Additionally, paste this code immediately after the opening tag: België is een gevaarlijk land - Pagina 10 - Forum Wereldfietser

België is een gevaarlijk land

380 berichten
In dezelfde week komt de federale minister met het voorstel om in bepaalde gevallen de maximumsnelheid op de snelwegen te verhogen naar 130 km/u.
IN BELGIË :shock:
Afbeelding
Wat betreft dat ongeluk waarbij inmiddels drie fietsers zijn omgekomen is er iets waar ik in ieder geval van dacht, goed om je van bewust te zijn.

Zover ik weet is het ongeluk gebeurd op een twee-bij-tweebaansweg en hadden de fietsers geen voorrang. Toen de groep wilde oversteken stopte er een vrachtwagen voor ze die hun dus voorrang verleende. Bij het oversteken kwam echter de auto over de tweede rijbaan.

Dus, als je voorrang krijgt, neem het niet zomaar.

Is het daarmee "de schuld" van de fietsers? Niet zomaar, je kan het zien als geen ongeval, wel doden en zwaargewonden.
daulagari schreef:Zover ik weet is het ongeluk gebeurd op een twee-bij-tweebaansweg en hadden de fietsers geen voorrang. Toen de groep wilde oversteken stopte er een vrachtwagen voor ze die hun dus voorrang verleende. Bij het oversteken kwam echter de auto over de tweede rijbaan.
Daarmee is het ongeval een klassiek voorbeeld van een afdek-situatie, waarbij de overstekende verkeersdeelnemer (fiets, auto, wat dan ook) het aankomende gevaar niet ziet omdat er een langzaamrijdende of stilstaande verkeersdeelnemer voorsorteert. Dit is een van de meest voorkomende types ernstige ongevallen. In Nederland worden wegen op grond van deze ervaringskennis al vele tientallen jaren aangepast: voorsorteervakken voor linksaf worden verwijderd, niet aangelegd en met meerdere rijstroken naast elkaar is men erg terughoudend.

Ik heb wat research gedaan naar het ongeval in Kasterlee. Op deze foto zie je op de achtergrond een bedrijf met de naam Maes NV, waarmee ik vervolgens met zekerheid kan afleiden dat het ongeval hier:
https://goo.gl/maps/BNYxX6uceKN2
is gebeurd, in noordelijke richting.
Je ziet hier dus twee rijstroken die naar het zuiden gaan en maar liefst vier die naar het noorden gaan, waarvan twee uitvoegstroken en een miniem stukje middenberm om te schuilen tijdens de oversteek. Ik denk dat je met zo'n weginrichting wel degelijk met een juridisch verwijtend oog richting bestuurlijk en politiek verantwoordelijken mag kijken.

Het trieste is verder dat veel andere oversteken van deze weg in Kasterlee wel verkeerveiliger zijn gemaakt. Sommigen naar Nederlandse maatstaven te beperkt maar ook sommigen met fietstunnels.

Voor zover ik op fietsnet.be kan zien is dit kruispunt geen onderdeel van knooppuntennetwerk, maar dat terzijde.
Ik vind deze vierbaansweg met middenberm bij Kasterlee wat te magertjes ingericht voor veilig oversteken van voetgangers en fietsers. Niet eens zebra-markeringen. Het is ook een zaak van goed uitkijken! Neem nou deze verbeterde oversteekplaats: er gaan hier veel scholieren op de fiets langs. https://www.google.nl/maps/@53.2543267, ... 312!8i6656
Er bestaan in ons land provinciale wegen met een groene middenlijn, waar 100 km/u gereden mag worden, maar waar bij kruispunten en oversteekplaatsen tot 70 km/u wordt gereduceerd. Zoals op de gevaarlijke N34 in Drenthe. In Kasterlee blijft de teller op kruispunten doodleuk op 90 km/u staan....
Ik noem die wegen altijd 'groenstrepers', want zo noemen de molenaars de zakken voor 100 kg graan, die herkenbaar zijn aan een verticale groene streep. Tijdens mijn molenaarsopleiding in het Duitse Spetzerfehn heb ik ook ermee gewerkt en gesjouwd. Ik ken bijvoorbeeld een verhaal over de vroegere beroepsmolenaar Piet Snoep uit het Zeeuwse 's-Gravenpolder, een oersterke boom van een kerel, die in staat was om met één hand een groenstreper op zijn paard-en-wagen te laden!
hier speelt ook mee het verschil tussen wel of geen voorrang hebben en dat er een voertuig stopt dat jou als fietser dan voor wil laten gaan. dan heb je als fiets nog steeds geen voorrang want je hebt het niet.
veel weggebruikers weten helaas het verschil niet tussen voor laten gaan en voorrang / de voorrangsregels :cry:

