Grappig! heb je ook lange armen? kan nl handig zijn want dan zit 't stuur dichterbij als 't frame wat te lang is (en iets met een hoog aapfactor en daVinci).Hyloba schreef: Yopie, wij hebben exact dezelfde maten!
Mag ik vragen welke trekkingfiets je hebt? En welke van al jouw fietsen je favoriet is?
Ik heb een stalen Santos TM, maar die maken ze volgens mij niet meer. Of de alu TM hetzelfde frame heeft weet ik niet, ik vind ze er iig anders uitzien, wat dikker en lelijker (oops nu krijg ik al die alu's op mijn dak).
Welke mijn favoriet is kan ik niet zeggen, elke fiets heeft zo zijn eigen terrein en is daardoor onvervangbaar.
. de mtb is een licht, snel klimgeitje voor in bos/bergen. Als vakantiefiets vind ik hem te nerveus en op asfalt zit ie niet lekker (maar das persoonlijk).
. de racer zit heerlijk, zoeft soepeltjes over de weg, laat de km's vliegen, geeft je een groot vrijheidsgevoel maar is kwetsbaar met zijn 28mm bandjes.
. de fatbike kan wat geen andere fiets kan, die dendert onverschrokken door, is onvermoeibaar, betrouwbaar, sterk, een echte winterbike, komt op plekken waar niemand anders komt, geeft een enorme kick en je wordt vrolijk van een fattie, hij heeft een groot funfactor.
. en de trekkingfiets is alles .. behalve een racer, mtb en fattie. Tis een pakezel, koersvast en betrouwbaar maar te zwaar voor snelheid, te lomp voor mtb'en, ongeschikt voor echt ruig offroad en kan ook niet door zware sneeuw. Je kunt wel al het onnodige eraf schroeven plus dunne bandjes erop zetten of juist dikke mtb-noppen zodat je een andere fiets krijgt maar het wordt nooit een mtb, fattie of racer.
Maar de Santos heeft een speciaal plekje in m'n hart. Ik ging al vroeg met de fiets op stap (was 15 toen ik voor het eerst naar Portugal fietste) en had altijd tweedehands barrels (kocht er bv eentje in Turkije). Maar na veel pech onderweg zoals dubbelgeklapte velgen wilde ik een "echte" fiets, de Santos dus. Ging daar gelijk mee een maand in Zweden fietsen, werd daar verliefd en ben nooit meer teruggegaan. Dus de fiets heeft mijn leven een heel andere wending gegeven, ik heb hier mijn plek gevonden, ben gelukkiger dan ik in NL zou zijn (zou daar niet meer kunnen leven) en dat is dus dankzij de fiets.
En tis natuurlijk ook een prachtfiets! Wrs ga ik volgend jaar van Zweden naar Turkije fietsen en wil dan toch op de santos (alhoewel ik erg twijfel over de fattie want die is toch leuker/avontuurlijker/wilder).
En tis nogal offtopic maar omdat je de TS'er bent mag ik vast wel wat plaatjes van de stalen Santos bijvoegen. Mss levert dat nog reacties op van alu travelmasters.
Ik hou van een sportieve zit dus heb graag het zadel wat hoog, slot en standaard waren er al snel afgeschroefd en meestal fiets ik zonder voordrager en spatborden. En met een inbus kun je makkelijk de hoek/hoogte van het stuur veranderen,
Mss schokkend voor het Santos- en Ortliebgilde maar bikepacking gaat prima. Gewoon dragers plus spatborden eraf en niet moeilijk doen.
Maar meestal heb ik twee achtertassen plus een tentje op de drager.[/quote]
Inderdaad ook lange armen, groot aapachtige dat wel maar davinci daar ben ik minder zeker van, alleszins niet de armen hah!
Bedankt voor de uitleg van jouw fietsen, ik heb al vaker gemerkt dat het moeilijk is om verschillende manieren van rijden te combineren in een fiets. Jouw ervaring versterkt deze opmerking. Ik vind het trouwens romantisch (is dit het juiste woord hiervoor?) dat je met je fiets op de baan je levensweg gevonden hebt!
Geen enkel orobleem voor de foto's, ze zien er geweldig uit! De fiets oogt volgens mij mooier in bikepacking gear, maar staat vast ook beeldig in muilezeluitrusting. Nogmaals bedankt voor je antwoord, het helpt mij vooruit, vooral ook dat ik niet alleen ben met mijn korte romp apenlichaam .