Additionally, paste this code immediately after the opening tag: advies uitrusting t.b.v. wereldreis - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

advies uitrusting t.b.v. wereldreis

Hey allemaal,
Onwijs bedankt voor alle goede/goedbedoelde/en soms niet helemaal eenduidige ;) adviezen, enthousiaste reacties en pb'tjes. Laat ik in ieder geval zeggen dat ik echt blij verrast ben.

Kleine update:
Inmiddels heb ik onderstaande op de kop getikt:
- tweedehands een Garmin GPSmap 62st via een fietser op Marktplaats
- een weliswaar oudere, maar vorig jaar gereviseerde MSR Whisperlite benzinebrander incl. kookgerei van een forumlid.
- een MSR Access 2 tent (4-seizoenen) voor en aannemelijke prijs bij een bedrijf in Groningen.
Verder:
Slaapzak (Mysterious Traveller 700) en donzen jack bestel ik vermoedelijk en op aanraden van inmiddels vele forummers bij Cumulus. Ook ben ik bezig om alle tips, adviezen en aanbiedingen van de forummers te onderzoeken en anders is er ook nog de Bever.
Vandaag ben ik maar gestart met een videocursus van mrgps (want daar snap ik helemaal geen pepernoot van)

Kortom het gaat gestaag de goede kant op

Enige tegenslag is dat mijn vertrekdatum, door foutieve informatieverstrekking van de vaccinatiepoli, mogelijk een kleine vertraging oploopt, maar ik probeer mijn humeur daar niet door te laten beïnvloeden.

Tot slot nog een tweetal vragen:
1.
Ik zat te denken om een top tube bag te nemen ter vervanging van een stuurtas (ik wil een ligstuur monteren) Ik vond op het internet zoiets https://www.topeak.com/global/en/produc ... uel-tribag Wat denken jullie hiervan? Of zijn er andere/betere alternatieven?
2.
Iemand suggesties voor fietspomp? De keuze is hier ook reuze. Bovendien heb ik gemerkt dat niet elke pomp geschikt is om banden mee op te pompen. Ik vermoed wel dat het handig is om een pomp te nemen die je niet rechtstreeks op het ventiel hoeft te zetten.

Wederom dank voor evt. verdere reacties, opmerkingen, vragen en/of adviezen.

Groetjes,
ALL IN
Pomp ga ik voor de Topeak road morph, niet super klein/licht maar wel echt goed.
Wat pomp betreft heb ik zeker een aanbeveling: neem een pompje met een uitklapbare voetsteun en een slangetje naar het ventiel. Pompen met één vast punt, nl. op de grond, is veel minder vermoeiend dan met een pomp die je met beide handen moet vasthouden. Geschikte pompen zijn Topeak Mountain Morph en Zefal HPX. Als je qua type de keuze hebt tussen met of zonder ingebouwde drukmeter, zou ik zonder nemen en een losse drukmeter als van Schwalbe of Beto meenemen, die erg nauwkeurig zijn. De drukmeter op mijn Bontrager pomp zat zo ver mis, dat ik er waarschijnlijk mijn velg door geforceerd heb.
Ik sluit me aan bij Berger en Math. Fijn pompje en eventueel losse onderdelen van te krijgen.

Kun je onder je stuur niet een 2e stuurpen monteren - klein stukje afgezaagd stuur erin, tas beugel monteren en klaar is Kees.
ALL IN schreef: Ik zat te denken om een top tube bag te nemen ter vervanging van een stuurtas (ik wil een ligstuur monteren) Ik vond op het internet zoiets https://www.topeak.com/global/en/produc ... uel-tribag Wat denken jullie hiervan? Of zijn er andere/betere alternatieven?
Als je er alles in kwijt kunt wat je wilt stuurt het wel een stuk fijner dan een stuurtas vind ik. Kijk voor alternatieven ook eens bij bikepacking merken als bijvoorbeeld Apidura en Revelate.

Voordeel van een stuurtas is wel dat je die er wat makkelijker afhaalt met je waardevolle spullen erin als je een winkel binnen gaat of iets dergelijks. Maar dat kun je natuurlijk ook doen met een voor- of achtertas.

En uiteraard geeft een stuurtas meer ruimte dan je bovenop een framebuis hebt. Maar heb je die ruimte nodig voor wat jij mee wil nemen?
Jeetje. Die pompen zijn niet bepaald klein. Volgens de specificaties doet een Mini Morph bijvoorbeeld hetzelfde als een Mountain- of Road Morph, alleen met iets meer moeite. In dat geval kies ik denk ik voor de Mini (tenzij jullie dat echt afraden) Geen idee trouwens welk soort ventiel er straks op mijn band zit^^

Die Apidura-tasjes zijn wel mooi ja. De Revelate Designs Gas Tank heeft echter mijn voorkeur, vanwege de iets grotere inhoud. indien het budget het toelaat is het wellicht handig om er twee te nemen en die tegenover elkaar te te bevestigen, of is dat stom?
ALL IN schreef:Jeetje. Die pompen zijn niet bepaald klein.
Om een dikke band op te pompen zul je een bepaald slagvolume moeten hebben anders moet je heel vaak pompen. Een bepaalde lengte is fijn omdat korte pompjes relatief veel last hebben van een dood stuk in de slag: de paar cm van de pomp die je wel op druk brengt maar die niet resulteren in lucht die door het ventiel de band in gaat. Dat is de reden dat de goedkope minipompjes soms nauwelijks te gebruiken zijn.
Als ik beide banden van zowel mijn eigen fiets als die van mijn vriendin 'even' van 3 naar 5 bar moet brengen ben ik ook met het juiste pompje al een flink aantal calorieën kwijt.