ik maak bijna dagelijks op een als gevaarlijk bekend staande oversteek hier in het dorp mee dat auto's stoppen op hun doorgaande rijbaan, nadat ik al gestopt ben of bijna stilsta om hen voorrang te verlenen. want zij hebben voorrang. ik heb een bord en haaientanden die aangeven dat ik hen voorrang moet verlenen en dat doe ik dan ook.
automobilisten worden dan boos als ik dan niet alsnog doorfiets, vanuit de/hun gedachte dat zij aan míj 'voorrang verlenen'. dat kan echter niet want zij hebben voorrang en ik verleen het hen ook. zij staan zelf op dat moment fout geparkeerd (vrijwillig stilstaan = parkeren) op een plek die daar niet voor bedoeld is. soms hinderen ze zo zelfs het (doorgaande) overige verkeer. ik vermoed dat ze zichzelf heel 'hoffelijk' vinden als ze voor een fietser stoppen, ook als dat ten minste onnodig is.
vele scholieren 'leren' zo op deze oversteek dat als ze maar weinig-snelheid-verminderend hier aan komen fietsen, dat de auto's dan toch wel voor hen stoppen.... ongelofelijk, maar waar.
dit samen met het juridische gedoe dat (zogenaamd) de auto schuldig is bij een aanrijding. wat heb je daar aan als je als jonge fietser de aanrijding ervaart en veroorzaakt (los van dat je dan ook schuldig bent (maar niet schuldig in de betekenis van de verkeerswetgeving))? maar probeer dat een jong iemand eens uit te leggen: bijna kansloos.

en Belgische provinciale wegen en 90 km/u is een heel slechte combinatie, als understatement van de dag.
hier speelt ook mee het verschil tussen wel of geen voorrang hebben en dat er een voertuig stopt dat jou als fietser dan voor wil laten gaan. dan heb je als fiets nog steeds geen voorrang want je hebt het niet.
Ja, daar stip je een probleem aan. Als ik naar het werk fiets kom ik ook voorbij verschillende plaatsen waar auto's voorrang hebben, maar vaak stoppen. Gemakkelijk voel ik me daar niet, want je kunt die voorrang technisch gezien niet afgeven (vroeger kon dat in België in bepaalde situaties wel, geloof ik).

Ik rij dan toch door, langzaam weliswaar, en groet even met mijn hand om mijn waardering te tonen.

Maar soms gaat het fout.
In het najaar van 2016 reed ik over een weg. Eenrichtingverkeer voor auto's, tweerichtingsverkeer voor fietsers. Ik rij in de "verkeerde" richting. Een auto komt uit een zijstraat, van rechts, en heeft dus voorrang. Ik vertraag, sta bijna stil, hij stopt. Ik rij langzaam door, en een seconde later lig ik op zijn motorkap. Geen blessures, gelukkig, maar het frame van de racefiets is stuk (carbon ...).

Mijn fout - niks aan te doen, de bestuurder heeft altijd voorrang en behoudt die, zelfs al stopt hij.

Ik weet niet wat er toen gebeurd is - de bestuurder was er erger aan toe dan ik, hij heeft wel tien minuten staan beven. Maar ik vermoed dat hij alleen naar zijn rechterkant gekeken had en stopte omdat hij niet goed kon zien of hij voorrang moest verlenen (het was een enge weg in een dorpscentrum). Toen hij zag dat dat niet het geval was, reed hij gewoon door. Wat hij ook mocht doen ... Naar links (de kant waarvan ik kwam voor hem) had hij wellicht niet gekeken.

Vervelende situaties zijn dat.
Leon schreef: Voor zover ik op fietsnet.be kan zien is dit kruispunt geen onderdeel van knooppuntennetwerk, maar dat terzijde.
Klopt mogelijk (ik heb het niet nagekeken), maar dat kruispunt maakt wel deel uit van het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF). En dat (het BFF) is het officieel vastgelegde hoofdnetwerk voor functioneel fietsverkeer.

