Wim schreef:En ja, vergeleken met moderne Brooks zadels zul je dit zadel veel langer moeten inrijden. Nieuw is het echt keihard, en ik vrees dat dat nog wel een paar maanden zal duren. Vandaag was het na anderhalf uur welletjes.
Sinds augustus heb ik de Aspin Open, die een brede ventilatiegleuf heeft. Deze oogt misschien wat minder chic dan de dichte Aspin, maar was wel na 500 km al voldoende ingereden om er in september al een week lang comfortabel op te kunnen fietsen. (Aan het eind van de zomer verdragen mijn billen ook wat meer dan aan het eind van de winter.)
De eerste weken heb ik soms ook, voordat ik een stuk ging fietsen, enkele uren lang een vochtige keukendoek op de bovenkant van het zadel laten liggen. De bedoeling hiervan is het leer niet zeiknat te laten worden, maar tijdelijk wel zacht genoeg om wat sneller in te deuken onder het gewicht van de zitbotjes. Na het bevochtigen kunnen wat donkere strepen op het leer te zien zijn, maar die worden na een tijdje onzichtbaar omdat de rest van het leer na verloop van tijd ook donkerder wordt.
wimmo17 schreef:Reken voor het inrijden zeker 1000 km... De onderkant een paar keer flink invetten met leervet helpt daarbij. Omdat het leer zo dik is loop je niet het risico dat het dan te slap wordt. Voor het invetten heb ik het zadel helemaal uit elkaar gehaald, dan kun je overal bij.
Ook ik heb gelijk alle boutjes waarmee het leer vastzat, losgedraaid. Vervolgens heb ik de binnenkant van het leer goed ingevet met proofide. Daarvan had ik toch nog een pot staan voor mijn Brooks B17 Imperial, die ik 3,5 jaar eerder had gekocht en al zo was opgerekt, dat de spanbout te kort dreigde te worden. (Die spanbout van Brooks heeft sowieso een beroerde reputatie en heb ik inmiddels vervangen door een veel langer bouwmarktexemplaar, zodat die B17 Imperial nog een heel stuk verder kan rekken, nu die op mijn tochtjesfiets zit.)
wimmo17 schreef:De scherpe randen aan de zijkanten van het zadel wat bijsnijden met een scherp mesje is ook geen overbodige luxe, schuurt een stuk minder tegen je benen.
Van schuren heb ik geen last gehad.
wimmo17 schreef:Bij mij liepen de boutjes waarmee het leer vastzit op het frame in het begin soms los. Regelmatig controleren en weer aandraaien was noodzakelijk, later was dat niet meer het geval.
Een beladen fiets optillen aan het zadel is niet handig. Ik deed het een keer en had toen alleen het zadeldek in mijn hand... Was van het frame geschoven.
Dat is inderdaad een zwak punt. Bij mij kwam het zadel los terwijl ik mijn bepakte fiets in een Belgische trein met een hoge instap tilde. Het viel niet mee om het leer daarna weer goed vast te maken met het beperkte gereedschap dat ik bij me had (weliswaar met uitklapbare torx-sleuteltjes, maar niet in de juiste maat).
Sindsdien zorg ik ervoor dat ik altijd een goede torx-schroevendraaier met T-grip bij me heb;
maat 20 van een degelijk merk. Die maat heb je ook nodig om een Rohloffnaaf te onderhouden.
Het fijne van Gilles Berthoud is ook dat de torxboutjes (of machinaal geklonken nagels bij de Menté) waarmee het leer vastzit, echt aan de zijkant zitten. Bij Brooks zitten de nagels op de bovenzijde, en heb je een iets breder zadel nodig om te voorkomen dat je bovenop de nagels komt te zitten. Wel heb ik verhalen gelezen van fietsers die een Gilles Berthoud zadel hadden dat net iets te smal voor hun zitbotjes was. Dan gaat zo'n zadel nooit lekker zitten.
Voor de prijs van een Gilles Berthoud kun je meer dan twee Brooks zadels kopen, maar de tijd dat een Brooks het 40 jaar uithield, is voorbij. Mijn eerste Brooks (uit 1979) heeft het trouwens maar tien jaar uitgehouden (circa 40 000 km), maar dat was zonder noemenswaardig onderhoud en zonder bescherming tegen regen. Wist ik veel...
Voor wie nog nooit op een ingereden leren zadel heeft gefietst, is een Gilles Berthoud een duur experiment zonder garantie op succes. Ik zou dan eerst enkele jaren een betaalbaar Brooks zadel uitproberen. Bevalt dat, en zitten je zitbotjes dicht genoeg bij elkaar (zie
hier hoe je dat snel vast kunt stellen), dan zou een passend Gilles Berthoud zadel vele jaren lang het ultieme zitcomfort kunnen leveren.
Nu nog even alle cols bedwingen waar Gilles Berthoud zijn zadels naar genoemd heeft!