Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eerste fietsreis: Noorwegen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Eerste fietsreis: Noorwegen

Qua camera als je echt wildlife fotografie als doel hebt dan ontkom je niet aan 300 of 400mm lens, maar dat betekend ook dat je ongeveer 3kg (of meer) kwijt bent aan puur camera spul.
Voor landschap en casual fotografie op reis volstaat in mijn ogen een telefoon wel, de fotograaf bepaald nog altijd het meerendeel van de kwaliteit van de foto en niet de apparatuur. En je benen zijn ook prima te gebruiken als zoomlens ;)

Banden: breed is meer comfort en meer 'grip' op ruwere wegen. Dit hangt vooral af van de ruimte die je hebt op de fiets zelf. Bekijk je fiets eens goed van voren en van achteren en let op waar de banden dicht tegen het frame aankomen (of ze überhaupt in de buurt komen of juist niet) Afhankelijk van welke traveller je hebt is dit waarschijnlijk tot max 50mm (maar neem dit niet voor waar aan van mij, laat er iemand met verstand naar kijken) Bedenk ook dat het wisselen (repareren) van lekke banden wat lastiger is bij bredere banden (omdat het soms wat meer wrikwerk is)

En wat betreft budget, ik ging op de bonnefooi, pre-digitaal tijdperk, pre-pinpas zelfs met een zeer summier budget (bleek achteraf). Ik had nog een beetje het budget van Roemenië en Hongarije in m'n hoofd waar ik het jaar daarvoor heen was gegaan waar je letterlijk voor 2 gulden per dag redelijk kon rondkomen. Overigens had ik zelf ook de hele trip op wildkamperen ingericht, maar de inkoop van voedsel in Noorwegen viel flink tegen qua prijs, zo ook even ergens eten wat terras/restaurant heet. Maar goed tegenwoordig kan je redelijk goed geld opnemen, maar desalniettemin zou ik het fijn gevonden hebben als iemand mij voor het geld gewaarschuwd zou hebben ;)
rockhopper schreef:Qua camera als je echt wildlife fotografie als doel hebt dan ontkom je niet aan 300 of 400mm lens, maar dat betekend ook dat je ongeveer 3kg (of meer) kwijt bent aan puur camera spul.
Heb jij onder een steen geleefd de afgelopen 15 jaar?
Zoek eens op Superzooms.
Voorbeeld: https://www.dpreview.com/products/nikon ... kon_cpp900

Nog een stuk kleiner en nieuwer:
https://www.dpreview.com/news/933111163 ... ll-package
" The SX730 has a 20.3MP BSI CMOS sensor, stabilized 24-960mm equivalent lens"
300 g.

De beeldkwaliteit is niet echt alles, maar gezien 99,8% van de foto's toch vooral op facebook bekeken wordt en de meeste zelfs op een iPhone waarbij veel mensen niet eens de moeite nemen om de iPhone landscape te draaien is dat geen zwaar punt.
Leon schreef:De beeldkwaliteit is niet echt alles, maar gezien 99,8% van de foto's toch vooral op facebook bekeken wordt en de meeste zelfs op een iPhone waarbij veel mensen niet eens de moeite nemen om de iPhone landscape te draaien is dat geen zwaar punt.
Ik maak mijn foto's dan ook maar in beperkte mate voor de mensen die niet de moeite doen om er even op wat groter formaat op mijn website naar te kijken. Ik maak ze eigenlijk vooral voor mezelf om er hopelijk een mooi boek van te kunnen maken en er eentje in het groot hier aan de muur te kunnen hangen.

De 500mm laat ik dus maar gewoon thuis (Om vogels te fotograferen heb je over het algemeen toch heel veel tijd nodig die er op de fietsreis niet zal zijn (of toch niet op die manier)) en als er nog plaats is zal het de DLSR worden met een landschap lensje en misschien nog een macrolens.

