Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies gevraagd bij aankoop - Forum Wereldfietser

Advies gevraagd bij aankoop

Alvast bedankt voor de evt. reacties!
Johan.

WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?
Vooral woon-werk maar wil tegelijk mijn opties open houden. Bv. ook eens een langere (vakantie-)tocht, een (niet al te zware) sportieve uitdaging of verplaatsing naar een vakantiebestemming (met iets meer bagage), …. Heb me wat proberen inlezen en qua type denk ik aan een sportieve hybride trekking fiets, kan ik volgens mij alle kanten mee op, neen? (behalve zware ondergronden maar dat hoeft niet)

HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
Ik kan niet traag fietsen ;)

ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP?
Beetje sportiever maar me ‘plat leggen’ hoeft niet.

MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN EN HOE VAAK?
O.w.v. woon-werkverkeer zal het in de donkerste maanden alleszins nodig zijn. Verder eerder zelden in het donker.

WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?
Enkel hardere ondergronden, verder hoogstens wat veldwegen of (aangelegde) bospaden.

WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE?
Als de fiets mee moet pakweg Benelux, verder niet.

WAT VOOR VAKANTIES WORDEN DAT?
Zal vooral van hotel naar hotel zijn maar ietwat bagage meenemen moet mogelijk zijn.

JE LICHAAMSLENGTE
1m83

JE GEWICHT
75 kg.

JE LICHAAMSBOUW
Gewoon.

HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?
Ruim geschat een 20-tal kg.

WAAR WOON JE? (REGIO, GROTE STAD OF PROVINCIE IS VOLDOENDE)
Grens Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant. Glooiende wegen maar geen hellingen in de buurt. Wil gerust een einde rijden indien fiets definitief gekozen (dus om een fiets op te halen), probleem is dat je een testrit moet kunnen maken.

WAT IS JE BUDGET?
Wil zeker onder de 1000 EUR blijven. Ik vind alleszins een aantal ‘kandidaten’ die qua basisprijs duurder zijn maar o.w.v. kortingen ruim onder de 1000 EUR uitkomen (zie verderop), dus dat moet lukken.

WELKE FIETSERVARING HEB JE?
Weinig. Was een semi-professionele loper maar o.w.v. aanhoudende blessures wil ik mijn fysiek onderhouden door te fietsen.

WELKE AFSTAND FIETS JE NU MAXIMAAL OP EEN DAG VOOR JE PLEZIER?
Zoals gezegd zelden, en dan max. een 20-tal km. Maar ik zoek een alternatief voor 5 keer in de week lopen, dus... Heb eens een maand getraind voor een (eenmalige) kwart-triatlon en zat na enkele weken aan sessies van een 60-tal km, denk dat ik daar nu ook snel aan zal komen na wat inrijden. En bij gelegenheid eens 100 km. o.d.

WELKE FIETSEN HEB JE (GEHAD)?
Enkel eenvoudige stadsfietsen. Mede daarom liefst geen te dure fiets… mocht ik me de aankoop alsnog beklagen, ondanks het voorbereidende werk, mag het financieel niet te veel pijn doen ;)

WAT KUN JE VAN FIETSONDERHOUD? HEB JE ER TIJD VOOR? HEB JE BUDGET OM HET EEN FIETSENMAKER TE LATEN DOEN? WIL JE EEN CURSUS FIETSONDERHOUD VOLGEN?
Ik overweeg idd. om een cursus te volgen, i.f.v. basic onderhoud.

WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
Absoluut, zolang ik niet eigenhandig de knoop moet doorhakken als ‘dummie’. Een degelijke Koga aan halve prijs, om maar iets te zeggen, klinkt goed.

HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
Heb na wat leeswerk een poging ondernomen om wat aanbiedingen op te zoeken. Qua groep minimum Shimano Deore lees ik, schijfremmen zijn blijkbaar iets veiliger, indien verende voorvork best met lockout, … Maar ik ken de reputatie van de merken niet dus schiet deze keuzes gerust af, en verder zijn de codes die bij de onderdelen vermeld staan meestal Chinees voor mij (wie weet zijn de onderdelen ook van Chinese makelij :twisted:). Alleszins, deze fietsen zijn qua basisprijs allebei duurder dan 1000 EUR maar te vinden voor minder.
-> Cross Quest 30sp http://www.crosscycle.com/en/catalog/tr ... --137.html
-> Ideal Travelon 27s http://www.idealbikes.net/?section=1773 ... tail1494=1