Het gewicht is waarschijnlijk interessanter.

Ik neem aan dat op alle pompen de mogelijkheid zit voor de drie meest voorkomende ventielen?

Op mijn tochtjesfiets heb ik nog steeds de voorkeur voor een lang plastic buispompje van een tientje onder de bovenbuis. Die zijn qua gewicht niet te overtreffen. Qua degelijkheid zijn ze voor een lange reis echter zeker onvoldoende.
Berger schreef:Pomp ga ik voor de Topeak road morph, niet super klein/licht maar wel echt goed.
math schreef:Wat pomp betreft heb ik zeker een aanbeveling: neem een pompje met een uitklapbare voetsteun en een slangetje naar het ventiel.
Leon schreef:Een bepaalde lengte is fijn omdat korte pompjes relatief veel last hebben van een dood stuk in de slag: de paar cm van de pomp die je wel op druk brengt maar die niet resulteren in lucht die door het ventiel de band in gaat. Dat is de reden dat de goedkope minipompjes soms nauwelijks te gebruiken zijn.
Ik sluit me hierbij aan, zoveel groter is zo'n pompje niet en het is mij het extra gebruiksgemak zeker waard geweest! Overigens past de kop van Topeak pompjes op alle gangbare ventielen (je moet dan een rubber blokje in de kop even omdraaien, 1/2 minuut werk) en zit er een bevestiging bij voor aan het frame indien je dat prettig vindt.

Topeak maakt ontzettend veel pompjes maar om deze gaat het dus: Road Morph G mini pomp met ingebouwde bandenspanningsmeter (zie ook de reviews op Amazon)
ALL IN schreef: indien het budget het toelaat is het wellicht handig om er twee te nemen en die tegenover elkaar te te bevestigen, of is dat stom?

Ligt aan de lengte van je bovenbuis, hoe schuin de framebuizen lopen, en of je dan eventueel nog kunt staan met 1 been links en 1 been rechts van je fiets zonder daarbij je frametas in je edele delen te krijgen ;-)
Nog een ongevraagd advies. Je zult ongetwijfeld nog een waterfilter aan je uitrusting toevoegen. Neem dan een 'gravity filter', bv. van Platypus, maar er zijn meer merken met dit systeem. Ik ben zelf ooit met een Katadyn filter begonnen. Dat is een pomp waarbij je altijd minstens één hand tekort komt. Bij een gravity filter zorgt de zwaartekracht dat het water door het filter loopt. Het is heerlijk comfortabel, bijna net zo snel, minder duur en weegt ongeveer hetzelfde.
Nog een ongevraagd advies, aangezien we het over frametasje en fietspompen hebben: Ik heb nog nooit last van diefstal gehad maar pompjes aan het frame en tasje met een rits moet je wel een beetje mee oppassen die zijn blijkbaar gewoon te aantrekkelijk....
Ongetwijfeld heb je al veel advies gekregen. Hieronder vind je de mijne. Kies het advies wat het beste bij je past.

1.
Ik vermoed dat ik in totaal verschillende klimaten terecht zal komen vooral (extreem) heet maar wellicht ook zeer koud in bijvoorbeeld het Pamirs-gebergte of Tibet.
Wat voor tent heb ik nodig voor deze reis? Moet het per se een 4-seizoenentent zijn, of lukt het ook met een binnentent van gaas (vaak zit dat in 3-seizoenententen)?


Ja, dat laatste lukt maar dan heb je niet altijd behaaglijke nachten. Als je uit d bergen zou blijven zou een 3 seizoenen tent ene prima keuze zijn. Scheelt al snel 1,5 kilo gewicht. Maar voor de Pamirs en Tibet is een binnentent zonder gaas aan te bevelen. Al is het maar om het opwaaiend zand buiten je binnentent te houden.

2.
Met welke temperatuur voor slaapzak moet ik rekening houden? Een goed isolerende luchtmat wil ik sowieso.

Vriespunt to daarboven. Echt extreem hoeft het niet te zijn. Bij koude nachten trekken wij gewoon onze kleding aan en kruipen dan in de slaapzak. Ook in het Pamir gebergte overnacht je niet elke nacht op hoog niveau.