En als ik al veel te veel kilo's mee heb en veel te weinig plaats heb worden het toch maar facebookfoto's met de gsm..
Leon schreef:Zoek eens op Superzooms.
Afbeelding
Bedoel je zoiets? :wink: :P 300-800mm superzoom
Past net in mijn fietstas... Als ik mijn slaapzak, tent en kleren thuis laat!
RubenVdB schreef:
Leon schreef:Zoek eens op Superzooms.
{foto erg grote zoomlens van een kilo of wat}
Bedoel je zoiets? :wink:
Je hebt dus niet gezocht.
Klik hier: https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#q=superzooms
Gaaf !!
Bijzonder mooi land, dat kunnen meerdere mensen op dit forum bevestigen denk ik.
Ik zie dat je al veel nuttige antwoorden heb gekregen betreft de voorbereiding van je reis.
ik wil je vooral meegeven ga wildkamperen. het is voor mij alweer 3 jaar geleden maar vanwerge het wildkamperen is het duidelijk een van de mooiste vakanties ooit voor mij geworden.
De meest unieke plekken waar je ontwaakt, het geeft zo'n mooi gevoel!
heerlijk dat koude water om in wakker te worden :wink: .

Let op dat je al je afval meeneemt en netjes achterlaat zoals het was.

veel plezier!
Leon schreef:
rockhopper schreef:Qua camera als je echt wildlife fotografie als doel hebt dan ontkom je niet aan 300 of 400mm lens, maar dat betekend ook dat je ongeveer 3kg (of meer) kwijt bent aan puur camera spul.
Heb jij onder een steen geleefd de afgelopen 15 jaar?
Zoek eens op Superzooms.
Voorbeeld: https://www.dpreview.com/products/nikon ... kon_cpp900

Nog een stuk kleiner en nieuwer:
https://www.dpreview.com/news/933111163 ... ll-package
" The SX730 has a 20.3MP BSI CMOS sensor, stabilized 24-960mm equivalent lens"
300 g.

De beeldkwaliteit is niet echt alles, maar gezien 99,8% van de foto's toch vooral op facebook bekeken wordt en de meeste zelfs op een iPhone waarbij veel mensen niet eens de moeite nemen om de iPhone landscape te draaien is dat geen zwaar punt.
Nee maar hij geeft toch duidelijk aan dat hij al DSLR materiaal heeft en geen compact camera wil aanschaffen? Het leek me nutteloos om hem dan toch advies die kant uit te geven, als hij er geen investering in wil doen.
Maar ik vind zijn plaatje van de 300-800 wel leuk ;)

Overigens als je naar de juiste plekken gaat kom je met een groothoek lens ook dichtbij genoeg bij wildlife voor beeldvullende foto's. Maar dat is op de fiets lastig te realiseren. Als voorbeeld wil ik Vogeleiland Runde even noemen maar ik geloof dat zijn route meer "in de buurt" komt van de muskusossen bij Dombas / Dovrefjell.

Maar goed, ik hou wel van foto's maken en ik neem eigenlijk iedere reis wel m'n 100-400 en m'n 15-85 lenzen mee. Het is een flink offer meer op gebied van volume dan gewicht maar het is dan ook een hobby. Al denk ik dat ik voor een hele lange tocht (zoals eentje in/naar Noorwegen) hem mogelijk toch thuis zou laten. Zoals je zegt is de combinatie fietsen en vogelen wat lastiger. Al kom je met de super gids http://www.nhbs.com/title/179503/a-bird ... -to-norway eigenlijk altijd wel op een goede plek terecht.
rockhopper schreef:Nee maar hij geeft toch duidelijk aan dat hij al DSLR materiaal heeft en geen compact camera wil aanschaffen? Het leek me nutteloos om hem dan toch advies die kant uit te geven, als hij er geen investering in wil doen.
Het zou niet de eerste keer zijn dat op dit forum iemand omgepraat wordt om lichtere (fiets-)uitrusting aan te schaffen. Meestal ben ik niet degene die dat probeert, maar deze keer eens wel :D
Je vraag:
- Vanuit Myrdal zou ik de trein nemen tot in Uppsete (Bij gebrek aan een weg). Heeft iemand hier ervaring mee? Kan ik deze gewoon ter plaatse boeken en kan mijn fiets sowieso mee?