Verder evt. de Sensa Superlite. Zelfs de versie ‘LX Mix + XT RD’ is te vinden voor <1000 EUR.
http://www.sensabikes.com/bikes/trekkin ... -gent?c=25

WIL JE DE FIETS OP KORTE TERMIJN, OF HEB JE GEEN PROBLEEM MET EEN TIJDJE ZOEKEN OF EEN WACHTTIJD?
Denk dat mijn eisen niet ‘exotisch’ zijn en wil profiteren van het mooier wordende weer. Dus graag op korte termijn :)
Hoi Johan,

Als ik het verhaal zo lees dan denk ik dat de voorbeelden die je noemt wel in de buurt komen maar ik zou me ook kunnen voorstellen dat je iets "sportiever" wil, bijv. met een racestuur of een ligstuur. Misschien is wat binnen de fietsreizigerswereld bekend staat onder randonneur iets voor jou, hoewel die naam wel erg breed wordt gebruikt als ik zo op marktplaats kijk.

Toen je voor die kwart-triatlon trainde, wat voor fiets had je toen en wat beviel en wat moest anders?

Hert probleem met een tweedehands fiets lijkt te zijn dat je onzeker bent of je tijdens een testrit kan bepalen of het een goede koop is. Daar kan ik je niet te veel bij helpen behalve het advies goed op de maten te letten en je niet te laten verleiden door allerlei toeters en bellen. Vering is onderhoudsgevoelig.

Als je een nieuwe fiets zou kopen, waar zou je hem dan kopen? Als je hem koopt bij een lokale fietsenmaker dan is het handiger qua service en (groter) onderhoud.
Ook ik denk bij jouw wensen: racestuur. Daarmee kun je redelijk rechtop, en tegelijkertijd lekker sportieve houdingen aannemen. Je zou kunnen denken aan een cyclocrosser. Daarmee kun je alle kanten op. Zoiets:


http://www.tour-magazin.de/uploads/tx_s ... 7a090.jpeg

https://www.12gobiking.nl/focus-mares-al-commuter-2017
beste Johan,
je mag gerust een dagtrip komen 'proefritten' op een Koga Terraliner Oval, maar ik woon wel helemaal bij Rotterdam (NL). framemaat 54 cm en dat lijkt me voor jou aan de kleine/sportieve kant (kan wel, met zadel er een stuk uit, maar dat is een kwestie van uitproberen). zie hier: https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... e=lr&pos=1
stuur me maar een pb als je meet over deze fiets wilt weten. :D
groet, hoogframe
Witten schreef:Alleszins, deze fietsen zijn qua basisprijs allebei duurder dan 1000 EUR maar te vinden voor minder.
-> Cross Quest 30sp http://www.crosscycle.com/en/catalog/tr ... --137.html
Geen ervaring mee, is voor mij een onbekend merk. Maar ziet er op het eerste zich wel ok uit maar allemaal onderdelen van minstens aanvaardbare kwaliteit. Al durf ik me niet uit te spreken over de kwaliteit van de wielen omdat dat minstens zo sterk afhankelijk is van het (al dan niet machinale) 'vakmanschap' dan van de onderdelen zelf.

Weet wel dat die 30 versnellingen pas nuttig zijn als je echt de 'bergen' of steile heuvels opzoekt.
Witten schreef: -> Ideal Travelon 27s http://www.idealbikes.net/?section=1773 ... tail1494=1
Onderdelen van wat minderen kwaliteit dan de vorige fiets. Ook van die voorvering wordt ik niet gelukkig. Ik dien prijsklasse levert dat vooral extra gewicht op omdat de kwaliteit meestal slecht is en voor jouw geplande gebruik weinig meerwaarde.
Witten schreef: Verder evt. de Sensa Superlite. Zelfs de versie ‘LX Mix + XT RD’ is te vinden voor <1000 EUR.
http://www.sensabikes.com/bikes/trekkin ... -gent?c=25
De meerwaarde van een carbon-voorvork ontgaat me. Net zoals de door het kader lopende kabels.
Zonder elke onderdeel te kennen denk ik dat voor die prijs fietsen met betere prijs-kwaliteit te vinden zijn.

Als ik jou was zou ik ook eens kijken naar: https://www.fahrradmanufaktur.de/nl/ Geen topfietsen maar wel een zeer goede prijs-kwaliteit en moeten voor 1000 euro volgens mij zeker niet onderdoen voor de door jou genoemde opties.

