wielbouwer voor te leggen.

Op de site van het veelgebruikte Ryde zag ik bijv de Andra velgen in diverse brede maten, maar andere fabrikanten bieden ook brede velgen aan.
Naar mijn ervaring rijden brede banden idd beter bij brede velgen, maar brede banden combineren met smalle velgen kan wel. Echter minder strak stuurgedrag, en volgens rolweerstandmetingen ook iets meer rolweerstand.

Vraag me alleen af of je kan verwachten dat je zadelpenvering 1:1 kan vervangen door de vering van een bredere band. Banden hebben inherent ander veerkarakterestiek dan mechanische vering. Banden halen hoogfrequente trillingen zoals klinkers eruit, mechanische veringen voornamelijk de wat grovere hobbels zoals doorgegroeide boomwortels, dat gaat je met een band niet echt lukken tenzij heel slap opgepompt.
Klopt, daarom heb ik ook allebei: brede soepele banden voor de kleine oneffenheden/hogere frequenties en een Thudbuster ST voor de grote hobbels/lage frequenties.
Ik rij eigenlijk alleen verhard, en daarbij redeljk langzaam.

Kijk ik kan altijd de Suntour blijven gebruiken (die moet ik dan regelmatig nadraaien en ik moet het stuur een paar cm hoger zetten dan ik fijn vind om de effectieve zadelhoek goed te krijgen), de Thudbuster ST plaatsen, een Brooks Flyer halen of een recht op en neer verende pen terugplaatsen.
Klopt.. Van die drie laatste opties is de Thudbuster ST veruit de beste. Die van mij werkt probleemloos, en veert veel beter dan mijn vroegere geveerde Brooks zadel.
De stijfheid van een balk neemt, bij gelijkblijvende hoogte, toe met de breedte. Als je een velg ziet als een lange balk en de spaken als dragers, dan is het logisch dat bredere velgen minder spaken (en spaakgaten) nodig hebben.
Kijk ook eens naar Velocity, zij hebben een brede velg met vegremvlak.

Hier trouwens een zeer tevreden gebruiker van de Andra 40.

Groeten Koen