De Rallarvegen loopt van Haugastol via Finse naar Flam. Hij staat niet op Google Maps maar volgt ongeveer het traject van de spoorlijn die er wel op staat. Deze onverharde weg is aangelegd als werkweg bij de aanleg van de spoorlijn. Hoewel onverhard is hij heel goed te rijden, ook op de Schwalbe Marathons. De weg gaat op en neer maar de stijgingspercentages zijn niet groot. Tussen Myrdal en Flam is er zeker wel een weg. Het laatste stuk hiervan is het enige moeilijke want het is een zeer steile afdaling met veel geulen en modder door het overvloedige water dat naar beneden loopt. Het is tevens het mooiste stuk dat je niet wilt missen door de prachtige watervallen. Wij zijn fietsend beneden gekomen. Als je het niet aandurft kun je bij Myrdal de trein nemen naar Flam. Staat bekend als één van de prachtigste treintrajecten ter wereld. Wel heel toeristisch en ik weet niet zeker of ze fietsen mee nemen.

Tip; neem in Flam 's ochtends de vroegste ferry naar Kaupanger. Die is nog rustig. De latere ferry's zijn afgeladen met toeristen.
Ja die (fantastische) trein neemt fietsen mee.
Gerard M schreef:Je vraag:
- Vanuit Myrdal zou ik de trein nemen tot in Uppsete (Bij gebrek aan een weg). Heeft iemand hier ervaring mee? Kan ik deze gewoon ter plaatse boeken en kan mijn fiets sowieso mee?

De Rallarvegen loopt van Haugastol via Finse naar Flam. Hij staat niet op Google Maps maar volgt ongeveer het traject van de spoorlijn die er wel op staat. Deze onverharde weg is aangelegd als werkweg bij de aanleg van de spoorlijn. Hoewel onverhard is hij heel goed te rijden, ook op de Schwalbe Marathons. De weg gaat op en neer maar de stijgingspercentages zijn niet groot. Tussen Myrdal en Flam is er zeker wel een weg. Het laatste stuk hiervan is het enige moeilijke want het is een zeer steile afdaling met veel geulen en modder door het overvloedige water dat naar beneden loopt. Het is tevens het mooiste stuk dat je niet wilt missen door de prachtige watervallen. Wij zijn fietsend beneden gekomen. Als je het niet aandurft kun je bij Myrdal de trein nemen naar Flam. Staat bekend als één van de prachtigste treintrajecten ter wereld. Wel heel toeristisch en ik weet niet zeker of ze fietsen mee nemen.

Tip; neem in Flam 's ochtends de vroegste ferry naar Kaupanger. Die is nog rustig. De latere ferry's zijn afgeladen met toeristen.
Bedankt voor je antwoord maar ik zou dus niet de trein nemen richting Flam maar wel richting Upsete (Richting Voss) en het laatste stuk van de Rallarvegen (Afdaling naar Flam) dus missen.
Is het deeltje dat ik oversla echt het mooiste deel?

Dat mijn fiets mee kan kreeg ik dus ondertussen al bevestigd van Wim, bedankt!
Gerard M schreef:Tussen Myrdal en Flam is er zeker wel een weg. Het laatste stuk hiervan is het enige moeilijke want het is een zeer steile afdaling met veel geulen en modder door het overvloedige water dat naar beneden loopt. Het is tevens het mooiste stuk dat je niet wilt missen door de prachtige watervallen. Wij zijn fietsend beneden gekomen.

Tip; neem in Flam 's ochtends de vroegste ferry naar Kaupanger. Die is nog rustig. De latere ferry's zijn afgeladen met toeristen.
Wij hebben dit vorig jaar gefietst (zie eerste post). Als je het stuk van het hotel in Myrdal naar Flam bedoelt, dan kan ik zeggen dat ze dat een mooi gravelpad hebben aangelegd. Het is redelijk steil, maar je rolt gemakkelijk naar beneden (of zwoegend omhoog :-) )

Als je het overslaat, dan mis je dit

Bij het deel vóór Myrdal, dus tussen het het hoogste punt en het hotel moesten we wel regelmatig lopen.
Afbeelding
Hoi,

Een wat bredere band op je velg monteren is doorgaans geen probleem, zolang er maar ruimte is in je frame voor de banden, en je remmen of spatborden niet in de weg zitten.