Rondkijken voor een tweedehandsfiets vind ik sowieso ook zinvol al vraagt het inderdaad de nodige kennis om een goede inschatting te maken. Maar als je iets concreets op ogen hebt kan je het natuurlijk ook hier vragen.

Renaat
https://www.fahrradmanufaktur.de/de/kat ... premium-fl

Zoiets? Uitgebreid met bijvoorbeeld een ligstuur. Mooie, lichtlopende versnellingsnaaf. Verder mooie uitrusting voor deze prijs. € 990,-- Ik heb wel eens gelezen dat het model wat gestrekter is. Dat zou bij je wensen kunnen passen.
quote="Witten"

>WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?
> Vooral woon-werk maar wil tegelijk mijn opties open houden.
Dat vraagt bijna iedereen op dit forum maar, sorry kerel, alle opties open houden gaat niet lukken.

Een fiets waar je aardig wat bagage op wilt vervoeren, vanaf zo'n 15 kilo, wordt zwaarder belast dan een andere fiets. De bagage stelt de eis aan de fiets dat het frame op een bepaalde manier stijver moet zijn dan dat van een gewone fiets. Je kunt er honderden pagina's over schrijven, en dat is ook gebeurd op dit forum, maar je weet alleen vrij goed dat je er geen last van krijgt als je een fiets koopt waarvan bekend is dat hij geschikt is: een vakantiefiets. Jij hebt in ieder geval het geluk dat je zelf normale afmetingen hebt: niet te lang, niet te zwaar en niet al te veel bagage.
Er zijn altijd legio mensen die je allerlei fietsen aanraden die geen vakantiefietsen zijn maar er 'ook goed voor zijn'. Ik vraag me dan altijd af waarom je per se een niet-vakantiefiets zou moeten kopen als je wel een vakantiefiets nodig hebt.

> Ik kan niet traag fietsen ;)
> Beetje sportiever maar me ‘plat leggen’ hoeft niet.
>WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE?
> Als de fiets mee moet pakweg Benelux, verder niet.
De Ardennen kunnen wel bijzonder pittig zijn, qua hellingsgraad een stuk pittiger dan de grote Alpencols.
Zelfs de Vlaamse Ardennen hebben hellingen waar je blij zult zijn met een heel licht verzet.
Aan een 8V-naaf heb je dan niets. Binnen je budget is een Rohloffnaaf geen echte optie, dus kom je bij een derailleurfiets. 24V is dan voldoende.

>JE LICHAAM en bagage
1m83, 75 kg, Gewoon, 20-tal kg.
>BUDGET?
>onder de 1000 EUR blijven.
>HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
> Qua groep minimum Shimano Deore lees ik, schijfremmen zijn blijkbaar iets veiliger,
> indien verende voorvork best met lockout,
Je vergeet zoals ik al bedoelde het belangrijkste: het frame.

Van de fietsen die je noemt heb ik geen idee of ze jouw bagage aankunnen zonder dat de fiets gaat zwabberen.

>WACHTTIJD?
> wil profiteren van het mooier wordende weer. Dus graag op korte termijn :)
Je wil dus een kant en klare fiets.

De tip van Renaat vnd ik een goede.
Mijn vriendin heeft al een aantal jaren een Fahrradmanufaktur T-100 en is daar erg tevreden over. Je blijft dan ruim onder de 1000 euro en het frame is zeer geschikt voor flink wat bagage achterop, zelfs het damesframe dat zij heeft. Qua maat moet je even weten dat Fahrradmanufakturs langer gebouwd zijn dan andere merken. Zo is een frame '53 cm' beslist geen kleintje. Laat je niet verleiden door de verkoper om toch maar een 57 te nemen of zo, want die is bij jouw lengte en normale proporties waarschijnlijk te groot.
De frames van Fahrradmanufaktur zijn vanaf de goedkoopste trekkingmodellen al geschikt. De rest is luxe. Er zitten wel her en der iets mindere onderdelen aan, maar de prijs is dusdanig dat je die ik de loop van de tjid gemakkelijk kunt vervangen van het geld dat je nog over hebt.
Bedankt voor de reacties.

Misschien nog even verduidelijken dat ik midden in Vlaanderen woon. Kreeg een aantal aanbiedingen om te komen proefrijden in Nederland (ook via persoonlijk bericht), is dus wat lastig ;)

Verder bundel ik hier enkele reacties.

