Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets advies (half)wereld reisje - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fiets advies (half)wereld reisje

Ben vooral naar deze Ortler Geneve aan het kijken nu https://www.bikester.be/ortler-geneve-t ... ml#rating/

pak lichter, wel met starre voorvork & V brakes maar is best nog een voordeel voor onderweg.

Lijkt veel waarde voor z'n geld te bieden?


Een mountainbike ombouwen a la Genesis vagebond vind ik een reuze idee al denk ik dat het een hele uitdaging wordt op zo'n vork draad te tappen om een bagagerek te kunnen monteren..

Miss koop ik mij beter gewoon een frame? :)
eric190173 schreef: Math schrijft een aantal echt waardevolle zaken, maar wat betreft die 'granny' wil ik graag wel een opmerking plaatsen...

Mijn advies, ga je de bergen in, doe niet stoer, neem een MTB-verzet en peddel op je gemakje met 6 km/u omhoog...
Ik geef toe dat mijn opmerking over de 1:1 overbrenging een persoonlijke kwestie en voorkeur is. Ik heb tijdens de fietstocht waarmee ik nu bezig ben 2600 km gereden, waarvan ongeveer 30% onverhard en daarvan minder dan 3% op het kleinste voorblad. Die voorkeur is psychologisch. Als je eenmaal aan het terugschakelen bent, blijf je terugschakelen totdat je op dat vermoeiende koffiemolen-verzet zit. Het is beter om jezelf voor het blok te zetten. Dat kleinste blad is vooral nuttig als het én steil is én veel losse ondergrond, zodat je snel je tempo moet kunnen verhogen. Vrijwel alles ging op het 32-middenblad met 36 als kleinste kransje achter (de cassette 11-36 kan de topic starter ook monteren).

Waar gelukkig veel algemener bewijs over is, is dat 29" wielen sterk genoeg zijn. Vorig jaar deden ongeveer 150 mensen mee aan de Great Divide race. Dat is een non-stop wedstrijd over ongeveer 4000 km grotendeels onverharde wegen. Van die rijders had meer dan 80% 29-inch wielen. Ze hebben weliswaar geen 25 kg baggage mee, slechts ongeveer 8 kg, maar rijden wel ongeveer anderhalf keer zo snel als een toerfietser. Voor de statische belasting van de wielen telt het gewicht van rijder+baggage en voor de dynamische belasting is de snelheid een belangrijke factor. Die hier vaak terugkomende opmerking dat 28/29" wielen niet sterk genoeg zijn, is echt flauwekul.

Waar ik de topic starter nog wel op wil attenderen is dat weinig fietsers van nature voldoende zitvlees hebben, niet zomin als roeiers van nature voldoende eelt op hun handen hebben. Zorg dus dat je voor vertrek vele honderden kilometers op je zadel hebt gezeten. Ik ken fietsers die hun knieën ernstig beschadigd hebben omdat zitten te pijnlijk was en ze heel veel staande op de pedalen gingen trappen.

P.S. Ik zou niet in een vork of frame draad gaan tappen.
MichaelBe schreef:Eigenlijk toch ook nog steeds benieuwd naar mensen die hun ervaringen met Giant toughroad willen delen.. :)
De Giant Toughroad heb ik vorig jaar een week lang in huis gehad om een rij-impressie voor een tijdschrift te schijven. Het is een leuk basic fietsje voor tochtjes met weinig bepakking, maar te kwetsbaar voor het zwaardere werk. Dragers van aluminium buizen, zwabberende lowriders (op een voorvork waar carbon in verwerkt is, moet je geen lowriders willen; als gewichtsbesparing zo belangrijk is, fiets dan licht bepakt met alleen achtertassen), een D-vormige zadelpen van Giant, die niet door een universeel rond exemplaar vervangen kan worden, een geïntegreerd balhoofd en een trapas met buitenboordlagers. Met zo'n fiets ga je veel fietsreparatie-ervaring opdoen (zoals ikzelf destijds bijna dagelijks verrast werd door mijn Gazelle Tour de France (zie dit topic), maar ik denk niet dat je er Nepal mee gaat halen. In de vorige eeuw was de Giant Expedition geen slechte vakantiefiets voor niet teveel geld, maar sindsdien is Giant de weg een beetje krijtgeraakt.
MichaelBe schreef: Die Cannondale schrap is dus volledig van de lijst.
ik heb een Cannondale Touring 2.

