Additionally, paste this code immediately after the opening tag: FIETSROUTE Rotterdam - Basel - Forum Wereldfietser

FIETSROUTE Rotterdam - Basel

In juli dit jaar ga ik een fiets pelgrimage toer rijden van Rotterdam naar Madonna di Ghisallo aan het Como meer in Italie.
Dit ga ik doen op mijn racefiets met 2 anderen en een begeleidende auto.
Nu ben ik bezig de route te bepalen maar ben al aan het rondkijken op internet of er bestaande routes zijn door anderen gereden.
Het gaat vooral om het traject Rotterdam - Basel . Ik wil zoveel mogelijk de kortste route aanhouden, maar wel over fietswegen uiteraard. Daarbij de Ardennen een beetje vermijden en zeker de Vogezen in noord frankrijk.

Dit omdat ik de hele toer naar het Como meer van 1100 km ongeveer in 9 of 10 dagen wil fietsen.

Mijn vraag is deze : is er iemand die een goede route naar Basel via Begie en Noord Frankrijk mij kan verstrekken..of wellicht tips kan geven waar ik dat kan vinden.
Nogmaals wij fietsen zonder bagage dus gewoon in fietskleding op de racefietsen en plannen elke dag dan 110 km dan ongeveer in.

Ben benieuwd naar reacties!
Kijk eens op Waymarked trails, cycling en je zult zien dat de [url=htttp://www.rhinecycleroute.eu/the-route-of-the-eurovelo-15]EV15[/url] van Arnhem naar Basel loopt.

Of dat rechtstreeks genoeg is weet ik niet maar al te veel heuvel zul je niet hebben omdat het traject grotendeels langs rivieren loopt.
Je kunt ook de route van Benjaminse volgen, in de richting van Rome komt die door Basel. Startpunt is dan Maastricht, met wel wat klimmen, of Aken als je de Vennbahn zonder klimmen nemen wilt.
Zowel de Benjaminse route naar Rome als die naar Venetië komt langs het Como meer, dus je hebt zelfs nog keus. Ik zou inderdaad een van deze twee kiezen omdat je dan vooral autoluw rijdt, en dat is je eerste prioriteit. Er zijn ook gps tracks bij, en de routeboekjes geven hotelinformatie. Het lastigste deel wat dat betreft is n.o. Frankrijk, dat zowat onbewoond is tegenwoordig.
Als je in hotels verblijft heb je eigenlijk niet eens een volgauto voor de bagage nodig - een zadeltasje is genoeg. Monteer zo breed mogelijke en wat steviger banden, want er zitten altijd wel stukjes onverhard tussen. Monteer je stuur eventueel iets hoger, en bedenk of je zadel ook voor zo'n tocht comfortabel genoeg is.
Wim schreef: Monteer je stuur eventueel iets hoger, en bedenk of je zadel ook voor zo'n tocht comfortabel genoeg is.
Is dat niet een beetje overdreven? 1100km in 10 dagen op de racer met volgauto. Volgens mij zit je dan iedere dag nog voor 13:00 uur met een biertje op het terras :wink: .

Bredere sterke bandjes lijkt me wel verstandig.
Tien dagen achter elkaar is toch iets anders dan om de paar dagen een ritje met je maten. Het hangt er natuurlijk vanaf hoe soepel je bent, en hoe laag je stuur nu staat. Dat weten we niet, maar een stuurpen met een lichte rise, of zelfs gewoon de stuurpen omdraaien, kan veel comfort schelen, en kost (bijna) niets.
Je kunt er ook voor kiezen om op de racefiets in 5/6 dagen naar het Comomeer te fietsen en dan 4 dagen lekker zwemmen :roll:
Stating the obvious, Benjaminse doet precies wat je wilt en komt vlakbij Ghisallo, waar de route links gaat na Bellagio rechts het bordje Ghisallo volgen (dat is hem toch?). Als side-note, ik was daar in juni en toen mocht je even verderop niet met de fiets door de tweede tunnel naar Lecco (wat ik wel gedaan heb), wellicht moet je nu wel via Ghisallo.

De boekjes geven de racefiets variant ook aan voor de paar stukjes die onverhard zijn. Uit mijn hoofd door Belgie de Vennbahn via Aachen pakken, het stuk via Hohes Venn zou ik niet op mijn racer willen doen. Lang stuk half verhard vlak voor Basel, maar dat is al Zwitserse kwaliteit, dus gaat eigenlijk prima. Erg mooie route en erg verkeersluw. Hoogtemeters stelt zeker met de racer niet zo veel voor, met uitzondering van de Splugenpas (prachtig) en de Donon in Frankrijk (ook zeker de moeite waard). Door Lotharingen gaat het wel hinderlijk op en neer en kom je geen winkel of cafe tegen (wel een brouwerij waar je water kunt tappen).

Ik denk trouwens niet dat je in 1100km er bent, met de auto is het al 1050 km. Je moet wel eens een stukje omrijden voor een camping of hotel en ook de route is meestal wat minder rechtdoor dan met de autosnelweg. Naar Rome had ik met Benjaminse iets van 2500km, met de auto is dat maar 1600km.