Renaat
Martin E. van Doornik schreef:Ik vind deze vierbaansweg met middenberm bij Kasterlee wat te magertjes ingericht voor veilig oversteken van voetgangers en fietsers. Niet eens zebra-markeringen.
Het Agentschap Wegen en Verkeer, de Vlaamse Overheidsdienst die verantwoordelijk is voor aanleg en beheer van gewestwegen (te vergelijken met de Provinciale wegen in Nederland) is van mening dat op zo'n wegen geen zebrapaden thuishoren vanwege:

- te weinig voetgangers
- vals gevoel van veiligheid

Het eerste is natuurlijk een stuk een kwestie van oorzaak en gevolg. Het tweede is een factor om rekening met te houden maar het AWV ziet daarin geen reden om andere maatregelen te nemen om zowel de objectieve als subjectieve veiligheid te verbeteren.

Door veel verkeersdeskundigen is België wordt de houding van AWV als belangrijke factor gezien in het gebrek aan verkeersveiligheid. Voor AWV is autodoorstroming nog steeds de absolute prioriteit, ver boven verkeersveiligheid.
Martin E. van Doornik schreef: Zoals op de gevaarlijke N34 in Drenthe. In Kasterlee blijft de teller op kruispunten doodleuk op 90 km/u staan....
Als je begint te rekenen hoeveel tijd trage fietsers nodig hebben om al die rijstroken daar over te steken (de ruimte in de middenberm is te weinig om zich veilig op te stellen en de oversteek in tweeën te delen) en hoeveel meter een auto aan 90 km/uur in die tijd aflegt dan moet het niemand verbazen dat er ernstige ongevallen gebeuren. Wie kan er (zeker als er nog een bocht is in de weg) 200 meter verder kijken om te zien of er een wagen aankomt,
hoogframe schreef:hier speelt ook mee het verschil tussen wel of geen voorrang hebben en dat er een voertuig stopt dat jou als fietser dan voor wil laten gaan. dan heb je als fiets nog steeds geen voorrang want je hebt het niet.
veel weggebruikers weten helaas het verschil niet tussen voor laten gaan en voorrang / de voorrangsregels :cry:
Toch getuigt het van onverantwoord rijgedrag om een voertuig voorbij te rijden dat voor je op de baan stil staat, zelf als je op een voorangsbaan rijdt.

Bovendien is de afstand waarop je op die locatie moet kijken als overstekende fietsers dusdanig lang dat het oversteken altijd een gok is.
hoogframe schreef: en Belgische provinciale wegen en 90 km/u is een heel slechte combinatie, als understatement van de dag.
Provinciale wegen bestaan niet meer in België. Het betreft hier een gewestweg in het beheer van het Agentschap Wegen en Verkeer van het Vlaamse Gewest. Het Agentschap Wegen en Verkeer heeft door het beleid dat het voert elk jaar talloze doden op zijn geweten.

Renaat
Ik woon daar in de buurt en ken het kruispunt en de omgeving zeer goed, er woont een vriend aan de andere kant.
Steek daar al +/- 20 jaar met de fiets over, geen probleem, maar je moet uitkijken.

Wat de juiste toedracht van het ongeval is, weet ik niet, de gestopte vrachtwagen, gevolgd door een voorbijstekende auto, klinkt plausibel.
Wat de juiste toedracht van het ongeval is, weet ik niet, de gestopte vrachtwagen, gevolgd door een voorbijstekende auto, klinkt plausibel.
Ook ik wil me niet uitspreken over de toedracht, en nog minder over de verantwoordelijkheid maar voor zover ik de Belgische verkeerswetgeving ken, is de wettelijke bescherming (misschien niet het juiste woord) van de fietser op die plaats wel heel erg beperkt. In eerste instantie is het de fietser die pas mag oversteken als dat veilig is. Stoppende wagens, vrachtwagens etc. - het telt niet, want ze mogen dan wel stoppen, ze blijven voorrang hebben. In de praktijk ontstaat een heleboel dubbelzinnigheid die fataal kan aflopen.

De verantwoordelijkheid van de wegbeheerder lijkt me hier erg groot.