je kan hem hier voordelig kopen:
https://www.evanscycles.com/cannondale- ... e-EV254007

Een tocht mee gemaakt, maar hij bevalt goed. Remmen moeten nog wat bijgesteld worden, maar deze fiets heeft oogjes voor lowriders. Voorkrans heb ik vervangen door een 24.
Fiets rijdt stabiel.
Afbeelding
Blij dat ik die negatieve referentie over zo'n toughroad lees na dat ik deze middag deze kocht.

https://drive.google.com/file/d/0B5i-Zb ... sp=sharing


26"
Full Xt
V-brakes (magura)
Verkeert in absolute nieuwstaat
kreeg hem mee voor €550

Lijkt mij een leuke basis om aan te werken, zo niet kweek ik ondertussen op zen minst wat zitvlees :lol:
Wat betreft de ortler staat er al een review met "geen lowrider schroeven bij de voorvork" en verder zit de achterdrager op z'n nieuwerwetse methode vast aan het spatbord; kan werken maar is denk ik minder geschikt voor wat zwaardere lasten en moeilijker te vervangen voor iets beters. Verder denk ik dat de ruimte om bredere banden beperkt is en al met al is de € 1000 ook niet echt goedkoop voor wat je krijgt.
math schreef:Ik geef toe dat mijn opmerking over de 1:1 overbrenging een persoonlijke kwestie en voorkeur is. Ik heb tijdens de fietstocht waarmee ik nu bezig ben 2600 km gereden, waarvan ongeveer 30% onverhard en daarvan minder dan 3% op het kleinste voorblad. Die voorkeur is psychologisch. Als je eenmaal aan het terugschakelen bent, blijf je terugschakelen totdat je op dat vermoeiende koffiemolen-verzet zit. Het is beter om jezelf voor het blok te zetten.
Daarmee ontken je simpelweg het bestaan van minder sterke mensen. Ik vind dat niet sympathiek.

Voor de overgrote meerderheid van de vakantiefietsers geldt denk ik dat het fietsen in heuvelachtige gebieden pas echt leuk werd toen er verzetten kwamen die lichter (!) waren dan 1:1.
Vroeger (jaren '70), toen mannen nog mannen waren, had ik op mijn vakantiefiets wat toen een bergverzet heette van 36t voor en 28 achter. Ik moest in Engeland wel enkele keer lopen, maar in Frankrijk kwam ik overal op. Dat waren nog eens tijden.
Ik ben heel wat jaren later toch wel erg blij met lichtere verzetten, ook al omdat mij knieën niet meer zijn wat ze waren. Het staat me toe bijna overal omhoog te komen zonder mezelf te forceren. Math heeft natuurlijk wel gelijk dat als je eenmaal terug begint te schakelen je vaak nog verder terug zult moeten schakelen. Daarom probeer ik altijd zoveel mogelijk te profiteren van de hoge snelheid in de afdaling, en die zo lang mogelijk vast te houden als het weer omhoog gaat. Maar niet tegen de klippen op.
Wim schreef: Daarom probeer ik altijd zoveel mogelijk te profiteren van de hoge snelheid in de afdaling, en die zo lang mogelijk vast te houden als het weer omhoog gaat. Maar niet tegen de klippen op.
Daar heb je wat aan bij heel kleine heuveltjes. Als het om passen gaat waar je een kwartier tot driekwart van de dag mee bezig zult zijn om boven te komen is het effect toch maar marginaal. Daar is het fijn of zelfs een noodzaak om het vermogen dat je met jouw specifieke lijf gedurende langere tijd kunt leveren in overeenstemming te brengen met je snelheid en het traptempo. Het verzet dat je daarvoor nodig hebt is het resultaat van de variabelen, niet een keuze die je maakt omdat je vindt dat een licht verzet niet nodig zou moeten zijn.