3.
Ik heb via Marktplaats een tweedehands Garmin gpsmap 62st kunnen bemachtigen, maar er geen rekening mee gehouden, dat ik het apparaat niet via usb-poort en naafdynamo kan opladen. Heeft iemand een tip voor een batterijlader die ik wel via USB met de naafdynamo kan verbinden?

Ja, wel ervaring mee maar geen geweldige. Ik zou je toch adviseren om een GPS te kopen met een usb poort. Dat kost wel even wat maar daar ga je echt plezier mee beleven.

4.
Heb ik echt een regenbroek met versteviging bij het zitvlak nodig?
Wij rijden nooit met een regenbroek. Eerlijk gezegd hebben we niet veel regen gehad in zowel de Pamirs als Tibet. Wellicht geluk gehad.


5.
Aangezien ik niet te veel (onnodige) spullen mee wil nemen, vraag ik mij af of ik met de Ortlieb Back Roller Classic (i.c.m. Sport/Front Roller en Rack-Pack welteverstaan) uitkom, of is de 70-liter variant (Pro) toch echt aan te raden om 6-12 maanden mee op pad te gaan?
Gewoon de reguliere tassen meenemen. Nadeel van de 70 kilo variant is dat die 70 kilo echt gevuld gaan worden. Ruimte nodigt nou eenmaal uit om gevuld te worden. En al die vulling is gewicht wat je elke berg mee op moet slepen. Onze regel is: het moet in 4 tassen passen en als het er niet in past gaat het niet mee. Dan kan je in een rolzak al je eten doen.


6.
Wat is de beste oplossing om een stuurtas te combineren met een ligstuur (Ik heb onlangs een Profile T3+ cadeau gekregen van iemand die wist dat ik graag een ligstuur wil op m'n fiets) of is daar niet echt een oplossing voor?
Aj, daar kan ik je niet mee helpen. Wij gebruiken geen stuurtas. Ondanks dat dat natuurlijk handig is om kleine/waardevolle spullen in te doen zijn het ondingen om onverhard mee te rijden. Het beïnvloed je stuurgedrag nadelig. Sorry, kan ik je niet mee helpen.

Veel succes met je avontuur. Gave reis.
Marco
Marco Meijerink schreef:Ik heb via Marktplaats een tweedehands Garmin gpsmap 62st kunnen bemachtigen, maar er geen rekening mee gehouden, dat ik het apparaat niet via usb-poort en naafdynamo kan opladen. Heeft iemand een tip voor een batterijlader die ik wel via USB met de naafdynamo kan verbinden?

Ja, wel ervaring mee maar geen geweldige. Ik zou je toch adviseren om een GPS te kopen met een usb poort. Dat kost wel even wat maar daar ga je echt plezier mee beleven.
:) Dit advies heeft de vraagsteller al opgevolgd voor je het gaf, want er zít een (mini-)USB-poort in de GPSMAP62. Mijn tip: gebruik even de zoekfunctie van het forum op 'bufferaccu'. Of Google natuurlijk, en hier nog wat informatie:
http://www.m-gineering.nl/accu.htm

Succes met de voorbereidingen,

Carl
math schreef:Ik ben het met de strekking van je opmerking eens. Ik heb altijd een metalen sleeve bij me, die je over een beschadigde of geknakte buis kunt schuiven. Maar hoe simpeler, hoe beter.
Koppelstukjes maken het er overheen schuiven echter onmogelijk zodra deze aan weerszijden zitten zoals met de Hubba Hubba NX. Maar met creatief herstel kun je er ook wel komen, soortgelijke klemmen die je kunt gebruiken om leidingen te herstellen kun je namelijk ook gebruiken om je tent stok te spalken mocht dit nodig zijn voor een ieder die tegen dit probleem loopt. Gaat een koppelstuk zelf stuk, dan wordt het wat lastiger. Er zijn wel universele koppelstukken te verkrijgen, maar vaak niet in lokale winkels, plus je zult zelf in staat moeten zijn om de bedrading van je tentstokken te herstellen.

Verder is de Hubba Hubba op zich wel een prima tentje, alleen wat minder repair friendly :p.
ALL IN schreef:Jeetje. Die pompen zijn niet bepaald klein. Volgens de specificaties doet een Mini Morph bijvoorbeeld hetzelfde als een Mountain- of Road Morph, alleen met iets meer moeite. In dat geval kies ik denk ik voor de Mini (tenzij jullie dat echt afraden).
Het is een kwestie van tijd en energie. Ik heb zelf een Topeak RaceRocket HP, maar ik ga er dan ook niet mee op wereldreis en had deze al in combinatie met de racefiets. Bij de enkele keren onfortuinlijk lek gereden, duurde het circa 15 minuten pompen om de band weer op spanning te krijgen. Dus je bent er de nodige tijd mee bezig, hoewel verder een prima pompje. Een enkele keer, ok. Maar om ook als onderhoud minuten lang aan het pompen te zijn zal voor sommige mensen na verloop der tijd zeker de nodige frustraties opwekken.

Gezien de aard van je reis, zou ik persoonlijk dan ook voor een juist iets grotere variant kiezen.