Maar een beetje cynisch wordt het wel als Vlaamse burgemeesters deze wegbeheerder met de vinger beginnen te wijzen ("we hadden het aan AWG gesignaleerd"). De burgemeesters hebben al decennialang van de Vlaamse ruimtelijke ordening een godvergeten rotzooi gemaakt die het aanleggen van fatsoenlijke infrastructuur vaak moeilijk en soms onmogelijk maakt. Misschien is die plek in Kasterlee daarvan geen goed voorbeeld, maar in het algemeen vermoed ik dat de Vlaamse burgemeesters onrechtstreeks mee verantwoordelijk zijn voor heel wat fietsongevallen.
morgoth924 schreef:Ik woon daar in de buurt en ken het kruispunt en de omgeving zeer goed, er woont een vriend aan de andere kant.
Steek daar al +/- 20 jaar met de fiets over, geen probleem, maar je moet uitkijken.

Wat de juiste toedracht van het ongeval is, weet ik niet, de gestopte vrachtwagen, gevolgd door een voorbijstekende auto, klinkt plausibel.
Volgens de informatie die ik heb zou het inderdaad om een wagen gaan die de gestopte vrachtwagen voorbij is gereden.

Stellen dat er 'geen probleem is' als men maar uitkijkt vind ik erg kort door de bocht. Laten we even rekenen ...
ER dient een breedte van bijna 23 meter te worden overgestoken. De breedte van de middenberm is te smal (zeker voor bakfietsen, tandems, mensen met kinderkarren, ...) om de oversteekbeweging in twee fases te doen.

Voor trage fietsers en rekening houdend met de reactietijd dient men op 8 seconden te rekenen om over te steken.
De toegelaten snelheid voor auto's is daar 90 km/uur (en we weten allen dat de maximale snelheid door velen als de minimale geadviseerde snelheid wordt beschouwd, zeker op zo'n wegen). Aan 90 km/uur legt een voertuig in 8 seconden ongeveer 200 meter af. Om zeker te weten dat men veilig kan oversteken dient men dus in beide richtingen minimaal 200 meter ver te kijken om de situatie goed te kunnen inschatten en te willen handelen volgens de voorrangsregels.

Natuurlijk is er daar een fundamenteel probleem. En als gezonde volwassenen met goede ogen (of een bril die het zicht nog voldoende kan corrigeren) en goede reflexen is het misschien geen probleem, voor alle andere groepen (ouderen, kinderen, mensen met kinderen, mindervaliden, ...) is de situatie totaal onverantwoord.

De visie dat er geen probleem als de mensen maar opletten en zich aan de regels houden is net een belangrijke reden voor de laksheid van de overheid en daarmee de oorzaak van talloze verkeersdoden en gewonden.

Renaat
derdekeer schreef: De verantwoordelijkheid van de wegbeheerder lijkt me hier erg groot.

Maar een beetje cynisch wordt het wel als Vlaamse burgemeesters deze wegbeheerder met de vinger beginnen te wijzen ("we hadden het aan AWG gesignaleerd"). De burgemeesters hebben al decennialang van de Vlaamse ruimtelijke ordening een godvergeten rotzooi gemaakt die het aanleggen van fatsoenlijke infrastructuur vaak moeilijk en soms onmogelijk maakt. Misschien is die plek in Kasterlee daarvan geen goed voorbeeld, maar in het algemeen vermoed ik dat de Vlaamse burgemeesters onrechtstreeks mee verantwoordelijk zijn voor heel wat fietsongevallen.
Het klopt zeker dat de Belgische ruimtelijke rotzooi een belangrijke 'uitdaging' is bij creëren van verkeersveilige maatregelen. En burgemeesters, vooral van de partijen die al jaren veel posten bekleden (CD&V, VLD, SPA, ...) dragen daarin een gigantische verantwoordelijk. Al dragen ook de overheden federaal en Vlaams niveau ook een grote verantwoordelijk. Het mag best gezegd worden dat voor CD&V de partij is met de grootste verantwoordelijk in de huidige ruimtelijke problematiek.

Dat neemt niet weg dat het AWV (niet AWG) in concrete gevallen vaak de oorzaak zijn van het achterwege blijven van de nodige aanpassingen. In dit concrete geval hadden er echt al wel andere maatregelen kunnen genomen worden. En hoewel er langsheen die weg ook lintbebouwing te vinden is (terwijl zo'n wegen nooit rechtstreeks toegang zouden mogen bieden tot in- en uitritten van woningen, handelszaken, ...) valt het er naar Belgische normen nog goed mee.