Wel weet ik van fietstochten met mensen die nog nooit in de heuvels hadden gefietst dat het heel frustrerend is dat je als gewone sterveling op een beetje helling gewoon geen 20 km/u aan kúnt houden maar dat je tempo daalt naar een snelheid die meer lijkt op een wandeltempo. Het kost meestal aardig wat frustratie voordat het zo ver is dat een beginnend heuvelfietser zich reliseert dat je ook met dat tempo na een kwartiertje buffelen al een fenomenaal uitzicht op de omgeving kunt hebben.

Maar er zijn best veel mensen die dat inmiddels weten getuige de ware hekselketel hier in de omgeving gisteren.
Sluit ik me volledig bij aan Leon. in de States lang geleden reed ik met 30/ 30 alles omhoog en had na de klim een lekkere lange afdaling die me de volgende heuvel/ berg een heel stukje omhoog bracht. In de UK met de relatief kleine maar oh zo steile heuveltjes lukt me dat echt niet. Met 24/ 36 was het nog regelmatig lopen. Nu ben ik wel niet het aller lichtste bepakt (ca 20 kg) maar toch - toen, langgeleden, zat ik rond de 25kg bagage.
Klopt. Lichte verzetten zijn gewoon heel fijn, en heb ik zelf ook. Ik heb net nieuwe tandwielen op mijn (26 inch) Rohloff fiets, met 40 voor en 19 achter. Dat is ongeveer een versnelling lichter dan ik voorheen had, en precies die ene lichtere versnelling die ik nog te kort kwam. Deze combinatie laat me bij iets van 20 km/u in de 11e versnelling rijden, en dat is ook net de overbrenging met de laagste interne weerstand.
Voor de rest hangt in de praktijk heel veel af van je eigen en je bagage gewicht. Fiets een keer na aankomst op de camping terug naar het dorp of zo, en diezelfde helling die je met bagage deed puffen, daar vlieg je nu probleemloos tegenop.
MichaelBe schreef:Blij dat ik die negatieve referentie over zo'n toughroad lees na dat ik deze middag deze kocht.
.....
Lijkt mij een leuke basis om aan te werken, zo niet kweek ik ondertussen op zen minst wat zitvlees :lol:
Je lijkt tamelijk advies-resistent. De Merida MTB heeft een prima groep en uitstekende remmen, maar de Mavic wielen zijn de systeemwielen waar ik op doelde. De aero-spaken daarvoor vind je onderweg nergens. Koop nu al vast wat reserve spaken van de goede lengten, als je hiermee serieus op stap wilt gaan. Of beter, koop een set normale wielen als de fiets verder bevalt.

Daarbij zie ik een probleem. Door de korte wielbasis en de 26" wielen zul je waarschijnlijk een probleem krijgen om genoeg afstand tussen achtertassen en je hakken te houden. Het gewicht van de tassen komt dan achter de achternaaf, wat voor de balans niet fijn is. Kijk of je wat zware spullen in een framebag of op de voorvork kunt onderbrengen om dit te compenseren. Ben ook voorzichtig met het inkorten van de stuurpen. Een gestrekte houding fijn bij lokale MTB tochtjes houd je geen lange dag vol. Dwz het stuur moet omhoog voor een reisfiets.
Mee eens. Dit is een leuke fiets voor tochten in Europa, maar toch minder geschikt voor het zware verre werk. Met weinig bagage zullen het zwakkere achterwiel en de korte bouw (hoe kort eigenlijk?) niet snel een probleem zijn, maar wel als je meer moet meenemen. Dan heb je misschien ook voortassen nodig, en daar zijn verende voorvorken niet echt voor gemaakt. De Old Man Mountain Ultimate Lowrider is dan nog je beste keus als drager, maar de vork zelf zal misschien niet zo stijf zijn.
Mosterd na de maaltijd voor de topic starter, waarschijnlijk, maar wellicht interessant voor anderen. Ik ken de ontwerper van Evans Cycles een beetje (maar heb geen enkel zakelijk belang). Hij heet James Olsen en is de inspirator/'organisator' van de Turijn-Nice rallye en eindigde ook eens in de top-5 van de Great Divide race. Iedere keer als ik op hun site kijk, zie ik prima reisfietsen voor weinig geld, zoals deze Pinnacle Lithium. Hij heeft stevige 32-spaaks 29" wielen, schroefogen voor dragers, een stalen iets-meegevende voorvork, ruimte voor brede banden en eventueel spatborden, 3x9 versnellingen, etc.
Sorry, dat ik er niet eerder aan dacht.
daulagari schreef:Wat betreft de ortler staat er al een review met "geen lowrider schroeven bij de voorvork" en verder zit de achterdrager op z'n nieuwerwetse methode vast aan het spatbord; kan werken maar is denk ik minder geschikt voor wat zwaardere lasten en moeilijker te vervangen voor iets beters. Verder denk ik dat de ruimte om bredere banden beperkt is en al met al is de € 1000 ook niet echt goedkoop voor wat je krijgt.
Jij kan mij dus een betere fiets aan raden voor €1000? :D
Topic opgeschoond van opmerkingen die niet op hun plaats waren en onderling gekissebis.