Bredere banden zijn overigens niet altijd nodig, ik heb op 32mm banden (schwalbe marathons) aardig wat offroad gereden. Maar dat was relatief licht bepakt. Dus ben spaarzaam met wat je meeneemt, dat heeft vele voordelen, niet alleen voor de banden ;-)

Betreffende een camera: Een DSLR is wat mij betreft echt overkill. Effe snel een foto maken onderweg is veel makkelijker met een handzame camera die evt ook met één hand te bedienen is, en goed bruikbaar is via het scherm (liveview). Bij goed licht voldoen de meeste camera's, vaak ook uit de wat betere smartphones.

Het grootste voordeel van de DSLR is de batterij, doorgaans gaan deze heel lang mee. Bij veel smartphones is dit anders, zeker indien je ze ook voor andere doeleinden gebruikt zoals navigatie. Ik heb altijd een powerbank bij me.

Wat betreft lenzen: hoe minder hoe beter, gezien het gewicht en het gedoe om lenzen te wisselen onderweg. Ikzelf hou van groothoeklenzen. Dit is dan ook de enige reden dat ik op fietsvakantie een camera met verwisselbare lenzen overweeg. In mijn geval een kleine systeemcamera met een kleine groothoeklens.

Succes en veel plezier alvast!
Je (RubenvdB) schreef:
"Bedankt voor je antwoord maar ik zou dus niet de trein nemen richting Flam maar wel richting Upsete (Richting Voss) en het laatste stuk van de Rallarvegen (Afdaling naar Flam) dus missen.
Is het deeltje dat ik oversla echt het mooiste deel? "

Ik dacht dat je de route wilde volgen zoals in de link in je eerste bericht, richting Sognefjord. Maar je wilt vanaf Myrdal richting Voss en naar ik aanneem verder naar Bergen. Ik zie ook niet zo gauw een weg tussen Myrdal en Upsete. Het is vrij hoog daar tussen en de trein gaat door een tunnel. Maar je kunt ook via Flam naar Voss en dan hoef je niet de spectaculaire afdaling te missen. Dat je iets moois overslaat zie je in de reactie van Hans van der Veeke. Vanuit Flam kun je op twee manieren naar Gudvangen en van daaruit kun je fietsend naar Voss. De eerste manier is een 5 km lange tunnel. Verboden voor fietsen maar wellicht vind je een lift of kun je met een bus mee.
Veel mooier is de ferry over de Aurlands- en Naeroyfjord naar Gudvangen. Werkelijk schitterend!

In de weg van Gudvangen naar Voss en verder naar Bergen zitten veel tunnels. Mogelijk zijn sommige verboden voor fietsers. Het is slim om dat van tevoren uit te zoeken en zo ja, te kijken of er een alternatief is. Vaak is de oude weg die gebruikt werd vóór de tunnel werd gegraven, nog te berijden.
Gerard M schreef: In de weg van Gudvangen naar Voss en verder naar Bergen zitten veel tunnels. Mogelijk zijn sommige verboden voor fietsers. Het is slim om dat van tevoren uit te zoeken en zo ja, te kijken of er een alternatief is. Vaak is de oude weg die gebruikt werd vóór de tunnel werd gegraven, nog te berijden.
Ik heb veel gehad aan de handige tunnelkaart: http://www.cycletourer.co.uk/maps/tunnelmap.shtml
(En daar waar hij niet (meer) klopte heb ik mijn suggesties teruggestuurd,)
Je kunt van Myrdal alleen met de trein naar Uppsete.

Zelf reed ik dit in omgekeerde richting, ben in Mjølfell op de trein gestapt en in Myrdal uitgestapt. Vervolgens afgedaald naar Flåm en de volgende dag met de trein weer omhoog naar Myrdal en de Rallarvegen gaan fietsen. Trein was redelijk prijzig (want toeristische attractie) staat me bij, en het plaatsje Flåm is echt drie keer niks: een camping/jeugdherberg, piepkleine supermarkt en vier enorme winkels met souvenirs voor de mensen die hier met zo'n groot cruiseschip komen.