Renaat
Afbeelding

Vraagje aan de specialisten :-)
ik fiets vanuit mijn standpunt rechtdoor, wie heeft er voorrang: ik op het fietspad of de wagen die langs rechts de straat uitkomt?
Op de foto is niet duidelijk of de weg die je niet zit een openbare weg is of een uitrit van een particulier terrein.

Ik heb ooit de Nederlandse juriprudentie bestudeerd over het onderwerp voorrang van rechts + uitrit + wegovergangen + fietspad en wat ik daavan geleerd heb is dat er geen sluitende regels voor waren.

Omdat de wegdekovergangen die je ziet op de foto conform niks zijn aangelegd zullen de Belgische regels hier ook geen antwoord kunnen geven. Je kunt er verhalen aan ophangen wat je wilt, maar je komt er toch niet uit.
De rechter zal dus voor je nabestaanden moeten vertellen wat het wordt.
m_nu schreef:Afbeelding

Vraagje aan de specialisten :-)
ik fiets vanuit mijn standpunt rechtdoor, wie heeft er voorrang: ik op het fietspad of de wagen die langs rechts de straat uitkomt?
Gewoon voor de zekerheid altijd vaart minderen/desnoods stoppen, dan goed uitkijken en dan pas doorrijden, zeker op vreemde plaatsen. Het overkwam mij ook wel eens dat een achter mij komende auto ineens voor mijn voorwiel rechtsaf sloeg. Dan kijk ik via het achteruitkijkspiegeltje die op m'n bril zit. Op de foto zie ik geen haaientanden dus rechts heeft voorrang, denk ik.
Leon schreef:Op de foto is niet duidelijk of de weg die je niet zit een openbare weg is of een uitrit van een particulier terrein.
Het is duidelijk een openbare zijweg en geen uitrit, anders zouden daar geen blauwe fietsborden staan. Ik zie ook niet zulke borden bij iedere garage-uitrit of van bedrijven, supermarkten etc. staan.
Hier een voorbeeld van een openbare zijweg (ik heb Turnhout zomaar uitgekozen, omdat m_nu een foto heeft gemaakt van een makkelijk herkenbare Belgisch fietsverkeersbord): https://www.google.nl/maps/@51.3126577, ... 312!8i6656

En hier bij bedrijven geen fietsborden: https://www.google.nl/maps/@51.3137338, ... 312!8i6656
Martin E. van Doornik schreef:Het is duidelijk een openbare zijweg en geen uitrit, anders zouden daar geen blauwe fietsborden staan.
Alsof alle borden juist geplaatst zijn...
Als dit bord er staat in verband met de zijnweg staat het ook fout: het moet NA de zijweg staan. Het nut van het bord bestaat er immers uit om de fietser die uit de zijweg komt te laten weten dat er een fietspad is.
Leon schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Het is duidelijk een openbare zijweg en geen uitrit, anders zouden daar geen blauwe fietsborden staan.
Alsof alle borden juist geplaatst zijn...
Als dit bord er staat in verband met de zijweg staat het ook fout: het moet NA de zijweg staan.
Pssst, Leon... Daar staat het ook. Maar ook ik ben er niet van overtuigd dat plaatsing van borden iets zegt over de status van de zijstraat. Mij is het in België trouwens ook lang niet overal duidelijk of dat bord nou slaat op die stoep die door allerlei goten, bomen enzovoort onderbroken wordt, of op het strookje wegdek ernaast.

Zelf zou ik hier vermoeden dat dit een gewone zijweg betreft (met weggewerkte stopstreep?) en ik zou in elk geval heel voorzichtig zijn voor van rechts komend verkeer. Maar goed, de vraag was aan 'de specialisten', en niet aan de incidentele vakantieganger uit een buurland. :)

Carl
Carl schreef:Pssst, Leon... Daar staat het ook.
:oops:
Dan is het voorste bord dus helemaal onzinnig.

Een specialist zal eerst willen weten wat er om de hoek te zien is.

Maar onafhaneklijk van welke rechten dan ook ben ik altijd voorzichtig als ik langs het einde van een haag rijdt. Ik ben namelijk eens volledig in mijn eigen voorrangsrecht, omver gereden door een (Belgische, on-topic dus) snorscooternozemsnelheidsidioot die kwam langsgescheurd, langzaam rijden dat deed hij nooit en aan het gevaar nog nooit gedacht.