@Daulagari: het trainen voor een kwart triatlon was meer bij wijze van voorbeeld om aan te geven dat ik snel aan de nodige kilometers zal komen, mezelf kennende, dus een minimum aan kwaliteit is nodig. Dat was toen op de koersfiets van een vriend, vandaag is het niet de bedoeling om met de fiets echt te gaan trainen. Qua plaats van aankoop lijkt een lokale dealer inderdaad interessant, alleen is de kans daar zeer klein dat je een interessante aanbieding vindt, zoals op het net wel veelvuldig het geval is. Bestaat het risico dat dealers minder grondig onderhoud uitvoeren indien je niet bij hen koopt? In dat geval is het idd. afwegen.

@Daulagari/@Gios: had er niet echt bij stilgestaan maar ga toch eens proberen te proefrijden met verschillende sturen. Een koersstuur associeerde ik altijd met doorgedreven trainingen en da’s misschien wat ‘kort door de bocht’ (heb je ‘m ;))

@Wim: die pdf was ik tijdens mijn zoektocht tegengekomen en is inderdaad een heel interessant artikel om mee te starten, vond ik.

@Revanho/@AndreM/@Leon: met een Fahrradmanufaktur heb ik aan de kust recent enkele uren gereden en die lag me heel goed. Dat merk ga ik eens wat beter checken, ben ze wel nog niet tegengekomen bij Vlaamse aanbieders.

En enkele concrete 2dehandsfietsen vermelden ga ik zeker nog doen. Het aanbod in Nederland is alleszins enorm, vergeleken met hier bij ons en voor enkele tientallen euro’s leveren ze vaak ook bij mij thuis.
Witten schreef:@Revanho/@AndreM/@Leon: met een Fahrradmanufaktur heb ik aan de kust recent enkele uren gereden en die lag me heel goed. Dat merk ga ik eens wat beter checken, ben ze wel nog niet tegengekomen bij Vlaamse aanbieders.
Je zult een Fahrradmanufaktur niet gauw tweedehands vinden en de kans op een aanbieding in een winkel is nog kleiner.
Het best koop je er een bij een dealer, dan heb je ook gewoon duidelijke garantie, iets dan ook gewoon geld waard is. Dealers: https://www.fahrradmanufaktur.de/nl/ind ... endler.php
Witten schreef:had er niet echt bij stilgestaan maar ga toch eens proberen te proefrijden met verschillende sturen. Een koersstuur associeerde ik altijd met doorgedreven trainingen en da’s misschien wat ‘kort door de bocht’ (heb je ‘m ;))
Ik heb zelf een ligstuur/koersstuur op mijn vakantiefiets maar kort door de bocht ga ik er niet mee, dat doe ik toch met mijn handen aan het gewone stuur ;)

Het ligstuur/stuur staat wat hoger zodat je wat minder ligt en makkelijker vooruit kijkt. Voordeel is naar mijn idee dat je echt kan wisselen van positie (als de weg/het pad goed is) en dat het iets aerodynamischer is. Nadeel is dat direct remmen niet mogelijk is; dat geldt ook voor in iets mindere mate voor barends, racesturen en vlindersturen.

Ik kan meegaan met de tip van Renaat en Leon wat betreft Fahrradmanufaktur, en wat betreft de framematen heeft Leon ook een punt maar passen blijft het devies; ik ben 1.78 m en heb een frame met "maat" 61 cm en dat vind ik prima; waarschijnlijk zit ik liever wat sportiever of ... mijn bovenlichaam is bovengemiddeld lang.

Ik ben toch nog wel benieuwd wat je beviel en niet beviel wat betreft die koersfiets van je vriend...
Ik woon in Nederland, niet ver van Antwerpen (De Heen) en heb hier een cyclocrosser te koop. Daar mag je altijd een proefritje op komen doen. Maat is 56cm. Ik denk wel geschikt voor jouw lengte.

https://link.marktplaats.nl/m1169120137

Ik kan meegaan met de tip van Renaat en Leon wat betreft Fahrradmanufaktur, en wat betreft de framematen heeft Leon ook een punt maar passen blijft het devies; ik ben 1.78 m en heb een frame met "maat" 61 cm en dat vind ik prima; waarschijnlijk zit ik liever wat sportiever of ... mijn bovenlichaam is bovengemiddeld lang.
Dan moet je bij VSF al gauw aan een 57cm of zelfs een 54cm denken.