Graag respectvol naar elkaar reageren. Probeer je in te leven in de ander.
En als je het dan er niet meer eens bent en je wilt graag ruzie maken, doe het dan via PB.
Na m'n nieuwe mountainbike wat ingereden te hebben is het idd duidelijk dat dit niet de fiets wordt waarmee ik op reis zal gaan. Wel dolle pret met dat ding :)

Maar om deze met voldoende bagagerekken uit te rusten en dan nog in een comfortabele houding te kunnen fietsen, plus het feit dat vork niet gelocked kan worden, zal het bij plezierige ritjes in de buurt blijven tot ik er uit ben welke fiets het wordt voor de reis en hem door verkoop.

Miss wel te vinden op het forum, maar wanneer is eig het beste moment om een fiets te kopen? Wanneer komen de merken met hun 2018 fiets? Goeie acties bekent in juli bij bepaalde webshops?

Wel jammer dat mensen zich hier beledigd voelen door bepaalde opmerkingen. Zal ook maar ff reageren.

Zelf zou ik nooit men reis aanvatten zonder 3 tandwielen vooraan. In welke conditie ik ook mag verkeren.. Als Belg wonende in een vlakke zee van zuurstof wil ik die marge zeker niet missen. Zal zeker van pas komen op een dag op hoogte met vermoeide benen en al die bagage..
MichaelBe schreef:Miss wel te vinden op het forum, maar wanneer is eig het beste moment om een fiets te kopen? Wanneer komen de merken met hun 2018 fiets? Goeie acties bekent in juli bij bepaalde webshops?
Met reis- en vakantiefietsen wordt opvallend weinig gestunt.
Fietsen van volgend jaar zijn soms beter, meestal niet, maar vrijwel altijd duurder.
Een fiets voor op reis koop je vooral op tijd. Dan heb je inderdaad meer tijd om de geschikte te vinden, een toevallige aanbieding of een geweldige tweedehands. Ook is het fijn om al een tijd op een fiets wat rond te rijden voordat je een grote tocht maakt.
Vanaf de zomer blijken bij fietsenmakers/winkels/(web)shops soms bepaalde modellen wat te enthousiast ingekocht of gefabriceerd/in elkaar geschroefd. Die komen misschien in de aanbieding. Maar ook in de winter kan het voorkomen dat in de 'etalage' plaats gemaakt moet worden voor de nieuwe modellen of e-bikes.
Ik vind die Ortler wel interessant, maar kan nergens de geometrie terugvinden. Ook moet de zadelpen vervangen, en op hun website staat er een raar soort Deore XT (?) derailleur op die ik ook niet terugvind, het is geen shadow-model. Op de site van bikester is het wel gewoon een shadow. Verder is de fiets 100€ goedkoper op fahrad.de
Onder de 1000€ is echt gewoon maar een kwestie van wat googlen:
Genesis vagabond frameset:https://www.biketart.com/bikes-c1/frame ... 016-p11587
Voor 700€ kan je heel wat onderdelen shoppen. (of een tweedehands mtb als donor gebruiken)
Hier lijk ie zelfs gewoon nog in stock:
http://www.freeborn.co.uk/genesis-2016-vagabond-bike

Surly's komen regelmatig op marktplaats en ook bij on-one vindt je waarschijnlijk wel een frame dat je kan bekoren.