Je hebt een gemoedelijk reisschema, in jouw plaats zou ik zeker de spiegelreflex meenemen. Wel met max. twee lenzen en dan liever niet van die f/2.8 joekels :)
PeterFokkinga schreef:Je kunt van Myrdal alleen met de trein naar Uppsete.

Zelf reed ik dit in omgekeerde richting, ben in Mjølfell op de trein gestapt en in Myrdal uitgestapt. Vervolgens afgedaald naar Flåm en de volgende dag met de trein weer omhoog naar Myrdal en de Rallarvegen gaan fietsen. Trein was redelijk prijzig (want toeristische attractie) staat me bij, en het plaatsje Flåm is echt drie keer niks: een camping/jeugdherberg, piepkleine supermarkt en vier enorme winkels met souvenirs voor de mensen die hier met zo'n groot cruiseschip komen.

Je hebt een gemoedelijk reisschema, in jouw plaats zou ik zeker de spiegelreflex meenemen. Wel met max. twee lenzen en dan liever niet van die f/2.8 joekels :)
Maar die Rallarvegen maakte veel goed zeker? Dat was voor mij een van de mooiste routes ooit in ieder geval! super mooie tocht!
Bedankt voor de vele tips alweer!
Binnenkort heb ik mijn fietstassen (Mijn ouders fietsen er momenteel mee richting Compostela) en daarna bekijk ik eens hoeveel plaats (en gewicht) alles in neemt en beslis ik of er nog een plaatsje is voor de dslr met 1 of 2 lenzen.

Op de Rallarvegen zal ik bekijken in welke mate ik voor of achter op schema zit en rijd ik eventueel een stukje van de afdaling richting flam en fiets ik vervolgens opnieuw omhoog naar Myrdal. Ik hou wel van een stevige klim!

Ik tel hier ondertussen rustig verder af tot half juli!
Drie keer heb ik een fietstocht door het zuiden en midden van Noorwegen gemaakt. Fantastisch land om te fietsen, Rustig, prachtige natuur. Houd er wel rekening mee dat het, met name op hoogte, erg koud kan zijn. Tijdens elke toch heb ik wel een dag meegemaakt met zeer lage termperaturen, gecombineerd met neerslag. Neem dus ook handschoenen en een lange fietsbroek mee en natuurlijk goede regenkleding.
Waarschijnlijk een spuit-11 reactie, maar toch:
Op fietsreis vind ik systeemcamera's en zeker spiegereflex geen aanrader, tenzij je hier misschien echt veel waarde aan hecht. Met een recente high-end compactcamera zoals de Canon G series of de Sony RX100 kom je ook een heel eind, deze zijn beslist beter en veelzijdiger dan een smartphone camera en scheelt kilo's vergeleken met spiegelreflex. De laatste jaren zijn de sensoren ook enorm verbeterd zodat je ook goed met hoge iso waarden kan schieten. Er zijn ook exemplaren met behoorlijke zoom.

Qua banden: ik heb in de zomer probleemloos op Schwalbe Kojaks, Super Moto en nog lichtere/fragielere racebanden door Noorwegen gereisd, ook onverhard. Geen probleem gehad, kan me zelfs geen lekke band herinneren. Denk dus dat je super safe zit met de Marathon Plus, naar mijn mening zelfs te safe ;) (alsin, onnodig zwaarlopend)

Qua budget: ja Noorwegen is inderdaad schrikbarend duur. Maar, je moet ook leren in de supermarkt de juiste dingen te kopen. Sommig fruit/groenten die we hier gewend zijn zijn daar stervensduur maar andere groente kan dan ineens weer relatief goedkoop of in de aanbieding zijn. Ook een zak chips kost al snel omgerekend €3,50 of meer, maar soms vind je goedkope aanbiedingen. Wat ik zelf een aanrader vond waren de potetlomper, voorgebakken pannekoekjes van aardappelzetmeel. Kost je geloof ik 7 kronen (80 cent) voor 10 stuks. Opbakken en goed te eten met jam als ontbijt.
De Coop en Meny winkels overslaan en zoveel mogelijk spul bij de rema en kiwi kopen ;) veel eigenmerk en First price dingen zijn goed te doen. Verder zijn we hier een groot fan van de Toro maaltijdzakjes