door
math » zo 04 jun, 2017 23:47
eric190173 schreef: Math schrijft een aantal echt waardevolle zaken, maar wat betreft die 'granny' wil ik graag wel een opmerking plaatsen...
Mijn advies, ga je de bergen in, doe niet stoer, neem een MTB-verzet en peddel op je gemakje met 6 km/u omhoog...
Ik geef toe dat mijn opmerking over de 1:1 overbrenging een persoonlijke kwestie en voorkeur is. Ik heb tijdens de fietstocht waarmee ik nu bezig ben 2600 km gereden, waarvan ongeveer 30% onverhard en daarvan minder dan 3% op het kleinste voorblad. Die voorkeur is psychologisch. Als je eenmaal aan het terugschakelen bent, blijf je terugschakelen totdat je op dat vermoeiende koffiemolen-verzet zit. Het is beter om jezelf voor het blok te zetten. Dat kleinste blad is vooral nuttig als het én steil is én veel losse ondergrond, zodat je snel je tempo moet kunnen verhogen. Vrijwel alles ging op het 32-middenblad met 36 als kleinste kransje achter (de cassette 11-36 kan de topic starter ook monteren).
Waar gelukkig veel algemener bewijs over is, is dat 29" wielen sterk genoeg zijn. Vorig jaar deden ongeveer 150 mensen mee aan de Great Divide race. Dat is een non-stop wedstrijd over ongeveer 4000 km grotendeels onverharde wegen. Van die rijders had meer dan 80% 29-inch wielen. Ze hebben weliswaar geen 25 kg baggage mee, slechts ongeveer 8 kg, maar rijden wel ongeveer anderhalf keer zo snel als een toerfietser. Voor de statische belasting van de wielen telt het gewicht van rijder+baggage en voor de dynamische belasting is de snelheid een belangrijke factor. Die hier vaak terugkomende opmerking dat 28/29" wielen niet sterk genoeg zijn, is echt flauwekul.
Waar ik de topic starter nog wel op wil attenderen is dat weinig fietsers van nature voldoende zitvlees hebben, niet zomin als roeiers van nature voldoende eelt op hun handen hebben. Zorg dus dat je voor vertrek vele honderden kilometers op je zadel hebt gezeten. Ik ken fietsers die hun knieën ernstig beschadigd hebben omdat zitten te pijnlijk was en ze heel veel staande op de pedalen gingen trappen.
P.S. Ik zou niet in een vork of frame draad gaan tappen.